Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: olabt på torsdag 29. desember 2016, klokken 21:41
Model S har jo fått seg ett utall oppgraderinger og forbedringer siden starten som har løftet kvalitetsfølelsen betraktelig slik jeg forstår det på bekjente eiere og tidl. Eiere. Hvor ny må man kjøpe for å få med de viktigste løftene? 14?15 Med Awd? Eller må man helt på facelift i 16?

Det spørs vel hva som er viktig for deg. Hvis 4-hjulstrekk er viktig er jo det bra. Ulempen da er at du da får en summende elektromotor under føttene og mindre bagasjerom foran (frunk). Jeg har aldri savnet 4-hjulstrekk pga store hjul og gode dekk, men satt pris på stort rom foran på Danmarkstur. Lånebilen 70D laget plagsomme lyder av den ekstra motoren...men kanskje fordi jeg var vant med en uten frontmotor.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

olabt

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 30. desember 2016, klokken 00:05
Sitat fra: olabt på torsdag 29. desember 2016, klokken 21:41
Model S har jo fått seg ett utall oppgraderinger og forbedringer siden starten som har løftet kvalitetsfølelsen betraktelig slik jeg forstår det på bekjente eiere og tidl. Eiere. Hvor ny må man kjøpe for å få med de viktigste løftene? 14?15 Med Awd? Eller må man helt på facelift i 16?

Det spørs vel hva som er viktig for deg. Hvis 4-hjulstrekk er viktig er jo det bra. Ulempen da er at du da får en summende elektromotor under føttene og mindre bagasjerom foran (frunk). Jeg har aldri savnet 4-hjulstrekk pga store hjul og gode dekk, men satt pris på stort rom foran på Danmarkstur. Lånebilen 70D laget plagsomme lyder av den ekstra motoren...men kanskje fordi jeg var vant med en uten frontmotor.

4wd er helt klart pluss for min del. Men det jeg lurer mest på er mer når byggekvalitet/støydemping/kvslitetsfølse altså de mer subtile aspektene ble adressert. Gidder ikke betale 100.000+ mer for 4wd om jeg ikke uansett må på 2015 for at øvrige ting skal være bra. I starten røyk det vel og DUer i fleng? Noe man må passe seg for?
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

Muffinman

#1547
Hvis jeg skal sammenligne bilene i signaturen så var den eldste bedre sammenskrudd enn den nyeste, til tross for  at den heller ikke var bra. Dette baserer jeg på det jeg fant ved støydemping av begge bilen, skrangling/knirk og faktiske feil som åpenbarte seg allerede ved utlevering.  Den nyeste var så slurvete montert at man skulle tro det var fulle folk som hadde gjort jobben. Loanere jeg kjørte fra høsten 2015 til våren 2016 gav også samme intrykk, men de siste to jeg hadde var mye bedre. Disse var produsert like før facelift, og hadde bare ladeluker som ikke ville åpne seg eller ikke ble registrert lukket, litt knirk her og der samt skjevmonterte defrostergriller. Bilene bedres, men det er ingen garanti for at alt er flottings selv på 2015-modeller med andre ord. Har inntrykk av at biler produsert i spesielt en periode hadde mye slurv.

Skulle jeg handlet Model S i dag ville jeg sett på en eldre bil i fin stand, sørget for at alle servicebulletins og oppgraderinger var utført og deretter støydempet den etter alle kunstens regler - og samtidig forbedret alt som kan skrangle eller knirke når det først er demontert.  Da ville jeg fått en bil som er stillere innvendig enn selv de nye og mye større frunk. Ikke alle som liker å fikle med slik selv, men det er slikt vi har Sondre Hugaas aka F_P her på forumet og hans bilkomponenter.no til :)

Haralda

Sitat fra: Muffinman på fredag 30. desember 2016, klokken 10:11
Hvis jeg skal sammenligne bilene i signaturen så var den eldste bedre sammenskrudd enn den nyeste, til tross for  at den heller ikke var bra. Dette baserer jeg på det jeg fant ved støydemping av begge bilen, skrangling/knirk og faktiske feil som åpenbarte seg allerede ved utlevering.  Den nyeste var så slurvete montert at man skulle tro det var fulle folk som hadde gjort jobben. Loanere jeg kjørte fra høsten 2015 til våren 2016 gav også samme intrykk, men de siste to jeg hadde var mye bedre. Disse var produsert like før facelift, og hadde bare ladeluker som ikke ville åpne seg eller ikke ble registrert lukket, litt knirk her og der samt skjevmonterte defrostergriller. Bilene bedres, men det er ingen garanti for at alt er flottings selv på 2015-modeller med andre ord. Har inntrykk av at biler produsert i spesielt en periode hadde mye slurv.

Skulle jeg handlet Model S i dag ville jeg sett på en eldre bil i fin stand, sørget for at alle servicebulletins og oppgraderinger var utført og deretter støydempet den etter alle kunstens regler - og samtidig forbedret alt som kan skrangle eller knirke når det først er demontert.  Da ville jeg fått en bil som er stillere innvendig enn selv de nye og mye større frunk. Ikke alle som liker å fikle med slik selv, men det er slikt vi har Sondre Hugaas aka F_P her på forumet og hans bilkomponenter.no til :)

Tragisk at man må kjøpe en gammel bil for å få kvalitet...

Muffinman

#1549
Man må nok ikke, for det er ikke slik at alle bilene var like ille ;) Men at det var såpass store variasjoner i kvaliteten fra eksemplar til eksemplar er i seg selv bekymringsverdig.

Det er også stor forskjell på hva den enkelte vurderer som en mangel, og ikke minst hva den enkelte ser. Jeg er nok godt over gjennomsnittet kritisk. Hadde en ny facelift 70D i september og den var den beste så langt. Kun noen merkelige tilpasninger nederst på alle dørene, og en ladeluke som ble rapportert som åpen selv om den var lukket. Inntrykket er at det har gått riktig vei, riktignok i seneste laget, og at bilene nå er mye bedre. Men mine observasjoner er ikke statistisk signifikante, naturligvis.

Haralda

Ok, dersom jeg kjøper meg brukt Tesla må jeg nesten få deg til å se på den ;) (ikke ironi)

Klykken

Man må bare være kritisk, og tenke på at dette er biler man normalt burde finne til langt over millionen. Da burde naturligvis kvalitet være deretter også. Men den gemene hop er nok strålende fornøyd med sine biler.

Kan jo dele med dere at gresset på langt nær er grønnere med en BMW-logo i grillen. i3ene har ikke akkurat vært problemfrie heller. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

peik

De probleme jeg har hatt med min 2015 85D er feil med ladeluke, dårlige bremseklosser og behov for kalibrering av sensorer (autopilot, fartsholder virket ikke), men alt har blitt utbedret av Tesla.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Øyvind.h

Antall feil på min 2013 kan ikke sammenlignes med 2016 (begge pre facelift).
95% fall i antall feil fra 2013 til 2016 målt etter 9,5 måneders eierskap :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Arildao

Tror dere prisene på Tesla på Finn.no vil bli redusert nå som vi er kommet i 2017?

trykkertor

Jeg tror det vil begynne å skje noe i år.
finn.no er det i skrivende stund 172stk Model S for salg.
Kun 7 av dem er kjørt over 100.000 km og dermed utenfor nybilgaranti.
16 biler ligger i sjiktet 80.000km++ og mange av de kan forventes å kjøre ut av garanti nå i 2017.

Jeg forestiller meg at de som er kjørt ut av garanti kommer til å bli vanskeligere å selge, og må redusere prisen merkbart.
Da må de bilene som ligger tett opp til å kjøre ut av garanti følge litt etter.
Så min spekulasjon går mot at markedet deler seg inn i segmentene, ute av garanti, snart ute av garanti og de som fortsatt har mye garanti igjen.

Særlig det markedet som er ute av, eller nærmer seg garantislutt vil påvirke hverandre, og bilene som er relativt nye får være i fred fra den prisjusteringen.

Husk at så langt, har det vært særdeles få Model S på finn som har vært solgt utenfor garanti.
Det blir også spennende å se hvordan kunder utenfor garanti opplever feil som dukker opp.
Mye av kundebehandling og prisene de får, vil påvirke bruktmarkedet på den enden av biler som begynner å blir "gamle".

Muffinman

Nå skal vi ikke glemme at biler solgt til forbruker har fem års reklamasjonfrist, i tillegg til batteri og drivenhetsgarantien på 8 år og ubegrenset kilometer. Det er derfor ikke så sikkert skillet blir så brutalt som enkelte tror. Men jeg er ikke i tvil om at disse bilene blir kostnadsbomber mtp reparasjoner og vedlikehold når alle "rettigheter" er historie. Bare idiotpatenten dørhåndtakene er vil over tid garantert koste minst like mye som registerreimsbytter på en Audi. Så har man andre svakheter som vi nok får se konsekvensen av framover. På den positive siden ser det ut som mye holder bra, for eksempel hjuloppheng. Jeg har en P85 med 116k på telleren og har tenkt å teste ut dette i årene som kommer :)

Havebigfun

Prisene på de eldste bilene skal videre ned men jeg tror fallet videre blir heller ikke bratt.
Grunner:
1. Tesla har dyre reparasjoner men bilene virker til å være ganske holdbare kfr EU- kontroll på Bjørns bil som har gått 240k- hvis jeg husker rett.
2. Mange - og stadig flere drømmer om å eie en Tesla- 172 biler på finn er svært lite- hvis man tar i betraktning at det er 12 k TMS i Norge nå. På det meste var det vel ca 240- neste runde med press på finn blir i Mars/April når den siste generasjon biler med gratis SC utleveres.
3. Hilltil er det fortsatt ikke norske avgifter på bilen - de kommer helt sikkert- og da går bruktbilprisene tilsvarende opp.

Jeg ser tre mulige årsaker til at prisene reduseres raskere enn hittil:

1. USD svekker seg markant og Tesla reduserer prisene.
2. tekniske kvantesprang som gjør eldre biler vesentlig mindre attraktive.
3. teknsike problemer, eks uoppklarte bilbranner som gjør folk utrygge. Mtp muffinmans dørhåndtak kommer det vel 3.parts DYI-løsninger etterhvert...

For de som sitter på gjerdet er den beste anbefalingen å kjøpe når det er salgspress, altså i Q- månedene, dvs Mars, Juni, Okt og Des. - men livet er for kort til ikke å eie og kjøre en Tesla (mener nå jeg ;))


peik

Hva er DYI-løsninger?
Hvorfor er det salgspress i "Q-måneder"?
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Muffinman

DIY=gjør det selv.
Tesla leverer som regel ut veldig mange biler mot kvartalsslutt for å booste kvartalstallene. Mange nybiler ut medfører som regel flere brukte biler til salgs. Flere brukte biler til salgs betyr større tilbud, som forutsatt at etterspørselen ikke øker omsettes i laverer bruktpriser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA