Hovedmeny

Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

Muffinman

Merkelig, jeg har aldri opplevd mine skinnseter som hverken klamme eller kalde og har ihvertfall ikke sklidd i noen retning. Gjelder tidligere biler og TMS`en jeg har nå - som jeg har tilbragt ca. 1400 timer bak rattet i de siste to årene. De ser for øvrig like fine ut, og holder forbausende god kvalitet i forhold til andre biler jeg har hatt.  Standard skinn i bilen som leveres i neste uke også. Tviler ikke på at stoffsetene er gode, men de er ikke like rengjøringsvennlige og baksetet ser direkte simpelt ut. Men ser ikke bort fra at om jeg måtte kjøpe nybil med dagens priser ville prioritert f.eks. luftfjæring over skinn. En prisøkning til og den er faktisk så kostbar at jeg ikke synes den er verdt pengene lenger. Da er det hyggelig at jeg kan ta ut en ny 85D med utstyret jeg ønsker pluss vinterdekk til 40.000 lavere enn dagens grunnpris  :)

jazzwheel

Kjører omtrent bare alene så baksetene har jeg knapt sett på :)

Mulig det er annerledes i Tesla (tynnere skinn?), men fra BMW og Volvo tidligere så er svarte skinneseter så glovarme at man ikke kan sette seg inn i bilen uten langbukse på sommeren om bilen har stått i sola. Står den ute om vinteren er de iskalde.

Hovedgrunnen til at droppet skinn er egentlig at jeg har oppfattet at skinnet er av dårlig kvaltiet, men det gjelder kanskje ikke lenger (ref dette forumet) Er ikke et sekund i tvil om at skinn opplagt ser penere ut i bilen og hadde lett betalt 13k for det om det ikke var for ovennevnte faktorer.

Bjoris

Hva er erfaringen med serviceavtale og bruktpris for dere som har solgt? Passe irriterende at Tesla ikke lar den gå til ny bil, dermed forsvinner mye av verdien er mitt inntrykk. Har 8 årsavtale, angrer som en hund på hele avtalen..., men syns det er rart at det ikke virker å være betalingsvilje for 6 forhåndsbetalte servicer og da kommer bilen rett fra service...

Kan jo droppe 70Den fortsatt... Hehe

Muffinman

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 19. november 2015, klokken 21:56
er svarte skinneseter så glovarme at man ikke kan sette seg inn i bilen uten langbukse på sommeren om bilen har stått i sola.
Aha. Jeg har aldri hatt svarte skinnseter, og kan ikke fordra biler med mørkt interiør. Det er forsåvidt også et godt argument for å velge skinn for min del; stoffseter kommer jo bare i sort. Dessverre må man nå kjøpe nextgen for å få lys grått som jeg har på standard skinn i begge bilene.

SitatStår den ute om vinteren er de iskalde.
Jeg har ikke garasje og setter meg sjelden i kald bil pga forvarming (og tidligere Defa eller Eberspacher), men kan ikke huske å ha reagert på at setene var kalde noen gang. Men regner med stoff er lunere fra man setter seg og et par øyeblikk.

Så, hvor henter vi premien for ukas offtopic?

Djur1

Dere som selger nå,  er det fortsatt like mye etterspørsel fra dk?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

TK Askøy

Sitat fra: Djur1 på fredag 20. november 2015, klokken 19:41

Jeg har hatt bil liggende ute i 10 dager uten fnugg av interesse fra DK.
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

evneveik

Sitat fra: Djur1 på fredag 20. november 2015, klokken 19:41

8-10 stk i oktober og 2 stk i november. Det begynner å mette seg i tillegg til at det nærmer seg fort nyttår.

Wabi-Sabi

Sitat fra: Veggen på søndag 15. november 2015, klokken 13:12
Antagelig vanker det nok et forelegg for dokumentforfalskning også.

Dette mener jeg er helt feil, om bilen ikke er avskiltet eller har noe uoppgjort med "øvrigheita"
er det absolutt ikke dok.falsk.

Wiki:
Dokumentfalsk er en kriminel handling, hvor en person anvender et forfalsket og dermed uægte dokument for egen vindings skyld.

Her i ligger det at man påberoper seg en "egenskap" man ikke innehar, for å oppnå en fordel, det
er ikke tilfellet her.
Om man derimot blir stoppet i kontroll og bilen blir avskiltet, og eieren dernest drar hjem
og "snekrer" et par skilt selv og så drar ut på nye eventyr er det dok.falsk. I.E. han vil gi
inntrykk at bilen er registrert. Eller i jobbmarkedet der noen påberoper seg en batchelor
man ikke har (jfr. Sigve Brekke i Telenor  ;D)

Det er ikke tilfellet her, om alt ellers er i orden med denne bilen mht forsikring, Eu-godkj osv.
(som jeg forutsetter) faller dette IKKE innunder begrepet dok.falsk.

PS. dok.falsk straffes med bøter eller fengsel i inntil 2 år.
Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

Veggen

Godt mulig du har rett og jeg blander begrepene, er ikke jurist.

Men husker godt broderen fikk forelegg etter å ha blitt tatt med hjemmelaget pappskilt på mopeden for mange år siden.

Øyvind.h

Sitat fra: Wabi-Sabi på lørdag 21. november 2015, klokken 22:24
Sitat fra: Veggen på søndag 15. november 2015, klokken 13:12
Antagelig vanker det nok et forelegg for dokumentforfalskning også.

Dette mener jeg er helt feil, om bilen ikke er avskiltet eller har noe uoppgjort med "øvrigheita"
er det absolutt ikke dok.falsk.

Wiki:
Dokumentfalsk er en kriminel handling, hvor en person anvender et forfalsket og dermed uægte dokument for egen vindings skyld.

Her i ligger det at man påberoper seg en "egenskap" man ikke innehar, for å oppnå en fordel, det
er ikke tilfellet her.
Om man derimot blir stoppet i kontroll og bilen blir avskiltet, og eieren dernest drar hjem
og "snekrer" et par skilt selv og så drar ut på nye eventyr er det dok.falsk. I.E. han vil gi
inntrykk at bilen er registrert. Eller i jobbmarkedet der noen påberoper seg en batchelor
man ikke har (jfr. Sigve Brekke i Telenor  ;D)

Det er ikke tilfellet her, om alt ellers er i orden med denne bilen mht forsikring, Eu-godkj osv.
(som jeg forutsetter) faller dette IKKE innunder begrepet dok.falsk.

PS. dok.falsk straffes med bøter eller fengsel i inntil 2 år.

Jeg ble stoppet av politiet for noen år siden etter at bilen hadde fått en skade foran dagen før og manglet skilt foran (det lå i vinduet).

Når jeg ble stoppet viste jeg frem det ødelagte skiltet og spurte om jeg kunne lage et midlertidig pappskilt foran til jeg fikk nytt.
Men det fikk jeg beskjed om at jeg overhodet ikke måtte gjøre da der ville være dokumentfalsk å lage en etterligning av skiltet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wabi-Sabi

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. november 2015, klokken 07:16
Jeg ble stoppet av politiet for noen år siden etter at bilen hadde fått en skade foran dagen før og manglet skilt foran (det lå i vinduet).

Når jeg ble stoppet viste jeg frem det ødelagte skiltet og spurte om jeg kunne lage et midlertidig pappskilt foran til jeg fikk nytt.
Men det fikk jeg beskjed om at jeg overhodet ikke måtte gjøre da der ville være dokumentfalsk å lage en etterligning av skiltet.

Her tok han nok grundig feil han som stoppet deg.
Reg skiltet har i oppgave å identifisere bilen. Ved å lage et skilt selv, ville du gjøre nettopp
det, gjøre bilen identifiserbar.
Du forsøkte ikke å påberope deg en fordel eller egenskap du ikke hadde, noe som kreves for
å kunne kategorisere dette som dok.falsk.

En annen sak er når man har sykkelstativ bak på bilen og skiltet blir skjult bak syklene;
I Aftenposten den 16. august 2011, bekreftet politiinspektør O. Markussen i UP at man
kan lage skiltet selv, nettopp for å gjøre bilen identifiserbar:

"...  Klare regler

Reglene er helt klare: Hvis du skjuler baklysene og nummerskiltet med stativ og sykler, plikter du å henge på en lysbjelke med baklys, blinklys, bremselys og refleks, samt bilens kjennemerke.

- Du trenger ikke få trykket opp noe eget nummerskilt. Svarte plastbokstaver på hvit bunn holder, sier politiinpspektør Olav Markussen i Utrykningspolitiet..."

Da jeg skiftet skilt på Toyotaen ba jeg biltilsynet om å få beholde et av de gamle nettopp for
å ha på sykkelstativet, det fikk jeg ikke, så det måtte jeg lage selv.

Artikkelen her:
http://www.aftenposten.no/bil/Frakter-du-sykkelen-din-ulovlig-3591.html#.Vaa_KGCATCo
Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

lunitiks

Artig med politiinspektører og nøyaktigheten av tabloide intervjuer.

Selvfølgelig er nummerskiltets formål å identifisere. Nummerskiltet er imidlertid også et offentlig dokument og et vilkår for bruk av kjøretøyet. Det er en grunn til at nummerskiltene er å anse som offentlige dokumenter, og at vi har strenge, detaljerte regler rundt dette. Det er også en grunn til at ikke alle kjører rundt med hjemmelagede skilter på bilene sine. Det bør holde å referere til lover og forskrifter som dette:

Vegtrafikkloven:

§ 17. Bruk av motorvogn mv.
For så vidt ikke annet følger av § 16, må motorvogn eller andre registreringspliktige kjøretøyer ikke brukes uten at de er meldt til registrering og påsatt lovlige kjennemerker og det er utferdiget vognkort.

Forskrift om bruk av kjøretøy:

§ 2-9. Kjennemerke
(...)
(7) Kjennemerker til kjøretøy som er registrert for første gang for mindre enn 30 år siden, og kjennemerker til kjøretøy som ikke har vært registrert og har årsmodell nyere enn 31 år, skal kun produseres med dagens godkjente utstyr for produksjon av kjennemerker.

§ 2-11.Utforming av kjennemerker
(1) Kjennemerke til kjøretøy skal være av utførelse fastsatt av Vegdirektoratet.
(...)
(3) Registreringspliktig kjøretøy skal ha kjennemerke med sorte tegn på hvit reflekterende bunn ...

§ 2-13.Størrelse på kjennemerke til bil og tilhenger til bil
[En lang rekke detaljerte krav til bredde og høyde på nummerskilt]

§ 2-14.Plassering av kjennemerker på bil og tilhenger til bil
[En lang rekke detaljerte krav til plassering av nummerskilt i forhold til vegbane, kurvatur m.m.]

Kjøretøyforskriften:

Kap. 39. Kjennemerker, antall og plassering
[Et helt kapittel om nummerskilt!]

At man kan straffes, bøtelegges eller på annen måte bli ilagt sanksjoner ved brudd på vegtrafikkloven m/forskrifter bør ikke komme som noen overraskelse på noen. (Om man kaller det "dokumentfalsk" eller ikke er prinsipielt sett uinteressant her. Blir du først tiltalt kan det derimot selvfølgelig ha betydning om lovbruddet også er å regne som dok.falsk etter straffelovens definisjoner med tanke på straffutmålingen.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

OlaM

680 000 for en 2013 med 27 000 km? Som har gått som firmabil? Kanskje de mener man får begge to for den prisen?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67735399
'21 3LR

VL

Sitat fra: OlaM på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:10
680 000 for en 2013 med 27 000 km? Som har gått som firmabil? Kanskje de mener man får begge to for den prisen?

Da vil jeg ha 800 000 for min 2015 modell S85  ;D
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Olemann

Heller da en 2015 P85 kjørt 3.000 km rett fra Tesla for kr. 570.000.-  Synes ikke det var så gal pris, selv om den manglet skinnseter og panotak.

Sitat fra: OlaM på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:10

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA