Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: o.b.lix på mandag 23. januar 2017, klokken 17:29

Joda, men det skulle ikke mere til enn at du hadde lite strøm tilgjengelig på hytta, slik mange hytter er, og så trenger du mere enn 400 kwh pr år uten at du var ekstrembruker av den grunn.

Det er så, men som sagt, hadde ikke godt med Leaf, som var litt av poenget. Har ingen problem med å se at mange kan ha behov for å lade mer enn 400 kwh utenfor sine 'hjem', men eg synes det som nå er valgt er fornuftig.

Jeg var så 'uheldig' å forsøke å besøke Lier 3 ganger i løpet av noen dager tidligere i Januar. Her var det garantert mange hjemme ladere. Noen av bilene var nedsnødde, og det snødde ikke så mye. Alle gangene sto det 4-5 biler i kø både på nord og sør. Disse fungerer ikke som ladere for de som er på langtur.
(Har kjøpt meg leilighet i Oslo uten parkeringsplass for å besøke de "små" håpefulle oftere, så kjørte over med fullt flyttelass og tenkte å lade på Lief, men satset heller på å finne noe saktelading, og det var ikke noe problem. Kjørte også tur-retur Oslo-Sandefjord i -11 for et møte, kun basert på saktelading jeg fant i Oslo, men i slike tilfeller så hadde det vært greit om Lier hadde mindre hjemmelagdede)

En kunne gjerne etablert superladere i byer/bynære strøk, men da bør en ta brukende betalt for det, f.eks de 1.4 kr/kwh og gjerne litt mer.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

bstein

Henta bil i Oslo igår og kjørte den over til Bergen. Jeg er usikker på hvor mye jeg lada, men stoppa på både Gol og i Eidfjord. Ifølge bilen brukte jeg ca 94kW på turen, så la oss for diskusjonens skyld si at det var dette jeg lada. Distanse var 466km. 200w/km er vel realistisk.

Jeg antar også at det er flere som har bruksmønster som meg:
-Kjører langt i sommerferien (besøke slekt/venner/få seg en tur) (2-4000km)
-Møte slekta til jul/påske (eller svigers) (500-1000km pr høytid)
-div småturer ser det passer med SC ellers...

Vel, fort 400kW blir jo fort brukt opp med dette mønsteret....


Thor2014

Dagens vits. Finn Finn Finn. Bjarne Bjarne Bjarne!

TeslaMeløy

Sitat fra: Tesla91 på fredag 20. januar 2017, klokken 13:49
Bjoris: Godt du innrømmer det. Er jo haugevis med tråder her der du opptrer vanvittig stresset over bilene du har bestilt, pris oppgang/nedgang, osv :P Er det du som heter Jim Roger på facebook? Minner veldig om han!

Som ØyvindH påpeker, er det ikke noe særlig å tjene på å spekulere på model X. Ser på finn at flere har gått på en "smell" her. Og det er gøy  ;D

Kjøp deg en bil og slapp av, bil er noe av det dummeste man kan "investere" i.

Hehe...Han er ikke Jim Roger, men jeg er :)
2015 Tesla Model S 70D
2015 Tesla Model S 85
2016 Tesla Model S 70D
2016 Tesla Model S P90D Ludicrous
2013 Tesla Model S P85
2016 Tesla Model S 60 (facelift) Til Salgs 669000kr.
2017 Tesla Model S 60D (Kommer i Mars 2017)

Tesla91

TeslaMeløy: Ja jeg ser jo i signaturen din at du er Jim Roger  :P Mannen som selger bilene før første avdrag på lånet kommer... (Leste den på FB) :laugh:

Bjoris

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88925150

Ja, der var den omtalte X60en solgt. Jeg vet ikke hva prisen ble, men den står fortsatt til 799.999,-. Kanskje har surret rundt AP20 gjort at enkelt tenker at AP1.0 er like greit?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Tesla91

Sitat fra: bjoris på torsdag 02. februar 2017, klokken 21:38
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88925150

Ja, der var den omtalte X60en solgt. Jeg vet ikke hva prisen ble, men den står fortsatt til 799.999,-. Kanskje har surret rundt AP20 gjort at enkelt tenker at AP1.0 er like greit?

Kanskje det. Men alt for mange betror seg for mye til en bilselger. Denne bilen her kunne og skulle gjerne vært priset 40-50 000,- ned. Ikke var det en nybil og den er "ut-datert" .....

Bjoris

Sitat fra: Tesla91 på fredag 03. februar 2017, klokken 15:14
Sitat fra: bjoris på torsdag 02. februar 2017, klokken 21:38
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88925150

Ja, der var den omtalte X60en solgt. Jeg vet ikke hva prisen ble, men den står fortsatt til 799.999,-. Kanskje har surret rundt AP20 gjort at enkelt tenker at AP1.0 er like greit?

Kanskje det. Men alt for mange betror seg for mye til en bilselger. Denne bilen her kunne og skulle gjerne vært priset 40-50 000,- ned. Ikke var det en nybil og den er "ut-datert" .....

Jeg er ikke uenig i det og enig i at folk ikke må stole på at prisene på bruktbiler er riktig satt av selger. Nå er en bare ett Google søk fra å finne ut riktig ny pris så ingen kan skylde på selger. Så en Ioniq til 327.000,-, den er også solgt, en kollega fikk nett sin nye til 285.000,-, men jeg syns det er en fair deal. Selge sitter på et objekt som der og da ikke går å få fatt i andre steder og skrur opp prisen, det er latterlig enkelt å finne ut riktig pris. Samme var det med x60en. Få slike for salg, du får ikke kjøpte en slik ny og prisforskjellen opp til 75 oppfattes av mange som ikke verdt pengene. Eneste var feil info om SC

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på torsdag 02. februar 2017, klokken 21:38
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88925150

Ja, der var den omtalte X60en solgt. Jeg vet ikke hva prisen ble, men den står fortsatt til 799.999,-. Kanskje har surret rundt AP20 gjort at enkelt tenker at AP1.0 er like greit?

Tviler sterkt på at den gikk for utropspris. Jeg har fulgt tett med på Finn de seneste ukene fordi jeg er i tenkeboksen ift X. På tross av flere til dels kraftige priskutt på averterte biler er det veldig lite bevegelse. 

En bronsefarget X ble forsøkt lagt ut til 1.080. Den har gått veien via 1.60,1.040 og er nå nede i 999.

De 6 fra Carpoint ligger urørt.

En bronsefarget en har fått en prisreduksjon eller to, men ligger fortsatt urørt.

En blå en har satt ned prisen, men ligger urørt.

På den ene siden er det klart markedet for bruktbiler til en mill er lite, selektivt og tregere enn det rundt en halv mill. Men skulle jeg kjøpt en av de på Finn ville jeg nok lagt meg godt under avertert pris.
Fokus Auto har en hvit 7-seter avertert til 1.050". Den ville jeg vurdert sterkt om jeg fikk den for rundt 850".
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tesla91

Øyvind.h: Hehehe! Du vil ha de så langt ned i pris altså? Jeg tenker at markedet for brukt Tesla uansett prisklasse er bra, så lenge de er riktig utstyrt og har de riktige fargekombinasjonene. Men AP1 biler er tungsolgt i den prisklassen nå, det er jo finn et bevis på.

Men bilselgere har tydeligvis ikke gjort jobben sin skikkelig når de priser bilene som de gjør, og hvertfall de med AP1. Man kan ikke bestille seg en ny Tesla i dag og tjene penger på den, på finn. Det virker det ikke som om de forstår.... Det kan også se ut som at enkelte bruktbilforhandlere har kjøpt inn mange av demo/rest bilene til Tesla for å gjøre gode penger, morsomt at det ikke går  ;D

Bjoris

#1646
Markedet for bruktbil til 1 Mill er nok rimelig lite vil jeg tro og spes tror jeg 90D med AP1.0 blir vanskelig når 100D med AP 2.0 bare er 25.000 mer, ja så litt mer for EAP, men her skal det jo også ligge merverdi i fremtiden...

Det med free supercharger er jo ett pluss, spes om en ikke regner på det og ser at det for mange ikke har noen praktisk betydning:)

Men tror ikke selgere skal få panikk og heller tenke på at elektrisk SUV med hengerfeste i Norge blir ikke feil fremover og det er akkurat nå når en sammenligner seg mot nytt at en får en dupp, om ett år eller to så blir det annerledes. De som kjøper andre merker der det både er fossildrift og biler med simpel linekeep må være mye mer utsatt når feks Q6 kommer og da sikkert med skikkelig AP samtidig... Kan bli veldig stygt da med Q7 3.0 TDi feks
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Olemann

#1647
Følsomheten for å ha "ikke-siste-versjon" er svært stor når det gjelder topp spec biler.  Dette så vi for 1. gang på alle P85(+) som ble lagt ut på FINN samme natten som P85D versjonen ble presentert.  De fleste av disse P85 hadde alt utstyr, og nå måtte de vekk før andre oppdaget at de plustelig var forrige versjon....Denne gruppen solgte også til, for kjøper, hyggelige priser (de hadde vel råd til det, poenget var å ha det siste).
Så, det å eie en topp specet bil av denne type gjør en sårbar den dagen den skal selges OG det er kommet noe nytt som kjøpergruppen bare må ha.  Når prisen er ned mot 50% av ny går det glatt, men det er jo ikke akkurat det man som selger ønsker seg.  Og den luksus at valuta gjør at prisen på brukt til enhvert tid nesten er som det  man selv betalte nytt, den er nok neppe evigvarende.
Jeg tror det kan bli fine priser (for kjøper) på biler i tiden som kommer når SW med v 2-3-4 og ulike hw oppgraderinger gjør at markedet for bruktbiler til +7-800k  ikke lenger svelger unna.

Bjoris

Det må sies å ha vært voldsom motstand videre nedover for S slik tror jeg det blir med X også. En må selvsagt ett godt stykke borte fra nypris før en møte denne motstanden, men tror det er mange som kunne tenkt seg en el SUV til 600-700, men der 1 Mill blir for drøyt
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: Tesla91 på søndag 05. februar 2017, klokken 17:03
Øyvind.h: Hehehe! Du vil ha de så langt ned i pris altså?
Ja jeg er nok litt der at jeg vil ha en god deal før det er aktuelt å gå fra S til X, ettersom jeg foretrekker førstnevnte.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA