Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteriutviklingen

Startet av Havebigfun, onsdag 27. mars 2013, klokken 21:11

« forrige - neste »

DonPedro

Sitat fra: hhartes på tirsdag 09. april 2013, klokken 11:38
Det positive resultatet i det regnearket er avhengig av at man får kjøre gratis i bom, fri parkering og lav veiavgift også etter 2017. Hvis ikke det går, må du legge til drøyt 20K hvert år fra år 5. Da vinner fossilen. Er kanskje mer interessant å sammenligne to nye biler til samme pris, inkl ekstrautstyr, eller å se på hvor mye mer du kan spandere på innkjøp av en ny el-bil sammenlignet med en med forbrenningsmotor og få like kostnader over bilens levetid?

Jeg har oppdatert regnearket slik at man selv kan velge hvor lenge man tror elbil-privilegiene vil vare. (Sannsynligvis vil de ikke alle forandre seg på en gang, men jeg ser ikke noe poeng i å lage dette til et avansert regneark).

Poenget med å legge ut regnearket i stedet for å bare poste resultater er nettopp at alle kan legge inn de forutsetningene de selv er interessert i. Så værsågod - legg inn en bil til samme pris. :) Grunnen til at det ligger 300.000 inne var at det tilfeldigvis var diskusjon her på forumet hvor dette ble spurt om. 

Det finnes forøvrig ingen fasitsvar på spørsmålet om 300.000-kroners Golf vs. Tesla - det kommer an på den enkeltes kjøremønster, lånerente, tidshorisont, forsikringsbonus, osv. osv. Merk at det ligger en nokså lav årlig kjørelengde inne - legg inn høyere tall der, og Teslaen kommer bedre ut.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

tullball

Hei DonPedro.

Takk for det flotte regnearket. Er det noe du føler en kan oppdatere som en ikke visste om i April?
En veit vel meir om servicekostnader og dekkpriser nå.

Prøver å forsvare å skifte ut en 2007 Audi, (verdi 150k). Kjører 20 000 km i året og er ville til å kutte snusen(en pakke daglig :) for å få en S. Får ikkje Tesla ordna flaskehalsen før Q2 2014, er eg redd dette er siste sjangs å få bil før 2015..

Havebigfun

http://www.hegnar.no/motor/article745340.ece

Hegnar omtaler ikke TMS med Leafen som bare såvidt er billigere enn eks Golf.
Usikkerheten rundt bruktbilpris er problemet

Cato76

Rundt 350 kroner har Teslaen kostet meg for strøm (forbruk hjemme) siden jeg fikk den 13. sept. (regner 1 kr pr kW og regner forbruket med denne http://www.clasohlson.com/no/Energimåler/36-4444)

Jeg har rundet 4.100 km, og lader hovedsaklig på jobben.

Med gamlebilen (Vw Tiguan) ville dieselforbruket kostet meg 3.731 kroner med et snitt på 0,65 liter pr mil og 14 kr/l
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Sjøhyene

Sitat fra: Havebigfun på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:21
http://www.hegnar.no/motor/article745340.ece

Hegnar omtaler ikke TMS med Leafen som bare såvidt er billigere enn eks Golf.
Usikkerheten rundt bruktbilpris er problemet

60% verdifall på 3 år!  :o
Null sjans for at MS vil være i nærheten av det i hvertfall.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA