Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SuperCharger på norske veier, hvor hen?

Startet av elektrolux, torsdag 21. mars 2013, klokken 12:32

« forrige - neste »

elektrolux

Etter mye mas fra bomselskapet som drifter bomringene nær Stavanger sendte jeg ny forespørsel om der forelå nye regler for bompenger på Elbil.

Fikk da følgende skriv som utvetydig tilsier at en MÅ bruke Autopass for å slippe bompenger på Elbil.

Stiller meg undrende til at eventuell regelendring ikke er blitt offentliggjort tidligere, og kommer til å følge opp med krav om informasjon om når denne regelendringen fant sted.

Imens søker jeg rundt i hele landet for Autopass avtaler på alle Elbilene mine. Trøndelag Bomveiselskap AS‏ hadde en meget brukervennlig hjemmeside og fikk en av avtalene mine. Kommer til å teste ut andre selskaper på andre biler. Grunnet meget slett kundebehandling hos mitt lokale bomselskap ønsker jeg ikke å tegne avtale hos dem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

laumb

Jeg ville i dette tilfellet bedt om henvisning til hvilken lovtekst de begrunner dette svaret på.

Dersom det skal være slik, så skal det være nedfelt i lov, ikke i e-post.


Tapatalkin' from iTalatut...

Elmo

#2
Sitat fra: Samf.Dept.
Fritak er derfor i praksis knyttet til bruk av AutoPASS-brikke

Det er utrolig at at myndighetsorgan kan uttale seg på den måten.

De sier jo stengt tatt bare at de obeserverer at slik praktiseres det.


Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#3
Det er regelverket om hvordan fritaket skal praktiseres det er snakk om, slike regler håndteres av samferdselsdepartementet og vegdirektoratet. I dette tilfelle er nok heller snakk om en litt strengere tolkning av det eksisterende regelverk som var basert på en bomstasjonshåndbok som var skrevet før de automatiskestasjonenes tid.

Jeg vil tro at et alternativ er å benytte den manuell ordningen som er etablert og består i at du etter passeringen kjører innom en bensinstasjon og får med deg manuellblanketten, fyller inn denne med de nødvendige opplysninger (dato/kl bilnr. etc.) og sender inn denne med kr 0 for gratis passering. Gjør du ikke dette må du ha et gratis abonnement altså et som "i praksis er knyttet til bruk av AutoPASS-brikke" slik de skriver.

Fjellinjen: "Det er kun hvis du tegner fritakavtale at du ikke vil motta faktura for passeringer. Uten fritaksavtale er du nødt til å søke om fritak hver gang. "

I høst presset Riksrevisjonen på for å få ned kostnadene ved innkreving:
"Riksrevisjonen anbefaler at det settes i verk tiltak for å sikre mer effektiv innkreving av bompenger." 
Et av Vegvesenets svar er målet om få flest mulig til å bruke bompengebrikke.
"Større deler av inntektene vil da gå direkte til nedbetaling av vegprosjektene, noe som også innebærer at det blir mulig å legge ned bomstasjonene tidligere".

Administrasjonskostnadene er lavere for brikkepasseringer, det gjelder også for passering med elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Har forstått jeg flytter min nåværende autopass-brikke over i elbilen når jeg bytter ut gamlebilen + melder fra om bilbyttet til bomselskapet. Deretter kjører jeg gratis gjennom alle bommer uten å foreta meg noe mer.

Har jeg misforstått?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mr.Zero

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 15. mars 2013, klokken 10:35
Har forstått jeg flytter min nåværende autopass-brikke over i elbilen når jeg bytter ut gamlebilen + melder fra om bilbyttet til bomselskapet. Deretter kjører jeg gratis gjennom alle bommer uten å foreta meg noe mer.

Har jeg misforstått?

Du har forstått!  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

asbkar

Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

elektrolux

Sakset fra Fjellinjens sider:

Det er kun hvis du tegner fritakavtale at du ikke vil motta faktura for passeringer. Uten fritaksavtale er du nødt til å søke om fritak hver gang.

Noen som vet hva betyr dette i praksis? Må Elbillister uten fritaksavtale, etter å ha mottat faktura, be om fritak fra å måtte betale den, eller forventes det at en logger hver passering, og ber om fritak før en mottar faktura?

Jeg blir stadig krevt for fossilsats liten bil på Elbilene mine for passeringer gjort før jeg skaffet meg Autopass, og har gitt beskjed at jeg ikke ønsker å betale disse fakturaene. Likevel kommer purringer, og sågar tillegsavgift. Begge parter viser til samme tekst, men er uenige om hva ordet kan egentlig betyr.

Bomselskapene mener kan betyr skal, mens jeg mener kan betyr kan om en ønsker det.

Noen bomselskaper har lagt til tekster som ikke står i Statens vegvesen sine håndbøker, og mener de på den måten kan pålegge folk Autopass. Jeg mener Norsk lov står over interne regler, og at veiene er til allmen utnyttelse innenfor regler vedtatt i stortinget.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Bobbulf

Er det noe nytt om dette siden sist?
Går det greit å kjøre gjennom bomstasjoner andre steder, selv om man ikke har registrert autopassbrikken sin med fritakavtale mere enn ett sted?
Eller må man søke om avtaler alle steder?
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Griffel

Sitat fra: Bobbulf på søndag 18. august 2013, klokken 12:01
Er det noe nytt om dette siden sist?
Går det greit å kjøre gjennom bomstasjoner andre steder, selv om man ikke har registrert autopassbrikken sin med fritakavtale mere enn ett sted?
Eller må man søke om avtaler alle steder?
Det er nok å være registrert ett sted.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bobbulf

Sitat fra: Griffel på søndag 18. august 2013, klokken 14:59
Sitat fra: Bobbulf på søndag 18. august 2013, klokken 12:01
Er det noe nytt om dette siden sist?
Går det greit å kjøre gjennom bomstasjoner andre steder, selv om man ikke har registrert autopassbrikken sin med fritakavtale mere enn ett sted?
Eller må man søke om avtaler alle steder?
Det er nok å være registrert ett sted.
Flott  ;D
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA