Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: PPT om nye Th!nk

Startet av bosonic, torsdag 01. februar 2007, klokken 18:35

« forrige - neste »

Boogie

Var en tur på Torp og testet hurtigladestasjonen i går.
Ganske artig å se ladenåla bevege seg oppover på skalaen. Det tok 24 min å lade fra 10% og opp til 90%.

Dette var en P106. Kabelen er litt kort, så på første forsøk ville ikke systemet fungere (koblingen stod litt skjevt i).
Flyttet bilen litt, og da gikk det bra.

Forøvrig er stasjonen i Skien demontert. Plassene er leid ut til andre, og laderen ligger på lager.

Hadde kansje vært en ide å få den satt opp lenger nord langs E18, i Tønsberg eller i nærheten av Holmestrand.
Statoil/Shell ved By-the-Way kansje?

Dermed kunne vi begynne å få en "elektrisk highway" fra Oslo og sydover.....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Noen tips om hvordan vi kan få tak i hurtigladeren.

Hadde vært greit å hatt en i Stavanger også.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Ta kontakt med Bjørn på Miljøbil Grenland. Han burde vite hvor den kommer fra, priser for en slik lader, hva kreves av tilkoblinger osv.

http://www.miljobil.no/kontakt.html
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Takk for den. :)

Har sendt forespørsel allerede.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pilt

Jøss, jeg visste ikke at det fantes sånne hurtigladestasjoner engang! Hvorfor i all verden settes det ikke opp flere når det allerede er laget noen som fungerer... og som til og med lar elbileiere lade GRATIS??! Det hadde vært helt genialt med sånne ladestasjoner med 6 mils avstand mellom (må jo kunne dra på langturer på vinteren også).

Egentlig burde politikerne få øynene opp for disse fantastiske bilene snart.
- Det er en super bybil som verken forurenser eller bråker -> miljøet i byene blir bedre.
- Kjøremønsteret er ikke så aggresivt som med fossilbiler og man kjører heller ikke så fort -> færre ulykker.
- De er geniale på veier der hastigheten er rundt 70 km/t, der man lett trår for hardt på gassen med "vanlige" biler -> færre alvorlige ulykker.

Og med hurtigladestasjoner rundt om i landet så kunne man faktisk klart seg kun med elbiler. I tillegg til å være miljøvennlige og ikke kjøre for fort, så hadde man vært nødt til å følge Statens Veivesens kampanje "Raste - ikke haste" ca. en gang i timen. Alt dette kan gjøre elbileierne til de perfekte sjåførene og vi burde faktisk fått en halvering av forsikringspremien også.  ;D

Sitat fra: Griffel
Det blir: 8 pølser, 2 VG, 2 Dagblad, DagensNæringsliv, Finansavisen og ViMenn.
Og Griffel burde variere menyen litt (ikke det at man trenger å spise noe hver eneste time heller) og hva med å lese en bok i stedet? Alle klager jo over at de ikke har tid til noen ting lenger, så hvorfor ikke gjøre ting man ikke har tid til ellers når man sitter denne halvtimen og venter på at bilen skal lades?  ;)
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Laban

Det visste ikke jeg heller !

Er dett noe som bare kan benyttes av PSA biler eller kan Think og Kewet lades på denne måten også  ???

Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Kun PSA, og da fortrinnsvis Peugeot. Lurer bare på hvordan det er med 20 blokkers kontra 27 blokkers biler?

Citroen Saxo kostet 60000 NOK mindre enn P106 ny, og manglende ledning fra ladekontakt i bilen til lader i bilen er eneste vesentlige forskjellen på bilene .

Think kunne hatt hurtiglading, men 19 blokker og annen tilkoblingskontakt hindrer dette. Kewet sitt batteri er anderledes, og ikke kompatibelt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#22
Nå er det nok slik at lader må tilpasses bilens system og at en evt. standard for dette er langt inn framtiden.

Det er jo også et godt utvalg av batterityper Bly-syre, NiCa, NiMH, Li Ion, Zebra, og det vil komme nye typer, alle med ulike krav til lader. Antall batteriblokker i serie (spenningen) vil også være forskjellig fra biltype til biltype. Dessuten må (bør) bilen computer få informasjon ladingen, det betyr at ladestrømmen må måles av bilens elektronikk, og lurekoblinger utenom dette ikke er så greit for andre enn elektrolux. (Ikke ufarlig heller)

Det kunne vel lages universalladere, og med et godt utvalg av ladekabler for alle biltyper lar det seg nok gjøre, men hurtiglader systemet til PSA er nok designet for Saxo/ P106, berlingo men kunne kanskje modifiseres til å passe noen andre. Det er heller ikke sikkert at ladingen kan avsluttes automatisk siden styringen i bilen ikke har direkt kobling til ekstern lader. (Lader vet ikke ladenivå på batteriet like nøyaktig som bilens computer).

(PS. Egentlig liker jeg ikke pølser. :))
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Jeg er litt usikker på om laderen er tilpasset Saxo/P106 eller Partner/Berlingo.

Har vært på hurtigladestasjonen med både P106 og Saxo, og ingen av gangene stoppet laderen opp automatisk. Jeg måtte avbryte ladingen selv etter oppnådd 80%.

Partner/Berlingo har 27 kontra 20 blokker, og får da en høyere spenning, så enten er systemet innstillt på dette, eller så fungerer ikke denne hurtigladeren som forventet..

Har kontaktet Miljøbil Grenland, men har ikke fått noe svar enda.

PS1 Hurtigladeren kan også brukes av Renault bilene Kangoo og Clio da de også har Marichal kontakt.
PS2 Det finnes også en vanlig stikk i skapet for normal lading med din egen kabel/intene lader. Denne kan selfølgelig også brukes av Think mm
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

laumb

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 15. februar 2007, klokken 11:21
Med hjememlading vil ikke tiden det tar å lade være noe tema.

Det er når du , de gangene du møtte gjøre det, er på langkjøring at ladetiden vil være "et problem". Det burde ikke være uoverkommelig.

Slik hydrogen-fanatikerne har sin hydrogenvei, kan vi enkelt og billig lage vår egen el-vei.

Med Utgangspunkt i Oslo, behøver man ikke noen ladestasjon før Lillehammer. Her setter man opp et ladepunkt på 400v 3-fas. Løper du inn på do, spiser en Big-mac, og handler en fransk ost på CC-mat, er allerede bilen fulladet før du skal videre. Et slikt ladepunkt burde ikke behøve å koste mer enn 200.000,-. Så setter man opp en på Dombås og da har man plutselig en el-vei til Trondheim.

Så setter man opp tilsvarende på Gol og i Aurland (strøm rett fra springen) og vips har man El-veien til Bergen. Tilsvarende i Porsgrunn, Kristiansand og Flekkefjord, og så har man El-veien til Stavanger.

Da har det kostet 1,4 millioner i investeringer, tilsvarende det en multifuel-pumpe koster å sette opp på en bensinstasjon.  Strømmen på hurtigladerene kan selges til 50,- for full tank, da dette er noe vi er villig til å betale ekstra for, de få gangene vi behøver det.

Spør hva det koster å sette opp en hydrogen-fylle stasjon ! ???
Lars

UTROLIG FASINERENDE å lese forslagene dine til plassering av "superladerstasjoner" fra 2007.
Var i godt driv den gangen du! ;-)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: laumb link=topic=73.msg113410#msg113410

UTROLIG FASINERENDE å lese forslagene dine til plassering av "superladerstasjoner" fra 2007.
Var i godt driv den gangen du! ;-)

Skjønner at du prøver å finne frem gammelt grums ;-)

Ser at mine superladerstasjon-plasseringer er noe forskjøvet på Oslo-Stavanger. Det er jo litt flaut at jeg bommet her,  sånn 6,5 år i ettertid :-[

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA