Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla går dårlig?

Startet av sjokomelk, onsdag 20. mars 2013, klokken 12:40

« forrige - neste »

sjokomelk

Er det noen som har noen erfaringer med ladestolper med type 2 / Mennekes-kontakt? Har de begynt å dukke opp i det offentlige, eller er det fortsatt bare vanlige stikkontakter som blir satt opp?

I Haugesund skal kommunen gjøre om en parkeringsplass for 10 biler til å bli en ren elbilparkeringslpass. Det er ikke noen uttak der i dag, så jeg har sendt en mail til de "parkomane" at de bør vurdere 3x16A eller 3x32A type 2 uttak.

Er det andre meninger rundt dette? Ønsker folk seg type 2, eller er det fortsatt vanlig stikkontakt som gjelder?

--
Yngve
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

jkirkebo

Sitat fra: sjokomelk på søndag 03. mars 2013, klokken 21:32
Er det noen som har noen erfaringer med ladestolper med type 2 / Mennekes-kontakt? Har de begynt å dukke opp i det offentlige, eller er det fortsatt bare vanlige stikkontakter som blir satt opp?

Det finnes noen få. Det er vel en i Oslo, på Aker Brygge. Dessuten er det en dobbel 22kW stolpe ved Ishavnsveiens hurtiglader i Vestby og også i Svinesundsparken tror jeg.

Sitat
I Haugesund skal kommunen gjøre om en parkeringsplass for 10 biler til å bli en ren elbilparkeringslpass. Det er ikke noen uttak der i dag, så jeg har sendt en mail til de "parkomane" at de bør vurdere 3x16A eller 3x32A type 2 uttak.

Er det andre meninger rundt dette? Ønsker folk seg type 2, eller er det fortsatt vanlig stikkontakt som gjelder?

Kommende eiere av 2013 Leaf, Tesla Model S og evt. Renault Zoe (om den kommer hit) ønsker seg nok type 2 uttak. Men Leafen kan ikke nytte seg av 3x16A, den trenger 1x32A eller 3x32A. Foreslår derfor at du dropper forespørsel om 3x16A og konsentrerer seg om 1x32A og evt. 3x32A på noen av plassene. 1x32A blir vel standarden i Oslo på sikt kan det se ut som.

Siden salget øker år for år vil disse nyere bilene fort utgjøre majoritene av elbiler, spesielt i strøkene utenfor Oslo.

Dessverre mangler vi fortsatt en norsk leverandør av rimelige Type 2->Type 1 kabler. Håper noen kommer med dette snart. Salto har kabler, men selger ikke til sluttbruker. Her trengs en enkel mulighet for å bestille på nett. Noe for elbilforeningen å ta tak i ? Rimelig kabel som medlemsfordel, samle opp litt og bestille fra f.eks Salto ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Vikingo

Om ein har lyst til å reise til/via Tyskland så er der Schuco og Type 2 kontakter i hovudsak.
Korleis kan ein pr. i dag bruke Type 2 på ein 12' Leaf med ChAdeMo og J1772 kontakt.
Kva av ev. kablar må ein få tak i / Overganger etc.
Nokon som veit?
:)
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

jkirkebo

#4
Sitat fra: Blå-Leifen/Vikingo på tirsdag 12. mars 2013, klokken 15:30
Om ein har lyst til å reise til/via Tyskland så er der Schuco og Type 2 kontakter i hovudsak.
Korleis kan ein pr. i dag bruke Type 2 på ein 12' Leaf med ChAdeMo og J1772 kontakt.
Kva av ev. kablar må ein få tak i / Overganger etc.
Nokon som veit?
:)

Du trenger en type 2 til type 1 kabel. Jeg vet Salto har, men ikke om de selger direkte. Du får høre med dem:

http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-16a-type-1-type-2/

Denne kabelen vil du få bruk for i Norge etterhvert også.


EDIT: Fant en bedre kilde, £155:

http://evconnectors.com/index.php?route=product/product&filter_name=j1772&product_id=122
Frakt til Norge er £22. Totalen inkl. mva. og fortollingsgebyr blir da ca. 2000 kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arha

Noen som vet om det finnes en overgang fra Shuko til Mennekes som går an å bruke?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Arha på tirsdag 12. mars 2013, klokken 16:55
Noen som vet om det finnes en overgang fra Shuko til Mennekes som går an å bruke?

Hvilken vei ? Det finnes visstnok adaptere så du kan bruke en bil med shuko-stikk (f.eks Buddy) på Mennekes ladestolpe. Skal du bruke en bil med Mennekes-kontakt på en schuko-stolpe må du bruke den medfølgende ladekabelen med "kladd".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el-snorre

Elbilforeningen anbefaler for kommunale p-plasser dobble ladestolper (to uttak) av type2 1*16A/32A (kombinert med schuko 16A i en overgangsfase).

Raskere hastighet enn det bør overlates til hurtigladetilbyderne slik at kommunen ikke driver konkurrerende virksomhet.

16A på plasser hvor folk parkerer/lader lenge, 32A på plasser som har korttidsparkering.

Om alle ladepunkter skal være 3*32A snakker vi om potensielle netteffekt uttak som fort vil gjøre drift uhyggelig dyrt.
Fornuftslading som ikke koster for mye å etablere og drifte, ellers blir regninga bare dyttet over på oss og da blir den fort veldig dyr...

På 1*32A vil man få 7,3 kW per time, eller nok til minst 3,5 mil, per time lading. Leaf kommer med 6,6kW lader og den vil da være ferdi på ca 4 timer.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

elektrolux

Sitat fra: Arha på tirsdag 12. mars 2013, klokken 16:55
Noen som vet om det finnes en overgang fra Shuko til Mennekes som går an å bruke?

Elbilhjelpen.no skaffer via samarbeidspartner alle typer overganger.

F.eks fra Menneske til Shuko for 1500 kr, og Type 2 til type 1 kabel til 2300 kr
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. mars 2013, klokken 05:48
Sitat fra: Arha på tirsdag 12. mars 2013, klokken 16:55
Noen som vet om det finnes en overgang fra Shuko til Mennekes som går an å bruke?

Elbilhjelpen.no skaffer via samarbeidspartner alle typer overganger.

F.eks fra Menneske til Shuko for 1500 kr, og Type 2 til type 1 kabel til 2300 kr

Veldig bra at noen tar ansvar for å distribuere dette i Norge til levelige priser, men du burde vel i så fall legge ut litt info og priser om disse på web-sidene. Uansett, bra tiltak.

Mennekes-Shuko for 1500,- fjerner jo alle problemer eldre elbiler vil ha på nye type ladestolper. Den vil også fungere for el-scootere osv. Er det innebygd 16A sikring i den ? (i fall stolpen leverer 32A)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Glad for alle tips.

Hjemmesiden min er igang med en oppdatering, og kikker du innom nå ser du at egen Electric Vehicle Supply Equipment seksjon allerede har dukket opp. Under her vil det etterhvert dukke opp mye mer.

Prisliste er påbudt fra 2013, og jeg vil legge prisene ut etterhvert.

Gjorde faktisk i disse morgentimene prislisten klar, og kan friste de mest sparsommelige med 10A ladekabel med kladd til 3990 NOK inkl moms. Denne blir nok markedes billigste, men neppe mest sexy kabel.

Ellers kjører leverandøren min seriøs linje og jeg går ut fra at overgangen til Shuko har en funksjon som forhindrer at der kan komme mer enn 16A ut av Shuko'en. 





Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

#11
Hva blir vekt for en Mennekesadapter for å trekke inntil 16A enfas? I min elektriske liggesykkel er det begrenset med lastekapasitet! :-)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Overgangen veier nok mindre enn vannflasken du har med deg. ;D

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

har man noe fordel av den nye med en i-miev  eller får en bare 13 a uansett

sven erik


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA