Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

weld77

Sitat fra: bjoris på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:16
Tesla søker med sine prisjusteringer å få ca samme dollars inn pr bil, det er åpenbart at de vil sette ned prisene igjen om NOK styrker seg mot USD, spørsmålet er om det vil skje, ingen vet og aller minst ekspertene...:)

Nei. I Norge er Tesla spesielt gunstig av åpenbare grunner. De vet nå ganske mye om hvordan etterspørsel påvirkes av prisjusteringer. En fornuftig strategi kan like gjerne være å holde prisene i Norge høyere siden bilene relativt sett er veldig billige her uansett pga incentivene. La gå at færre kjøper toppmodellene, men så lenge de får solgt mye biler så er de muligens happy. Noen velger en mindre spekket modell, noen velger en mindre modell, noen lar være å kjøpe og noen gir faen og blar opp uansett. Hva de velger vet ingen siden man ikke har særlig empiri for hva som skjer når krona styrker seg.

Øyvind.h

"Alt" er null verd på Finn.no.  Ikke måte på hvor mange Model S som har alt/fulltutstyrt/riktig utstyrt, når de i praksis mangler både det ene og andre.
Irriterende når man eks skal ha 7-seter og folk bevisst lyver i annonsen (ikke relatert til torpedo teds innlegg)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

christian1986

Sitat fra: weld77 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 20:59
Sitat fra: bjoris på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:16
Tesla søker med sine prisjusteringer å få ca samme dollars inn pr bil, det er åpenbart at de vil sette ned prisene igjen om NOK styrker seg mot USD, spørsmålet er om det vil skje, ingen vet og aller minst ekspertene...:)

Nei. I Norge er Tesla spesielt gunstig av åpenbare grunner. De vet nå ganske mye om hvordan etterspørsel påvirkes av prisjusteringer. En fornuftig strategi kan like gjerne være å holde prisene i Norge høyere siden bilene relativt sett er veldig billige her uansett pga incentivene. La gå at færre kjøper toppmodellene, men så lenge de får solgt mye biler så er de muligens happy. Noen velger en mindre spekket modell, noen velger en mindre modell, noen lar være å kjøpe og noen gir faen og blar opp uansett. Hva de velger vet ingen siden man ikke har særlig empiri for hva som skjer når krona styrker seg.

Tesla har selv uttalt at de ikke ønsker såkalt prisdifferensiering i forskjellige markeder, så dette stemmer ikke. De søker å holde forskjellen mellom lokal pris og pris i USA skal være så liten som mulig.

weld77

#918
Sitat fra: christian1986 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 22:32
Tesla har selv uttalt at de ikke ønsker såkalt prisdifferensiering i forskjellige markeder, så dette stemmer ikke. De søker å holde forskjellen mellom lokal pris og pris i USA skal være så liten som mulig.

Tesla sier mye om meget, men hva de faktisk gjør når dollaren svekker seg vet man ikke, for det har ikke skjedd så lenge bilene har blitt solgt i noenlunde vettuge volumer. Norge er også et spesialcase siden det for en nordmann uansett vil være billigere å kjøpe ny av Tesla enn å importere via et annet europeisk land, og salg av brukte biler fra utlandet er uaktuelt så lenge nordmenn kan kjøpe ny uten å betale mva.

Du motsier jo deg selv også siden de har holdt prisen lavere i Norge enn i USA i årevis. Til dels mye lavere, selv i perioder med mye bestillinger dom da de kom med firehjulstrekk. Sannsynligvis for å opprettholde et visst volum som jo er viktig for de.

Hva de faktisk gjør når usd svekker seg får vi se nær usd faktisk svekker seg. Volumene nå er uansett såpass små at det fort er annen motivasjon enn bunnlinjen som er drivende - bortsett fra Norge, Danmark og Nederland selger de vel knapt biler i Europa.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. februar 2016, klokken 21:02
"Alt" er null verd på Finn.no.  Ikke måte på hvor mange Model S som har alt/fulltutstyrt/riktig utstyrt, når de i praksis mangler både det ene og andre.
Irriterende når man eks skal ha 7-seter og folk bevisst lyver i annonsen (ikke relatert til torpedo teds innlegg)

Mener du at når du velger "Antall seter: 7" i filterne på finn.no så kommer det opp biler med 5 seter? For det spiller jo ingen rolle hva folk skriver i friteksten og overskriften så lenge de legger inn korrekt antall seter i riktig rubrikk, men om folk lyver der blir det jo verre. Dog virker det som om bare 16 av 95 TMS på finn.no har 7 seter så om mange lyver der er det ikke mange 7-setere til salgs...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Tipper han mente det han skrev, at folk uriktig oppgir "fullspekket" når det er mange pakker som mangler, deriblandt barneseter.

Helt enig i at dette er en uting og det må være lov å kommentere. Apropos antall seter i søk, det er veldig mange som ikke endrer denne, da det strengt tatt skal stå 5 der på alle Teslaer iom. at det er det som står i vognkortet.

Øyvind.h

#921
1. Ekstrasetene er tilleggsutstyr du huker av ved bestilling. Når annonsør skriver "Bilen har alt tilleggsutstyr" er det løgn om det er noe ekstrautstyr som ikke er tatt med. Bilen har per definisjon ikke alt utstyr.
Har satt stor pris på de som har skrevet "Alt utstyr u/7 seter, Alt utstyr bortsett fra 7-seter" osv. Så slipper jeg å kaste bort tid.

2. Model S er registrert som 5-seter selv om man tar med ekstrasetene. Når man selger 7-seters Mod S via regnr på Finn vil annonsen i utgangspunktet si 5-seter, ettersom bilen ikke er registrert som 7-seter. Jeg har med andre ord sett en rekke biler med ekstrasetene selv om den er oppgitt som 5-seter, selv om en del er flinke og endrer dette manuelt i annonsen til 7 seter.

Dermed blir det viktig at eier ikke lyver når bilen beskrives som fullutstyrt. Har man ikke tatt med alt ekstrautstyr er det løgn å kalle den fullutstyrt. Men jeg har forstått at mange lyver i annonsen, så jeg må sjekke både antall seter, beskrivelse OG se igjennom bilder. Hver og en av dem kan avsløre ekstraseter :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

#922
Sitat fra: weld77 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 20:59
Sitat fra: bjoris på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:16
Tesla søker med sine prisjusteringer å få ca samme dollars inn pr bil, det er åpenbart at de vil sette ned prisene igjen om NOK styrker seg mot USD, spørsmålet er om det vil skje, ingen vet og aller minst ekspertene...:)

Nei. I Norge er Tesla spesielt gunstig av åpenbare grunner. De vet nå ganske mye om hvordan etterspørsel påvirkes av prisjusteringer. En fornuftig strategi kan like gjerne være å holde prisene i Norge høyere siden bilene relativt sett er veldig billige her uansett pga incentivene. La gå at færre kjøper toppmodellene, men så lenge de får solgt mye biler så er de muligens happy. Noen velger en mindre spekket modell, noen velger en mindre modell, noen lar være å kjøpe og noen gir faen og blar opp uansett. Hva de velger vet ingen siden man ikke har særlig empiri for hva som skjer når krona styrker seg.

Tesla har jo uttalt at de ikke tenker slik.

Kina er jo ett godt eksempel der "alle" de andre legger på grovt med fortjeneste fordi Kineserene skal ha europeisk luksusbiler koste hva det koste vil. Tesla gikk jo ut og forklarte hvorfor de ikke gjore det samme, da det var en åpenbare fare for at Kineserene ville tro at det var noe billig dritt siden de var billigere enn de andre, det er jo smått utrolig, men sånn er det altså.

At de kanskje vil holde litt igjen når dollaren en vakker dag svekker seg mot NOK er jo så, de har jo holdt igjen andre veien, men at de bevisst gjør det permanent har jeg ingen tro på, iallefall ikke i stor grad, det vil jo være slik at de ikke kan justere hele tiden heller, jeg syns jo de har justert lovlig ofte i det siste, men det er selvsagt fordi hoppene ikke skal bli for store.

Ser på min spec som er en forsiktig 70D at kursen mot US nå er 8,40 mot 7,63 inkl rabatten og 7.745 uten, ved min bestilling i November. Vi kan fort havne ned igjen på dette intervallet tror jeg, alt avhenger av om OPEC klarar å samarbeide om produksjonskutt, da tror jeg ikke min deal er så bra lengre, så jeg følger spent med på hva som skjer ifht om jeg skal ta dealen eller ikke i August da bilen er klar for levering!




I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Toonster

Når man ser på prisene i USA er det relevant å se hva man får av refusjon:

- 7 500 dollar Federal Tax Credit
- 2 500 - 8 000 dollar State incentives

Så kjøpsprisen i USA er en god del lavere enn hva som vises som kjøpspris.
Mens i Norge så er det faktisk pris.

Standard 70 grunnmodell koster:
60 000 $ = 514 800 NOK (California)
54 500 $ = 467 610 NOK (Louisiana)

Tilsvarende bil koster 599 200 NOK i Norge.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. februar 2016, klokken 08:31
2. Model S er registrert som 5-seter selv om man tar med ekstrasetene. Når man selger 7-seters Mod S via regnr på Finn vil annonsen i utgangspunktet si 5-seter, ettersom bilen ikke er registrert som 7-seter. Jeg har med andre ord sett en rekke biler med ekstrasetene selv om den er oppgitt som 5-seter, selv om en del er flinke og endrer dette manuelt i annonsen til 7 seter.

Ok, jeg var ikke klar over at dette kom opp automatisk i finn-systemet. Da er det egentlig de som bør endre dette, slik at man blir tvunget til å velge antall seter selv for de bilmodellene det gjelder. Hele poenget med filterne er jo å slippe å bla igjennom en masse biler. Greit når det bare ligger 95 biler ute, men om noen år ligger det kanskje 1200 biler der og da er man helt avhengig av at filterne virker på de opsjonene man må ha/ikke vil ha.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Tja, det blir jo ikke rett det heller for bilen er kun reg. for 5. Det de burde og kan ha er et ekstra felt hvor man fyller inn antall ekstra fabrikkmonterte barneseter.

Cobos

Pass på når man sammenligner priser i USA og Norge at priser i USA ikke er med sales Tax som godt kan være 10-15% og de 7500 forutsetter stor føderal skatteregning og betales om opptil 1,5 år.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Amoss

Sitat fra: Cobos på onsdag 10. februar 2016, klokken 21:32
Pass på når man sammenligner priser i USA og Norge at priser i USA ikke er med sales Tax som godt kan være 10-15% og de 7500 forutsetter stor føderal skatteregning og betales om opptil 1,5 år.

Cobos

... og at man tar med "Europa tillegget" for transport og lokal-tilpassinger for EU/EØS.  Husker ikke akkurat beløpet men når Tesla først kom hit til landet så observerte man ett nevneverdig tillegg til USA prisene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

weld77

#928
Husk også på at standard i USA er å oppgi priser før tax. Dvs at om edet står  9.9 dollar på prislappen og du har 10 dollar så har du ikke råd til den siden sales tax først blir lagt til i kassen.


Bjoris

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. februar 2016, klokken 21:56
Sitat fra: Cobos på onsdag 10. februar 2016, klokken 21:32
Pass på når man sammenligner priser i USA og Norge at priser i USA ikke er med sales Tax som godt kan være 10-15% og de 7500 forutsetter stor føderal skatteregning og betales om opptil 1,5 år.

Cobos

... og at man tar med "Europa tillegget" for transport og lokal-tilpassinger for EU/EØS.  Husker ikke akkurat beløpet men når Tesla først kom hit til landet så observerte man ett nevneverdig tillegg til USA prisene.

Ja, det er selvsagt ett poeng, jeg tenker at Tesla søker å få ca samme pris inn til seg målt i dollars all over the world. Jeg har iallefall liten tro på at de blir hengende igjen med 8.4 pr NOK om faktisk er mye lavere, INGEN vil jo kjøpe ny Tesla når en forventer en prisred. Vel, nok om dette fra meg:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA