Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Djur1

Sitat fra: Djur1 på mandag 08. februar 2016, klokken 16:14
Den norske kronen er en eksotisk valuta som kan svinge mye. Om en ser seg tilbake og ser hvor hurtig valuta og olje har beveget seg så skal det ikke mye fantasi til å skjønne at det kan fort regulere seg samme måte tilbake. Jeg har tro på at vi får en slik reversering. Norsk økonomi går ikke så dårlig som utenlandske investorer skal ha det til og oljeprisen er ikke bærekraftig på dette nivået slik at en stabilisering opp mot 60 burde være innen rekkevidde.. Ser en historisk på det har valutaen sjelden vært så lav som nå mot dollar.

En krrigering til 7 innen utgangen av året? Alt er mulig. Bruktmarked er svært riski akkurat nå. Ville ikke kjøpt dyrt nå.

For å vise hvor spesiell situasjonen er nå så legger jeg ved dette chartet klippet fra norges bank. Jeg har ingen tro på at dette er den nye normal situasjonen, og krona kan fort justere seg med 2 kroner. Det ser vi historisk at disse peaks går fort opp, forblir der en svært kort periode før det normalisere seg.

Jeg ville ikke ha kjøpt dyr Tesla nå, siden verditapet kan bli over 300 000 kroner for en ny pluss vanlig verditap. Dette vil også gjenspeiles i bruktmarkedet.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Djur1

Sitat fra: christian1986 på mandag 08. februar 2016, klokken 21:04
Å kjøpe seg inn nå kan fort bil dyrt ja. For de av oss som har byttet underveis har verditapet så langt vært svært begrenset. Som nevnt har jeg for egen del kommet fram til at jeg i praksis har hatt null faktiske kostnader siden nov 2013. Det er fint det :). Da tåler en også bedre at en på sikt får et mer normalt verditap.

For egen del vil jeg ha rundt 490k i gjeld på min nye S90D. Når bilen da koster rundt 900k ny per i dag tar det lang tid før jeg har tatt igjen det jeg hadde beregnet som normalt verditap på den tiden jeg har hatt Model S.

Poenget er at du har sittet på en valutaeksponering som har gått riktig vei. Når tesla om ett år selger nye s90d til 670 alt inkl. og bilen din er verdt 570, så er egenkapitalen din nesten blåst.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Teslanewbie

Sitat fra: Djur1 på mandag 08. februar 2016, klokken 21:08
Sitat fra: christian1986 på mandag 08. februar 2016, klokken 21:04
Å kjøpe seg inn nå kan fort bil dyrt ja. For de av oss som har byttet underveis har verditapet så langt vært svært begrenset. Som nevnt har jeg for egen del kommet fram til at jeg i praksis har hatt null faktiske kostnader siden nov 2013. Det er fint det :). Da tåler en også bedre at en på sikt får et mer normalt verditap.

For egen del vil jeg ha rundt 490k i gjeld på min nye S90D. Når bilen da koster rundt 900k ny per i dag tar det lang tid før jeg har tatt igjen det jeg hadde beregnet som normalt verditap på den tiden jeg har hatt Model S.

Poenget er at du har sittet på en valutaeksponering som har gått riktig vei. Når tesla om ett år selger nye s90d til 670 alt inkl. og bilen din er verdt 570, så er egenkapitalen din nesten blåst.


Jeg er ikke sikker på at Tesla kommer å sette ned prisen til tross for mulig svekkelse i USD .

Hvor mye har oljeprisen falt og hvor mye har bensinprisen falt ??
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Djur1

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 21:17
Sitat fra: Djur1 på mandag 08. februar 2016, klokken 21:08
Sitat fra: christian1986 på mandag 08. februar 2016, klokken 21:04
Å kjøpe seg inn nå kan fort bil dyrt ja. For de av oss som har byttet underveis har verditapet så langt vært svært begrenset. Som nevnt har jeg for egen del kommet fram til at jeg i praksis har hatt null faktiske kostnader siden nov 2013. Det er fint det :). Da tåler en også bedre at en på sikt får et mer normalt verditap.

For egen del vil jeg ha rundt 490k i gjeld på min nye S90D. Når bilen da koster rundt 900k ny per i dag tar det lang tid før jeg har tatt igjen det jeg hadde beregnet som normalt verditap på den tiden jeg har hatt Model S.

Poenget er at du har sittet på en valutaeksponering som har gått riktig vei. Når tesla om ett år selger nye s90d til 670 alt inkl. og bilen din er verdt 570, så er egenkapitalen din nesten blåst.


Jeg er ikke sikker på at Tesla kommer å sette ned prisen til tross for mulig svekkelse i USD .

Hvor mye har oljeprisen falt og hvor mye har bensinprisen falt ??

Jeg tror Tesla er int i å selge mest mulig i dollar. Derfor kommer de til å være kjappe til å sette ned prisen. De har ikke justert prisen helt opp til dagens dollarkurs engang for å holde salgsvolumet høyt.

Oljepris og bensinpris vs dollarkurs og tesla bilpris er som epler og bananer, skjønner ikke helt hva du vil frem til her. Bensinprisen er jo mest avgifter.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

lunitiks

#904
Jeg tror Tesla er int i å selge mest mulig i vietnamesiske dong. Min spec ligger p.t. på omlag 2,5 millarder VND (give or take noen hundre millioner)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

HelectriC

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 19:44
Sitat fra: HelectriC på mandag 08. februar 2016, klokken 19:43
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 13:59


- brenselkostnadene er 1 kr / 10 km sammenlignet med ca 20 kr/ 10 km for fossile biler


Stemmer det? Min Tesla bruker ca 2kWh/10km, som da koster ca 2kr. Min forrige fossildiesel brukte ca 0,7l diesel/10km, med literpris på 12kr blir det ca 8,40kr/10km. Det er fremdeles forskjell men ikke 20ganger mer.

Jeg regner alle kostnader inkl ( bompenger og service )

OK, blir lit vanskelig å følge når det står brenslekost og egentlig er det driftskostnader. Skjønner nå hva du mener  :)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Teslanewbie

Sitat fra: HelectriC på mandag 08. februar 2016, klokken 22:15
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 19:44
Sitat fra: HelectriC på mandag 08. februar 2016, klokken 19:43
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 08. februar 2016, klokken 13:59


- brenselkostnadene er 1 kr / 10 km sammenlignet med ca 20 kr/ 10 km for fossile biler


Stemmer det? Min Tesla bruker ca 2kWh/10km, som da koster ca 2kr. Min forrige fossildiesel brukte ca 0,7l diesel/10km, med literpris på 12kr blir det ca 8,40kr/10km. Det er fremdeles forskjell men ikke 20ganger mer.

Jeg regner alle kostnader inkl ( bompenger og service )

OK, blir lit vanskelig å følge når det står brenslekost og egentlig er det driftskostnader. Skjønner nå hva du mener  :)

Ja, var uryddig fra min side .  But you get the point :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

flux

#907
Sitat fra: Djur1 på mandag 08. februar 2016, klokken 21:05
Sitat fra: Djur1 på mandag 08. februar 2016, klokken 16:14
Den norske kronen er en eksotisk valuta som kan svinge mye. Om en ser seg tilbake og ser hvor hurtig valuta og olje har beveget seg så skal det ikke mye fantasi til å skjønne at det kan fort regulere seg samme måte tilbake. Jeg har tro på at vi får en slik reversering. Norsk økonomi går ikke så dårlig som utenlandske investorer skal ha det til og oljeprisen er ikke bærekraftig på dette nivået slik at en stabilisering opp mot 60 burde være innen rekkevidde.. Ser en historisk på det har valutaen sjelden vært så lav som nå mot dollar.

En krrigering til 7 innen utgangen av året? Alt er mulig. Bruktmarked er svært riski akkurat nå. Ville ikke kjøpt dyrt nå.

For å vise hvor spesiell situasjonen er nå så legger jeg ved dette chartet klippet fra norges bank. Jeg har ingen tro på at dette er den nye normal situasjonen, og krona kan fort justere seg med 2 kroner. Det ser vi historisk at disse peaks går fort opp, forblir der en svært kort periode før det normalisere seg.

Jeg ville ikke ha kjøpt dyr Tesla nå, siden verditapet kan bli over 300 000 kroner for en ny pluss vanlig verditap. Dette vil også gjenspeiles i bruktmarkedet.
Har ingen tro på dette. Jeg tror norsk økonomi går dårligere enn norske investorer skal ha det til :) Og at det er mer sannsynlig med en videre svekkelse av NOK vs  USD.  Samt tror jeg MVA innføres på salg av nye elbiler innen 2 år, noe  som vil virke positivt på bruktpriser. En brukt Tesla kan  eksporteres, så bruktmarkedet er ikke begrenset til Norge.


kos

Artig - diskusjon om prisen på tesla - det store spørsmålet er vel når tesla model 3 kommer - tror faktisk at tesla model s blir det den skal være en luksus bil for de få og da går ikke prisen ned bare opp. Volumet kommer med model 3 - som da vil bli førstevalget for de brede del av befolkningen og model s blir det den var tenkt for - et steg for å få de andre modellene i gang. Kommer garantert til å bli en samlebil på et eller annet tidspunkt.

Teslanewbie

Sitat fra: kos på mandag 08. februar 2016, klokken 23:14
Artig - diskusjon om prisen på tesla - det store spørsmålet er vel når tesla model 3 kommer - tror faktisk at tesla model s blir det den skal være en luksus bil for de få og da går ikke prisen ned bare opp. Volumet kommer med model 3 - som da vil bli førstevalget for de brede del av befolkningen og model s blir det den var tenkt for - et steg for å få de andre modellene i gang. Kommer garantert til å bli en samlebil på et eller annet tidspunkt.

Ja blir litt som Porsche 911 og boxter / Cayman ... Kjøper du en Cayman som er en svært god bil med bedre kjøreegenskaper enn 911 så kommer folk fremdeles se på deg som at du ikke hadde råd til en 911 .. :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

Tesla har historisk sett alltid skrudd ned prisen når valutaen tilsier det. F.eks. Danmark og EU i 2013-14.

Teslanewbie

Sitat fra: petersv på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:59
Tesla har historisk sett alltid skrudd ned prisen når valutaen tilsier det. F.eks. Danmark og EU i 2013-14.

Det var under introfasen der Tesla ble sett på som en kuriositet og salget gikk dårlig.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bjoris

Tesla søker med sine prisjusteringer å få ca samme dollars inn pr bil, det er åpenbart at de vil sette ned prisene igjen om NOK styrker seg mot USD, spørsmålet er om det vil skje, ingen vet og aller minst ekspertene...:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Torpedo Ted

Har nå solgt P85D med "alt", 14000km for 825 000,-. Kostet 810 000 ny når jeg kjøpte den for nesten 1 år siden :)

ELLP

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 09. februar 2016, klokken 15:09
Har nå solgt P85D med "alt", 14000km for 825 000,-. Kostet 810 000 ny når jeg kjøpte den for nesten 1 år siden :)

"Alt" må vel være et stykke fra sannheten hvis ikke du fikk rabatt. Fult utstyrt, kostet P85D ca. 880K på det billigste.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA