Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Performance vs. Standard

Startet av Mr.Zero, onsdag 27. mars 2013, klokken 20:31

« forrige - neste »

Mr.Zero

Skal på "langtur" med batteribilen min. Ski-Sundvollen. Distanse ca 70 Km. Normalt sett intet problem, men klatringen opp fra Sandvika til Sollihøgda suger mye vil jeg tro:
Distanse 15km, fart ca 60kmt, varmeapparat av, utetemp kanskje 0. Tørre veier. Høydeforskjell 350 m.

Fra Sollihøgda går det så i 80 kmt og med ca 250 m fall ned til Sundvollen.

Ka dokke tru? Kan jo seff lade et par streker på Rud, men det er jo litt nedtur hvis målet er å virkelig kjenne på angsten... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

covi

I følge http://www.jurassictest.ch/GR/ så skal du ha ca 30% igjen på batteriet når du kommer fram. Denne regner med en estimert rekkevidde på 100 km, så jeg ville ikke vert for nervøs om du ikke benytter varmen.
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

Mr.Zero

Jøsse, det var en artig nettside..! Trillingen ligger inne med 16kWt - min har 14,5 iflg instruksjonsbok. Videre ser jeg ikke parameter for lufttemperatur som dog påvirker kapasiteten en god del.. Rullemotstand må også korrigeres mtp bruk av vinterdekk - uten at jeg hvor mye den må økes... Selv om jeg øker denne noe, ser det jo ut til at dette skal gå bra.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#3
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 09. mars 2013, klokken 15:11
Trillingen ligger inne med 16kWt - min har 14,5 iflg instruksjonsbok.
Hæ?? :o Det var jeg ikke klar over. Mjauen har da 16 kWh. Var en tråd i fjor sommer med rykter om 14,5 kWh på noen franske, men trodde ikke de ble solgt her til lands. Så var det en fordel å spytte i litt ekstra penger likevel da for 16 kWh + forvarming. For 70 km på fullt batteri og noen minusgrader går helt fint med mjauen, selv med god og varm kupé underveis.

Fant en tråd om dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6102.msg64418.html#msg64418
Det kan hende du faktisk har 16 kWh selv om det står mindre i manualen. Eller det kan hende at du har Toshiba-batterier? Hurtiglader den med over 100A hele veien opp til 80%? Hvis ikke har du vanlige GS Yuasa. Har rekkevidden i plussgrader i høst vært 12 mil? I så fall har du nok 16 kWh batteri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

I dag lå jeg an til snaue 12 mil iflg guessometeret. Da startet jeg på jobben med full tank og 22 varme i batteriene. Kjørte uten varme hjem. 33km på 4 streker. 85km igjen på meteret.. Utetemp ca 0. Peeen kjøring og maks 84 kmt. Når det gjelder kjøreturen, er det disse 350 høydemeterne jeg lurer litt på, men det bør jo gå greit. Kan jo nesten trille ned på andre siden av Sollihøgda.. :)
Skal sjekke i kurskompendiet til Peugeot ang batterikapasitet.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Tror du har 16 kWh. Ut i fra strømforbruk på kjøring, og oppgitt ladetid: 8 timer ved 10A (2kW) = 16 kWh.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Gjorde meg noen km/strek-noteringer i dag på vei hjem fra jobb. Satte ny rekkevidderekord på første strek! Denne skal jeg nok igjen slå når sommerdekkene kommer på og senking av karosseri et faktum!  ;D

Batteritemperatur 21,5 varme ved start. Fulladet med 10A-kladd. Ingen varme på.

Strek 1: 14,8km Risløkka, Økern - nesten Fiskvollbukta, Mosseveien.20-70kmt
Strek 2:   8,5km Svartskog-avkjøring Gamle Mosseveien, 55-60kmt
Strek 3:   6,7km .. Gamle vekta E18 60-80kmt og stigning
Strek 4:   4,1km .. Ski sentrum, høyde 168 moh 60-85kmt og stigning/flatt.

Guessometeret viste 98km gjenstående rekkevidde da jeg parkerte. Utetemp + 2, og 20,4 i kupéen i hodehøyde. Det skiller forøvrig ca 5 grader på temperatur ved beina kontra hodet.

Vel - det var dagens fakta fra Mr.Zero 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Mr.Zero

....og... Ihht kurskompendiet til Peugeot, har iOn et batteri med 88 celler fordelt på 12 moduler. (10x8 + 2x4 celler). 3,75v pr.celle. Regner med at C-Zero og mjauen har samme type batteri. Det står forøvrig ikke noe om kapasitet annet enn 150km rekkevidde..
Jeg var i vinter på et Citroënverksted der de klargjorde nye C-Zero'er hentet fra Sveits som hadde 10 batterimoduler og var uten AC. Så det er tydeligvis forskjeller ute og går..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 12. mars 2013, klokken 22:28
....og... Ihht kurskompendiet til Peugeot, har iOn et batteri med 88 celler fordelt på 12 moduler. (10x8 + 2x4 celler). 3,75v pr.celle. Regner med at C-Zero og mjauen har samme type batteri. Det står forøvrig ikke noe om kapasitet annet enn 150km rekkevidde..
Jeg var i vinter på et Citroënverksted der de klargjorde nye C-Zero'er hentet fra Sveits som hadde 10 batterimoduler og var uten AC. Så det er tydeligvis forskjeller ute og går..
Ja, i-MiEV har 88 celler i et 16 kWh batteri, det trodde jeg alle trillingene i Norge hadde. Det med 10 moduler kan høres ut som en 14,5 kWh-versjon? Og at C-Zero manualene blander sammen fakta? Tydeligvis forskjell på trilling og trilling, ikke bare kosmetikk og dippedutter. Man må passe på hva man kjøper her!

Ellers våknet vi til 17 iskalde blå. Brr! Våren er tydeligvis satt på vent i Trøndelag.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjornt

SitatOg at C-Zero manualene blander sammen fakta? Tydeligvis forskjell på trilling og trilling, ikke bare kosmetikk og dippedutter. Man må passe på hva man kjøper her!
   
Sant nok. Men man kan nok ikke forvente at en førstegangs kjøpende Elbil kunde kan noe om dette. Moduler og celler..  ???  Blir nok fornøyd med bilen sin for det. Uten AC bruker den jo litt mindre strøm også.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA