Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Wabi-Sabi på lørdag 21. november 2015, klokken 22:24
Sitat fra: Veggen på søndag 15. november 2015, klokken 13:12
Antagelig vanker det nok et forelegg for dokumentforfalskning også.

Dette mener jeg er helt feil, om bilen ikke er avskiltet eller har noe uoppgjort med "øvrigheita"
er det absolutt ikke dok.falsk.

Wiki:
Dokumentfalsk er en kriminel handling, hvor en person anvender et forfalsket og dermed uægte dokument for egen vindings skyld.

Her i ligger det at man påberoper seg en "egenskap" man ikke innehar, for å oppnå en fordel, det
er ikke tilfellet her.
Om man derimot blir stoppet i kontroll og bilen blir avskiltet, og eieren dernest drar hjem
og "snekrer" et par skilt selv og så drar ut på nye eventyr er det dok.falsk. I.E. han vil gi
inntrykk at bilen er registrert. Eller i jobbmarkedet der noen påberoper seg en batchelor
man ikke har (jfr. Sigve Brekke i Telenor  ;D)

Det er ikke tilfellet her, om alt ellers er i orden med denne bilen mht forsikring, Eu-godkj osv.
(som jeg forutsetter) faller dette IKKE innunder begrepet dok.falsk.

PS. dok.falsk straffes med bøter eller fengsel i inntil 2 år.

Jeg ble stoppet av politiet for noen år siden etter at bilen hadde fått en skade foran dagen før og manglet skilt foran (det lå i vinduet).

Når jeg ble stoppet viste jeg frem det ødelagte skiltet og spurte om jeg kunne lage et midlertidig pappskilt foran til jeg fikk nytt.
Men det fikk jeg beskjed om at jeg overhodet ikke måtte gjøre da der ville være dokumentfalsk å lage en etterligning av skiltet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Wabi-Sabi

#691
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. november 2015, klokken 07:16
Jeg ble stoppet av politiet for noen år siden etter at bilen hadde fått en skade foran dagen før og manglet skilt foran (det lå i vinduet).

Når jeg ble stoppet viste jeg frem det ødelagte skiltet og spurte om jeg kunne lage et midlertidig pappskilt foran til jeg fikk nytt.
Men det fikk jeg beskjed om at jeg overhodet ikke måtte gjøre da der ville være dokumentfalsk å lage en etterligning av skiltet.

Her tok han nok grundig feil han som stoppet deg.
Reg skiltet har i oppgave å identifisere bilen. Ved å lage et skilt selv, ville du gjøre nettopp
det, gjøre bilen identifiserbar.
Du forsøkte ikke å påberope deg en fordel eller egenskap du ikke hadde, noe som kreves for
å kunne kategorisere dette som dok.falsk.

En annen sak er når man har sykkelstativ bak på bilen og skiltet blir skjult bak syklene;
I Aftenposten den 16. august 2011, bekreftet politiinspektør O. Markussen i UP at man
kan lage skiltet selv, nettopp for å gjøre bilen identifiserbar:

"...  Klare regler

Reglene er helt klare: Hvis du skjuler baklysene og nummerskiltet med stativ og sykler, plikter du å henge på en lysbjelke med baklys, blinklys, bremselys og refleks, samt bilens kjennemerke.

- Du trenger ikke få trykket opp noe eget nummerskilt. Svarte plastbokstaver på hvit bunn holder, sier politiinpspektør Olav Markussen i Utrykningspolitiet..."


Da jeg skiftet skilt på Toyotaen ba jeg biltilsynet om å få beholde et av de gamle nettopp for
å ha på sykkelstativet, det fikk jeg ikke, så det måtte jeg lage selv.

Artikkelen her:
http://www.aftenposten.no/bil/Frakter-du-sykkelen-din-ulovlig-3591.html#.Vaa_KGCATCo
Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

lunitiks

#692
Artig med politiinspektører og nøyaktigheten av tabloide intervjuer.

Selvfølgelig er nummerskiltets formål å identifisere. Nummerskiltet er imidlertid også et offentlig dokument og et vilkår for bruk av kjøretøyet. Det er en grunn til at nummerskiltene er å anse som offentlige dokumenter, og at vi har strenge, detaljerte regler rundt dette. Det er også en grunn til at ikke alle kjører rundt med hjemmelagede skilter på bilene sine. Det bør holde å referere til lover og forskrifter som dette:

Vegtrafikkloven:

§ 17. Bruk av motorvogn mv.
For så vidt ikke annet følger av § 16, må motorvogn eller andre registreringspliktige kjøretøyer ikke brukes uten at de er meldt til registrering og påsatt lovlige kjennemerker og det er utferdiget vognkort.

Forskrift om bruk av kjøretøy:

§ 2-9. Kjennemerke
(...)
(7) Kjennemerker til kjøretøy som er registrert for første gang for mindre enn 30 år siden, og kjennemerker til kjøretøy som ikke har vært registrert og har årsmodell nyere enn 31 år, skal kun produseres med dagens godkjente utstyr for produksjon av kjennemerker.

§ 2-11.Utforming av kjennemerker
(1) Kjennemerke til kjøretøy skal være av utførelse fastsatt av Vegdirektoratet.
(...)
(3) Registreringspliktig kjøretøy skal ha kjennemerke med sorte tegn på hvit reflekterende bunn ...

§ 2-13.Størrelse på kjennemerke til bil og tilhenger til bil
[En lang rekke detaljerte krav til bredde og høyde på nummerskilt]

§ 2-14.Plassering av kjennemerker på bil og tilhenger til bil
[En lang rekke detaljerte krav til plassering av nummerskilt i forhold til vegbane, kurvatur m.m.]

Kjøretøyforskriften:

Kap. 39. Kjennemerker, antall og plassering
[Et helt kapittel om nummerskilt!]

At man kan straffes, bøtelegges eller på annen måte bli ilagt sanksjoner ved brudd på vegtrafikkloven m/forskrifter bør ikke komme som noen overraskelse på noen. (Om man kaller det "dokumentfalsk" eller ikke er prinsipielt sett uinteressant her. Blir du først tiltalt kan det derimot selvfølgelig ha betydning om lovbruddet også er å regne som dok.falsk etter straffelovens definisjoner med tanke på straffutmålingen.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

OlaM

680 000 for en 2013 med 27 000 km? Som har gått som firmabil? Kanskje de mener man får begge to for den prisen?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67735399

VL

Sitat fra: OlaM på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:10
680 000 for en 2013 med 27 000 km? Som har gått som firmabil? Kanskje de mener man får begge to for den prisen?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67735399

Da vil jeg ha 800 000 for min 2015 modell S85  ;D
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Olemann

Heller da en 2015 P85 kjørt 3.000 km rett fra Tesla for kr. 570.000.-  Synes ikke det var så gal pris, selv om den manglet skinnseter og panotak.

Sitat fra: OlaM på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:10
680 000 for en 2013 med 27 000 km? Som har gått som firmabil? Kanskje de mener man får begge to for den prisen?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67735399

Tin


jazzwheel

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:50
Heller da en 2015 P85 kjørt 3.000 km rett fra Tesla for kr. 570.000.-  Synes ikke det var så gal pris, selv om den manglet skinnseter og panotak.

Stemmer det? Det er vesentlig billigere enn veldig mange andre P85 på finn.no så da slår de beina under sine tidligere kunder..

d386yv

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:40
Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:50
Heller da en 2015 P85 kjørt 3.000 km rett fra Tesla for kr. 570.000.-  Synes ikke det var så gal pris, selv om den manglet skinnseter og panotak.

Stemmer det? Det er vesentlig billigere enn veldig mange andre P85 på finn.no så da slår de beina under sine tidligere kunder..

Det er jo ikke Tesla sin skyld at kundene opererer med fantasipriser i bruktmarkedet

jazzwheel

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:40
Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:50
Heller da en 2015 P85 kjørt 3.000 km rett fra Tesla for kr. 570.000.-  Synes ikke det var så gal pris, selv om den manglet skinnseter og panotak.

Stemmer det? Det er vesentlig billigere enn veldig mange andre P85 på finn.no så da slår de beina under sine tidligere kunder..

Det er noe som ikke rimer. Tesla skal gjennom preownedprogrammet ha 601k for en 2014 P85 gått 25000km med alt unntatt pano.

Olemann

Ja, klart det stemmer, jeg droppet det og beholdt i3'en da jeg kom fram til at TMS ble for stor. Men som sagt ikke så gal pris synes jeg. Den manglet som jeg sa endel utstyr mange vil ha, bl.a. manglet pano, skinn, luft og Hifi, men hadde dobbeltlader og tror også det manglet vinterdekk. 

Tror også endel eiere av TMS, til nå på grunn av "flaks" med valutakurs og prisoppganger, regner med å unngå prisfall også i tiden som kommer.  Klarer man seg under 12.5% tap hvert år de første 2 årene, altså 25% eller ca. kr. 150.000.- i tap over 2 år så ligger man pent an ift. normal avskrivning.  Men som sagt virker det som endel sliter med å godta slike realiteter.

Sitat fra: d386yv på onsdag 25. november 2015, klokken 08:23
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:40
Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. november 2015, klokken 22:50
Heller da en 2015 P85 kjørt 3.000 km rett fra Tesla for kr. 570.000.-  Synes ikke det var så gal pris, selv om den manglet skinnseter og panotak.

Stemmer det? Det er vesentlig billigere enn veldig mange andre P85 på finn.no så da slår de beina under sine tidligere kunder..

Det er jo ikke Tesla sin skyld at kundene opererer med fantasipriser i bruktmarkedet

jazzwheel

"flaks" må du gjerne kalle det så mye du vil, men prosentforskjellen i pris er like reell likevel - og det er prisen en kjøper må forholde seg til uansett hva du mener om årsaken.

Det er like mye fantasipris på kjøpersiden, av de som ønsker en altfor lav pris, som av de som selger og vil ha for høy pris. At det finnes folk i begge kategorier er det ingen tvil om. At du som ikke eier en Tesla mener den er for dyr er heller ingen stor overraskelse. Så langt tyder det meste på at Tesla holder seg godt i pris og at man er et stykke unna 25% på 2 år foreløpig.

Poenget mitt var at det fortsatt ikke rimer at Tesla selger en 2015 (og da har den vel autopilot også) som knapt har kjørt ut døra for 30k lavere pris enn en 2014 som har gått 25000km. Jeg skulle tro at de har forhåndsdefinerte priser for preowned-segmentet.

Havebigfun

Hva som er "realitet" er relativt. Det er markedet som bestemmer prisen. En bruktbilkjøper vil som regel orientere seg på nypris av tilsvarende bil. Her kommer de valutarelaterte prisøkningene inn. Det er mange biler som selges brukt med relativt lite tap, vesentlig mindre enn 25% på to år. At det ikke kommer til å fortsette slik er opplagt- dollaren kommer ikke til å stige i det uendelige.
Dette rettferdiggjør ikke at det er en del rel dyre biler på finn. Tanken hos selgerne er vel denne: " Jeg er fornøyd med bilen men kunne tenke meg AWD og autopilot- jeg prøver- hvis jeg får en god pris kan jeg forsvare stuntet overfor kona også". Folk må ikke selge og priser deretter- så får de evt ikke solgt...

Tesla er litt mere nøktern- de vat hva bilene koster dem og synes det er viktigere å ha omsettning enn å skvise ut den siste kronen. Dette bekreftes også av prisnivået på nybiler- hvor marginen i Norge er vesentlig mindre enn andre steder. Vi er altså dobbeld heldige- verdens beste insentivordning og en bilprodusent som har Norge som fremvisningsland for hva som er mulig... med dertil lave nybilpriser

Olemann


Jeg sa den ble for stor, ikke at den ble for dyr.  Derfor beholdt vi heller i3'en. Men stor er på samme måte som dyr et subjektivt begrep. Selvsagt.
Etter å ha fulgt markedet og diskusjoner her har jeg også observert at pga de hyppige prisøkninger har endel eiere vent seg til at bilen ikke skal avskrives som andre biler.  Og det er jo greit nok.  Det betyr jo ikke annet enn at FINN tjener mye på biler som annonseres uten at de finner en kjøper.  Jeg tror derfor som endel andre her at det ligger endel biler på FINN der eier bare "tester markedet", men ikke har svettet seg fram til aksept for tapet som må tas dersom kjøper finnes.  Og det er også helt greit. Til nå ar jo mange også sluppet et stort tap.
For all del; hyggelig for de som allerede har kjøpt at kronen stadig svekkes, i og med at Tesla normalt reagerer med å sette prisen opp når USD styrkes (til forskjell fra f.eks. BMW/Mercedes når Euroen styrkes).

Og jeg synes Tesla ga en OK pris på den demo (tror de kalte den servicebil) som vi fikk et tilbud på. 

Men som diskutert annet sted på Forum ifm. at D kom, skulle jeg handlet brukt TMS nå ville jeg ventet til leveranser av X starter, da vil nok utbudet av D versjoner av TMS bli hyggelig (for kjøpere).

Bjoris

#704
Det er klart at valutastigningen er grunnen til Tesla holder seg veldig bra i pris, det er jo helt åpenbart, uansett biltype kjøper jo ingen en brukt bil til nesten samme pris som ny, bare 2 år mer garanti, nye dekk, mulighet til å spekke bilen akkurat slik en ønsker etc er grunn god nok for å betale vesentlig mer for en ny og på toppen kommer på Tesla mange endringer

Jeg tror også det er vesentlig i dette bildet at det er svært mange flere som kan forsvare kjøp av en bil til 500-550 enn de som kan kjøpe en til 750.

Jeg tror jeg er svært "gjennomsnitlig" når jeg kom fra en A6 til 450 og regnet lett at det ble iallefall ikke ble dyrere totalt sett å legge 600 i en topp utstyrt Tesla vs å kjøpe en tilsvarende brukt A6. Vipps så spratt investeringen opp fra 450 til 600, men nå er bilen solgt og det er rett og slett latterlig hvor mye rimeligere denne bilen har vært enn A6en. Det er ikke bare verdifallet selvsagt, men premiumbilene er drit dyre å holde i drift også, 12.000 for 60.000 km service og så en tlf fra Møller om at alle skivene var utslitt, 10.000 til takk, 22.000 for en nesten ny bil i service. Så 30.000 i diesel pr år alt dette før insentivene...

At jeg nå selvsagt brenner av enda mer på en ny Tesla gjør jeg da selvsagt fult klar over at med styrking i NOK vil verdien fall tilsvarende mer, men veldig mange av oss har jo da ganske mange km og år til å fordele tapet på så det skal ekstremt mye til at total kostnad overskrider en typisk premiumbil når en tar med alt av kostnad og ikke bare verdifallet.

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA