Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteripakken helseskadelig?

Startet av FrodeK, torsdag 21. mars 2013, klokken 21:39

« forrige - neste »

FrodeK

I disse dager passerer min sorte Leaf ett år. Den har rullet drøyt 22.000 km og er ferdig med første servicebesøk. Dette er erfaringene så langt:
Super selgeroppfølging fra bestilling i november 2011 til prikkfri levering mars 2012. Første overraskelse var de sinnsykt trege sidevinduene. Neste var de latterlige strålene fra vindusspyleren. Og tredje kom en mørk marskveld da jeg tente fjernlyset. Bortsett fra disse forholdene var jeg superfornøyd helt til hjemkomst fra 4 ukers sommerferie til en Leaf fullstendig dødball etter å ha stått på anbefalt 80% konstant lading.
Deretter var alt fryd og gammen helt til det begynte å bli ordentlig kaldt i været utover høsten og man oppdaget at varmeapparatet egentlig ikke lystrer ordre, men lever sitt eget liv, i hvert fall når man kjører i Eco-mode. Med enda flere kuldegrader fulgte enda tregere vindusheiser, helt til den på førerdøren kollapset fullstendig en gang i desember. Både den og forstillingsknirk ble fikset greit på BNH. Hvor de for øvrig på dette tidspunkt "aldri" hadde hørt om problemer med fjernlys eller vindusspyler.
I januar ringte en hyggelig mann fra BNH og inviterte til førstegangs/ettårs service. På direkte spørsmål bekreftet han at prisen var 3990 kroner. Konfrontert med tilbud fra verksted i Moss bekreftet han at prisen kunne senkes til 2500 kroner.
På service i slutten av februar tok de tak i trege vinduer med brukbart resultat, dårlig fjernlys med brukbart resultat, vindusspylere med ikke fullt så brukbart resultat, og bekreftet at varmeapparatet nok ikke leverer stabilt i Eco-mode. Regner med at de gjorde de servicetingene de skulle i tillegg. Batteristatus etter 22.000 km/ett år var superb.

Fornøyd med Leaf etter et år?
Tja. Jeg elsker konseptet og tanken på å kjøre petroleumsfritt uten bompenger, p-avgifter og med reservert plass i kollektivfeltet.
Men er litt oppgitt over små, men irriterende feil, og en importør som ikke synes å ta dette på tilstrekkelig alvor. Ingen innkalling for å sjekke/fikse vinduer, spylere, fjernlys, enda de må være klar over problemene. Ikke et ord, faktisk, snarere fornektelser enn innrømmelser.
I tillegg ikke helt overbevist om seriøsiteten hos en forhandler som opererer med en åpenbart for høy veiledende servicepris. En pris som altså er til de grader prutbar.

Til sammenlikning: Min kone tok ut en ny Volvo V60 et par måneder før jeg hentet min Leaf. Den har nå gått 26.000 km, 100% problemfritt.
Kanskje er det naivt å forvente samme kvalitet på ny teknologi (Leaf) som på gammel (Volvo diesel). Problemet er jo imidlertid at det er den gamle teknologien som svikter for de fleste Leaf-eiere, og ikke den nye.

Ett år til med Leaf?
Jøss ja. Mange, sannsynligvis. Jeg kjenner at jeg evner å tilgi denne svarte, rare doningen mye mer enn hva jeg ville tolerert f. eks. fra en Volvo.
Trist bare, at importør Nissan og forhandler BNH, tror at de kan surfe i vei på den samme velviljen og toleransen, uten å ta åpenbare problemområder på alvor.

Krovs

Har din svarte Leaf "Norges pakken"? Fikk beskjed av min importør at han kunne kun ordne svart uten den varmepakken.

Er du fornøyd med kjøre egenskapene? Sitte komfort? Og plass?

Trond.Strom

Mitt drøye år og 16000 kilometer med leaf er vel omtrendt likt, har ikke testet 4 uker uten bruk så mulig jeg får en overraskelse der til sommeren, men trege vindusheiser og dårlige spylerdyser er det. Det har blitt nevnt at begge disse kan komme av lav spenning på 12 anlegget. I tillegg har jeg luggete bremser.
Ba BNH Rud se på disse problemene da den var inne på service i fjor høst, men de fikset ingenting bortsett fra at bilen nå knirker i fartsdumper.

Kjøregenskapene synes jeg er veldig gode og bilen oppfører seg eksemplarisk på glatte veier. Sittekomfort er omtrendt på nivå med andre japanske nye biler så det er greit nok, men ikke samenlignbart med volvo/mercedes.

Øyvind.h

Sitat fra: FrodeK på tirsdag 05. mars 2013, klokken 13:08
Kanskje er det naivt å forvente samme kvalitet på ny teknologi (Leaf) som på gammel (Volvo diesel). Problemet er jo imidlertid at det er den gamle teknologien som svikter for de fleste Leaf-eiere, og ikke den nye.
Akkurat det er gode nyheter. At det som svikter på bilen er enkle ting som lett kan fikses, og som ikke har noe med elmotoren eller batteriet å gjøre.
Store problemer med drivlinje/batteri er mye mer katastrofe for elbiler totalt sett enn feil på funksjoner som deles med de gammeldagse fossilbilene :)

At man med elbilen ser mer gjennom fingrene enn med andre biler virker å være en gjenganger. Lover godt for fremtiden at tidlige elbileiere vil kjøre elektrisk, og finner seg i småfeil i starten som forhåpentligvis lukes ut etter hvert. Synes selv elektrisk Golf har trukket vel langt ut i tid, men merker jo at modige produsenter må komme på banen for å sparke fart i elbil-satsningen. Trauste sitter sidrumpa i stolen og tvinner tommeltotter....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

FrodeK

Til Krovs:
Joda den har alle de pakker og alt utstyr som de fleste andre. Og de samme problemene som alle andre.

FrodeK

Og siden du spør, Krovs:
Kjøreegenskapene er helt OK. Ingen djevel på veien, men det er vel ikke derfor man kjøper en Leaf heller. Innvendig plass absolutt tilfredsstillende, selv om "batteribrua" mellom bagasjerom og baksete er litt klønete for optimal bagsjeplass. Kjørestilling: Mine 185 cm har nok sittet bedre og hatt riktigere posisjon i forhold til ratt og pedaler enn her. Men skitt au. Heller sitte litt dårlig i kollektivfeltet enn kjempegodt i kø.

Krovs

Har en mann på 198cm jeg tenkte jeg skulle presse inn i Leaf'n  ;D men hører flere har små problemer men det gjelder vel alle biler. Hører lite m batteriet. Håper jeg har tatt et bra valg. Får heller klare meg uten varme i stompen  ;D

leafster

Jeg er 196cm, og det går helt fint. Har tilgode å sitte i en bil som passer meg perfekt. Problemet er som oftest korte sitteputer som resulterer i dårlig støtte for bena. Dette igjen fører til at leggen min ofte hviler på midtkonsollen, noe som kan være litt ubehagelig. "Fordelen" med elbil er jo at man slipper å sitte så lenge om gangen før man må ut å strekke på føttene ;)

Når det gjelder varme i ratt og seter så har alle biler som er solgt via offisielle forhandlere dette. Men jeg har lagt merke til at det florerer av parallellimporterte Leaf på finn.no. Alt fra tidlige amerikanske uten hurtiglading til nyere europeiske som er identiske som våre. En jungel å orientere seg i.


FrodeK

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. mars 2013, klokken 14:23
Sitat fra: FrodeK på tirsdag 05. mars 2013, klokken 13:08
Kanskje er det naivt å forvente samme kvalitet på ny teknologi (Leaf) som på gammel (Volvo diesel). Problemet er jo imidlertid at det er den gamle teknologien som svikter for de fleste Leaf-eiere, og ikke den nye.
Akkurat det er gode nyheter. At det som svikter på bilen er enkle ting som lett kan fikses, og som ikke har noe med elmotoren eller batteriet å gjøre.
Store problemer med drivlinje/batteri er mye mer katastrofe for elbiler totalt sett enn feil på funksjoner som deles med de gammeldagse fossilbilene :)

At man med elbilen ser mer gjennom fingrene enn med andre biler virker å være en gjenganger. Lover godt for fremtiden at tidlige elbileiere vil kjøre elektrisk, og finner seg i småfeil i starten som forhåpentligvis lukes ut etter hvert. Synes selv elektrisk Golf har trukket vel langt ut i tid, men merker jo at modige produsenter må komme på banen for å sparke fart i elbil-satsningen. Trauste sitter sidrumpa i stolen og tvinner tommeltotter....


Mente vel strengt tatt bare at det er pussig at Nissan ikke klarer å levere fungerende løsninger på slikt som funker på absolutt alle andre biler.

Krovs

Sitat fra: leafster på tirsdag 05. mars 2013, klokken 17:30
Jeg er 196cm, og det går helt fint. Har tilgode å sitte i en bil som passer meg perfekt. Problemet er som oftest korte sitteputer som resulterer i dårlig støtte for bena. Dette igjen fører til at leggen min ofte hviler på midtkonsollen, noe som kan være litt ubehagelig. "Fordelen" med elbil er jo at man slipper å sitte så lenge om gangen før man må ut å strekke på føttene ;)

Når det gjelder varme i ratt og seter så har alle biler som er solgt via offisielle forhandlere dette. Men jeg har lagt merke til at det florerer av parallellimporterte Leaf på finn.no. Alt fra tidlige amerikanske uten hurtiglading til nyere europeiske som er identiske som våre. En jungel å orientere seg i.

Har rotet meg i gjennom den jungelen og funnet lik til den norske uten varme pakken. Og med samme garanti som "norske" leaf.

Jærbuen

Pass på garantien. Norsk Leaf har ikke bare 5 års garanti på batteri, men også på "resten" av bilen. Importerte har bare 3 år på "resten" av bilen.
Så sjekk garantien før du bestemmer deg
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

timingbeltkiller

#11
Sitat fra: FrodeK på tirsdag 05. mars 2013, klokken 20:20
Mente vel strengt tatt bare at det er pussig at Nissan ikke klarer å levere fungerende løsninger på slikt som funker på absolutt alle andre biler.
I følge Autoindex scorer Nissan godt under gjennomsnittet på samtlige delundersøkelser:
- bilen
- forhandleren
- verkstedet
- eierlojalitet

Det er følgelig neppe pussig at nissen følger med på flyttelasset når en bilfabrikk utvider modellparken med en elbil eller to.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#12
Sitat fra: Jærbuen på onsdag 06. mars 2013, klokken 09:43
Pass på garantien. Norsk Leaf har ikke bare 5 års garanti på batteri, men også på "resten" av bilen. Importerte har bare 3 år på "resten" av bilen.
Så sjekk garantien før du bestemmer deg
Garantier kommer med samme kvalitetsforskjeller som produktene selv.
Det sikreste er derfor å forsøke å finne ut hvordan forhandlerne og importøren reagerer på reklamasjoner. Ytterpunktene her er:
- klagepunktene imøtekommes  uten viderere
- det forsøkes med alle mulige og umulige midler å vri seg unda garantiansvaret

Autoindex tyder på Nissan er nærmere det siste ytterpunktet enn det første.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Thomas Parsli

Jeg har reklamert på vår Leaf to ganger:

1) BNH Økern, før jul
* Knirking fra forstilling (fikset, smørte foringer)
* Klunking fra forstilling (forsvant etter smurte foringer)
* Hyling/uling fra venstre vannpumpe, høres ut som om lageret er dårlig (ikke fikset, "slik er disse bilene")
* Vindusspyler svak (ikke fikset, mekaniker mener spylervesken er dårlig. At de var dårlige når bilen var ny og med Nissans spylerveske skal jeg prøve å ikke tenke på
* Varmeapparatet dårligt, dårligere forvarme enn forrige vinter og luften til bena blir ikke varm (ikke fikset, mekaniker synes apparatet er bra)

2) BNH Rud (i forbindelse med 20.000km service)
* Hyling/uling fra venstre vannpumpe (ikke fikset)
* Vindusspyler svak (ikke fikset)
* Varmeapparatet dårligt, ved to anledninger har anlegget sluttet å varme (ikke fikset)

Jeg snakket litt med en på kundeservice og konkluderte med at jeg må ta lydopptak av hylende vannpumpe, filme vindusspyler som ikke dekker hele vinduet når jeg kjører over 80km/t og prøve å vise noen på BNH hvor lite varme som kommer ut ved bena i -10.
Er jeg heldig kan jeg kjøre en tur med en ansatt fra BNH en vinterdag og vise alle tre tingene samtidig.

Jeg må mao. reklamere en gang til, og denne gangen "bevise" at det jeg reklamerer på er "feil".

Gjett om jeg kjøper Nissan fra BNH nesten gang?

Thomas
(Tesla, here we come)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trond.Strom

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 06. mars 2013, klokken 14:46

Gjett om jeg kjøper Nissan fra BNH nesten gang?

Thomas
(Tesla, here we come)

Nissan igjen? Nei takk fra meg også!

Forhandleren er vel den desidert største feilen på min Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA