Zebra Batterier

Startet av Ken, torsdag 28. februar 2008, klokken 22:39

« forrige - neste »

Ken

På tiden å starte en Zebra emne har med Thinken i ferd med lansering i Geneve neste måned.
My nytt på MES-DEA sin sider og ikke bare batterier. Vacuum pumper, omformere, motor kontroller osv.
Mange varianter av Zebra i forhold til kapasitet, spenning. Snakk om 2000 moduler i år som er ikke så mye men de har sikkert planer om å øke volumet.
En pakke tilsvarende Thinks 19 blokker vil ha en energi innhold av 30 Kw og med 80% DOD betyr 24 KW. Ny typer med forbedret elektroder kan hurtiglades med 30A. 3 timers lading kanskje. Lurer på hvilken pakke NyThink har. Zebra lader ser ut som det kan lett omprogrammeres om det er noe fordel med det. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på torsdag 28. februar 2008, klokken 22:39

En pakke tilsvarende Thinks 19 blokker vil ha en energi innhold av 30 Kw og med 80% DOD betyr 24 KW.

Antyder du at der er Zebra pakker som kunne passet inn i gamle Thinken? I så fall til hvilken pris.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Jeg har liten tro på at Zebra batteriene med sine spesielle krav blant annet om å holdes meget varme er egnet for ettermontering. De andre mulighetene (litium) peker seg ut som en mye enklere løsning rent praktisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Jeg mener at Zebra-batteriet selv passer temperaturen bare man sørger for at det er tilstrekkelig energi i det hele tiden. Batteri, "termos", varmeelementer og styring er en enhet.

Men jeg tror ikke det finnes med passende spenning. Dessuten vil energimeteret virke dårlig siden batteriet bruker en god del prosent av kapasiteten hver dag til å opprettholde temperaturen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Zebra batteriene er sikkert et bra valg når en kan designe alt rundt dem. Men de stiller en del krav og jeg har vondt for å tro at alt er bygd inn i pakken. Dette kan gjøre det brysomt for ettermontering. Dersom Think eller Ford lager et «kit» for ombygging er det en annen sak.

En ulempe er det uansett at ca 400kWh i året går med til å holde batteriet varmt, i tillegg til kWh som kjøringen krever.

Å holde batteriet varm er vel egentlig ikke problemet, tilkoblet til nettet når den står i noen dager er det eneste som kreves (eller et døgns oppvarming før bruk).

Saken er å holde det passe varmt. Under kjøring vil indre motstand og motorstrømmen skape mer enn nok varme, under høy belastning trenger det antagelig kjøling. Full belastning må begrenses i varighet, noe som må programmeres/parameteres  i motorstyringen. Dette er antagelig ikke er noe stort problem om produsenten lager en prosedyre for hvordan det skal gjøres, og en har de nødvendige remedier for programmering/parametrering. Kanskje krver styresystemet en ny type inngang for temperatur måling i batteriet.

Men for all del gå gjerne igang med en å planlegge en ombygging vær bare klar over at det i tillegg til endringer rundt lader og energimålinger er en del problematikk rundt dette med «temperature managemet» spesielt kjøling og beskyttelse mot for høy belastning (egentlig belastning*tid).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JCBX

jeg er nødt til at tage denne tråd op igen i jagten på det bedste batterie til vores biler

Er der nogen der har indhentet en pris på et zebra batteri ?

jeg bemærker at der fåes en Zebra lader som lader 160/220V

http://cebinew.kicms.de/cebi/easyCMS/FileManager/Files/MES-DEA/components/Battery_Charger.pdf

ergo er det da lige før der må kunne fåes et Zebra batterie til eksisterende PSA biler

og i værste fald kan man da regulere spændingen ned til noget acceptabelt

ELLER HVAD ??

Ken

Smith Electric Vehicles selger batteripakker til sine el-trucker. Prisliste kan man få på mail.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

JCBX

Sitat fra: Ken på lørdag 06. februar 2010, klokken 20:56
Smith Electric Vehicles selger batteripakker til sine el-trucker. Prisliste kan man få på mail.

ser ud som om det er lithium de bruger !

III

Stiller samme spørsmål som jeg stilte på "nye" forumet :

Vi skal kjøpe en Think og skal legge ut en ladekontakt utenfor huset. Hva gjør man da , om man vil ha muligheten til å lade så hurtig som mulig uten å legge alt for mye penger i det ?

Lunde svarte :

Legger du ut et trafas 32A uttak splitter fra det til en boks med 16A sikring for enfas 16A lading er du garantert trygg ;-) Jeg har det like innenfor i min garasje ;-)

Andre forslag/idéer?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Ken

Sitat fra: JCBX på søndag 07. februar 2010, klokken 08:00

ser ud som om det er lithium de bruger !

Smith har begynt å bruke litium nå i sine trucker. Om de skal fortsatt satse på Zebra er ukjent.

hens

Til Anders GD
De fleste som planlegger å kjøre elektrisk har for høye planer når det gjelder behov for lading, prøv først, og vurder etterpå!
Jeg har kjørt 36 000 kilometer pr år med 16 A sikring. Husk at bilen kan lades når den ikke er i bruk, som oftest mer enn 20 timer i døgnet.

Men skal en først legge opp ekstra kurs, kan en like godt ta i når elektrikeren først er på besøk.  Be om pristilbud!

Så gjenstår bare å finne en lader som gjør jobben.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

JCBX

nå !

dejligt at se at andre end jeg kan gå off topic !

Zebra batterier var et spørgsmål om at finde en anden løsning en SAFT batterier !

ladning og elinstallation er der lagt op til i et andet indlæg

hurtigladere er nemme at finde og behovet ligger jo i at efter at have kørt til og fra arbejde , ja så kunne man jo hurtiglade og køre til sport eller besøg samme dag !

så jo ! lav da et kraftstik ved lejlighed og finder man en hurtiglader er det da bare slå til !

jo mere brugsværdi får elbilen da !

Elmo

Sitat fra: hens på tirsdag 02. mars 2010, klokken 18:45
Men skal en først legge opp ekstra kurs, kan en like godt ta i når elektrikeren først er på besøk. 
Det viktigste er å få lagt ledning som kan benyttes til 32A 3-fas når man først får lagt opp ledning.
Om man så velger å bare montere sikringer for 16A 2-fas (eller 1-fas? - blir aldri klok på det) i første omgang så er det enklere å ta steget til hurtiglader ved behov. Men, jeg vet ikke helt om kostnaden blir så forskjellig; det dyreste er vel timene til elektrikeren.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

III

Til Zebra type 36 som jag antar nye Th!nk  har :

System design recommendation:
A)- MES-DEA Charger
B)- Min. discharging time: 120 min.
C)- Max. degree of discharge: 80%

A) og C) er jo greie men når det gjelder  B) : Betyr det at bilen bør kjøres minimum to timer før den lades igjen ? Skjønner ikke helt tankegangen her når man ellers blir anbefalt å ha lading på så ofte som mulig ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Baltor

Dette betyr vel bare at man ikke skal tømme det raskere enn på 120 min
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA