Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Epleskreller

#60
Sitat fra: kos på fredag 27. februar 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Også_Øyvind_H på fredag 27. februar 2015, klokken 22:13
Vi trenger ikke å håpe, for dette styres jo som vi alle vet av markedet. Og markedet er svært sterkt - mange har som du sier valgt å oppgradere og de brukte blir åpenbart solgt (eller trukket fra makedet og så forsøker man å tjene noen tusen på D'en man bestilte).

Vi snakker jo også selvsagt om den relative styrken til dette markedet. Om verden stopper opp så blir jo alt trist, men som sagt ville jeg heller da satt på et par Teslaer jeg kan kansellere enn en tungsolgt fossil.


Akkurat det siste skal jeg være enig i. Men det er ikke et stort marked for tesla biler som overstiger 700 + og markedet er ikke så himmelsk stort i 600+. Noe som faktisk plir signalisert at s85 holder seg godt i pris men da snakker vi marked fra 500 + og er langt større. noe som gjør at s85 er lettere å selge for de som ønsker seg en tesla men er ikke i markedet 700 +.Derfor ser du også at s85P faktisk har et % tap langt større enn en s85.

Samtidig har jeg ikke sett en eneste s60 under 400 tiltross for at den en gang i tiden kostet 422 k. Når den bryter grensen på 400 - 300 kommer det til å bli rift om disse bilene og fortsatt er tapet beskjedent.

Det vil i såfall være et astronomisk bedre kjøp en en BMW eller en Golf. Med sine 10 -12 mil som rekkevidde.

S60 har aldri kostet 422k ny. Tallet er 449400 inkl klargjøring helt skrapet uten superlader og vinterhjul etc.  De som reserverte før 2013 fikk i tillegg 12600 i early adopter rabatt.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Også_Øyvind_H

Det er vel strengt tatt en av de mest fornuftige bilene man kan kjøpe ja (Skoda diesel). 10-12' km er snittet i Norge ja, men det inkluderer eks vår bil nr 2 som går 500 km i året.

Tilbake til markedet - den rimeligste S85'en ligger nå ute med en prisantydning på 535'. Nypris på denne var ca 610' med vinterdekk. Om han får dette så tilsvarer det rett over 8% i årlig saldoavskriving. Det er ekstremt lavt...
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

GOS

Sitat fra: Også_Øyvind_H på fredag 27. februar 2015, klokken 22:21
Sitat fra: weld77 på fredag 27. februar 2015, klokken 22:11
Jeg er enig med kos. Ingen bør ha illusjoner om hvor stort markedet for elektriske biler i priskalssen 600.000 og oppover er her i landet. For de fleste Teslakjøpere er beslutningen i stor grad "skal jeg ha en, eller skal jeg ikke?" Folk som kan bruke 6-7-8-900.000 på bil har råd til det og økonomien i kjøpet er  sannsyligivs kun god for folk som kjører svært mye til daglig og gjerne passerer en bomring eller to jevnlig.

Jeg har bestillt en P85D til 820k og får vel rundt 350k for dieselstasjonsvognen jeg kvitter meg med. For å flytte familien min fra A til B med en årlig kjørelengde på ca 10-12.000 kilometer er og blir økonomien i caset håpløs. Min nåværende bil har gått ca 45k og ville sannsynligvis gått de neste 5-6 årene uten en eneste uforutsett utgift, så regnet i penger ville det garantert vært billigere å beholde den bilen vi har.
Om du kjører 10-12' i året så representer du ikke en gjennomsnittlig kjøper - snittet ligger nok i alle fall på det doble. Jeg kjører kun 16' i året, men allikevel har S85' en min 35% lavere årskost en min forrige 7 år gamle XC90...

Og om du tror at du kan kjøre 5-6 år uten en eneste uforutsett utgift på dieselen din så lurer jeg på hvilken gullkjerre det er... :)

Er ikke så sikker på det. 2 / 3 deler av de Tesla eiere jeg kjenner har forsikring på 12000 km per år. Selv har jeg også 12000, men det ser ut som om jeg bikker disse om 1 god måned som blir 2 måneder før tiden om jeg ikke nå starter å bruke den andre bilen....men det gidder jeg ikke.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

kos

Sitat fra: Også_Øyvind_H på fredag 27. februar 2015, klokken 22:41
Det er vel strengt tatt en av de mest fornuftige bilene man kan kjøpe ja (Skoda diesel). 10-12' km er snittet i Norge ja, men det inkluderer eks vår bil nr 2 som går 500 km i året.

Tilbake til markedet - den rimeligste S85'en ligger nå ute med en prisantydning på 535'. Nypris på denne var ca 610' med vinterdekk. Om han får dette så tilsvarer det rett over 8% i årlig saldoavskriving. Det er ekstremt lavt...

8 % er ekstremt lavt og det er ingen andre biler som har så lavt tap. Men samtidig er det kun 85 D som nå kommer og det er biler fr 680+ som kommer.

Det er heller ikke for mange s85 til salgs og s60 er det noen få. S 60 er ve l den som har et enda mindre tap enn 8 % og jeg tror at de som kjøpte s60 har gjort det beste kjøpet. selv er jeg ikke der, men jeg har tenkt å beholde bilen til den er moden for et skifte sånn ca 250 000 km. Hva tapet blir da, betyr egentlig ingen ting - kalkulerer et snitt i tap på bilen sånn ca 50  60 000 i året. På fossilene er det normalt de første årene. Til nå holder den seg godt. Tror at det å beholde teslaen vil bli et godt  bilhold. Jeg har aldri kjøpt en bil for spekulasjon og kommer heller ikke til å gjøre det. Kjøper biler for å kjøre de. Og jeg kjører bilene mine langt.

Bjoris

#64
Jeg tror de fleste er enig i at det er litt galskap å bytte en så ny og kostbar bil etter bare ett år, men jeg tenker at mange har sett litt på hvor mye galskap dette egentlig er ifht feks en tilsvarende fossilbil. Jeg har tallene på en forsiktig utstyrt A6 så her er det regnestykket:

Verdifall A6, 113.000 Kr (prisen kommer fra en kollega som kjøpte ny A6 og vurderte bytte til Q5):

Drivstoff:
30.000 km, 0,7 pr mil, 14 Kr pr liter= 29.400,-
Vs 30.000 km, 2 kw pr mil, 1 Kr pr kw= 6.000,-

Service:
A6, Kr 8.500,-
Tesla, Kr 4.500,-

Årsavgift:
A6, 2950,-
Tesla, 420,-

Øvrige besparelser:
Disse er individuelle, men med 30.000 km skal det godt gjøres å ikke ha spart noen høvdinger, veldig forsikrig så bruker jeg 3.000,-

Altså:
A6:
Verdifall: 113.000,-
Ekstra Drivstoffkostnad: 23.400,-
Ekstra kostService: 4.500,-
Ekstrakost årsavgift: 2.500,-
Øvrige besparelser: 3.000,-

Totalt: 146.400,-.

Den aktuelle A6en kostet nesten nøyaktig det samme som min S85 med alt utstyr, 598', ex vinterhjul. Skulle jeg kommet like dårlig ut av dette som i A6 tilfellet måtte salgsprisen blitt rett over 450.000,-, og det skal vel godt gjøres om jeg ikke hadde fått 520-540 for min S85 i dg og dermed kunnet smykke meg med at jeg bare tapte halvparten av det jeg ville tapt om det var en A6:)

Hehe, en lek med tall, en taper fortsatt mange penger og må ut med mye mer for en ny pga valutaen, men det er bare å innse at i dette prisleie og med en S85, kommer en svært bra ut av ett bytte om en har ny i bestilling til gml pris

Jeg bekreftet aldri min S85D bestilling til gml pris og jeg er ikke så lei meg for det, da en slik oppgradering ville kostet ca 175.000,- og jeg tror ikke det er lett å få igjen så mye mer for en Tesla, feks om 3 år, det er nok tross manglende Awd og Autopilot lettere å selge en marginalt eldre S for 325' vs 500' feks, det er to helt forskjellige markeder

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

kos

Men om noen byr deg 490 k for bilen og du har kjørt 100 000 km så er det fortsatt et svært godt bilhold per kjørte Km - Det som er spennende og risikofylt er når man passerer 700 +, da kommer tapet fordi i denne prisklassen holder det ikke med bruktbil - her må du også ha siste nytt. Og når det nye kommer så bytter jeg gjerne min med en 1-2 år gammel 4x4 med 700 k +. Som en ikke lenger kan ha fordi man har fått en bryter til.
Så kanskje jeg tar feil - det er et marked der, om bare noen er villig til å ta et litt større tap helt i toppen av prislisten.

Også_Øyvind_H

En liten digresjon om kjørelengder pr år.

SSB viser oss at gjennomsnittlig kjørelengde på en ny bil er ca 16' km i året. En kjapp sjekk av de noen og seksti Model S'ene fra 2013 som er til salgs viser at de har en mediankjørelengde på 34' km eller ca 25' km i året korrigert for ca snittalder.

Min erfaring er den samme relatert til vanlige familiebiler - snittkjørelengder på nyerer brukte biler er i overkant av 20' km i året.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

kos

Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 28. februar 2015, klokken 00:13
En liten digresjon om kjørelengder pr år.

SSB viser oss at gjennomsnittlig kjørelengde på en ny bil er ca 16' km i året. En kjapp sjekk av de noen og seksti Model S'ene fra 2013 som er til salgs viser at de har en mediankjørelengde på 34' km eller ca 25' km i året korrigert for ca snittalder.

Min erfaring er den samme relatert til vanlige familiebiler - snittkjørelengder på nyerer brukte biler er i overkant av 20' km i året.

Du har helt rett der - men faktor kjøreglede i teslaen gjør at man kjører fordi det er gøy. Blir noen mil av det.
Og den faktoren kommer til å holde seg -tror jeg uten at det kommer til å bety så mye for prisen -

Øggen

Jepp, aldri kjørt så mye. Mange turer fra Ålesund  til Dombås for å kjøpe elgburger

kos

Sitat fra: Øggen på lørdag 28. februar 2015, klokken 00:34
Jepp, aldri kjørt så mye. Mange turer fra Ålesund  til Dombås for å kjøpe elgburger

Også_Øyvind_H

10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Epleskreller

Antall annonser på finn med bakhjulsdrift nede i 137. Jeg fant seks annonser markert solgt. Overraskende utvikling, jeg trodde biler til salgs skulle øke helt til april.

Selv fikk jeg ingen henvendelser på min bil de første to ukene den lå ute. Nå fikk jeg tre interessenter på to dager. To av dem ønsket å delbetale med bil, noe jeg er litt lunken til.

Tror det finnes nok av kjøpere der ute. Selv har jeg satt et tak på hvor mye det er verd å bytte til ny D. Min nye D koster meg ca 660k og da skal jeg ha minst 550 for min bil.. Ellers dropper jeg å bytte.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cirys1

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 28. februar 2015, klokken 08:49
Antall annonser på finn med bakhjulsdrift nede i 137.

Har vi ikke lik "finn"..?? 152 hos meg..?

I tillegg har jeg lagret 5 stk som er "inaktive" så om de skal legge ut på ny, droppe nybilkjøpet eller selge nybilen vet jeg ikke..  :)

Havebigfun

Nå kommer Tesla i alle media igjen- med økt fokus blir det nok flere som fristes- jeg er imidlertid ikke sikker at salgsbølgen er nedadgående allerede. Det kommer mange P85D på margkedet nå- jeg har registrert 78 annonser sålangt- man må regne med at en del av disse selgerne sitter med to Tesla og en av dem skal ut etterhvert.

Epleskreller

Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. februar 2015, klokken 08:57
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 28. februar 2015, klokken 08:49
Antall annonser på finn med bakhjulsdrift nede i 137.

Har vi ikke lik "finn"..?? 152 hos meg..?

I tillegg har jeg lagret 5 stk som er "inaktive" så om de skal legge ut på ny, droppe nybilkjøpet eller selge nybilen vet jeg ikke..  :)
Du har rett, jeg hadde dratt slideren på Hk til 130 og det fjernet noen annonser..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA