Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Realm846

Sitat fra: FilipN846 på søndag 09. oktober 2016, klokken 02:52
Hei alle sammen, har gått litt i Teslasyken etter jeg prøvde en s60 på onsdag. Med dette har jeg satt i gang å undersøke muligheten å anskaffe en brukt en.

Den som jeg har siktet meg inn på er denne:http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82784000

Lurer på om dette er ett godt kjøp med tanke på års model og km.stand, evt hva burdde jeg undersøke/passe på ved anskaffelse en den gitte modelen.

Setter pris på tilbakemelding, det begynner å være endel erfarene Tesla eiere nå, så hyggelig med litt tips

På forhånd takk,
SitatPlanen er å ha den bilen i ca. 2 år og kjøre mye, eventuelt anskaffe en nyere eller ta en ut fra salongen fersk, med tanke på utstyr og at den sannsynlighet er at det ikke har blitt gjort noe påkostning borsett fra midtkonsollen som er synlig. Men har jeg skjønt det riktig at vis du ikke er første eier så kan du ikke utvide servicen, eller er det helt feil?

Bilen luktet ikke særlig fresht når jeg så på den(forventer ikke ny bil lukt altså), men det var litt funky, så det virket ikke som om selger hadde gjort noe effort for å gjøre bilen salgs klar. En annen ting jeg stusset på er fukt i de små lappene bak og en feilmelding på bremsene, pga dette så blir det rett fra butikken og inn på service, selv om selger sa de var oppgradert, i tillegg sa han det var tre servicer igjen. Jeg skal få høre om å få se hele historikken til bilen.

Siden han kunne gjort alt dette før presentasjonen, så syns jeg han ber om å bli presset på prisen.

Tror noen om at Tesla ville gitt meg noe godt svar om jeg skulle spørre dem om dette er en riktig pris for den modellen, jeg tenker de har sikkert alt info på hva som er gjort med den og ikke. Har noen noe erfaring med det?

Takk alle sammen for bidragene.

peik

Nei. Hvorfor skulle de svare på det?
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Rep

Hei!
Vurderer brukt S model 85 rundt 500k eller 70d til 100k meir. Ka vil dere anbefale? Korleis er rekkevidden på 70 konttra 85. Og korleis er 85 på vinterføre? Har ca 20mil til  hytta :-D
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019

TRM

Sitat fra: Rep på lørdag 22. oktober 2016, klokken 17:32
Hei!
Vurderer brukt S model 85 rundt 500k eller 70d til 100k meir. Ka vil dere anbefale? Korleis er rekkevidden på 70 konttra 85. Og korleis er 85 på vinterføre? Har ca 20mil til  hytta :-D
Har hatt S85, og har nå en S85D. D er selvsagt bedre på vinterføre, men jeg synes bakhjulstrekkeren imponerte stort! Vi hadde mange turer over Haukelifjell og Hardangervidda på vinteren med bakjulstrekkeren, helt uten problemer. Ene gangen var vi siste bilen over Haukeli før fjellet ble stengt. Da var det stedvis så mye snø i veibanen at vi måtte ha fart for å komme over.

20 mil er ikke noe problem for S85, uansett temperatur og føre.

Hvilken årsmodell er det på alternativene du ser på?
Fra oktober 2014 (prod.dato) ble alle Model S utstyrt med Autopilot. S85'en du ser på har kanskje ikke dette?
For min del er Autopilot det ekstrautstyret jeg setter mest pris på. Bor du derimot slik til at veiene du kjører på ikke er egnet for Autopilot kan du spare litt penger ved å velge en pre-AP-bil.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Rep

Autopilot er ikkje eit must på dei veiene eg køyrer på. Det er over Haukelifjell eg køyrer om vinterer, så dette går fint med 85? Korleis er det med Tesla og tap av kapasitet på batteriet på ein S85 2013/2014 mod? Kontra S70 2015/2016 mod? er det betre batteri i S70? Nyere teknologi?
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019

Egil Fonn

Et større batteri degraderes saktere enn et mindre. Et større batteri kan også motta raskere super lading.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

GOS

Sitat fra: Rep på søndag 23. oktober 2016, klokken 09:25
Autopilot er ikkje eit must på dei veiene eg køyrer på. Det er over Haukelifjell eg køyrer om vinterer, så dette går fint med 85? Korleis er det med Tesla og tap av kapasitet på batteriet på ein S85 2013/2014 mod? Kontra S70 2015/2016 mod? er det betre batteri i S70? Nyere teknologi?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

GOS

Sitat fra: Rep på søndag 23. oktober 2016, klokken 09:25
Autopilot er ikkje eit must på dei veiene eg køyrer på. Det er over Haukelifjell eg køyrer om vinterer, så dette går fint med 85? Korleis er det med Tesla og tap av kapasitet på batteriet på ein S85 2013/2014 mod? Kontra S70 2015/2016 mod? er det betre batteri i S70? Nyere teknologi?
Hei Rep

Min 2 1/2 gamle S85 ladet til 394 tkm på 100% når den var helt ny. Bilen er nå kjørt 33.000 km. Gjorde de samme tidligere i uken og den ladet til.....394 tkm. Jepp, overhodet intet tap. Jeg hadde da kjørt den ned til 0 tkm før jeg ladet den helt opp. I forhold til at den da viste en effekt-begrensning på ca 200 kw så tyder det på at jeg kunne kjøre mange kilometer under 0 før den ville stoppet, antagelig en plass mellom 20-50 km. (Etter hvert som batteriet nærmer seg tomt så skrur Tesla'en ned tilgjengelig effekt, når den komme ned til ca 20 kw så stenger den ned og stopper bilen)

S85 over Haukelifjell er ikke noe problem da jeg gjør regning med at du hiver på noen elektroner på Åmot. På mine langturer så kjører jeg mellom 420 - 520 km om jeg hadde kjørt den fra 100% og ned til at den viser 0 tkm igjen.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

noto

#1403
Sitat fra: Rep på lørdag 22. oktober 2016, klokken 17:32
Hei!
Vurderer brukt S model 85 rundt 500k eller 70d til 100k meir. Ka vil dere anbefale? Korleis er rekkevidden på 70 konttra 85. Og korleis er 85 på vinterføre? Har ca 20mil til  hytta :-D

Hadde nettopp en nesten ny 70D loaner da min S85 fra oktober 2013 var på 60(66)k service. Ladenivået på 70D @80% var nøyaktig likt 85'en @75% (359 rated). Kalkulerer da at gammel 85 effektivt har ca 5kWt mer enn ny 70.

Muffinman

Hadde også en ny 70D nylig (softwarebegrenset 75-batteri). Den stoppet på 358tkm@100%. Ingen tvil om at D bruker mindre om sommeren, men tror nok at om vinterforbruket er målestokken kan man få seg en overraskelse. Har et bestemt inntrykk av at noe skjer med forbruket når temperaturen faller under et eller annet punkt, muligens firehjulstrekket endrer virkemåte eller noe slik. Vår 85D med Pirelli Sottozero II hadde mye høyere forbruk enn P85 med Hakka 8 forrige vinter. På bar og tørr asfalt ved noen minusgrader var forskjellen i området 220-240Wh/km for 85D og 180-200wh/km for P85, begge på langkjøring.

Aner en viss mulighet for at den som forventer samme (eller bedre) rekkevidde med en 70D som en rwd 85 om vinteren kan få seg en overraskelse.

lunitiks

Ganske sikkert noe som skjer med forbruket - på by-/kortkjøring - når temperaturen raser. Men på langtur tror jeg ikke det er så ille. Kjørte 40 mil i dag, forbruk på ca 160Wh/km. Hakka8, varierende -1 til +5 grader
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Tenker kaldere temperatur enn som så. Men mulig ting er endret i software siden forrige vinter, blir interessant å se framover.

noto

Ikke dekkene i hvert fall. Jeg har kjørt over 50k med Sotto og forbruket  er helt ned mot eller likt med R2.

Muffinman

Fikk ca 10wh/km økning fra R2 til Hakka 8 på rwd. Men nå er vi langt unna Finn  :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA