Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Muffinman

Kan rettes mot tidligere salgsledd, så det er ikke noe problem. De fleste aksepterer at reklamasjon rettes direkte mot tidligere ledd.

pwb

Sitat fra: Sven-E på søndag 18. desember 2016, klokken 02:17
Ja, men da er det vel mot selger, og ikke mot Tesla?

Ja, hvis det er ett firma som selger den så er det 5 års reklamasjonsfrist mot det firma fra man kjøper bilen. Siden bilen er kjøpt (trolig) av ett firma første gangen så gjelder jo heller ikke 5 års reklamasjonsfrist mot Tesla fra første kjøpsdato siden reklamasjonsfristen styres av forbrukerkjøpsloven og den gjelder jo ikke mellom firmaer. Jeg vet ikke hvordan avtale Tesla har når ett firma kjøper.

Muffinman


Gikken

Jeg har et spørsmål som forsåvidt er relevant i denne tråden, så jeg prøver meg her i stedet for å starte en ny :-)

I februar skal jeg bytte ut bilen jeg har i dag. Jeg har leeenge siklet på Tesla, men ventet og ventet i håp om at prisene skal gå ned. Som vi alle vet har ikke det akkurat skjedd, så nå står jeg med skjegget i den berømte postkassa.

Har aldri vært vanskeligere å velge bil synes jeg. Jeg kan strekke meg til 550 laken for en Tesla, men jeg er svææært spent på hvor godt en 2014-modell vil holde seg i verdi de neste årene (ser for meg å beholde bilen i ca tre år, antagelig lengre hvis jeg får tak i en 2015-modell).

Med VW og Audi på vei inn med større elbiler etterhvert, og Opel (med god rekkevidde i hvert fall) allerede til sommeren, er jeg redd for at jeg ender opp med å kjøpe en brukt Tesla på værst mulig tidspunkt. Det KAN jo selvfølgelig slå ut andre veien også - med mva på ny Tesla, som igjen vil holde bruktprisene høye.

Alternativet mitt er å kjøpe type Volvo V70 Drive 2014-modell til halve prisen, og bytte ut den til en Model 3 hvis jeg synes den blir stor nok for oss. Da sparer jeg penger i det korte løp, MEN - hvis elbilutviklingen fortsetter er jeg ganske sikker på at verdifallet på en sånn bil blir ganske dramatisk. I tillegg vil vel drivstoffavgiftene også bare øke de neste årene - spesielt på Diesel tipper jeg.

Har en Leaf fra før, så småkjøring til butikker etc er jeg allerede vant til å gjøre elektrisk.

Halvteit å spørre på et Tesla-forum, men hva synes dere jeg bør gjøre? :-)
Endelig fått på plass TMX-bestilling, #848 it is!

Havebigfun

Et dieseldyr er ikke noe alternativ til Tesla, det ser du når du har eid Tesla en stund- men du kan tro på meg nå ;)- kjøp så ny TMS med så lav km-stand som du har råd til- bilholdet er vesentlig billigere enn fosillt hold- derfor kan du legge noen ekstra laken på bordet. Dollaren er spådd ned, konkurransen øker men gruppen av interesserte bruktbilkjøpere øker også- og avgiftene kommer. Tror verdifall til en slik bil blir ganske overkommelig, selv om drømmetiden som har vært de siste 3 årene sannsynlig er omme. Kjør på- jeg tror du blir veldig fornøyd :)

GOS

Sitat fra: Gikken på tirsdag 20. desember 2016, klokken 22:41
I februar skal jeg bytte ut bilen jeg har i dag. Jeg har leeenge siklet på Tesla, men ventet og ventet i håp om at prisene skal gå ned. Som vi alle vet har ikke det akkurat skjedd, så nå står jeg med skjegget i den berømte postkassa.

Halvteit å spørre på et Tesla-forum, men hva synes dere jeg bør gjøre? :-)

Er det helt uaktuelt å beholde dagens bil 1 år lenger? Hvis du kan gjøre det så vile jeg valgt å se. Da vet en mer om Model 3 også.

Hvis ikke, kjøp den beste Tesla'en du får for de 550'. Ikke kjøp ett nyere (dyrt) diesel dyr, det tror jeg blir mer tap.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Helge Alm

Hei. Følg rådene - kjøp nå og kjøp så ny som mulig. Mht. priser så kommer prisene kun til å gå en vei..opp! Min mening, men dollaren er ikke synkende. Den er i beste fall stabil, men jeg tipper den kommer til å øke i verdi. OPEC - enighet om prod.reduksjon som har generert økende oljepris. I tillegg er etterspørselen etter US$ økende pga økende rente og varsel om ytterligere renteøkninger.

Gikken

Sitat fra: GOS på tirsdag 20. desember 2016, klokken 23:07
Er det helt uaktuelt å beholde dagens bil 1 år lenger? Hvis du kan gjøre det så vile jeg valgt å se. Da vet en mer om Model 3 også.

Hvis ikke, kjøp den beste Tesla'en du får for de 550'. Ikke kjøp ett nyere (dyrt) diesel dyr, det tror jeg blir mer tap.

Er dessverre uaktuelt ja, er en leaset bil som går ut, og for å si det sånn - uaktuelt å kjøpe ut en Citröen C4 Grand Picasso...
Endelig fått på plass TMX-bestilling, #848 it is!

Havebigfun

Med  mindre du kjøper en ventebil til 10k kan du regne med større verdifall på ev fossilbil vs Tesla.  ;)

JorgenM

Du kan ikke gå feil med en brukt Model S. Alle fra før 2017 kommer til å holde seg høyt i pris da de har gratis lading på Tesla, dette er en sterk psykologisk effekt.

Pre-facelift, bakhjulstrekk og uten AutoPilot-tullet og du sitter på et ikon om noen år ;)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Cookie Monster

Stort sett de eneste som bryr seg om ubegrenset gratis lading er de som står å lader der daglig for å spare 35 kr. De er så kjip at de får du nok ikke til å betale overpris for gammel moro heller.

Gratis lading på min men ser ærlig talt ikke noe stor verdi i det. Kanskje 5000-10 000 kr maks.
2015 P85D

Muffinman

Poenget er den psykologiske effekten, spesielt på førstegangskjøpere eller folk som oppgraderer fra kortrekkevidde elbil. Ubegrenset gratis lading høres forlokkende ut for en som er vant til å legge igjen en liten tusenlapp hver gang bilen skal fylles på, eller den som er vant til å betale 120kr halvtimen fra før.

sims

Jeg tror folk kommer til å sette mer pris på "gratis SC" når Tesla faktisk kommer med betalingsmodellen for SC fra neste år, da jeg tror det blir dyrere enn folk flest tror her på forumet. Jeg gjetter på noe rundt 5kr/kwt:
- Tesla har utgifter utover kwt avgift, de må også betale effektavgift for hver SC installasjon (noen som vet hvor mye?)
- Drift av SC er ikke gratis, det må et påslag til
- Hvis det viser seg at de ønsker en "europeisk snittstrøm" pris for å gjøre det enklere, så drar norske el.priser ned snittprisen. Danskene betaler jo lett 2-3kr/kwt for å lade hjemme
- 5kr/kwt blir 200kr for 40kwt eller 20mil. Det blir vel 13-15 liter bensin og gir tilsvarende kjørelengde.

Jeg lader minst 10.000km pr år på SC (bruker bilen hovedsakelig til langkjøring, bilferie etc). Det blir ca 2000kwh pr år, eller 8knok/år i besparelse på "fri SC" når jeg har trukket fra de 400kwh man får gratis neste år. De som kjører lengre vil ha større besparelse...

Gikken

Tusen takk for svar alle sammen! For meg er nok ikke gratis lading veldig avgjørende - tenker mer på AP som en viktig ting å ha for å holde verditapet lavest mulig. Innbiller meg at biler uten ap vil synke enda mer i verdi etterhvert som åra går, mens bilene med AP vil teknologisk ligge langt fremme i mange år. Men det er det sikkert også forskjellige meninger rundt :-)
Endelig fått på plass TMX-bestilling, #848 it is!

Havebigfun

Sitat fra: Gikken på torsdag 22. desember 2016, klokken 22:11
...tenker mer på AP som en viktig ting å ha for å holde verditapet lavest mulig. Innbiller meg at biler uten ap vil synke enda mer i verdi etterhvert som åra går, mens bilene med AP vil teknologisk ligge langt fremme i mange år. Men det er det sikkert også forskjellige meninger rundt :-)
Det er nettopp dette som er årsaken til at man lett får solgt biler uten AP- mange synes ikke det er så viktig. Her inne er det nok ikke så mange - det er de med uttalt interesse og teknikkorientering som sammles her...
Hvis du finner en bil som er så ny som mulig med så lav km som mulig innen dine rammer og ikke kjører den ihjel får du en del penger tilbake når den selges- med eller uten AP1/2...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA