Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dødt Speedometer.

Startet av Cobos, fredag 14. mars 2008, klokken 10:06

« forrige - neste »

Cobos

Jeg leste nettopp en kommentar om den nye Think på en engelsk EV-side, Dannys contentment. Der ble det sagt at den nye Think skal koste £14 000, med dagens kurs er det 145k norske. Er det bare meg som synes det er litt rart at en bil som lages i Norge (med høye Norske arbeidsutgifter) så selges markant billigere etter at den er blitt eksportert til England?
Ville det uansett være noe problem å importere en Think fra England når de kommer i salg der (riktignok litt senere men)?
Eller er dette bare noe jeg irriterer meg over?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Ken

Det var sagt av Willums at strategisk prising skulle sørge for at Think var like billige enn andre småbiler med hensyn til til Congestion Charge f.eks. i London. Biler er generelt billigere i England også. Import blir umulig med hensyn til batterileie avtale men tyveri går an. Flytt til London, det blir morsomt med en ny Think der.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

ilmarw

Er det gitt at de vil bruke den samme modellen for batterileie i utlandet?
Ettersom det er blitt uttalt at de skal tilpasse seg markedet i det forskjellige land, kan det muligens hende at man selger både batteri og bilen under ett i noen land? Dvs. at de ikke bruker ordningen med leie. Da er det vel lovlig å importere disse tilbake til Norge?

lmar
Polestar i bestilling

Cobos

Utifra den samme kilden jeg refererer til over så virker det som de skal ta £100 i måneden i batterileie i England så det er veldig tilsvarende det de gjør i Norge.
Har sjekket litt mer rundt priser på biler i England og det virker faktisk som relativt sett er Thinken en del dyrere i England enn i Norge. Sammenligner man med f. eks. VW ser man at i England koster en Golf stasjonsvogn £14500, mens i Norge er det ikke mulig å få en vanlig Golf engang til samme innkjøpspris som en Think.
Så spørsmålet er vel da kanskje heller hvorfor er en VW Polo/Citroen C1 el så mye billigere enn en Think? Er det rett og slett så mye billigere å bygge en hel bråte med biler i en stor fabrikk?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Laban

Sitat fra: Cobos på mandag 03. mars 2008, klokken 09:39
Så spørsmålet er vel da kanskje heller hvorfor er en VW Polo/Citroen C1 el så mye billigere enn en Think? Er det rett og slett så mye billigere å bygge en hel bråte med biler i en stor fabrikk?

Cobos


Har stilt meg det samme spørsmålet. En VW Polo koster i dag fra 131.000.- SEK inkl. mva i Sverige noe som blir ca. 99.000.- SEK uten mva og med en SEK på 0,85 ville det gitt en pris på ca. 83.500.- NOK uten avgifter og mva.

Småskalaproduksjon er selvfølgelig dyrere enn storskala og Norge er kostbart land å produsere ting i, men alikevel  ???

Greit at man sparer noen kroner i parkering og bompenger i de største byene der det er slikt, og ikke årsavgift, men for de som bor i mindre byer uten avgiftsparkering eller bompenger må man være temmelig miljøbevist for å velge den nye Thinken.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

Det er ikke nødvendigvis produksjonskostnadene som er så høye. Utviklingskostnadene skal også deles på et relativt lavt antall produserte biler.
Styringselektronikk, batterier (1/2 batteriprisen er i bilprisen) og elmotor trekker også prisen opp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Husker jeg ikke helt feil ble vel det meste av utviklingskostnadene tatt av Ford ?

Prototypen var jo ferdig da Ford solgte, og det er vel ikke så vanvittig store forskjeller på prototypen da og den som settes i produskjon nå?

Uten batterier, hvis jeg har forstått det som er skrevet her rett, er prisen 160.000.- og mener jeg betalte litt under det for en ny Think med masse utstyr i 2002, inkl. batterier.

De må jo ha hatt større utviklingskostnader på den forrige modellen, enn dagen eiere har på den nye?

Får det bare ikke til å rime  ???
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Ken

Tror det ikke er noe sammenheng mellom kostnadene og salgspris egentlig. Hvis de tror at de har et produkt som kan selges til de som setter miljøkrav til innkjøp   uten masse problemmer teknisk sett da er de garantert å selge en god del. Husk at Think har en verdens kjent navn og var nød til å lansere et nytt produkt men hoved satsing vil sannsynligvis være utvikling av nye produkter i sammarbeid med større aktører.
Så dere at den engelsk varianten skal ha litium ion batterier. Jeg tror at det å sikre nok batterier til Thinken er hovedproblemet til små produsenter.  Hvis kapasiteten av Zebra pakken ligger på 2000 moduler i året og andre aktører satser på Zebra har vi et problem. Fleksibilitet er det Think må satse på.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

espen

Elbiler forsvarer høyere kostnader fordi de er miljøvennlige (i motsetning til alternativene).

Før man kjøper Think må man tenke på følgende:
1. Er bilen kul?
2. Har jeg råd?
Det tror jeg det er mange som kan svare ja på  :)

Ellers kan man tenke at man heller vil ha en forurensningsmaskin som det produseres 60 millioner (for mange) av i året, men en slik bil er umulig å kombinere med et godt image  8)

Cobos

Misforstå meg rett, grunnen til at jeg ikke har bestilt en Think er problemer med lading og dens funksjon som en primærbil. Jeg venter veldig spent på hva Think sier om den nye 5 seters bilen sin. For meg er helt klart miljøaspektet meget viktig slik at neste bil blir en seriehybrid eller en ren elbil. Likevel mener jeg at en ny bil som på pris konkurrerer med bensinbiler burde kunne matche den uavhengig av miljøaspektet. Spesielt når det er store fordeler med elbil kontra bensinbil i Norge. Ken sier det vel egentlig best, Think har funnet den høyeste prisen de kan ta og fortsatt selge ut bilene. De driver jo ikke med veldedighet selvom jeg kunne ønske de gjorde det :D

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Laban

Sitat fra: espen på mandag 03. mars 2008, klokken 19:16
Elbiler forsvarer høyere kostnader fordi de er miljøvennlige (i motsetning til alternativene).

Før man kjøper Think må man tenke på følgende:
1. Er bilen kul?
2. Har jeg råd?
Det tror jeg det er mange som kan svare ja på  :)

Ellers kan man tenke at man heller vil ha en forurensningsmaskin som det produseres 60 millioner (for mange) av i året, men en slik bil er umulig å kombinere med et godt image  8)

Ja bilen er kul og tja jeg har råd, men vil jeg ta meg råd blir spørsmålet.
Skulle gjerne kjøpt den nye Thinken, men da som 4 seter - og prisen spretter da opp i over 250.000.- (med litt ekstrautstyr) + batterileie.

Nå har jeg to elbiler som dekker stort sett det daglige behov for hele familien og det er foreløpig ikke behov for å bytte ut noen av dem, men alltid kult med noe nytt  ;D

Enig med Cobos at de antakelig har tatt den høyeste prisen de ta for å få solgt ut bilene, men tror kanskje de skyter seg selv i foten hvis de skal tilpasse prisen til hvert enkelt land. Den vil jo være typegodkjent i EU og dermed ingen tekniske problemer med å importere den.

Ville jo følt meg litt lurt hvis man om 1 år kan kjøpe og importere en ny Think fra utlandet til redusert pris.  :-\
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Prisingen på think burde vært satt slik at den er konkuransedyktig på pris *før* staten kommer med sine incetiver. (momsfritak, ingen veiavgift osv) Hvis ikke går jo denne støtten i lomma til think.

Jeg vet selvfølgelig ikke om det er mulig å lage think til en pris slik at den var konkuransedyktig uten alle disse støttene, men jeg håper i alle fall det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

#12
Tror fortsatt at fordi batteripakken er eid av Think, de som prøver å selge dem til utlandet vil bli anmeldt. De kan gjerne levere pakken tilbake på forhånd men hvem skal monterer en ny en. Mange juridiske spørsmål her men ordningen er ikke ny. Clioen solgt i Sverige ofte hadde det samme ordning og da var det ingen vits å kjøpe dem.

Det er ikke noe nytt med stretegisk prising, sikkert alle bil produsenter gjør det. Offentlig avgifter varierer mye også og det var vanlig at engelskmenn kjøpte bilene sine i Belgia. Selge de Thinken i Belgia lure jeg på?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

Selv om Ford har betalt stor deler av utviklingen er det tross alt snart 5 år siden de trakk seg ut. Tiden som har gått etter at nåværende eiergruppe har overtatt viser jo tydelig at ikke bare var å starte opp produksjonen. Think ønsker jo selvfølgelig å få sine investeringer tilbake så snart som mulig, og da blir spørsmålet hvor høy pris kan en ta og samtidig få solgt produksjonskapasiteten. Det går sikkert uansett en del tid før de går i +.

P106 og Saxo i el-verson var til salgs før staten bidro til redusert pris og da til en vesentlig høyere pris enn fossil varianten. Noen entusiaster handlet allikevel.

Tesla er jo egentlig ikke konkurransedyktig i USA, men kommer pent ut i Norge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Trikset må da være at Hvermansen handler elbil, og ikke bare entusiastene? Når det skjer kan vi få et volum som vil gjøre el-biler mer gunstige i produksjonskostnader, og ikke minst infrastruktur (ladeplasser osv).

Bakdelen blir kanskje at noen av fordelene forsvinner når "for mange" benytter seg av dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA