Hovedmeny

Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: HelectriC på mandag 08. februar 2016, klokken 22:15
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 19:44
Sitat fra: HelectriC på mandag 08. februar 2016, klokken 19:43
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 13:59


- brenselkostnadene er 1 kr / 10 km sammenlignet med ca 20 kr/ 10 km for fossile biler


Stemmer det? Min Tesla bruker ca 2kWh/10km, som da koster ca 2kr. Min forrige fossildiesel brukte ca 0,7l diesel/10km, med literpris på 12kr blir det ca 8,40kr/10km. Det er fremdeles forskjell men ikke 20ganger mer.

Jeg regner alle kostnader inkl ( bompenger og service )

OK, blir lit vanskelig å følge når det står brenslekost og egentlig er det driftskostnader. Skjønner nå hva du mener  :)

Ja, var uryddig fra min side .  But you get the point :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

flux

#871
Sitat fra: Djur1 på mandag 08. februar 2016, klokken 21:05
Sitat fra: Djur1 på mandag 08. februar 2016, klokken 16:14
Den norske kronen er en eksotisk valuta som kan svinge mye. Om en ser seg tilbake og ser hvor hurtig valuta og olje har beveget seg så skal det ikke mye fantasi til å skjønne at det kan fort regulere seg samme måte tilbake. Jeg har tro på at vi får en slik reversering. Norsk økonomi går ikke så dårlig som utenlandske investorer skal ha det til og oljeprisen er ikke bærekraftig på dette nivået slik at en stabilisering opp mot 60 burde være innen rekkevidde.. Ser en historisk på det har valutaen sjelden vært så lav som nå mot dollar.

En krrigering til 7 innen utgangen av året? Alt er mulig. Bruktmarked er svært riski akkurat nå. Ville ikke kjøpt dyrt nå.

For å vise hvor spesiell situasjonen er nå så legger jeg ved dette chartet klippet fra norges bank. Jeg har ingen tro på at dette er den nye normal situasjonen, og krona kan fort justere seg med 2 kroner. Det ser vi historisk at disse peaks går fort opp, forblir der en svært kort periode før det normalisere seg.

Jeg ville ikke ha kjøpt dyr Tesla nå, siden verditapet kan bli over 300 000 kroner for en ny pluss vanlig verditap. Dette vil også gjenspeiles i bruktmarkedet.
Har ingen tro på dette. Jeg tror norsk økonomi går dårligere enn norske investorer skal ha det til :) Og at det er mer sannsynlig med en videre svekkelse av NOK vs  USD.  Samt tror jeg MVA innføres på salg av nye elbiler innen 2 år, noe  som vil virke positivt på bruktpriser. En brukt Tesla kan  eksporteres, så bruktmarkedet er ikke begrenset til Norge.


kos

Artig - diskusjon om prisen på tesla - det store spørsmålet er vel når tesla model 3 kommer - tror faktisk at tesla model s blir det den skal være en luksus bil for de få og da går ikke prisen ned bare opp. Volumet kommer med model 3 - som da vil bli førstevalget for de brede del av befolkningen og model s blir det den var tenkt for - et steg for å få de andre modellene i gang. Kommer garantert til å bli en samlebil på et eller annet tidspunkt.

Teslanewbie

Sitat fra: kos på mandag 08. februar 2016, klokken 23:14
Artig - diskusjon om prisen på tesla - det store spørsmålet er vel når tesla model 3 kommer - tror faktisk at tesla model s blir det den skal være en luksus bil for de få og da går ikke prisen ned bare opp. Volumet kommer med model 3 - som da vil bli førstevalget for de brede del av befolkningen og model s blir det den var tenkt for - et steg for å få de andre modellene i gang. Kommer garantert til å bli en samlebil på et eller annet tidspunkt.

Ja blir litt som Porsche 911 og boxter / Cayman ... Kjøper du en Cayman som er en svært god bil med bedre kjøreegenskaper enn 911 så kommer folk fremdeles se på deg som at du ikke hadde råd til en 911 .. :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

Tesla har historisk sett alltid skrudd ned prisen når valutaen tilsier det. F.eks. Danmark og EU i 2013-14.

Teslanewbie

Sitat fra: petersv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:59
Tesla har historisk sett alltid skrudd ned prisen når valutaen tilsier det. F.eks. Danmark og EU i 2013-14.

Det var under introfasen der Tesla ble sett på som en kuriositet og salget gikk dårlig.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bjoris

Tesla søker med sine prisjusteringer å få ca samme dollars inn pr bil, det er åpenbart at de vil sette ned prisene igjen om NOK styrker seg mot USD, spørsmålet er om det vil skje, ingen vet og aller minst ekspertene...:)

Torpedo Ted

Har nå solgt P85D med "alt", 14000km for 825 000,-. Kostet 810 000 ny når jeg kjøpte den for nesten 1 år siden :)

ELLP

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 09. februar 2016, klokken 15:09
Har nå solgt P85D med "alt", 14000km for 825 000,-. Kostet 810 000 ny når jeg kjøpte den for nesten 1 år siden :)

"Alt" må vel være et stykke fra sannheten hvis ikke du fikk rabatt. Fult utstyrt, kostet P85D ca. 880K på det billigste.

weld77

Sitat fra: bjoris på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:16
Tesla søker med sine prisjusteringer å få ca samme dollars inn pr bil, det er åpenbart at de vil sette ned prisene igjen om NOK styrker seg mot USD, spørsmålet er om det vil skje, ingen vet og aller minst ekspertene...:)

Nei. I Norge er Tesla spesielt gunstig av åpenbare grunner. De vet nå ganske mye om hvordan etterspørsel påvirkes av prisjusteringer. En fornuftig strategi kan like gjerne være å holde prisene i Norge høyere siden bilene relativt sett er veldig billige her uansett pga incentivene. La gå at færre kjøper toppmodellene, men så lenge de får solgt mye biler så er de muligens happy. Noen velger en mindre spekket modell, noen velger en mindre modell, noen lar være å kjøpe og noen gir faen og blar opp uansett. Hva de velger vet ingen siden man ikke har særlig empiri for hva som skjer når krona styrker seg.

Øyvind.h

"Alt" er null verd på Finn.no.  Ikke måte på hvor mange Model S som har alt/fulltutstyrt/riktig utstyrt, når de i praksis mangler både det ene og andre.
Irriterende når man eks skal ha 7-seter og folk bevisst lyver i annonsen (ikke relatert til torpedo teds innlegg)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

christian1986

Sitat fra: weld77 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 20:59
Sitat fra: bjoris på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:16
Tesla søker med sine prisjusteringer å få ca samme dollars inn pr bil, det er åpenbart at de vil sette ned prisene igjen om NOK styrker seg mot USD, spørsmålet er om det vil skje, ingen vet og aller minst ekspertene...:)

Nei. I Norge er Tesla spesielt gunstig av åpenbare grunner. De vet nå ganske mye om hvordan etterspørsel påvirkes av prisjusteringer. En fornuftig strategi kan like gjerne være å holde prisene i Norge høyere siden bilene relativt sett er veldig billige her uansett pga incentivene. La gå at færre kjøper toppmodellene, men så lenge de får solgt mye biler så er de muligens happy. Noen velger en mindre spekket modell, noen velger en mindre modell, noen lar være å kjøpe og noen gir faen og blar opp uansett. Hva de velger vet ingen siden man ikke har særlig empiri for hva som skjer når krona styrker seg.

Tesla har selv uttalt at de ikke ønsker såkalt prisdifferensiering i forskjellige markeder, så dette stemmer ikke. De søker å holde forskjellen mellom lokal pris og pris i USA skal være så liten som mulig.

weld77

#882
Sitat fra: christian1986 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 22:32
Tesla har selv uttalt at de ikke ønsker såkalt prisdifferensiering i forskjellige markeder, så dette stemmer ikke. De søker å holde forskjellen mellom lokal pris og pris i USA skal være så liten som mulig.

Tesla sier mye om meget, men hva de faktisk gjør når dollaren svekker seg vet man ikke, for det har ikke skjedd så lenge bilene har blitt solgt i noenlunde vettuge volumer. Norge er også et spesialcase siden det for en nordmann uansett vil være billigere å kjøpe ny av Tesla enn å importere via et annet europeisk land, og salg av brukte biler fra utlandet er uaktuelt så lenge nordmenn kan kjøpe ny uten å betale mva.

Du motsier jo deg selv også siden de har holdt prisen lavere i Norge enn i USA i årevis. Til dels mye lavere, selv i perioder med mye bestillinger dom da de kom med firehjulstrekk. Sannsynligvis for å opprettholde et visst volum som jo er viktig for de.

Hva de faktisk gjør når usd svekker seg får vi se nær usd faktisk svekker seg. Volumene nå er uansett såpass små at det fort er annen motivasjon enn bunnlinjen som er drivende - bortsett fra Norge, Danmark og Nederland selger de vel knapt biler i Europa.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. februar 2016, klokken 21:02
"Alt" er null verd på Finn.no.  Ikke måte på hvor mange Model S som har alt/fulltutstyrt/riktig utstyrt, når de i praksis mangler både det ene og andre.
Irriterende når man eks skal ha 7-seter og folk bevisst lyver i annonsen (ikke relatert til torpedo teds innlegg)

Mener du at når du velger "Antall seter: 7" i filterne på finn.no så kommer det opp biler med 5 seter? For det spiller jo ingen rolle hva folk skriver i friteksten og overskriften så lenge de legger inn korrekt antall seter i riktig rubrikk, men om folk lyver der blir det jo verre. Dog virker det som om bare 16 av 95 TMS på finn.no har 7 seter så om mange lyver der er det ikke mange 7-setere til salgs...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

petersv

Tipper han mente det han skrev, at folk uriktig oppgir "fullspekket" når det er mange pakker som mangler, deriblandt barneseter.

Helt enig i at dette er en uting og det må være lov å kommentere. Apropos antall seter i søk, det er veldig mange som ikke endrer denne, da det strengt tatt skal stå 5 der på alle Teslaer iom. at det er det som står i vognkortet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA