Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

HelectriC

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 27. september 2016, klokken 21:15
Sitat fra: HelectriC på tirsdag 27. september 2016, klokken 20:48
...Klassiske problem som DU og pano er ikke lengre tema som tidligere...

Det er ikke mitt inntrykk. Jeg synes fortsatt jeg leser om bytte av DU - også på nyere biler.

Så ofte som tidligere? Selvfølgelig vil det alltid være bilar og deler som går i stykker, det viktige er at det ikke er mange!
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

morpheos

Selv med relativt lite problemer igjen på bilene så vil vel logikken tilsi at i det bilene er utenfor garanti så vil prisene falle siden risikoen øker. Min betalingsvilje ville i alle fall vært vesentlig lavere på en bil i premiumsegmentet utenfor garanti. Greit nok at det ikke er så ofte det ryker, og ikke så mange deler som kan gå til skogen - men gud bedre det er nok elektronikk og annet tjafs som er dyrt, særlig i timer, å fikse på disse bilene.

Gladiator

Nettopp tatt min bil av Finn. Liten interesse i segmentet over 800k. Og mye overoptimistisk prissetting må jeg si. Her skal prisene ned for de som må selge.

hemi

hva selger du gladiator? min P85D gikk for 869 i juni

N00b

Solgte min 1 år gamle S85D med 40k km, lyd,TECH,7 seter, vinterpakke, dobbellader, vinterdekk for 700k

Ellemelle

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 27. september 2016, klokken 20:32
I mine øyne er det risikosport å eie Tesla utenfor garanti. Leser mye om problemer på bilene, og rettelser som blir gjort igjen og igjen.
Forbrukerkjøpsloven gjelder reparasjonene også. Det vil si at hvis du får byttet DU når bilen er 7 år gammel, så har du "garanti" på den til bilen er 12 år gammel.
Gjentagende rettelser er dermed ikke noe problem, kun nyoppståtte feil som ikke har vært der de første 5 årene.

nie

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 27. september 2016, klokken 20:32
Med fare for å banne i "Teslamenigheten", så tror jeg det vil komme et "prisras" på bruktmarkedet når bilene faller utenfor 5-årsgrensen.

Her tror jeg du tar feil.

Gjenværende garanti har åpenbart noe å si for prisen på en bil men denne effekten slår jo inn gradvis etterhvert som bilen eldes. En 2 år gammel bil har kun tre år igjen på garantien og "garanti-elementet" i bilprisen er da mindre enn når bilen var ny. Slik bortfaller verdien av garantien gradvis og etter fem år er nybilgarantien null verdt. (med unntak av batteri og DU som har 8 år)

Det er da ikke slik at bilprisen stuper idet bilen runder fem år.

Kanutten

Sitat fra: nie på onsdag 28. september 2016, klokken 09:40
Det er da ikke slik at bilprisen stuper idet bilen runder fem år.

Om den ikke "stuper", så mistenker jeg at det vil være et markant fall. Det er veldig mye større opplevd forskjell på 0 versus 1 års gjenværende garanti enn 2 versus 1 år.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

tuflefant

#1373
Hei igjen og takk for gode svar både i tråden og på private meldingar.

Ja, det er superladar eg meinar. Du har rett i at ein 70D vil halde. Erfaring frå snart fire år med Leaf er at eg kjem til å ønske å bruke elbil meir enn dieselbilen, og då har eg lyst på 85. For ønska pris er det mest 60-modellar tilgjengelege, men det innbiller eg meg vil vere for lite.

Det er nokre av kommentarane eg ikkje heilt forstår. Stemmer det at to heilt identiske bilar kan ha ein prisforskjell på 100 på under eitt år? Eg trudde ein del av prisendringane kom av endringar i standardspesifikasjon eller garantiar? Me er vel enige i at prisen på 90D i dag minus høvelege avskrivingar ikkje gjev prisen på ein 2013 85? Som sagt må ein samanlikne appelsiner med appelsiner, og det i seg sjølv er ikkje heilt lett.

For meg er det vanskeleg å sjå at ein bil som kosta 600k i 2013 skal vere verdt 550k i 2016, med 80.000km køyrt. Både på grunn av generell slitasje og reduksjon i garantien meiner eg det ikkje er verdt det. Det er sjølvsagt heilt ok viss det er det marknaden vil betale, men eg vil ikkje betale.  Men då er vi tilbake til eitt av problema mine, som er at eg ikkje har kontroll på reell nypris. Og eg meiner framleis nypris er eit godt utgangspunkt for å vurdere pris på bruktbil.

Og viss nokon har kommentarar til bruktsalget på Tesla si heimeside og, so er det interessant. So vidt eg forstår får ein der ein bruktbilgaranti som gjeld frå bruktkjøpsdato og kilometerstand ved bruktkjøp. "fire år eller 80.000 km med 24 timers veihjelp."

Eg får gruble litt meir både på brukt og ny før eg bestemmer meg. Takk for alle innspel.

Hans G

Redigert med ønske om kommentarar til Tesla sitt sal av bruktbilar.

nie

Sitat fra: tuflefant på onsdag 28. september 2016, klokken 12:04
Hei igjen og takk for gode svar både i tråden og på private meldingar.

Ja, det er superladar eg meinar. Du har rett i at ein 70D vil halde. Erfaring frå snart fire år med Leaf er at eg kjem til å ønske å bruke elbil meir enn dieselbilen, og då har eg lyst på 85. For ønska pris er det mest 60-modellar tilgjengelege, men det innbiller eg meg vil vere for lite.

Det er nokre av kommentarane eg ikkje heilt forstår. Stemmer det at to heilt identiske bilar kan ha ein prisforskjell på 100 på under eitt år? Eg trudde ein del av prisendringane kom av endringar i standardspesifikasjon eller garantiar? Me er vel enige i at prisen på 90D i dag minus høvelege avskrivingar ikkje gjev prisen på ein 2013 85? Som sagt må ein samanlikne appelsiner med appelsiner, og det i seg sjølv er ikkje heilt lett.

For meg er det vanskeleg å sjå at ein bil som kosta 600k i 2013 skal vere verdt 550k i 2016, med 80.000km køyrt. Både på grunn av generell slitasje og reduksjon i garantien meiner eg det ikkje er verdt det. Det er sjølvsagt heilt ok viss det er det marknaden vil betale, men eg vil ikkje betale.  Men då er vi tilbake til eitt av problema mine, som er at eg ikkje har kontroll på reell nypris. Og eg meiner framleis nypris er eit godt utgangspunkt for å vurdere pris på bruktbil.

Eg får gruble litt meir både på brukt og ny før eg bestemmer meg. Takk for alle innspel.

Hans G
Hei igjen
Reell nypris for en ribbet 90D er i dag 780.000,-.

Firehjulstrekk koster kr 41.000,-
S90 ble introdusert som en oppgradering fra 86kWh til 90 kWh. Denne oppgraderingen priset Tesla til ca 25.000kr.

Teoretisk ny-pris for en ribbet S85 blir da slik;
780.000 - 41.000 - 25.000 = 714.000,-

Alt basert  på dagens bilpriser. Så kan du korrigere denne grunnprisen i forhold til utstyrsnivå påden aktuelle S85.






Amoss

Sitat fra: tuflefant på onsdag 28. september 2016, klokken 12:04
Stemmer det at to heilt identiske bilar kan ha ein prisforskjell på 100 på under eitt år? Eg trudde ein del av prisendringane kom av endringar i standardspesifikasjon eller garantiar?

Nå skal ikke jeg trekke den så langt at jeg sier bilene er helt identiske, men det er korrekt at mesteparten av prisøkingen vi har sett på Model S her i Norge siden 2013 har vært ett resultat av at kursen på norske kr. har sunket i forhold til USD. Når så Tesla har en offisiell politikk om at prisen på bilen skal være den samme i alle markeder + frakt/lokale tilpassinger m.m., og at de har valgt å ikke valutasikre prisene sine slik de fleste andre(?) gjør, så får det slike utslag.

Men med det sagt, så har også bilene vært løpende oppdatert hele tiden. Noen store endringer som f.eks. facelift, DualDrive/4wd utgavene og endrede batterier, og også en hel masse mindre endringer som man ikke like lett oppdager. Så nei, de er neppe identiske, men kan være "rimelig like".



Sitat fra: tuflefant på onsdag 28. september 2016, klokken 12:04
For meg er det vanskeleg å sjå at ein bil som kosta 600k i 2013 skal vere verdt 550k i 2016, med 80.000km køyrt.

Forstår godt at dette kan være vanskelig å se. :)  Men det er likevel logisk. Dersom du ønsker deg en Model S, så har du altså valget mellom denne 2013 modellen med 80k km på telleren, eller en nyere/mindre kjørt bil - som da igjen logisk sett blir dyrere. Hvor mye en bil er verd er det kjøperen som avgjør. Så om du ikke mener denne bilen er verd prisen du blir bedt om, vel, da kjøper du den ikke til den prisen. Men det kan være vanskelig å finne en billigere Model S som da ikke enten har dårligere spesifikasjoner og/eller har kjørt lengre (eller har andre feil eller mangler).

Man må vel også ta med i betraktningen at den gang denne bilen ble solgt ny så var den helt klart "ett røverkjøp" - og kundene var fullt klar over det, noe du kan lese deg frem til dersom du blar i dette forumet tilbake til 2012/13/14. Så det kan like godt spørres om ikke bilen den gang egentlig var verd mer enn det den ble solgt for?

Merk: Jeg har på ingen måte noen egeninteresse av å "snakke opp" prisen - heller tvert i mot. Sier heller ikke noe om hvorvidt prisen du nevner er en "korrekt" pris, prøver bare å forklare noe av markedmekanikkene/historikken som ligger bak dette du sa du hadde problemer med å forstå. Valget er ditt om du velger å kjøpe/prute/ikke kjøpe.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tuflefant

Takk for særs gode svar, nie og Amoss.

Då har eg gode utgangspunkt for mine eigne vurderingar. Eg har vel hatt forventingar om at marknadskreftene skulle presse bruktprisane lenger ned, men det er vel fordi eg er gjerrig. Marknadspris på bruktbil er som du seier bestemt av folk som kjøper, og folk er sopass ulike at det er ikkje vits i å prøve å forstå alle nyansar.

Igjen, takktakk.

Venleg helsing
HG

jkirkebo

Sitat fra: tuflefant på onsdag 28. september 2016, klokken 12:04
For meg er det vanskeleg å sjå at ein bil som kosta 600k i 2013 skal vere verdt 550k i 2016, med 80.000km køyrt. Både på grunn av generell slitasje og reduksjon i garantien meiner eg det ikkje er verdt det. Det er sjølvsagt heilt ok viss det er det marknaden vil betale, men eg vil ikkje betale.  Men då er vi tilbake til eitt av problema mine, som er at eg ikkje har kontroll på reell nypris. Og eg meiner framleis nypris er eit godt utgangspunkt for å vurdere pris på bruktbil.

550k er nok litt i overkant ja. Selv en 2013 P85+ gått 80kkm til 730k (inkl. vinterdekk) i 2013 får man neppe 550k for nå. 530k er vel ganske realistisk dog, dvs. et verditap på 200k på 3 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: tuflefant på onsdag 28. september 2016, klokken 13:17
Eg har vel hatt forventingar om at marknadskreftene skulle presse bruktprisane lenger ned, men det er vel fordi eg er gjerrig.

Vet ikke om gjerrig treffer helt- de som skal selge bilen sin kommer til å kjøpe ny bil i dagens marked og til dagens priser- da er det naturlig å prøve å ha så lite mellomlegg som mulig- blir mellomlegget for stort vil folk antakelig heller sitte på den bilen de eier.
Elbiler er ganske attraktive, spes de som kan kjøre langt, fordi folk blir mer miljøbevisste og hinsides bomavgifter for noen av fossilene er ytterlige en motivator. Trusselen om utestenging av verstingene fra bysentra på de mest forurensede dagene gjør det ikke bedre- når den virkelig kommer blir det enda mere rift om nye/brukte lavutslippsbiler. I tillegg kommer momsen før eller siden. Det er bare å kjøpe den bilen som gir deg mest valuta for pengene dine- så kan du håpe at du har glede av lavt tap du også - i tillegg til lave utslipp ;).

eadie

Tesla vil falle mye i pris om noen år når konkurrentene har tatt igjen batteriforspranget.
Da kan ikke Tesla forsvare prisnivået sitt på nybiler lengre, og det vil også påvirke bruktmarkedet.
Elbilmessen som pågår i disse dager viser tydelig spranget i kjørelengde for småbiler som Zoe, Golf, Ampera, etc.

Selv om dette er biler i en annen klasse størrelsesmessig vil folk heller betale 350k for 40 mil kjørelengde enn 700k. Enkel matematikk.

Jeg vil vurdere å selve min Model S innen maks 1 års tid for å unngå for mye verditap.
Står også i kø på Model 3, men den bilen tror jeg det er stor sjanse jeg avbestiller nå som VAG og BMW er kommet i gang med sine modeller i samme klasse, og vil ha samme eller bedre kjørelengde.

For folk flest vil forholdet pris/kjørelengde pr lading være nøkkel til kjøp.

Når konkurrentene øker sine kjørelengder mister Tesla sitt forsprang, og blir "en i mengden". Følgelig vil prisene falle, pga "premium" følelsen er vekke i forhold til konkurrentene.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA