Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Total kost ved eierskap på Model S Vs. billigere småbil.

Startet av Olemann, lørdag 30. mars 2013, klokken 10:29

« forrige - neste »

Olemann


Hei,

Er på jakt etter en brukt 16 A  (eller kombi 6/9/16A) ladekabel.   Og selvsagt billigere enn ny, ser den selges for SEK 4.700.- i Sverige.

PM om du har noe du ikke trenger lenger, så blir vi sikkert enige om pris/sending etc.

Mvh Ole

Arha

Bare til info, norsk moms kommer i tillegg til svenskeprisen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

el-snorre

Vær obs på at nye ladestolper/punkt relativt raskt kan få begrenset effekten over stikkontakten. Dette da det fra elsikkerhetsbransjen ikke er ønskelig med vedvarende strømtrekk på 3700W.  Elbiler vil få et regelverk alla varmtvannsberedere, varmtvannsberedere kan som kjent kun trekke 1950W, men for elbilen vil kravet om dedikert ladeutstyr/-kontakt komme.
Det vil trolig komme raskere enn tidligere ventet, da EU har på trappene et regelverk om elbillading.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Olemann

Sitat fra: el-snorre på søndag 10. mars 2013, klokken 18:58
Vær obs på at nye ladestolper/punkt relativt raskt kan få begrenset effekten over stikkontakten. Dette da det fra elsikkerhetsbransjen ikke er ønskelig med vedvarende strømtrekk på 3700W.  Elbiler vil få et regelverk alla varmtvannsberedere, varmtvannsberedere kan som kjent kun trekke 1950W, men for elbilen vil kravet om dedikert ladeutstyr/-kontakt komme.
Det vil trolig komme raskere enn tidligere ventet, da EU har på trappene et regelverk om elbillading.

Dette betyr vel at f.eks. kommunale ladestolper da selv begrenser til 10A, ikke at en 16A ladekladd utløser sikring pga overbelastning og dermed ladestopp om den plugges inn i en slik begrenset ladestolpe?

Mvh Ole

elektrolux

Er spent på hvordan dette skal løses med tanle på de klassiske bilene.

Greit nok på Think, der fører selv velger ladestrømmen, men noe mer problematisk på PSA som normalt er justert til å trekke 14A, og som trenger en relativt krevende omprogramering for å endre ladestrømmen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#5
Sitat fra: Olemann på onsdag 13. mars 2013, klokken 00:33
Sitat fra: el-snorre på søndag 10. mars 2013, klokken 18:58
Vær obs på at nye ladestolper/punkt relativt raskt kan få begrenset effekten over stikkontakten. Dette da det fra elsikkerhetsbransjen ikke er ønskelig med vedvarende strømtrekk på 3700W.  Elbiler vil få et regelverk alla varmtvannsberedere, varmtvannsberedere kan som kjent kun trekke 1950W, men for elbilen vil kravet om dedikert ladeutstyr/-kontakt komme.
Det vil trolig komme raskere enn tidligere ventet, da EU har på trappene et regelverk om elbillading.

Dette betyr vel at f.eks. kommunale ladestolper da selv begrenser til 10A, ikke at en 16A ladekladd utløser sikring pga overbelastning og dermed ladestopp om den plugges inn i en slik begrenset ladestolpe?
Lader du med kladd fra en Schuko er du ansvarlig selv for at "kladden ikke tar sikringen".
Kommer det et slikt regelverk om redusert kontinuerlig strømtrekk fra Schuko vil 16A kladden din være ulovlig i bruk.
Eventuelle nye stolper med Mennekes kontakt brukes uten kladd og vil bli på 16A og oppover og du får det den er stilt inn på uten at du behøver å tenke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: el-snorre på søndag 10. mars 2013, klokken 18:58
Vær obs på at nye ladestolper/punkt relativt raskt kan få begrenset effekten over stikkontakten. Dette da det fra elsikkerhetsbransjen ikke er ønskelig med vedvarende strømtrekk på 3700W.  Elbiler vil få et regelverk alla varmtvannsberedere, varmtvannsberedere kan som kjent kun trekke 1950W, men for elbilen vil kravet om dedikert ladeutstyr/-kontakt komme.
Det vil trolig komme raskere enn tidligere ventet, da EU har på trappene et regelverk om elbillading.

I så fall burde vel Schuko byttes ut med 16A standard blå industrikontakt?

Det koster det samme (det er nok billigere, fordi det tåler strømmen i mange år, uten å skiftes ut), og poenget må vel være at dette systemet også skal brukes av alle elbilene som IKKE har J1772 eller lignende?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Enig, og da kan vi med Shuko støpsel i en overgangsperiode bruke en adaptor.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olemann


Hei!

Har enda ikke fått kjøpt meg en, så fortsatt interessert om noen skulle ha en 16 A lader (med eller uten kladd) til salgs!

Mvh Ole

sven erik

dette er jo helt uholbart å senke til 10 ampær  da vil en få mye mer problemer i dag  ser man at det somregel er en 32 ampær  sikring  der det er sikring å om bilen trekker 10ampær å det er en 10 ampærs kurs vil sikringen slå seg ut etter noen timer  for du kann ikke belaste maks uten at den går  men  å gå over enten til denne blå kontakten eller  type 2 er et alternativ  å som jeg har tenkt å få her er at alt må hvære koblet før man tilfører strøm så det ikke blir gnister   å det som er viktig er koble inn stolpen så bilen  så omvent av

elektrolux

Sitat fra: Olemann på lørdag 23. mars 2013, klokken 21:32

Hei!

Har enda ikke fått kjøpt meg en, så fortsatt interessert om noen skulle ha en 16 A lader (med eller uten kladd) til salgs!

Mvh Ole

Elbilhjelpen.no har jo ladeløsninger både med kladd og semiportable uten kladd, men da med en boks.

Du finner noe av utvalget vårt her: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html

De nyeste prisene våre kan til og med konkurrere med gjeldende bruktpriser. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. mars 2013, klokken 09:53
Elbilhjelpen.no har jo ladeløsninger både med kladd og semiportable uten kladd, men da med en boks.

Du finner noe av utvalget vårt her: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Du bør nok sjekke stavemåten til "Mennekes" på siden din ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Obs!

Takk for det. Har bestillt retting av flausen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olemann

Hva hindrer dere å lage en 16A ladeledning som er transportabel?  Med eller uten kladd, f.eks. som den svenske som har justerbar ladestrøm?  2012-2013 trillingene er vel like 2011 mht. batteri/lading, selv om de ikke lenger leveres med 16A ladekladd, så rent teknisk burde det ikke være noe problem ?

Ole


Sitat fra: elektrolux på søndag 24. mars 2013, klokken 09:53
Sitat fra: Olemann på lørdag 23. mars 2013, klokken 21:32

Hei!

Har enda ikke fått kjøpt meg en, så fortsatt interessert om noen skulle ha en 16 A lader (med eller uten kladd) til salgs!

Mvh Ole

Elbilhjelpen.no har jo ladeløsninger både med kladd og semiportable uten kladd, men da med en boks.

Du finner noe av utvalget vårt her: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html

De nyeste prisene våre kan til og med konkurrere med gjeldende bruktpriser. ;)

elektrolux

Sitat fra: Olemann på søndag 24. mars 2013, klokken 16:52
Hva hindrer dere å lage en 16A ladeledning som er transportabel?

Det er regelendringer på gang, og vi ønsker å opptre som en ansvarlig bedrift.

Vi har restlager av en omkoblebar 9/15A kladd, men promoterer den ikke lenger på nettsiden vår.

Ellers er erfaringen min at Shuko fungerer greit opp til 14A slik som de klassiske bilene uten kladd drar, men det blir lett varmt når en trekker 16A, og samtidig drar vekten av en kladd på støpselet. Det fører til skader både stikk og støpsel, med smitteeffekt, slik at en ender opp med mye skadd materiell. Disse skadene har aksellerert etter at kladdene kom på markedet, og det er helt klart at kombinasjonen vekt og stor strøm på et shuko stikk ikke er bra. Om det er vekten av kladden eller strømmen som er værst vites ikke, men jeg tror faktisk at det er den fysiske belastningen som gir dårlig kontakt, som så gir varme, som så gir dårligere kontakt, som så gir mer varme, som så i værste fall fører til nedsmeltning/brann.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA