Hovedmeny

Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Cobos på søndag 06. desember 2015, klokken 10:53
Sitat fra: jbrattis på søndag 06. desember 2015, klokken 10:27
Jeg vet at jeg kommer til å bli frustrert over hvor håpløst dårlig Tesla er på mange områder, over ting som har vært standard på Mercedes, Audi og Volvo i mange år ennå ikke finnes eller fungerer på Tesla.
Kan noen fortelle meg hva dette er? Jeg har sett at lykter og seter mener mange er bedre i andre biler enn Tesla. Sammenligner man en ny 2016 Tesla som tross alt er mye bedre skrudd sammen enn 2013 og tidlige 2014 så lurer jeg virkelig på hva som er så mye bedre?

Cobos
Hadde nettopp en uke gammel loaner, mye har blitt bedre men de henger også langt etter på en del områder, seter er nevnt har blitt mye bedre, men fremdeles ingen kjøling/massasje (noe som er forventet i denne prisklassen), mange sliter også med deformering etter bare noen tusen km. Lyset er tragisk 35W xennon og lyktespylere burde vært standard nå. Ellers så er interiørkvaliteten ikke 100% ennå, prøv å løft litt i lister og diverse rundt i bilen..

jbrattis

Sitat fra: Cobos på søndag 06. desember 2015, klokken 10:53
Kan noen fortelle meg hva dette er?
Folk har vel ulike preferanser og krav til utstyr på en "premium" bil i 2016, men her er noen av mine personlige punkter.

- Luftfjæringen i Tesla har begrenset funksjonalitet. Om du ikke forstår hva jeg mener så ta deg en kjøretur i en Audi A6 Quattro og prøv de ulike kjøreprogrammene. Luftfjæring bør brukes til noe annet enn å heve/senke bilen noen få mm.
- Alt av lys (Fjern-, nær/kjøre-, rygge- og parklys og innvendig belysning) er vel de fleste enige om er for dårlig sammenlignet med konkurrentene.
- Designet gir dårlig sikt bakover, og mange kjører med kamera på, og trenger hjelpemiddel ved parkering.
Model S har (så vidt jeg forstår) verken gode ryggelys, et ryggekamera som er beskyttet mot skitt, visker bak, 360 graders overblikk eller nattfunksjonalitet på kamera. Biler til 1/3 av prisen kan tilby dette.
- Nattsynassistent som markerer personer og dyr i mørket bør også være på frontkamera slik som på Audi, BMW++.
- Ønsker også kamera på forskjermene som Volvoen nå har hatt i mange år. Utrolig nyttig i mange situasjoner, som ut av parkeringshus der man krysser fortauet.
- Jeg har ikke testet appene for Tesla, men ut fra trådene her i forumet er det åpentbart at det er forbedringspotensial. Sjekk appen til Volvo. http://www.volvocars.com/intl/own/owner-info/volvo-on-call
Fungerer fantastisk bra, blant annet med automatisk og detaljert kjørebok i Excel som sendes til din epost
- Hvor er sensoren som åpner bakluken ved å holde foten under bilen?
- Setene; Vel, foran har blitt bedre. Bak er de for høyt montert (elendig takhøyde selv med pano), ingen midtstøtte med oppbevaring (heller ingen andre steder), strømuttak, for få alternativer for å felle ned baksetet (eks ski i midten mellom to passasjerer), ta vekk nakkestøtte i midten (På Volvo felte jeg den ned elektronisk) osv.
- Resten av interiøret? Bortsett fra skjermen er det ikke i nærheten av tyskere eller Volvo. Punktum.
- Underholdning; Dette har jeg ikke testet, men jeg har lest på forumet at det ikke er mulig å se film på skjermen foran? Det har jeg gjort i mange år på mine biler mens jeg har ventet på ungene på diverse arrangement. Ingen opsjon for skjermer til baksetepassasjerene. Også noe jeg har hatt i flere år, mye tryggere enn løse skjermer, og enklere enn diverse holderpatenter. 4G hotspot for alle i bilen er en selvfølge i dag uten å bruke egen mobil.
- Mulighet for å bestille skvettlapper som standard. Første jeg har gjort på mine biler.

Jeg har mange flere punkter når det gjelder forventninger til tilgjengelig utstyr på en premium bil, og hvordan det skal fungere.

Som jeg skrev over har jeg bestilt en bil uansett, men man må ikke være mer religiøs enn at man innser at dagens Teslamodeller fremdeles er ganske uferdige på flere områder.

Ha en fin dag!

cirys1

Jeg glemte det "viktigste", poseholdere/knagger i bagasjerommet, hvor vanskelig kan det være. Ingen poser som står etter en handletur, og jepp har 7 seter så jeg kan ikke bruke "brønnen".. :P

Epleskreller

Jbrattis, jeg tenker at de fleste som velger Tesla gjør det siden de vil ha en elektrisk bil, ikke for å få mest mulig utstyr. Det er der valget står, elektrisk eller ikke. Sefølgelig har mange andre masse annet utstyr, men ingen kan pr i dag konkurrere mot batteripakkene og drivlinjene til Tesla.

Cirus1; jeg kjørte rundt i to år med barnesetene oppe på min Model S. Går fint å bruke brønnen da. Men naturligvis enig at de burde hatt noen knagger og strøm bak der.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jbrattis

Å gå elektrisk med lang rekkevidde er det viktigste. Det er jo derfor jeg også endte på Tesla.
Men Tesla posisjonerer bilen sin som premium i utgangspunktet, og det kan vanskelig forsvares. Med kvaliteten og utstyret som er tilgjengelig i dag burde bilen vært priset vesentlig lavere.

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på søndag 06. desember 2015, klokken 12:57
Jbrattis, jeg tenker at de fleste som velger Tesla gjør det siden de vil ha en elektrisk bil, ikke for å få mest mulig utstyr. Det er der valget står, elektrisk eller ikke. Sefølgelig har mange andre masse annet utstyr, men ingen kan pr i dag konkurrere mot batteripakkene og drivlinjene til Tesla.

Cirus1; jeg kjørte rundt i to år med barnesetene oppe på min Model S. Går fint å bruke brønnen da. Men naturligvis enig at de burde hatt noen knagger og strøm bak der.

Jeg synes heller frunken burde hatt elektrisk åpning og lukking slik som bakluka. Det savner jeg, og hadde betalt en god del ekstra for. Vil heller ha handleposer foran der enn bak i bagasjerommet.
Men er det bare én pose, og den ikke er for tung, setter jeg den mellom forsetene samtidig som jeg setter meg inn. Elsker det åpne, store rommet der.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cirys1

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. desember 2015, klokken 14:18
Jeg synes heller frunken burde hatt elektrisk åpning og lukking slik som bakluka. Det savner jeg, og hadde betalt en god del ekstra for.

Kan være enig med deg der, men RWD Tesla er på vei ut, svært få som velger det og frunken på AWD er ikke mye å skryte av, i tillegg så har jeg alle ladekablene der siden jeg har 7-seter.. :)

Cobos

Akkurat det, bæreposer er vel det frunken på AWD bilene passer best til, så veldig enig med Kirkebø her på at elektrisk åpning av den burde vært på plass.
Så med andre ord lite jeg savner utifra at designet legger begrensninger på utforming av baksete og bakvindu. Rent bortsett fra lysbiten og setene da som nevnt.

Jbrattis, blir spennende å se hva du sier etter 6 mnd i en Tesla. Alternativt havner den vel på det som er topic, nemlig finn.no snart :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

cstromme

Vi hadde betalt en betraktelig sum for å få en automatisk lukking av frunken. Åpning er så som så, men føler vi ødelegger panseret hver gang vi skal lukke den, og det fører til at den blir mye mindre brukt enn den kunne ha vært.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Sjøhyene

Sitat fra: cstromme på søndag 13. desember 2015, klokken 23:48
Vi hadde betalt en betraktelig sum for å få en automatisk lukking av frunken. Åpning er så som så, men føler vi ødelegger panseret hver gang vi skal lukke den, og det fører til at den blir mye mindre brukt enn den kunne ha vært.

Samme her. Bruker den nå i praksis bare på langtur, spesielt for å oppbevare matvarer er den jo genial. Men hadde jeg ikke fått den ekle følelsen hadde jeg nok brukt den daglig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Dexter

Sitat fra: jbrattis på søndag 06. desember 2015, klokken 13:22
Å gå elektrisk med lang rekkevidde er det viktigste. Det er jo derfor jeg også endte på Tesla.
Men Tesla posisjonerer bilen sin som premium i utgangspunktet, og det kan vanskelig forsvares. Med kvaliteten og utstyret som er tilgjengelig i dag burde bilen vært priset vesentlig lavere.


BINGO!!!!!

bilen er veldig overpriset.   Langt ifra en premium bil.

Folk ser seg hemt blinde på 0-100 og rekkevidde.

jazzwheel

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 14. desember 2015, klokken 10:43
Sitat fra: cstromme på søndag 13. desember 2015, klokken 23:48
Vi hadde betalt en betraktelig sum for å få en automatisk lukking av frunken. Åpning er så som så, men føler vi ødelegger panseret hver gang vi skal lukke den, og det fører til at den blir mye mindre brukt enn den kunne ha vært.

Samme her. Bruker den nå i praksis bare på langtur, spesielt for å oppbevare matvarer er den jo genial. Men hadde jeg ikke fått den ekle følelsen hadde jeg nok brukt den daglig.

Siden vi allerede er helt off-topic så kan vi avslutte med denne :)


http://www.youtube.com/watch?v=IDfnIkOvJ3c

DulciusExAsperis

Sitat fra: Dexter på mandag 14. desember 2015, klokken 16:24
Sitat fra: jbrattis på søndag 06. desember 2015, klokken 13:22
Å gå elektrisk med lang rekkevidde er det viktigste. Det er jo derfor jeg også endte på Tesla.
Men Tesla posisjonerer bilen sin som premium i utgangspunktet, og det kan vanskelig forsvares. Med kvaliteten og utstyret som er tilgjengelig i dag burde bilen vært priset vesentlig lavere.


BINGO!!!!!

bilen er veldig overpriset.   Langt ifra en premium bil.

Folk ser seg hemt blinde på 0-100 og rekkevidde.


Hah! Det kan jo lett dreies andre veien; folk bryr seg altfor mye om interiør og motorlyd.

Muffinman

Kan faktisk være enig i at den er blitt overpriset etterhvert, ihvertfall i Norge. Valutasvingninger er vanskelig å styre.

1000kwh

Sitat fra: jazzwheel på mandag 14. desember 2015, klokken 17:49
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 14. desember 2015, klokken 10:43
Sitat fra: cstromme på søndag 13. desember 2015, klokken 23:48
Vi hadde betalt en betraktelig sum for å få en automatisk lukking av frunken. Åpning er så som så, men føler vi ødelegger panseret hver gang vi skal lukke den, og det fører til at den blir mye mindre brukt enn den kunne ha vært.

Samme her. Bruker den nå i praksis bare på langtur, spesielt for å oppbevare matvarer er den jo genial. Men hadde jeg ikke fått den ekle følelsen hadde jeg nok brukt den daglig.

Siden vi allerede er helt off-topic så kan vi avslutte med denne :)


http://www.youtube.com/watch?v=IDfnIkOvJ3c
Forferdelig behandling av det dyret da..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA