Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Roadster Brabus

Startet av reitsma, torsdag 21. mars 2013, klokken 23:05

« forrige - neste »

reitsma

Var innom Nissan forhandler i dag, mulig det kan bli pendling mellom Skien-Tønsberg en stund framover da lurer jeg på en del ting i tilfelle valget blir el-bil.

Prisen av Leaf har falt til 240.000 NOK, ferdig levert nybil i Skien, inkl vinterhjul og 'full options' ligger den rund 260.000 NOK, 2013 model forventes ikke før Q3-4. Kan få 2,5 % rabatt ved påvisbar jobbpendling iflg forhandler. Da lurer jeg litt på om det er lønsomt med bruktbil; jeg er ikke sikker om jeg foretrekker elbil og med estimert verditap som utgjør ca. 100.000 NOK første 3 år (iflg forhandler) blir det dyr butikk. Actieradius oppgitt av forhandler ca 110 km i vinteren/150 km om sommeren, realistisk?

Fant ellers denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40113266

Noen kjent med butikken? Hva er det å passe på? Norges garanti er en selvfølge men hva mer?

Hvordan er disse biler på hovedvei i 100-110 km/t? Rekker jeg Skien-Tønsberg t/r på en ladning? Jeg er litt usikker om bomfrie passeringer i framtiden; 2017 er greit nok men er dette 'garantert'..?

Synes dette er en spennende og kostnadsatraktiv/miljømessig alternativ, hva er alternativer til Leaf? det er snak om bil nr 2, men bør ha 3 seter bak mtp barn. Avtaler prøvekjøring i hvert fall.

Krovs

Jeg skal hente min på Torsdag. Fikk den ned i 217 000kr inkl vinter hjul. Men får ikke med varme i ratt og seter.

Ronny

100 000 i verditap på 3 år er ingenting, kjøp en litt dyrere "premiumbil" så skal du få se ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

reitsma

Syns 40% verdifall i 3 år er nok i det meste laget... men som bruktbil hat 1. eier tatt største parten, da kan det lønner seg.

Balrog

Trekk fra det du sparer i drivstoff på de 100.000. 45.000 km/3 år utgjør ca 45.000 i drivstoff. Legg til besparelser i årsavgift, bompenger og parkering, og regnestykket er umulig å slå med en tilsvarende størrelse ny fossilbil. Rekkevidden er den største utfordringen.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Trond.Strom

Skien - Tønsberg i snitt hastighet 100 og 10 kuldegrader gir nissan leaf range estimator en rekkevidde på 85kilometer er vel 70 kilometer strekning +- så burde kunne funke en vei. Husk at ladetid går opp dersom det er kaldt så 10%-100% lading vil nok ta mere enn 8 timer ute i kulda 10 timer er vel i min erfaring mere "riktig"

Snitthastighet på 100 er jo ikke akkurat fartsgrensa på den strekningen men dropper du til en snitthastighet på 80 får du 106kilometer. og da klarer du deg fiont tur/retur med lading 8 timer ute på jobben

ved +20 så har du ca 146 kilometer å leke med så ved 80 snitt om sommeren klarer du nok akkurat tur/retur men en opplading mens du er på jobb skader jo ikke her heller

reitsma

Kan hende jeg har litt korte dager på jobb slik en kaldt vintersdag blir utfordrende for å komme seg hjem... men forsto det slikt det er hurtiglader i Tønsberg, kjører innom der først.

Jeg tar i beregning 100 km/t utifra ferdigstilt E18 i 2014, da det blir bare litt bykjøring før jeg kommer meg ut på E18, dette må gå.

Med diesel bilen jeg har nå kommer jeg ut på 5-6000 NOK i måneden, så her er det ikke noe tvil hva som er lønnsomt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA