Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla går dårlig?

Startet av tomrh, onsdag 20. mars 2013, klokken 13:22

« forrige - neste »

tomrh

Da kom den dagen hvor det tonner ned med snø og jeg kommer meg ikke opp en bakke nedi veien. Argh! Akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke har kjøpt hurtigkjetting, det vil bli gjort! Parkerte hos en nabo i påvente av at en brøytebil kommer, men sannsynligvis skjer det ikke før grytidlig i morgentimene.  ::) Lurer på å kanskje stikke ned å prøve en gang til...vil det kunne hjelpe å skru av antiskrensen? Er det noen måte å kjøre på slik at man får litt ekstra framkommelighet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

moso

Skru av antispinn/skrens og få noen til å sette seg i bagasjerommet (evt sandsekker) for ekstra vekt over drivhjulene?
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

tomrh

Fikk til slutt lånt meg hurtigkjettinger. Skrudde av antiskrens og kjørte lett opp bakken. Uten 4wd på bilen er hurtigkjettinger et must! Forresten er det spesielt viktig å komme seg opp bakken når hele bygda kjører 4wd og er superskeptiske til elbil, kan jo ikke la den bli stående i veikanten til skrekk og advarsel.. ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 04. mars 2013, klokken 09:31
Fikk til slutt lånt meg hurtigkjettinger. Skrudde av antiskrens og kjørte lett opp bakken. Uten 4wd på bilen er hurtigkjettinger et must! Forresten er det spesielt viktig å komme seg opp bakken når hele bygda kjører 4wd og er superskeptiske til elbil, kan jo ikke la den bli stående i veikanten til skrekk og advarsel.. ;D

2WD med kjetting er etter min erfaring langt bedre på fremkommelighet enn 4WD uten. Så et par gode kjettinger må jeg ha til Teslaen når den kommer, hytteveien kan til tider være vrang...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erik e

Hallo! Vet du hva 4WD betyr? ;)  Joda det finnes nye "Husmor" 4WD.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Sitat fra: erik e på mandag 04. mars 2013, klokken 20:51
Hallo! Vet du hva 4WD betyr? ;)  Joda det finnes nye "Husmor" 4WD.
Hadde engang en Caravelle Synchro av den eldre typen med differensialsperre på begge akslingene. Den kom seg fram og kan vel kalles 4WD? ;) På elbiler burdte dette være lett å ordne. Batterier er dyre mens elmotorer er billige. Man kunne slenge på en motor for hvert enkelt hjul, slik at de styres individuelt. Trenger ikke engang akslinger da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ronny

Og med all den uavfjærede vekten du får, så vil bilen få kjøreegenskapene til en 4wd lastebil ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

gbzdoc

Har da kjørt forbi flere titals luksus-firehjulstrekkere på vei opp til Tryvann vinterstid. De tror jo at de aldri trenger kjetting... ;)

Vi kjørte gammel sliten Ford Escort på piggfrie dekk. La selvsagt om til kjetting i bunn av bakken, og kjørte pent forbi alle som stod på kryss og tvers oppi bakken. :D

asband

Kjøpte et par hurtigkjettinger til 300.- på biltema før vinteren satte inn. Har brukt de et par ganger i løpet av vinteren, fungerte som bare det.

Må også føye til at jeg er positivt overrasket over hvor god bilen tross alt er på vinterføre. Mulig dette er fordi jeg hadde skrudd forventningene langt ned på forhånd (vår andre bil er en Hiace 4WD)
Bil: Mitsubishi i-Miev 2012-modell

Mr.Zero

Nå får vi legge dette vintersnakket bak oss og heller fokusere på varmeapparat i av-stilling, sommerdekk og økt rekkevidde... 8) Skal bli godt å rydde vekk webasto'n (les diger dunjakke), legge Ullvang-lua på hylla og oppleve at strekenes "levetid" øker i takt med den globale vårlige oppvarmingen. Åhhhhhhhh! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

gbzdoc

Ble plutselig veldig glad min daglige pendleravstand er innefor komfort-rekkevidden også vinterstid... ;)

tomrh

#11
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 05. mars 2013, klokken 13:13
Skal bli godt å rydde vekk webasto'n (les diger dunjakke), legge Ullvang-lua på hylla og oppleve at strekenes "levetid" øker i takt med den globale vårlige oppvarmingen. Åhhhhhhhh! ;D
Hmm...kjører ikke du Ski-Lillestrøm via Mosseveien t/r hver dag, 45km? (La merke til et innlegg fra deg tidlig i november). Du har kanskje ikke lademulighet på jobb siden du bruker dunjakke og ulvang-lue? Da ville jeg vurdert eber. Jeg har ca. samme pendlerdistanse men lader på jobb, og har rikelig med strøm til varm kupé. 8) Selv på de kaldeste dagene siden jeg da forvarmer med både Modernum'en og mjauens innebygde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

el_el

Har noen kjøpte rimlig hurtigkjetting ?

Vart hos biltema, men fant ikke noen som passet bakk dekk (175/55 R15). 

tomrh

Sitat fra: el_el på tirsdag 05. mars 2013, klokken 21:31
Har noen kjøpte rimlig hurtigkjetting ?

Vart hos biltema, men fant ikke noen som passet bakk dekk (175/55 R15).
Disse kjøpte jeg: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Snokjetting/SNOKJETTINGER-37122/
Har ikke prøvd de ennå, men de skal passe iflg. betjeningen. Dimensjonen "vår" står ikke utenpå selve boksen, men kommer kanskje av at det ikke er plass til å skrive alle mulige dimensjoner på etiketten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 05. mars 2013, klokken 13:39
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 05. mars 2013, klokken 13:13
Skal bli godt å rydde vekk webasto'n (les diger dunjakke), legge Ullvang-lua på hylla og oppleve at strekenes "levetid" øker i takt med den globale vårlige oppvarmingen. Åhhhhhhhh! ;D
Hmm...kjører ikke du Ski-Lillestrøm via Mosseveien t/r hver dag, 45km? (La merke til et innlegg fra deg tidlig i november). Du har kanskje ikke lademulighet på jobb siden du bruker dunjakke og ulvang-lue? Da ville jeg vurdert eber. Jeg har ca. samme pendlerdistanse men lader på jobb, og har rikelig med strøm til varm kupé. 8) Selv på de kaldeste dagene siden jeg da forvarmer med både Modernum'en og mjauens innebygde.

Kjørte mye til Lillestrøm på den tiden og da brukte jeg ca 1/2 tank. Ellers lader jeg på jobben i Oslo de gangene jeg jobber "inne". Likevel - det har blitt en sånn greie i hue mitt at jeg skal bruke minst mulig energi, men seff med lite dugg på vinduene. Derfor blir det lite varme i bilen - og varme klær på kroppen. Funker alldeles glimrende for min del! En feit skje med tran hver kveld - og du blir heller aldri forkjølet!  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA