Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: Ove Alset på lørdag 05. desember 2015, klokken 17:08
Lurer på hvordan nybilsalget til Tesla er om dagen.
På Finn virker det i hvert fall ganske dødt og biler hoper seg opp . Jeg har hatt min bil liggende ute i lang tid, og det har ikke vært mye interesse.
På den annen side er det jo ikke så rart når det er så mange andre bedre biler å kjøpe (tenker spesielt på plug in hybrider som har fått ytterligere avgifts lette).
Får bare håpe at det er mulig å få til et salg før man må dumpe prisen så mye at det blir smertefullt.

Tesla solgte nok massevis av biler i november til Norge pga. prisøkningen. Rundt nyttår starter trolig konfgureringen av Mod X, så jeg tror de har nok å gjøre.

Om du får lite respons kan det være fordi bil vs pris ikke når opp blant de andre som ligger ute... Alternativt at annonsen ikke får frem hvorfor de skal kjøpe nettopp din bil :-)

Det er fremdeles veldig mange der ute som  ønsker seg Tesla.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Dexter

Selv sitter jeg på gjerdet og venter på at kvaliteten står i henhold til prisen.

jbrattis

Sitat fra: Ove Alset på lørdag 05. desember 2015, klokken 17:08
Lurer på hvordan nybilsalget til Tesla er om dagen.
På Finn virker det i hvert fall ganske dødt og biler hoper seg opp . Jeg har hatt min bil liggende ute i lang tid, og det har ikke vært mye interesse.
På den annen side er det jo ikke så rart når det er så mange andre bedre biler å kjøpe (tenker spesielt på plug in hybrider som har fått ytterligere avgifts lette).
Får bare håpe at det er mulig å få til et salg før man må dumpe prisen så mye at det blir smertefullt.

Jeg bestilte en S90D nå i november for levering i februar.
Vurderte brukt, nye fra Tesla Norge på lager, nye fra spekulanter som tok levering i høst og helt ny ordre.

Siden jeg skal ha panotak, var det helt utenkelig å bestille en med det gamle taket. Dermed falt de fleste bruktbilene på Finn bort. Dessuten var de fleste allerede kjørt over 10 000 km, og for meg er det en godt brukt bil som ikke er verd (nesten) nypris. Det er urealistiske prisforventninger der ute med selgere som forventer å tjene penger på bilen sin.

Nye fra Tesla Norge på lager og fra spekulanter falt bort for de hadde ikke  farge/utstyrskombinasjonene jeg ønsket.

Dessuten mener jeg at det vil være bedre ved videresalg å ha en bil som annonseres som 2016-modell (uansett om Tesla og menigheten ikke tenker slik).  Det er ikke dere jeg skal selge til i fremtiden.

Jeg prøvekjørte flere hybrider, men de er ikke bra nok foreløpig. Mercedes C350e som var mest aktuell er direkte livsfarlig med 300 kg batteri plassert alt for langt bak i bilen. Og effektiv kjørelengde på batteri er bare et par mil. Hybrid blir veldig aktuelt for meg om et par år når de er designet for tunge batteripakker fra bunnen av.
Men du har nok rett i at en god tysker eller Volvo uansett er "bedre" alternativer enn en Tesla.  Jeg har vel 10+ venner med Tesla nå, og vet at jeg betaler for en bil med mange problemer og varierende kvalitet. Jeg vet at jeg kommer til å bli frustrert over hvor håpløst dårlig Tesla er på mange områder, over ting som har vært standard på Mercedes, Audi og Volvo i mange år ennå ikke finnes eller fungerer på Tesla. Man er jo uansett en tulling som kjøper Tesla etter å ha lest gjennom dette forumet.
Men jeg tro til uansett for kjøreopplevelsen er fantastisk morsom. Det kan ingen ta fra Tesla...:)

Cobos

Sitat fra: jbrattis på søndag 06. desember 2015, klokken 10:27
Jeg vet at jeg kommer til å bli frustrert over hvor håpløst dårlig Tesla er på mange områder, over ting som har vært standard på Mercedes, Audi og Volvo i mange år ennå ikke finnes eller fungerer på Tesla.
Kan noen fortelle meg hva dette er? Jeg har sett at lykter og seter mener mange er bedre i andre biler enn Tesla. Sammenligner man en ny 2016 Tesla som tross alt er mye bedre skrudd sammen enn 2013 og tidlige 2014 så lurer jeg virkelig på hva som er så mye bedre?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Ove Alset

Sitat fra: jbrattis på søndag 06. desember 2015, klokken 10:27

Dessuten var de fleste allerede kjørt over 10 000 km, og for meg er det en godt brukt bil som ikke er verd (nesten) nypris.



Min ligger et stykke unna nesten nypris - ca. 200.000 under......

Epleskreller

Sitat fra: Ove Alset på søndag 06. desember 2015, klokken 11:02
Sitat fra: jbrattis på søndag 06. desember 2015, klokken 10:27

Dessuten var de fleste allerede kjørt over 10 000 km, og for meg er det en godt brukt bil som ikke er verd (nesten) nypris.



Min ligger et stykke unna nesten nypris - ca. 200.000 under......

Oi, finner ikke mange av de, må være P85+  eller noe, er vel de som har falt mest i pris. Ingen D'er ligger ute for 200k mindre enn det de kostet fra Tesla.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cirys1

Sitat fra: Cobos på søndag 06. desember 2015, klokken 10:53
Sitat fra: jbrattis på søndag 06. desember 2015, klokken 10:27
Jeg vet at jeg kommer til å bli frustrert over hvor håpløst dårlig Tesla er på mange områder, over ting som har vært standard på Mercedes, Audi og Volvo i mange år ennå ikke finnes eller fungerer på Tesla.
Kan noen fortelle meg hva dette er? Jeg har sett at lykter og seter mener mange er bedre i andre biler enn Tesla. Sammenligner man en ny 2016 Tesla som tross alt er mye bedre skrudd sammen enn 2013 og tidlige 2014 så lurer jeg virkelig på hva som er så mye bedre?

Cobos
Hadde nettopp en uke gammel loaner, mye har blitt bedre men de henger også langt etter på en del områder, seter er nevnt har blitt mye bedre, men fremdeles ingen kjøling/massasje (noe som er forventet i denne prisklassen), mange sliter også med deformering etter bare noen tusen km. Lyset er tragisk 35W xennon og lyktespylere burde vært standard nå. Ellers så er interiørkvaliteten ikke 100% ennå, prøv å løft litt i lister og diverse rundt i bilen..

jbrattis

Sitat fra: Cobos på søndag 06. desember 2015, klokken 10:53
Kan noen fortelle meg hva dette er?
Folk har vel ulike preferanser og krav til utstyr på en "premium" bil i 2016, men her er noen av mine personlige punkter.

- Luftfjæringen i Tesla har begrenset funksjonalitet. Om du ikke forstår hva jeg mener så ta deg en kjøretur i en Audi A6 Quattro og prøv de ulike kjøreprogrammene. Luftfjæring bør brukes til noe annet enn å heve/senke bilen noen få mm.
- Alt av lys (Fjern-, nær/kjøre-, rygge- og parklys og innvendig belysning) er vel de fleste enige om er for dårlig sammenlignet med konkurrentene.
- Designet gir dårlig sikt bakover, og mange kjører med kamera på, og trenger hjelpemiddel ved parkering.
Model S har (så vidt jeg forstår) verken gode ryggelys, et ryggekamera som er beskyttet mot skitt, visker bak, 360 graders overblikk eller nattfunksjonalitet på kamera. Biler til 1/3 av prisen kan tilby dette.
- Nattsynassistent som markerer personer og dyr i mørket bør også være på frontkamera slik som på Audi, BMW++.
- Ønsker også kamera på forskjermene som Volvoen nå har hatt i mange år. Utrolig nyttig i mange situasjoner, som ut av parkeringshus der man krysser fortauet.
- Jeg har ikke testet appene for Tesla, men ut fra trådene her i forumet er det åpentbart at det er forbedringspotensial. Sjekk appen til Volvo. http://www.volvocars.com/intl/own/owner-info/volvo-on-call
Fungerer fantastisk bra, blant annet med automatisk og detaljert kjørebok i Excel som sendes til din epost
- Hvor er sensoren som åpner bakluken ved å holde foten under bilen?
- Setene; Vel, foran har blitt bedre. Bak er de for høyt montert (elendig takhøyde selv med pano), ingen midtstøtte med oppbevaring (heller ingen andre steder), strømuttak, for få alternativer for å felle ned baksetet (eks ski i midten mellom to passasjerer), ta vekk nakkestøtte i midten (På Volvo felte jeg den ned elektronisk) osv.
- Resten av interiøret? Bortsett fra skjermen er det ikke i nærheten av tyskere eller Volvo. Punktum.
- Underholdning; Dette har jeg ikke testet, men jeg har lest på forumet at det ikke er mulig å se film på skjermen foran? Det har jeg gjort i mange år på mine biler mens jeg har ventet på ungene på diverse arrangement. Ingen opsjon for skjermer til baksetepassasjerene. Også noe jeg har hatt i flere år, mye tryggere enn løse skjermer, og enklere enn diverse holderpatenter. 4G hotspot for alle i bilen er en selvfølge i dag uten å bruke egen mobil.
- Mulighet for å bestille skvettlapper som standard. Første jeg har gjort på mine biler.

Jeg har mange flere punkter når det gjelder forventninger til tilgjengelig utstyr på en premium bil, og hvordan det skal fungere.

Som jeg skrev over har jeg bestilt en bil uansett, men man må ikke være mer religiøs enn at man innser at dagens Teslamodeller fremdeles er ganske uferdige på flere områder.

Ha en fin dag!

cirys1

Jeg glemte det "viktigste", poseholdere/knagger i bagasjerommet, hvor vanskelig kan det være. Ingen poser som står etter en handletur, og jepp har 7 seter så jeg kan ikke bruke "brønnen".. :P

Epleskreller

Jbrattis, jeg tenker at de fleste som velger Tesla gjør det siden de vil ha en elektrisk bil, ikke for å få mest mulig utstyr. Det er der valget står, elektrisk eller ikke. Sefølgelig har mange andre masse annet utstyr, men ingen kan pr i dag konkurrere mot batteripakkene og drivlinjene til Tesla.

Cirus1; jeg kjørte rundt i to år med barnesetene oppe på min Model S. Går fint å bruke brønnen da. Men naturligvis enig at de burde hatt noen knagger og strøm bak der.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jbrattis

Å gå elektrisk med lang rekkevidde er det viktigste. Det er jo derfor jeg også endte på Tesla.
Men Tesla posisjonerer bilen sin som premium i utgangspunktet, og det kan vanskelig forsvares. Med kvaliteten og utstyret som er tilgjengelig i dag burde bilen vært priset vesentlig lavere.

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på søndag 06. desember 2015, klokken 12:57
Jbrattis, jeg tenker at de fleste som velger Tesla gjør det siden de vil ha en elektrisk bil, ikke for å få mest mulig utstyr. Det er der valget står, elektrisk eller ikke. Sefølgelig har mange andre masse annet utstyr, men ingen kan pr i dag konkurrere mot batteripakkene og drivlinjene til Tesla.

Cirus1; jeg kjørte rundt i to år med barnesetene oppe på min Model S. Går fint å bruke brønnen da. Men naturligvis enig at de burde hatt noen knagger og strøm bak der.

Jeg synes heller frunken burde hatt elektrisk åpning og lukking slik som bakluka. Det savner jeg, og hadde betalt en god del ekstra for. Vil heller ha handleposer foran der enn bak i bagasjerommet.
Men er det bare én pose, og den ikke er for tung, setter jeg den mellom forsetene samtidig som jeg setter meg inn. Elsker det åpne, store rommet der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cirys1

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. desember 2015, klokken 14:18
Jeg synes heller frunken burde hatt elektrisk åpning og lukking slik som bakluka. Det savner jeg, og hadde betalt en god del ekstra for.

Kan være enig med deg der, men RWD Tesla er på vei ut, svært få som velger det og frunken på AWD er ikke mye å skryte av, i tillegg så har jeg alle ladekablene der siden jeg har 7-seter.. :)

Cobos

Akkurat det, bæreposer er vel det frunken på AWD bilene passer best til, så veldig enig med Kirkebø her på at elektrisk åpning av den burde vært på plass.
Så med andre ord lite jeg savner utifra at designet legger begrensninger på utforming av baksete og bakvindu. Rent bortsett fra lysbiten og setene da som nevnt.

Jbrattis, blir spennende å se hva du sier etter 6 mnd i en Tesla. Alternativt havner den vel på det som er topic, nemlig finn.no snart :)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

cstromme

Vi hadde betalt en betraktelig sum for å få en automatisk lukking av frunken. Åpning er så som så, men føler vi ødelegger panseret hver gang vi skal lukke den, og det fører til at den blir mye mindre brukt enn den kunne ha vært.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA