Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: peik på mandag 02. januar 2017, klokken 22:16
Hva er DYI-løsninger?
DIY, ikke DYI (vet du bare quotet forrige post) :) Do It Yourself, altså ting man fikser selv, gjerne etter prosedyrer andre allerede har beskrevet.

Sitat fra: peik på mandag 02. januar 2017, klokken 22:16Hvorfor er det salgspress i "Q-måneder"?
For å få opp kvartalstallene mest mulig. Finansielt operer de fleste firmaer som om inneværende kvartal er det siste før undergangen ;D

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på mandag 02. januar 2017, klokken 22:20
DIY=gjør det selv.
Tesla leverer som regel ut veldig mange biler mot kvartalsslutt for å booste kvartalstallene.
Må si jeg lurer litt på om dette har en positiv økonomisk effekt totalt sett. Ja de kan kanskje spare noe på frakt når de sender store batcher. Og ja, ansatte kan i kortere perioder jobbe veldig hardt og levere mer enn de normalt gjør. Og man klarer å få litt nyhetsverdi ut av ekstreme tall.

Men det virker som det oppstår en god del krøll i flere ledd i forbindelse med disse peak leveransetidspunktene. Og biler som ikke gikk ut i slutten av ett kvartal vil jo løfte påfølgende kvartal, så ser man litt bort fra sin egen navle er det irrelevant om bilene leveres i enorme batcher eller jevnt tempo. For organisasjonen er jeg ikke i tvil om at jevnt tempo er bedre enn det rotteracet de driver med nå.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

#1562
En må regne med at Opel Ampera e har litt innvirkning på bruktprisene på model S, ok det er helt forskjellige biler, men veldig mange kjøper Tesla kun for rekkevidden og trenger verken ytelse eller plassen og når en snart kan velge helt ny bil med 5 års garanti eller en S som snart er over garantitiden med tilsvarende rekkevidde så tror jeg Sene må ned i pris, men jeg har tatt helt feil før ang pris på brukt Tesla, skulle jo aldri solgt min i fjor ser jeg, er jo ikke helt gratis med andre biler heller så jeg tjente fint lite på å selge så tidlig og kjøre 2*Leaf antakelig, men, men...

Det er jo klart at om NOK kommer tilbake på gml nivåer så faller jo spesiel nyere brukt veldig, samtidig er jo veldig stor motstand nedover i pris, folk ser jo på hva annet de kunne fått også og om disse ikke går så mye ned så blir det fort mange nye kjøpere om bruk S faller til f.eks under 400.000... Tror nok dollar fall har mest å si for nesten nye biler... der kjøper står mellom å kjøpe nye eller nesten ny.

Ellers er vel Model 3 neste store som fort vil gi mange brukte S tror jeg som er 5 år og kanskje kommer litt i  kategorien gml luksusbil ifht vedlikehold...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:01
Må si jeg lurer litt på om dette har en positiv økonomisk effekt totalt sett. Ja de kan kanskje spare noe på frakt når de sender store batcher. Og ja, ansatte kan i kortere perioder jobbe veldig hardt og levere mer enn de normalt gjør. Og man klarer å få litt nyhetsverdi ut av ekstreme tall.

Det viktigste er vel at de har så få ferdigproduserte og ikke-leverte biler som mulig på kvartalsregnskapet. Vi har sett at når de har prøvd å ikke "kvartals-optimalisere" så kommer det med en gang store overskrifter om at Tesla bare produserer for lager, og sitter på mange "inventory" biler som ingen vil ha = Tesla er i ferd med å gå konkurs. Forstår godt at de kjapt gikk tilbake til kvartals-optimaliseringen igjen.

Sitat fra: bjoris på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:07
En må regne med at Opel Ampera e har litt innvirkning på bruktprisene på model S, ...

Tror nok den effekten vil være helt minimal, da de så vidt jeg kan se ikke leverer nok til å dekke en stadig større etterspørsel etter langtrekkende elbiler. Hadde Opel klart å levere flere hit til lands enn det vi har sett antydet så langt så kunne det nok ha blitt litt merkbart.

... og av de som får seg Bolt/Ampera-e så tror jeg nok at vi ser flere kansellerte Model 3 reservasjoner enn lavere etterspørsel etter Model S/X.

Men når Model 3 kommer for fullt hit til landet så kan vi nok fort se den effekten du omtaler her.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:58
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:01
Må si jeg lurer litt på om dette har en positiv økonomisk effekt totalt sett. Ja de kan kanskje spare noe på frakt når de sender store batcher. Og ja, ansatte kan i kortere perioder jobbe veldig hardt og levere mer enn de normalt gjør. Og man klarer å få litt nyhetsverdi ut av ekstreme tall.

Det viktigste er vel at de har så få ferdigproduserte og ikke-leverte biler som mulig på kvartalsregnskapet. Vi har sett at når de har prøvd å ikke "kvartals-optimalisere" så kommer det med en gang store overskrifter om at Tesla bare produserer for lager, og sitter på mange "inventory" biler som ingen vil ha = Tesla er i ferd med å gå konkurs. Forstår godt at de kjapt gikk tilbake til kvartals-optimaliseringen igjen.

Enkelte overskrifter som totalt mister nyhetsverdien etter et par kvartaler på rad håper jeg virkelig ikke er hovedbegrunnelsen for kaoset Tesla lager ved kvartalsslutt.
Påstanden "biler ingen vil ha" faller på sin egen urimelighet når tallet viser seg å være stabilt og beskrevet i rapporteringen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. januar 2017, klokken 10:40
Sitat fra: Amoss på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:58
Det viktigste er vel at de har så få ferdigproduserte og ikke-leverte biler som mulig på kvartalsregnskapet.

Enkelte overskrifter som totalt mister nyhetsverdien etter et par kvartaler på rad håper jeg virkelig ikke er hovedbegrunnelsen for kaoset Tesla lager ved kvartalsslutt.

Som jeg skrev i det utsnittet av hva du siterte meg på, så er det nok andre årsaker enn overskiftene som er hovedbegrunnelsen. Men de er nok helt sikkert med i totalvurderingen.


Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. januar 2017, klokken 10:40
Påstanden "biler ingen vil ha" faller på sin egen urimelighet når tallet viser seg å være stabilt og beskrevet i rapporteringen.

Selvfølgelig faller det på sin egen urimelighet, men i mellomtiden har det en negativ effekt på aksjekursen, og derved på Teslas tilgang til å hente inn/låne kapital eller få kreditter. Og blir det evnt. stabilt?  Med en stadig høyere produksjon så blir det også stadig flere biler som envt. skulle være under transport ved kvartals-slutt, og derved gi stadig mere "mat" til de som elsker å skape slike "klikk meg" overskrifter. Som nevnt ble det lenge spekulert i hvor Tesla hadde "gjemt" alle de tusener av biler som kvartalsresultatet viste at var produsert men ikke levert det kvartalet Tesla prøvde seg på å legge litt mindre vekt på kvartals-optimaliseringen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Olemann


Jeg tror ikke man får de beste analyser av FINN markedet og brukpriser i dette interne forum for Tesla S, slik man heller ikke gjør det for eGolf og i3 på deres Forum
Hvorfor? Fordi de som er medlemmer her i mye større grad har en bil allerede enn at de jakter på en brukt, og håper den de allerede eier holder seg bra, og dette håpet smitter over på deres analyser....

Beste eksempel på dette er fra en tid tilbake da en skrev sint mot en som hadde gitt en negativ analyse, og beskyldte han for å "snakke prisen ned".  Her inne snakkes nok prisen mer opp enn ned.  Naturlig nok, men greit å være klar over.

Muffinman

Han var jo rabiat mot alle som skrev noe negativt om bilen, så han er nok ikke et godt eksempel på den jevne forumbruker. Ellers virker jo mange av analysene her ganske så balanserte enten de konkluderer i den ene eller andre retningen. Mye preges av drøfting rundt faktorer som kan virke den ene eller andre veien og mulige scenarioer rundt rammebetingelser og teknologiutvikling. Relativ lite bias etter min mening, men det kan jo hende jeg leser tråden med bs-filter og overser  det som åpenbart er vindskjevt :)

Arildao

Jeg har fulgt en del med på Finn.no i noen måneder nå. Og virker på meg som om en del 2013 og første halvår 2014 ligger veldig lenge. Mange måneder.
Har også sett noen som bare har blitt fjernet fra Finn.no.
Nyere en dette virker det som er litt bedre omsetning på.
Dette må vel skyldes for høy pris på de eldste bilene, kontra etter etterspørsel. Kjøpere ønsker nyere bil med bedre seter, autopilot ol.

Jeg eier ikke Tesla selv, men kommer til å skaffe meg en til/over sommeren.

Havebigfun

Det er åpenbart fare for bias her på forumet- men man skal heller ikke underslå at en del av oss har vært med lenge og gjort oss våre tanker rundt erfaringen vi har gjort. Vi har sett mange som har lurt på hva de skulle gjøre og som til slutt endte med en Tesla og en del (jeg personlig tror det er mange av kjøperne i 15 og 16) som angret på at de ikke har satset tidligere. Jeg personlig har per nå ingen bil å selge og jeg tror heller ikke at våre postinger har en vesentlig impact på brukbilprisene. Det er for få her på forumet til at det monner. Jeg tror heller på at man kan gi balanserte og vennskaplige råd og regner med at dere som er nyere kan gjøre deres tanker basert på de faktorene jeg/vi lister opp.

Når det gjelder de første bilene kommer prisene til å gå ned videre- alle biler ender med 0 i verdi til slutt- fallet er dog langsommere enn mange håper på- se mine begrunnelser tidligere.

Tin

Sitat fra: Arildao på tirsdag 03. januar 2017, klokken 18:55
Jeg har fulgt en del med på Finn.no i noen måneder nå. Og virker på meg som om en del 2013 og første halvår 2014 ligger veldig lenge. Mange måneder.
Har også sett noen som bare har blitt fjernet fra Finn.no.
Nyere en dette virker det som er litt bedre omsetning på.
Dette må vel skyldes for høy pris på de eldste bilene, kontra etter etterspørsel. Kjøpere ønsker nyere bil med bedre seter, autopilot ol.

Jeg eier ikke Tesla selv, men kommer til å skaffe meg en til/over sommeren.

Ja, de med feil pris ligger lenge. Biler som fremstår som "bra" kjøp går med en gang. Mange som legger ut til en høy pris og "tester" markedet. Regner med de som prøver å få 530-540k for 2013 S85 med 70 000km på telleren heller ikke tror på julenissen. ;)

Når det er sagt så får man ganske bra innbyttepriser fra Tesla så de kjøpere som tror de skal få en tidlig 2014 S85 med 50 000km på telleren til 450 tusen må nok vente en stund til. Tesla tilbyr mer enn dette pr i dag.

trykkertor

Jeg har ikke elbil, men prøvekjørt Model S, Leaf og Soul.
(Samt en gammel el Berlingo Peugeot eller hva det var).
Alle bilene kjørte jeg mellom 100-300km.
Noe jeg lurer på, er AutoPilot1 vs AutoPilot2 så veldig viktig?
Tenkte selv da jeg kjørte bensinbilen i dag at jeg liker å kjøre bil, og har ingenting imot å kjøre bilen selv.
Det jeg ser frem til ved bytte til elbil er faktisk automatgir og rask respons. Utover det trenger jeg ikke noe mer kjøreautomatikk utover at jeg synes vanlig oridnær cruisecontrol kan være kjekt til tider. Men elbil kjører jeg lett på kun ene pedalen.
At noen da skriver AP1 vs AP2, priser, vente, betale ekstra osv forstår jeg ikke helt.
Jeg ser "poenget" at en bil er mer lettsolgt eller får bedre pris i bruktmarkedet med AP2 enn 1. Men samtidig synes jeg dette er et fullstendig tullete fenomen vi har i norsk bilmarked. Folk kjøper ny bil og tenker straks på at den skal være lett å selge. Derfor ser vi en syk overvekt av sorte, hvite og grå biler på veiene, fordi de er lettsolgt.
Selv er jeg av den oppfatning av at jeg kjøper bil til meg selv. Og da foretrekker jeg en skrikende farge, stoffseter foran skinnseter, liker ikke takluker + + +.
Så får den dagen ting skal selges heller bli som den blir. Bil kjøper jeg til meg selv og ikke til de som skal eie den etter meg.


lunitiks

Velkommen i krigen @trykkertor  :)  Noen synes nemlig AP er gimmick/unyttig/upålitelig, andre synes det er kult/nyttig/nødvendig. Du skjønner det ikke før du har prøvd og brukt det en stund.

Verdien av AP2 vs AP1 er foreløpig på "spekulasjons-" eller "forventningsstadiet": Ingen med AP2 kan i dag skryte av at de har bedre førerassistansefunksjoner enn de med AP1. Per nå er AP1 bedre enn AP2, altså.

Mye tyder imidlertid på at de som har kjøpt AP2-hardware, om x enheter Tesla Tid, vil forbigå AP1 og deretter løpe langt fra denne. Tesla Tiden vil vise
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

VanOrton

Jeg tenker å kjøpe meg en brukt Tesla. I den forbindelse har jeg sett at det ligger noen biler uten som ikke har autopilot (1.0) aktivert, men som har mulighet til å aktivere dette. Ønsker det på grunn av adaptiv cruice controll.

Er det noen som vet hvor mye det koster å aktivere dette i ettertid?

Cato76

Har nå forsøkt å selge min P85D i noen uker. Men liten respons på denne. Kun fått noen skambud på rundt 720, men er ikke interessert i å selge for så lav pris...
Bilen har alt utstyr uten dobbeltlader og 3. seterad (se annonse).

Hva er erfaringen deres som har solgt tilsvarende bil? Må jeg mye ned i pris?  ???

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85765654&fks=85765654
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA