Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteriutviklingen

Startet av Havebigfun, onsdag 27. mars 2013, klokken 21:11

« forrige - neste »

Havebigfun

Moderator: Dette emnet er splittet ut i fra Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Sitat fra: El Electrico på fredag 08. mars 2013, klokken 23:11
Jeg er mer opptatt av muligheten å få med Nyttig utstyr I en bil til 600000 +.
Hvis du regner totalkostnad blir TMS billigere for hvert år den er på veien  i forhold til andre biler.
Økonomene blant dere har regnet på det og mener totalkostnad ligger på Golf-nivå.
Hver gang du fyller drivstoff fremover må du tenke at "denne tusenlappen hadde jeg ikke brukt med TMS". Da får du etterhvert perspektivet.
Kjøpeprisen er ingangsbiletten til et "lavprisliv" i bilverdenen.
Det er ikke bare dyrt å være fattig men også billig å være rik nok til å kunne svi av 600K for en snerten, sexy og sporty doning (riktignok uten mye micmac) som tar med hele familien ++

Nuvolari

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 09. mars 2013, klokken 07:47
Sitat fra: El Electrico på fredag 08. mars 2013, klokken 23:11
Jeg er mer opptatt av muligheten å få med Nyttig utstyr I en bil til 600000 +.
Hvis du regner totalkostnad blir TMS billigere for hvert år den er på veien  i forhold til andre biler.
Økonomene blant dere har regnet på det og mener totalkostnad ligger på Golf-nivå.
Hver gang du fyller drivstoff fremover må du tenke at "denne tusenlappen hadde jeg ikke brukt med TMS". Da får du etterhvert perspektivet.
Kjøpeprisen er ingangsbiletten til et "lavprisliv" i bilverdenen.
Det er ikke bare dyrt å være fattig men også billig å være rik nok til å kunne svi av 600K for en snerten, sexy og sporty doning (riktignok uten mye micmac) som tar med hele familien ++

Tipper jeg får litt motbør nå men jeg vil gå så langt som å si at man er økonomisk irrasjonell dersom man i Norge med dagens avgiftsnivå kjøper en annen bil en tesla s.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Cobos

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 08:34
Tipper jeg får litt motbør nå men jeg vil gå så langt som å si at man er økonomisk irrasjonell dersom man i Norge med dagens avgiftsnivå kjøper en annen bil en tesla s.
Tja ikke i veldig stor grad fra min side. Men det er noen unntak, har du veldig lite penger vil en bruktbil til 20 000,- klart være billigere enn Model S, sammenlignet med andre nybiler stemmer det mye bedre.
Har du bare dårlig tilgang på gateparkering i nærmiljøet uten ladestolper høres en Model S veldig upraktisk ut. Tilsvarende hvis du er singel og ikke trenger bagasjeplass er Model S veldig stor og uhåndterlig.

Ellers er jeg egentlig veldig enig med deg, som jo sier litt om potensialet for Model S salg.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Havebigfun

Jeg er enig i at det kan være hensiktsmessig med eldre biler, spes når man kan skru selv. Selv med all elektronikken er det en del mekanikk som kun trenger en nemsom hånd- for å holde seg gående for en billig penge. Selv om jeg har råd til nye biler har jeg aldri kjøpt en fordi prisnivået er så til de grader ut av proporsjoner i forhold til bruksverdi.
Når er det imidlertid nye tider- med åpenbart mer miljøvennlige kjøretøy som i tillegg ser bra ut og har fremragende kjøreegenskaper- nå hopper iallefall jeg på dette toget uten noe særlig tvil ;)
Man får dem ikke som bruksbil før om lenge- og muligens til helt andre priser 8)

laumb

Fra et økonomisk ståsted sammenlignet med andre nybiler er jeg enig i at det er fjernt å ikke kjøpe noe annet i dag.

Er man singel vil jeg også si at det i mange tilfeller er fjernt å kjøpe noe annet fordi den har for bra bagasjeplass eller er stor. Single mennesker har vel ikke venner? Og de drar i hvert fall ikke på hyttetur? Roadtrip i Europa dro jeg heller aldri på når jeg var singel... ... ...
I tillegg så gikk det bare en vei fra singel, og det var i retning gift med 2 unger løpende rundt beina på meg.

Hadde jeg vært singel i dag ville MS vært enda mer lønnsom, siden jeg ville spare meg for tapet og alle kostnadene ved å bytte bil når ungene kom skliende ut.
(OT; når vi ventet første barn hadde jeg en Audi A4 Cabriolet og kona en Daihatsu Copen - 2-seter roadster-variant. Det kostet det hvite ut av øyet å bytte om på dette til 2 fornuftige biler. Alt sammen oppi å kjøpe barnevogn, større bosted (37m2 med unger funket ikke), bilsete, klær, ting og tang. Kostet oss vel totalt sett over 200k å forberede oss til å få barn. Kunne jeg kuttet dette med 20-30-40k eller mer ved å allerede ha en familievennlig bil, så skulle jeg gjort det. )

Nuvolari

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 09. mars 2013, klokken 07:47
Sitat fra: El Electrico på fredag 08. mars 2013, klokken 23:11
Jeg er mer opptatt av muligheten å få med Nyttig utstyr I en bil til 600000 +.
Hvis du regner totalkostnad blir TMS billigere for hvert år den er på veien  i forhold til andre biler.
Økonomene blant dere har regnet på det og mener totalkostnad ligger på Golf-nivå.
Hver gang du fyller drivstoff fremover må du tenke at "denne tusenlappen hadde jeg ikke brukt med TMS". Da får du etterhvert perspektivet.
Kjøpeprisen er ingangsbiletten til et "lavprisliv" i bilverdenen.
Det er ikke bare dyrt å være fattig men også billig å være rik nok til å kunne svi av 600K for en snerten, sexy og sporty doning (riktignok uten mye micmac) som tar med hele familien ++

Ja det er bl.a. jeg som har sagt at en TMS har total årlig kost som en golf. Forutsetningene jeg da legger til grunn er følgende:

Du beholder bilen i 5år (har du bilen lengre bedres caset)
12000km årlig kjørelengde (kjører du lengre bedres caset)
kjører gjennom 3 bommer hver dag
Gj snittlig rente på 4% (lavere rente bedrer caset)
Salgspris etter 5 år er 40% av bilens verdi


Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Nuvolari

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 10:40
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 09. mars 2013, klokken 07:47
Sitat fra: El Electrico på fredag 08. mars 2013, klokken 23:11
Jeg er mer opptatt av muligheten å få med Nyttig utstyr I en bil til 600000 +.
Hvis du regner totalkostnad blir TMS billigere for hvert år den er på veien  i forhold til andre biler.
Økonomene blant dere har regnet på det og mener totalkostnad ligger på Golf-nivå.
Hver gang du fyller drivstoff fremover må du tenke at "denne tusenlappen hadde jeg ikke brukt med TMS". Da får du etterhvert perspektivet.
Kjøpeprisen er ingangsbiletten til et "lavprisliv" i bilverdenen.
Det er ikke bare dyrt å være fattig men også billig å være rik nok til å kunne svi av 600K for en snerten, sexy og sporty doning (riktignok uten mye micmac) som tar med hele familien ++

Ja det er bl.a. jeg som har sagt at en TMS har total årlig kost som en golf. Forutsetningene jeg da legger til grunn er følgende:

Du beholder bilen i 5år (har du bilen lengre bedres caset)
12000km årlig kjørelengde (kjører du lengre bedres caset)
kjører gjennom 3 bommer hver dag
Gj snittlig rente på 4% (lavere rente bedrer caset)
Salgspris etter 5 år er 40% av bilens verdi

Glemte å skrive at dette er en fullspekket p85. Velger man vanlig 85 blir caset enda bedre.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

thoberre

Hvordan er en restverdi på 40%/3 år i forhold til leasing av etablerte merker med lavt verditap? Synes dette hørtes veldig pessimistisk ut..... ikke minst avskrekkende om det er reelt.
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

Nuvolari

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 11:04
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 10:40
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 09. mars 2013, klokken 07:47
Sitat fra: El Electrico på fredag 08. mars 2013, klokken 23:11
Jeg er mer opptatt av muligheten å få med Nyttig utstyr I en bil til 600000 +.
Hvis du regner totalkostnad blir TMS billigere for hvert år den er på veien  i forhold til andre biler.
Økonomene blant dere har regnet på det og mener totalkostnad ligger på Golf-nivå.
Hver gang du fyller drivstoff fremover må du tenke at "denne tusenlappen hadde jeg ikke brukt med TMS". Da får du etterhvert perspektivet.
Kjøpeprisen er ingangsbiletten til et "lavprisliv" i bilverdenen.
Det er ikke bare dyrt å være fattig men også billig å være rik nok til å kunne svi av 600K for en snerten, sexy og sporty doning (riktignok uten mye micmac) som tar med hele familien ++

Ja det er bl.a. jeg som har sagt at en TMS har total årlig kost som en golf. Forutsetningene jeg da legger til grunn er følgende:

Du beholder bilen i 5år (har du bilen lengre bedres caset)
12000km årlig kjørelengde (kjører du lengre bedres caset)
kjører gjennom 3 bommer hver dag
Gj snittlig rente på 4% (lavere rente bedrer caset)
Salgspris etter 5 år er 40% av bilens verdi

Glemte å skrive at dette er en fullspekket p85. Velger man vanlig 85 blir caset enda bedre.

For morro skyld la jeg inn en TMS 60kw uten noe ekstra utstyr i regnearket. Samme forutsetninger som før:

Du beholder bilen i 5år (har du bilen lengre bedres caset)
12000km årlig kjørelengde (kjører du lengre bedres caset)
kjører gjennom 3 bommer hver dag
Gj snittlig rente på 4% (lavere rente bedrer caset)
Salgspris etter 5 år er 40% av bilens verdi

For å få en ny fossilbil ned i samme årlige kostnader (inkl renter og avskrivninger) har du ikke råd til annet en en ribbet Polo 1,2 70 hk til kr 196.000,-
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Havebigfun

Det er vel også en annen viktig faktor: jo flere km årlig jo billigere relativt sett ;)

Maartensommer

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 10:52
Sitat fra: Maartensommer på lørdag 09. mars 2013, klokken 10:45
Jeg "forhandler" nå med ALD Automotive om å få de til å overta min bestilling slik at jeg kan ta ut MS som ren leasing firemabil.  Restverdien de setter på 85 performance med 3 år/120.000km er maks 40%.

Tms er genialt som firmabil ettersom det er halv skatt på elbil.

40% restverdi var lavt, da blir det dyr leasing. Hva bruker de vanligvis som restverdi på fossil?


Alternativet er en godt utstyrt Superb stv 140hk TDI  DSG.  Samme kjørelengde og 3 år gir en restverdi på 43%.  Ikke stor forskjell med andre ord.

Mva kommer i tillegg, men dette blir kun en "ekstra kostnad" dersom man leaser privat.  Med 1/2 firmabilskatt blir MS skattemessig billigere enn en Superb med listepris på ca. 460´.

timingbeltkiller

#11
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 13:12
For å få en ny fossilbil ned i samme årlige kostnader (inkl renter og avskrivninger) har du ikke råd til annet en en ribbet Polo 1,2 70 hk til kr 196.000,-
Slå av litt for (u)kjente!
Det er en vesensforskjell på en bil til 600 og en til 200:
- avskrivinger
- rentetap innestående kapital
- forsikring
- dekk
- .....
- .....

Hva tror du kostpris minus salgspris for de to bilene du nevner, utgjør etter eksempelvis 5 år og 150K km (Ikke glem å ta hensyn til slitasjen på batteriet influerer på bruktbilprisen)?

Eller etter 10 år 200K km?
Skal vi si NOK 160K for Poloen og et sted mellom 400 og 500 for Teslaen?

Særs mange ser ut til å kalkulere med null batteriutgifter for Tesla uten noe smålig omsyn til at et X% nedslitt batteri må du betale enten ved å kjøpe et nytt eller indirekte via redusert bruktbilpris.

Sier vi et batteri må byttes etter 200K km, betyr det en "drivstoffkostnad" pr kjørte km på 50 øre dersom batteriprisen er NOK 100K. Og 25 øre med pris NOK 50K.
Og du skal være i drøyeste laget optimist dersom du tror virkeligheten din blir nærmere 25 enn 50 øre/km.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

laumb

Jeg ser på batteribytte som en potensiell uventet kostnad på lik linje med å bytte motor og girkasse i en annen bil som har gått 200k km.
Etter 10 år og 200k km er jeg rimelig klar på å kjøpe ny bil igjen, og da blir Tesla'n nr 2 bil. Da kan den ha igjen 50% kapasitet og ha 100% bruksverdi.

Nuvolari

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. mars 2013, klokken 19:54
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 13:12
For å få en ny fossilbil ned i samme årlige kostnader (inkl renter og avskrivninger) har du ikke råd til annet en en ribbet Polo 1,2 70 hk til kr 196.000,-
Slå av litt for (u)kjente!
Det er en vesensforskjell på en bil til 600 og en til 200:
- avskrivinger
- rentetap innestående kapital
- forsikring
- dekk
- .....
- .....

Hva tror du kostpris minus salgspris for de to bilene du nevner, utgjør etter eksempelvis 5 år og 150K km (Ikke glem å ta hensyn til slitasjen på batteriet influerer på bruktbilprisen)?

Eller etter 10 år 200K km?
Skal vi si NOK 160K for Poloen og et sted mellom 400 og 500 for Teslaen?

Særs mange ser ut til å kalkulere med null batteriutgifter for Tesla uten noe smålig omsyn til at et X% nedslitt batteri må du betale enten ved å kjøpe et nytt eller indirekte via redusert bruktbilpris.

Sier vi et batteri må byttes etter 200K km, betyr det en "drivstoffkostnad" pr kjørte km på 50 øre dersom batteriprisen er NOK 100K. Og 25 øre med pris NOK 50K.
Og du skal være i drøyeste laget optimist dersom du tror virkeligheten din blir nærmere 25 enn 50 øre/km.

Ja det handler om hva man tror verdifallet vil være kontra en fossilbil. Dette har vært diskutert mye (se egen tråd) og det er drivere for at verdifallet vil være både høyere og lavere enn for en fossilbil. I snitt mener de fleste at det er omtrent som for en fossilbil. Batterislitasje er da en del av dette regnestykket.

Jeg har selvsagt ikke fasiten men regnestykket over er min beste gjetning. Dekkslitasje har jeg ikke lagt inn og vil endre regnestykket med noen tusenlapper. Poenget mitt mener jeg likevel er gyldig.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

RunarBT

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. mars 2013, klokken 19:54
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 09. mars 2013, klokken 13:12
For å få en ny fossilbil ned i samme årlige kostnader (inkl renter og avskrivninger) har du ikke råd til annet en en ribbet Polo 1,2 70 hk til kr 196.000,-
Slå av litt for (u)kjente!
Det er en vesensforskjell på en bil til 600 og en til 200:
- avskrivinger
- rentetap innestående kapital
- forsikring
- dekk
- .....
- .....

Hva tror du kostpris minus salgspris for de to bilene du nevner, utgjør etter eksempelvis 5 år og 150K km (Ikke glem å ta hensyn til slitasjen på batteriet influerer på bruktbilprisen)?

Eller etter 10 år 200K km?
Skal vi si NOK 160K for Poloen og et sted mellom 400 og 500 for Teslaen?

Særs mange ser ut til å kalkulere med null batteriutgifter for Tesla uten noe smålig omsyn til at et X% nedslitt batteri må du betale enten ved å kjøpe et nytt eller indirekte via redusert bruktbilpris.

Sier vi et batteri må byttes etter 200K km, betyr det en "drivstoffkostnad" pr kjørte km på 50 øre dersom batteriprisen er NOK 100K. Og 25 øre med pris NOK 50K.
Og du skal være i drøyeste laget optimist dersom du tror virkeligheten din blir nærmere 25 enn 50 øre/km.

På fossilbil er det ganske mange deler som må byttes etter 200k. Elbil med nytt batteri er klar for nye 200k. Bensinbil begynner årlige reperasjoner å stige jevnlig

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA