Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EU-TMS VS USA-TMS

Startet av Khastro, torsdag 21. mars 2013, klokken 18:49

« forrige - neste »

Khastro

Jeg skal kjøpe meg en elbil, og grunnet budsjett må jeg kjøpe brukt.
Max 100', og aller helst en bil som er til å stole på, og slipper tull og styr med.
I hovedsak vil jeg kjøre fra Oslo sentrum og ut til Fornebu. Har lading i garasje på Fornebu, og parkering i gata med kommunale ladestasjoner i byen. Ellers vil den bli brukt til korte turer, men kanskje også ut til Drøbak, som er 3,7 mil en vei.

Utifra størrelse og kraft tror jeg en Th!nk hadde vært midt i blinken. Den er såpass "stor" at man kan føle seg passe trygg på motorveien, man kan parkere på tvers, og er i utgangspunktet akkurat det jeg er ute etter.
Men, jeg blir frarådet på alle kanter mot å kjøpe en slik. Hvem skal ta service på den liksom? Det er jo veldig greit å kjøpe fra en forhandler hvor man kan komme tilbake om det skulle være noe.
Jeg har funnet noen Th!nks med Zebra batteri, til den prisen jeg ønsker, og de har gått 7500, noe jeg anser som relativt ok. Er det riv ruskende galt å satse på en slik? Jeg har ikke lyst til å få en smell med stans og høye regninger, noe mange antyder ved kjøp av en Th!nk.

En Reva er i utgangspunktet utelukket, den er altfor liten, humper og bråker og har for lite power for min del. En Buddy er vel så og si det samme. Jeg vil kunne frakte barn til barnehage uten å være redd for å bli most av en buss i kollektivfeltet. Tror jeg kan føle meg tryggere i en Th!nk.

Jeg har også sett på en Fiat e500. Har funnet en på finn som er brukt til leasing, og har gått 18250km. Det er noen skrammer på den, men det tenker jeg er ok. Men igjen, det er nok ikke lurt å kjøpe en bil som er brukt av såpass mange forskjellige, da det avhenger veldig av fører på levetiden av batteriet?

Hva bør jeg gå for i dette tilfellet?
Hvilke prioriteringer bør jeg ta? Er det billigere å bytte et Lithium batteri enn et Zebra? Hva koster slikt?

TAKK!!
Ønsker å gå til innkjøp så snart som mulig, om jeg finner noe jeg kan stole på. :)

hma

Think City A306 (ny-Think) er etter min mening et godt valg i forhold til ditt budsjett og bruksområde. Med Think får du fortsatt markedets beste rekkevidde (om vi utelukker Tesla Roadster).

I Sandvika finnes et utmerket Think-verksted - Røhne&Selmer (R&S) - som kan yte hjelp og support om det skulle være behov. Anbefaler å kontakte dem før du kjøper slik at du får kartlagt hvilken støtte du kan forvente deg, eventuelt vurdere et potensielt objekt.

Nye Think City finnes i to ulike HW-versjoner og disse er ikke kompatible (selv om bilene ser kliss like ut).

- Årsmodeller fra 2008-2009 med VIN-nummer J004001-J005198 (bygget i Norge) og U005001-U005372 (bygget i Finland). Har generasjon 0/1 motorstyring og 180km nominell rekkevidde. Finnes kun med Zebra-batteri.

- Årsmodeller fra ca 2009-2012, er bygget i Finland med VIN-nummer fra og med U005373. Disse har generasjon 2 motorstyring og 160km nominell rekkevidde. Finnes med opsjon for både Zebra- og Litium-batteri. Den finske byggekvaliteten anses å være den beste, Valmet la mye innsats inn i produksjonen.

Nye Think sitt største problem har vært feil på varmeapparatet. R&S tilbyr nå en helt ny og forbedret vannvarmer som passer i alle generasjoner. Tror den koster rundt 11'000 pluss moms.

Det er nå også mulig å skaffe det nye luftbaserte varmeapparatet som blir bygget inn i de amerikanske Thinkene. Tror det kan skaffes for rundt 6000 kroner. Jeg antar dette apparatet kun kan brukes på generasjon 2 biler, fordi det krever oppgradering til nyutviklet gen2-programvare.

Kjøper du en ny-Think med generasjon 2 hw, kan det være lurt å spørre om sikringen til varmeapparatet er byttet. Originalt er den 20A, men den burde være 25A. Om den ryker tar det ca 5 timer å skru ut enheten (PCU) hvor sikringen sitter, og sende inn kretskortet til bytte av sikring.

På ny-Thinker med generasjon 0/1 HW har det ikke vært noe stort problem med at sikringene for varmeapparatet ryker. Dog kan varmekolben like gjerne ta kvelden på disse som på gen2.
Varmekolbeproblemet kan forebygges ved å koble på en luftegren på vannkretsløpet.

Jeg har hatt både generasjon 1 og generasjon 2 ny-Think med Zebra-batteri og er strålende fornøyd. Super rekkevidde og yppelige ytelser! Think er mitt klare førstevalg. Bulkefritt og rustfritt karosseri er heller ingen ulempe.

I Trondheim har vi opprettet gruppen Trondheim Thinkers hvor vi har tilgang på alt av diagnoseutstyr til bilen. Vi har også kjørt tekniske kurs på Think hvor vi har hatt forelesere med bakgrunn fra Think-fabrikken.

Ellers kan jeg informere om at man ikke kan parkere på tvers med Think!

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Khastro

Takk for svar Håkon!

Har snakket med diverse verksteder og selgere, og konkludert med å ikke kjøpe Think, dessverre. Det var den jeg ville ha, men har ikke lyst på en bil det er vanskelig å få reparert, bestille deler etc. Der kommer jeg til kort med kunnskap og interesse.
Jeg snuste såvidt på en Smart bensinbil, men konkluderte raskt med at jeg ikke har behovet og ikke vil sette budsjettet og forbruket så høyt.

Derfor ser det faktisk ut som at det ender med en Reva allikevel. Ikke er den noen skjønnhet på veien, men det blir en erstatning for buss, billig og nett, samt det er ikke store kostnadene ved et evt batteribytte eller lignende. (i motsetning til andre merker)

Regner med jeg blir fornøy til mitt formål, neste elbil blir nok en av den litt større og freshere sorten. :)

Thomas Parsli

Har du regnet på batterikostnaden på Reva?

Du bør ta med i vurderingen at både Reva og Buddy er registrert som motorsykkel -og bør regnes som motorsykkel når det kommer til kollisjonssikkerhet.
Til kjøring i sentrum (maks 50km/t) er de greie nok, men de er fortsatt som motorsykkel å regne.

Frontkolliderer du i en moderne bil i 50-60km/t går du sannsynligvis uskadd fra vraket, mens du skal ha en stor porsjon flaks for å gjøre det samme i en Reva eller Buddy.
Jeg synes det er helt greit å kjøre motorsykkel -hvis man forstår farene og risikoen.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Støtter Khastro i valget av Reva.

Han sier klart fra hva behovet han er, og Reva har jo vist seg å gjøre den jobben en er konstruert for.

De ferreste bruker slike biler til å kollidere med, og statistisk sett vil nok Khastro overleve selv i en Reva.

Hørte nylig at en syklist skal sykle en strekning tilsvarende 4 ganger t/r månen før han blir utsatt for en fatal ulykke. Vi har hatt noen dødsulykker på sykkel i Norge, men til nå ingen i Elbil. Dermed skal nok Khastro måtte kjøre utallige mil, mye lenger enn Reva'en noensinne vil klare før han ender opp i en fatal ulykke med den.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

edyrli

Sikkerheten i reva er nok ikke den samme som i et ny bil med 5 stjerner i euro NCAP. Men den er tatt seriøst alikevel. Biler som buddy og reva er bygget opp rundt en stålrørs konstruksjon (som all motorsport krever montert inn i biler som skal benyttes i løp). Dette er vanvittig sterkt, men bråstoppen kan bli litt hard da det ikke er noe som er designet for å kollapse. En liten bil har mindre kinetisk energi som skal absorberes under en kollisjon. Etter Reva ble slaktet av bl.a. TopGear så leide Reva inn Lotus for å utvikle ny sikring dette resulterte i en mye sikrere bil.

Når det gjelder batteri kost så er denne ikke veldig forskjellig fra f.eks. Classic Think som er en bil i samme prisklasse når man ta med enten antatt levetid på Think batteriet på 10 år, eller kostnader med Feilsøking, testing og bytting av defekte blokker på eldre batteripakker.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

RunarBT

Du kan ikkje strekke deg til en av trillingene da?

Ser Citroen C-Zero kan fås til 139.000,-, gått 20.000. (finn.no)

Da har du bil med "bil-komfort", garanti m.m.
For oss i hvert fall, er vår i-miev den perfekte bybil. :-)

jahnarne

Sitat fra: Khastro på tirsdag 12. mars 2013, klokken 19:39
Har snakket med diverse verksteder og selgere, og konkludert med å ikke kjøpe Think, dessverre. Det var den jeg ville ha, men har ikke lyst på en bil det er vanskelig å få reparert, bestille deler etc. Der kommer jeg til kort med kunnskap og interesse.
Dersom du bor i nærheten av Oslo/Sandvika er ny-Think (> 2008) pt. en bil som gir svært mye for pengene samtidig som Norges beste Think-verksted er rett i nærheten. De er forpliktet til å ha reservedeler i en periode fremover (4+ år), samtidig som det nå har blitt etablert et reservedelslager i USA for disse bilene.

Tipper du kan skaffe deg et eksemplar for ~100 000,- (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39459389 - inkl 3 mnd garanti). Forutsetter såklart at du ikke trenger mer enn to seter. :P

Khastro

Takk for inputs.
Jeg har sterkt vurdert Thinken med Zebra batteri, men da jeg er helt ny i elbil verden og har blitt frarådet å kjøpe en Think stoler jeg blindt på det.
Den Revaen jeg derimot tenker å kjøpe skal byttes batteri på og gjennomgå service før overtakelse.

Men igjen, kjørekomforten er nok en del bedre i en Think enn en Reva. Får se hvor lenge jeg holder ut i den lille kassa. Frykter jeg kanskje kommer til å ønske jeg hadde en Think, men får huske behovet og nytte/kost.

Det blir litt kjøring på motorvei, og "anklene bak øra" ved et eventuelt sammenstøt har streifet meg. Sikkerheten er nok ikke best i en Think heller, så konklusjonen blir at jeg uansett må kjøre forsiktig. :)

Thomas Parsli

Du får ikke nødvendigvis mer problemer med en Think, men hvis du først er uheldig kan det bli dyrere.
Men Think er langt mer bil for pengene, så jeg anbefaler deg å prøvekjøre før du bestemmer deg.

(Å kjøre forsiktig hjelper desverre ikke når du blir påkjørt, men jeg kjenner argumentet fra lange diskusjoner her på forumet tidligere)

Personlig ville jeg heller kjøpt en Think til 100.000,- enn en Reva til 70.000,- -spesielt hvis jeg skulle kjøre barn i bilen. Og verditapet er sannsynligvis mindre på Think, hvis du ikke er spesielt uheldig.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Khastro

Må si jeg blir temmelig ambivalent altså.

Think er perfekt for mitt behov, i tillegg til at det er litt mer power enn i en Reva. Den jeg får kjøpe er en 2010 modell, med splitt nye batterier og servicesjekk til 56'.
kupp?

Jeg har også lest på forskjellige tråder her inne at Think har temmelig lang rekkevidde også, og når man først har en bil som går lengre blir det fort at man kommer seg ut på de store veiene. Og da også sikrere.

Aiiai, valgets kvaler!
What to do?

Jeg vil virkelig ikke sitte med en bil jeg må ende opp med å betale 40' for få fikset på. Og tar Røhne Selmer inn biler til service som ikke er kjøpt der, til en rimelig penge?

I tillegg vet jeg så lite om elbiler at for alt jeg vet kan en liten feil bety at bilen stopper og blir stående. Eller? Jeg mekker IKKE, det har jeg ikke kompetanse eller interesse for..

Sikkerheten er et viktig punkt, og det blir nok et og annet barn transportert til tider.

Mulig jeg rett og slett må dra og prøvekjøre Thinken før jeg tar en avgjørelse..

elektrolux

Har du bestemt deg for Reva, må du IKKE prøvekjøre Think!

Den er alt for god, og du vil ende opp med å kjøpe en slik i stedet. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

edyrli

Har du budsjett til en Think til 100.000 så hadde jeg nok godt for det. Risikoen er vel først og fremst havari av PCU og deretter havari av batteri. Sannsynlighet for dette og hva det koster og fikse skal jeg ikke hjelpe så mye med men ser på forumet at det forekommer fra tid til annen.
Revaen er utrolig underholdene å kjøre men det kommer kun av sjarm og at alt er så primitivt, men som du har nevnt, det bråker rister og går dårlig. Får du en skikkelig motbakke er du fort nede i 50km/t selv i Boost.
56.000 for en med nye batterier høres bra ut. Det er nok ikke mange biler du klarer komme like lavt ut med når man ser på total kosten. Leaf/Trilling vi gi høyrere verditap eller Think har en usikkerhet rundt risiko for kostbar reperasjon.
Når har jeg kjørt Reva i 1,5 år og har ikke hatt en eneste feil på den.
Reva i 2009 (Solgt)
SEAT Mii Electric

Khastro

Forresten, noen som har pros & cons på Buddy vs Reva?

edyrli

Sitat fra: Khastro på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:44
Forresten, noen som har pros & cons på Buddy vs Reva?
Du kan lese denne:
http://www.aftenbladet.no/nytte/bil/Er-Buddy-bare-Reva-2577964.html

Ellers valgte jeg Reva pga den var litt rimeligere i bruktmarkedet, har litt rimeligere batteripakke, ryktene går på at den skal være en tanke kvikkere og jeg hadde et Reva verksted like ved.

Ellers hvordan kvaliteten er i sammenlikning vet jeg ikke. Begge har vel sine styker og svakheter.
Noen som vet om buddy fortsatt har DC motor? Reva har AC motor og en Curtis controller så veldig skjelden det er problemer med drivlinjen.
Reva i 2009 (Solgt)
SEAT Mii Electric

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA