Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteriutviklingen

Startet av Havebigfun, onsdag 27. mars 2013, klokken 21:11

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. mars 2013, klokken 14:03
Siste model Golf stv har større Laderaum enn både Passat og BMW3.

Kan godt hende. Men det er kombi-utgaven folk tenker på når de nevner Golf-klassen. Stasjonsvognen har minimale salgstall i forhold.

Sitat
Blir Tesla'en en sedan, NEI TAKK!

Kan jeg ikke tenke meg den blir. Den blir nok en kombi som Model S.  Sedanformen er dårlig egnet i mindre biler når bakruta skal ha slakk helling (noe den bør ha pga. luftmotstanden).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#166
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. mars 2013, klokken 18:23
For å unngå å bli altfor skuffet tror jeg flere bør jekke seg ned fra å være forhåndsfrelste menighetsmedlemmer til å forstå de blir forsøkskaniner for egen regning og risiko den dagen de blar opp 600 for en ny S.

600? Om det bare var så vel ;)

Men siden vi ligger et år etter USA er nok risikoen her svært mye mindre enn for de som fikk de første signatur-utgavene der.

Sitat
Det kan godt være kombikupe er rette betegnelsen på S. Men for meg er det en oversized sedan a la Mercedes S.

Så stor er den ikke. E-klasse og 5-serie er mer korrekte konkurrenter i størrelsen. Og forskjellen mellom sedan og kombi er for min del enormt mye større enn mellom kombi og stasjonsvogn. Sedan-formen betyr et trangt bagasjerom som er kronglete å få lastet. I en kombi kan du laste mye høyere og mye større kolli.

Sitat
Du høres ut som flertallet av de titusenvis Poloer og Golfer på norske veier kjøres av enslige.  Tillater meg å tro dette stemmer ikke med virkeligheten. Bilstørrelse henger oftest snarere sammen med økonomisk evne enn med familiestørrelse.

Ikke min erfaring. Selv de med dårlig råd har gjerne større biler når de har 2+ barn. Gjerne en gammel rusten Caravelle eller noe slikt. Golf & spesielt Polo er typiske nr.2 biler så de kjøres nok av mange som ikke er enslige samt f.eks eldre par der barna har flyttet ut.

VW Touran som vi har (ennå) er en typisk nr.1 bil med god plass til barnevogner og slikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#167
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. mars 2013, klokken 18:28
Formueskatten er vel den enkleste skatten å planlegge seg bort i fra eller ihvertfall reduserer kraftig. Dropp sparekontoen og kjøp litt aksjer og fast eiendom (for utleie) isteden så synker den kraftig...
Det er et faktum at formueskatten klarer selv ikke de giga rike med hæren av skatterevisorer og -jurister bak seg  å trikse seg helt bort fra.

Derimot klarer de i hele verden å betale den inntektsskatten de selv vil (ofte null) og ikke den de i følge regelverket skal betale.

Derfor er forslaget til Frp med bunnfradrag 100 millioner en genistrek som fritar alle vanlige dødelige fra denne skatten samtidig som problemet med å unngå de aller rikeste blir nullskattytere, er løst.

H derimot vil i tillegg minke prosentsatsen og ødelegger med det hele vitsen med forslaget. Stemmer bra med at Frp er et arbeiderparti og H partiet for de rike.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TS

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. mars 2013, klokken 18:53
Den er vel planlagt å bli i Golf-klassen størrelsesmessig, men et hakk over ellers. Den bilen som oftest blir nevnt som konkurrent er BMW 3-serie.

Siste model Golf stv har større Laderaum enn både Passat og BMW3.
Blir Tesla'en en sedan, NEI TAKK!

Hva med en S Touring .
http://www.digitaltrends.com/cars/behold-the-depressinlgy-unreal-telsa-model-st-wagon/

Lite trolig . X dekker behovet. S i sedan er helt usannsynlig pga plass og luftmotstand. (drag)  En 3serie killer er det nok de har i ermet..
Får bare håpe den kommer som "Touring"  eller kombi med samme bagasjeplass. Ellers vil den selge dårlig i Norge, Teslas nest største marked pr dd.
@timingbeltkiller
Om du ikke har tro på Tesla, så forstår jeg det pga at de må gjennomføre en revolusjon for å bli en stor bilprodusent og tjene masse penger.

Men, du må huske på at både MB og Toyota har investert i TM og får sine elbiler (B klasse og RAV4) produsert der. Fabrikken er toppmoderne og kun 20% utnyttet.
Tesla Motors er uten tvil kommet for å bli, men i hvilken form og med hvilke eiere er mer usikkert. På tirsdag får vi vite litt mer.

Noen av oss er villige til å "risikere" kapital for å bli bidra til bedre luftkvalitet (lokalt) .
I tillegg er det dokumentert at dersom man baserer seg på strøm produsert av gass/bensin, så vil det i miljøperspektiv være langt bedre fordi en bil utnytter energien ca 20% og en turbin ca 80%
Drivstoff må fraktes, men strømmen frakter seg selv rett inn i batteriene.

Personlig tror jeg det vil bli vanskeligere å selge en dieselbil i samme prisklasse enn Model S om 3 år . Spesielt nær storbyer. Meg om det.
Dette blir bare spådom uansett.

Etter å ha studert og prøvd S er jeg av den oppfatning av at den langt i fra er perfekt, men fossilt føles helt feil og utdatert som teknologi. Til og med å ta buss.
Dette vil jeg være med på! All in... 8)




rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

timingbeltkiller

#169
Sitat fra: TS på lørdag 30. mars 2013, klokken 20:24
Hva med en S Touring .
http://www.digitaltrends.com/cars/behold-the-depressinlgy-unreal-telsa-model-st-wagon/
Her leser vi TM kommer ikke til å produsere stasjonsvogner fordi biltypen ikke selger i US.
Grei beskjed til Europa og hyggelig for alle som lager og selger stasjonsvogner.

Sitat
Om du ikke har tro på Tesla, så forstår jeg det pga at de må gjennomføre en revolusjon for å bli en stor bilprodusent og tjene masse penger.
JA, har tro på TM på samme måten som jeg har tro på Porsche og Rolls-Royce.
Men ikke som VAG, GM eller Toyota. Helt enkelt fordi jeg ikke tror elbil-problemet usubsidiert pris må være lik konkurransedyktig pris er løst i 2020 og knapt nok i 2030.

For å sette saken på spissen: Det er alltid marked for småskalaproduksjon av diamantbelagte armbåndsur, men aldri for storskala.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 31. mars 2013, klokken 08:34
Sitat fra: TS på lørdag 30. mars 2013, klokken 20:24
Hva med en S Touring .
http://www.digitaltrends.com/cars/behold-the-depressinlgy-unreal-telsa-model-st-wagon/
Her leser vi TM kommer ikke til å produsere stasjonsvogner fordi biltypen ikke selger i US.
Grei beskjed til Europa og hyggelig for alle som lager og selger stasjonsvogner.

Tja, europeiske biler som har sedanvarianter (f.eks Passat) selger svært godt i stasjonsvognutførelse her. De som har en kombi-variant som basis (f.eks Golf) selger ikke spesielt godt som stasjonsvogn etter min erfaring. Det virker derfor som det er sedaner som er uønsket, ikke at stasjonsvogner er spesielt ettertraktet. Og subjektivt sett så er jo ikke stasjonsvogner veldig pene heller da. Høy luftmotstand har de også.

Personlig hadde jeg aldri bestilt Model S om den var en sedan.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 31. mars 2013, klokken 08:34
JA, har tro på TM på samme måten som jeg har tro på Porsche og Rolls-Royce.
Men ikke som VAG, GM eller Toyota. Helt enkelt fordi jeg ikke tror elbil-problemet usubsidiert pris må være lik konkurransedyktig pris er løst i 2020 og knapt nok i 2030.
Her er jeg mere optimistisk. Se på TV-markedet for 10-12 år siden- kun svære kasser.
Hvem har ikke flatskjerm idag 8).
Flat-TV har også hatt en vanvittig prisutvikling- hvorfor skal ikke det samme skje i elbilverdenen??
Om elbil er bærekraftig i forhold til andre alterantiv-konsepter som eks hydrogen kan salget eksplodere og vel så det.

Olemann

#172
Jeg synes mange er svært optimistiske til hvor lenge de skal ha bilen, 10-15-20 år.....finner det merkelig, og dermed blir avskrivningen knytt til hva andre vil kjøpe en brukt Tesla for, helt uavhengig av hva den kostet....

Og så enkelt er dette at dersom det kommer mye nytt & sexy på elbilfronten, ja så synker jo Model S tilsvarende meget kjapt....

Tesla Roadster har enda ikke noe konkurranse (i prisklassen) på elbilmarkedet, men avskrivningen har likevel vært heftig for de som kjøpte ny for etpar år siden....om de dengang delte kjøpspris på 15 år for å finne årlig verditap så er de i dag skuffet ...Jada, vet jo at om de beholder den i 15 år så stemmer tallet :)

Jeg synes Model S er en svært fristende bil, morsom, praktisk, stilig, rask, men jeg ville vært varsom med å innbille meg at den blir spesielt billig å eie over noen år....

Ole

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Olemann på søndag 31. mars 2013, klokken 19:43Tesla Roadster har enda ikke noe konkurranse (i prisklassen) på elbilmarkedet, men avskrivningen har likevel vært heftig for de som kjøpte ny for etpar år siden....om de dengang delte kjøpspris på 15 år for å finne årlig verditap så er de i dag skuffet ...Jada, vet jo at om de beholder den i 15 år så stemmer tallet :)
Jeg har ikke sett noen som har delt kjøpsprisen på 15 år for å finne verdifallet, så hvorfor du gjentar denne påstanden vet ikke jeg.

Sitat fra: Olemann på søndag 31. mars 2013, klokken 19:43Jeg synes Model S er en svært fristende bil, morsom, praktisk, stilig, rask, men jeg ville vært varsom med å innbille meg at den blir spesielt billig å eie over noen år....
Det er min pstand at en 2013 Model S vil alltid være mer verdt enn en 2013 VW Passat, så det vil være en verdi på bilen man kjøper.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

toppi

Tesla Model S kommer til å bli den rimeligste bilen jeg noen gang har eid. Det er bare en mindre elbil som kunne vært rimeligere. (Med forbehold om at dagens elbil ordninger holder seg i noen år til).

Hvorfor? Tid = penger.
Ca 100 timer spart i Oslo trafikken hvert år, verdsetter jeg til 50 000 kr.

I tillegg kommer sparte utgifter på drivstoff ("fyller" gratis på jobb) = 15 000 kr
Bompenger = 15 000 kr

Jeg har aldri hatt en bil mer enn 2 år, hvor lenge jeg har model S er helt uvisst. Det som er sikkert er at det blir en fantastisk morsom bil å kjøre rundt i, som i tillegg ikke forurenser og er billig i drift.  :)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 31. mars 2013, klokken 22:06
Jeg har ikke sett noen som har delt kjøpsprisen på 15 år for å finne verdifallet, så hvorfor du gjentar denne påstanden vet ikke jeg.

Personlig regner jeg (pessimistisk) med 500k i verditap over 8 år (av kjøpspris på 670k). Det blir 62.500,- pr. år eller 37.500,- mer enn Touranen hittil (260k til 110k på 6 år). Men siden jeg sannsynligvis sparer minst 2000,- pr. måned i driftsutgifter er merutgiften kun 12.500,- i året for å kjøre en fullutstyrt Model S P85 fremfor en 9 år gammel Touran. Røverkjøp ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DonPedro

Har laget et regneark som gjør de beregningene som diskuteres i denne tråden:

https://www.dropbox.com/s/nb8x9nfjkg5nj9p/Tesla%20vs.%20fossil.xlsx

Så kan man legge inn egne antagelser og finne ut hvordan det slår ut.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)


petersv

Sitat fra: DonPedro på mandag 01. april 2013, klokken 19:54
Har laget et regneark som gjør de beregningene som diskuteres i denne tråden:

https://www.dropbox.com/s/nb8x9nfjkg5nj9p/Tesla%20vs.%20fossil.xlsx

Så kan man legge inn egne antagelser og finne ut hvordan det slår ut.

Bra, men skulle gjerne hatt mulighet til å beregne uten lån på kjøpssummen også. Setter man renta til 0% blir det i dagens regneark feil.

DonPedro

Sitat fra: petersv på tirsdag 02. april 2013, klokken 08:41
Sitat fra: DonPedro på mandag 01. april 2013, klokken 19:54
Har laget et regneark som gjør de beregningene som diskuteres i denne tråden:

https://www.dropbox.com/s/nb8x9nfjkg5nj9p/Tesla%20vs.%20fossil.xlsx

Så kan man legge inn egne antagelser og finne ut hvordan det slår ut.

Bra, men skulle gjerne hatt mulighet til å beregne uten lån på kjøpssummen også. Setter man renta til 0% blir det i dagens regneark feil.

Det å binde penger koster uansett. Om du ikke låner dem, så gir du fra deg en mulighet til å få en avkastning på dem (f.eks. en bankrente på 2%).

Men setter du både rente og inflasjon til 0% skal regnearket funke greit.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA