Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Passer Leaf for meg?

Startet av Luguber, tirsdag 26. mars 2013, klokken 12:43

« forrige - neste »

Luguber

Hei!

Jeg er helt ny i denne verden og gikk impulsivt til innkjøp av en elektrisk sykkel forleden.
Det gjør hverdagen mye enklere for meg ettersom jeg ikke kjører bil og derfor til vanlig har brukt kollektiven.
Likevel har jeg noen spørsmål, da jeg varierer fra kjempefornøyd til noe skuffet - alt etter hvordan sykkelen oppfører seg. Så jeg håper en av dere kan hjelpe meg med disse generelle og mer spesifikke spørsmålene. Jeg er ikke viden kjent med sykkelbruk fra før av, annet enn at jeg har syklet mye som barn:

1) Sykkelens effekt varierer veldig. Hvorfor skjer dette?

Når jeg har fulladet batteri så funker den fett! Grensen sier jo at den skal klare 25 km/t, men faktisk så har den på sitt beste vært oppe i 31 km/t enkelte ganger hvis den har fått en liten oppdrift fra f.eks. nedoverbakke. Dette har jeg mål med GPS, men vanligvis er snitthastigheten optimalt på 23-26 km/t. Når jeg har syklet en stund dabber effekten veldig av... vi snakker merkbare forskjeller der snitthastigheten blir helt nede i 16-17 km/t. Dette kommer som regel etter en mils sykling, og når det nærmer seg 2-2,5 mils sykling er den enda noe senere. Er dette normalt?

Jeg har tenkt på faktorer som kulde... eventuelt at det bare skal være slik i forhold til ladingen... men det er isåfall en skuffelse i seg selv. Vi snakker om et vanlig Li-ion-batteri.

2) Det har vært en del problemer med at batteripakken har løsnet og hoppet av. Det er et batteri som sitter bak, oppunder setet. Er dette et gjengs problem? Skruene skal være ordentlig tightet nå med threadlock og det som er. Likevel flytter den mye på seg og har en tendens til å riste. Jeg er redd for at den skal løsne igjen, og dette til tross for at jeg kun sykler "flat mark" på forholdsvis fint asfalterte veier. Ikke et eneste skogholt, ikke noe kupert terreng.

3) Bremsene virker som å konstant gnikke/sveipe inn. Jeg har lurt på om det bare er motoren som ligger på navet på bakhjulet som lager denne lyden, for bremsene virker ellers helt ok ut..? Slike ulyder (vel, det er å ta i litt - det er ikke veldig merkbart, men noe)... er dette vanlig på el-sykler?

4) Den er også usedvanlig(!) tungtrødd, og egentlig tett opptil ubrukelig om man skal sykle med den uten motoren i gang. Jeg er klar over at det delvis skyldes tyngden/vekten på sykkelen, men jeg skulle ønske jeg kunne kombinert noe mer, da det virker som å hovedsaklig skyldes pedalene og ikke vekten på ramme og utstyr?

5) Hvilket leder meg inn på siste spørsmål: Det kom etter femte gangs bruk igår (jeg har brukt den 5 ganger frem og tilbake, A til B, men igår for første gang til jobb) en ulyd i pedalen på høyre side. Den sier "klakk" for hver fullførte omdreining. Til tider forsvant lyden, men jeg kjenner det rykke godt under foten likevel. Denne slags "knekkelyd", hva kan det være?

leafster

Jeg hadde forsøkt å heve kjøpet basert på alle disse feilene. Jeg hadde også en elsykkel engang som var tungtrådd og generelt kjedelig å sykle på.

Her tror jeg man gjør lurt i å ta turen til f.eks. EV Oslo og prøve en sykkel skikkelig før man kjøper. Og så tror jeg at man bør putte noen kroner i en slik for at det skal bli gøy.Iikke særlig mindre enn 10 000.
Selv sikler jeg på sykler med f.eks Bosch krank-motor. På disse har hjulene sitt opprinnelige NAV og girsystem og triller derfor lett. Selve motoren og batteriet sitter ved kranken og sørger for lavt tyngdepunkt og inneholder en føler som merker hvor tungt du trår og hjelper deretter.

Disclaimer: jeg har ingenting med EV-Oslo og har ikke engang vært innom. Har heller aldri prøvd en skikkelig elsykkel, men tipper det er grisegøy :)

commiesoft

Ligger bremsene på? Rekkevidden virker veldig lav. En elsykkel med girmotor har vel frihjul og min er like lett å trå uten motorkraft som en vanlig sykkel. Klakken i pedalen er vel lageret i pedalen som er gåent, har vært borti det før, ellers kan det være kranken.
Hva slags sykkel er det? Merke? Er den ny?
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

leafster

På gamlesykkelen min med navmotor og planetgir var motstanden i motoren så stor at jeg ikke klarte å vri på akselen med håndkraft. Hvis jeg dreide hjulet så trillet dette kun noen få omdreininger før  det stoppet. Det er garantert forskjell på disse motorene.

commiesoft

På min(e) girmotor(er) kan du løfte hjulet og snurre på det som et alminnelig sykkelnav.. stopper ikke på ei stønn..
Den gamle direktedrevne navmotoren uten gir bremset kraftig, og var tung å trå uten at den var slått på.

Men uansett, løft på hjula og snurr på dem for å sjekke at ikke v-bremsene ligger på, samt sørg for å pumpe
opp dekka til maxtrykk, og hold dem der.. :)

Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

PerBear

Klikking fra pedalene kan være løs krankarm. Dersom den løsner helt kan det skape farlige sitasjoner/skader så det bør du finne ut av så fort som mulig.

Når det gjelder batteripakker som henher rett under setet og er festet til setepinnen har min kone et slikt batteri kjøpt fra Golden Motor. Det batteriet virker som det ikke takler kulde under 5 grader pluss. Vær også klar over at noen Li-ion celler blir skadet dersom de lades ved minusgrader.

Alle elsykkelbatterier skal være merket med kapasitet ihht EN 15194. Det er derfor enkelt å sjekke om batteriet er vesentlig svekket ved å kjøre en enkel kapasitetstest. Du kan spør om butikken kan kjøre en slik test eller du kan kjøpe en litt avansert batterilader som har en slik funksjon. F.eks. en slik:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6609__iCharger_1010Bplus_300W_10s_Balance_Charger.html

Husk også at litiumceller er brennbare og kan ta fyr ved feil behandling!
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA