Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Øyvind.h

#540
Sitat fra: cirys1 på torsdag 15. oktober 2015, klokken 22:41
Sitat fra: GOS på torsdag 15. oktober 2015, klokken 22:10
@cyris1
Skjønner ikke helt motsigelsen ditt i forhold til Øyvind H. sitt innlegg, men det er nå så.

Visst man har et forbruk på 250 så har man 1,5 time med kjøring, da må man lade...
Hvordan venter man ikke på lading etter hver 1-2 timer..?
Mine tall var øyeblikkstall. Dvs. hva jeg har klart å presse forbruket opp i ved gitte hastigheter, vær/føre. Det er selvfølgelig ikke det samme som turens snittforbruk da jeg ikke kunne eller ville holde 150km/t i snitt i Danmark, og det ikke var øsende regnvær hele turen på E6 sydover. Turer starter også gjerne med noe kjøring i rolig tempo i hver ende.

Men jeg forstår at du ikke liker at jeg venter mindre tid på å vente på lading enn jeg brukte på å vente ved dieselpumpen. Ettersom du søker å forklare dette med at jeg ikke opplever venting som venting, og du overser at jeg faktisk kan oppleve å vente på lading uten at regnestykket faller i eksosbilens favør over tid.

Sitat fra: cirys1 på torsdag 15. oktober 2015, klokken 22:34
Det er du som kommer med informasjonen og det du kom med var selvmotsigende, har du et forbruk på 230(250 i ditt eksempel) så har du ikke noe mer enn 2 timer med kjøring, hvordan er du så unik at du slipper og vente da?
Må du spise eller klarer du og finne på noe nytt for hvert ladestopp slik at det ikke kalles venting i ditt hodet??
Som sagt. Du trekker konklusjoner basert på en alt for tynt grunnlag. Det er derfor du kaller informasjonen selvmotsigende. Om du vil forholde deg til det eller ei får være din greie :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cairnz

Over hvor lang tid eller strekning er disse øyeblikkene?
Elbilist

Øyvind.h

Sitat fra: cairnz på fredag 16. oktober 2015, klokken 08:51
Over hvor lang tid eller strekning er disse øyeblikkene?
Tja. Noen km til noen mil?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Brede på torsdag 15. oktober 2015, klokken 23:02
Ja en må holde tunga beint i munnen om en skal sammenligne forbruk.
Jeg har snitt på 172 siste 6000km, men allerede med de temperaturene vi har nå så har forbruket kommet opp over 200-220. Kjører 21" Michelin PSS og de virker ikke å være glad i kulde.
Mitt snittforbruk var vel rundt 240Wh/km. Dette ila 2 hele år med alle sesonger. Mye småkjøring og motorvei i høy hastighet :) Spesielt småkjøring på vinteren drar opp hvor korte turer gjerne blir på flere hundre Wh/km :) Rekorden er vel godt over 1kWh per km.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rakriste

65000km og snitt på 240 her

bare småkjøring på innfartsåra til oslo  :o
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

GOS

Sitat fra: cirys1 på torsdag 15. oktober 2015, klokken 22:59

"Mitt snitt forbruk gjennom nært halvannet året er ca 195 wh/km"

Litt mindre km med vintermålingen men 210 og 191 blir ikke under 200..  ::)

Og dersom smarte deg hadde tenkt at halvannet år før dagens dato vil da bestå av 2 sommersesonger så får gjerne du også regnskapet til å gå i hop!
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. oktober 2015, klokken 09:19
Mitt snittforbruk var vel rundt 240Wh/km. Dette ila 2 hele år med alle sesonger. Mye småkjøring og motorvei i høy hastighet :) Spesielt småkjøring på vinteren drar opp hvor korte turer gjerne blir på flere hundre Wh/km :) Rekorden er vel godt over 1kWh per km.

Tynt grunnlag, du skriver dine tall..

Med et snitt på 240, eller bare 220 så kan man bare kjøre et par timer på motorveien før man MÅ lade, hva gjør deg spesiell??
Har sett flere steder at du påstår at du venter mindre på Tesla enn fosil, men ved motorvei kjøring så får jeg det ikke til og stemme, hver 1-2 timer så må du lade, med fosil kan man fint kjøre i 4-5 timer, før behovene for mat og andre ting melder seg.

På krokete vestlandsveier o.l. i Norge er det forstålig da man bruker 4-5 timer på og kjøre i mellom SC, men når fartgrensen er 110++ så er alle nødt til å stoppe og lade mye mer enn enn de ville ha stoppet med en fosil.

Men det er gratis, det er en stor forskjell..

Jærbuen

Til info, jeg kjørte 3 timer i strekk med fart mellom 110 og 130 i Italia i sommer, og hadde fortsatt noen mil igjen på "tanken". Og med 22" hjul  :)

Men hva har dette med Tesla på Finn å gjøre?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Teslanewbie

Kan ikke dere diskutere forbruk hvor dette hører hjemme!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !   ! >:( >:( >:(
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cirys1

Sitat fra: Jærbuen på fredag 16. oktober 2015, klokken 12:58
Til info, jeg kjørte 3 timer i strekk med fart mellom 110 og 130 i Italia i sommer, og hadde fortsatt noen mil igjen på "tanken". Og med 22" hjul  :)

Men hva har dette med Tesla på Finn å gjøre?

Regnestykket ditt går ikke opp i det hele tatt..
http://www.extremetech.com/extreme/196607-what-is-the-real-range-of-an-electric-car-tesla-helps-us-find-the-answer

Og absolutt ingenting..  :)

Øyvind.h

#550
Sitat fra: cirys1 på fredag 16. oktober 2015, klokken 12:54
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. oktober 2015, klokken 09:19
Mitt snittforbruk var vel rundt 240Wh/km. Dette ila 2 hele år med alle sesonger. Mye småkjøring og motorvei i høy hastighet :) Spesielt småkjøring på vinteren drar opp hvor korte turer gjerne blir på flere hundre Wh/km :) Rekorden er vel godt over 1kWh per km.

Tynt grunnlag, du skriver dine tall..

Med et snitt på 240, eller bare 220 så kan man bare kjøre et par timer på motorveien før man MÅ lade, hva gjør deg spesiell??
Har sett flere steder at du påstår at du venter mindre på Tesla enn fosil, men ved motorvei kjøring så får jeg det ikke til og stemme, hver 1-2 timer så må du lade, med fosil kan man fint kjøre i 4-5 timer, før behovene for mat og andre ting melder seg.

På krokete vestlandsveier o.l. i Norge er det forstålig da man bruker 4-5 timer på og kjøre i mellom SC, men når fartgrensen er 110++ så er alle nødt til å stoppe og lade mye mer enn enn de ville ha stoppet med en fosil.

Men det er gratis, det er en stor forskjell..
Jeg forstår godt at du ikke kan eller vil forstå at jeg har et bruksmønster som passer bra med elbilen, men hvorfor det er så viktig for deg å peke på at du ikke forstår meg og mitt bruksmønster er for meg en gåte.

Men jeg skal gi det ett forsøk, selv om dette sikkert også følges opp av mistillit:
Flesteparten av turene med bilen er korte.
I løpet av en vanlig uke plugger jeg i bilen 1-2 ganger, noe som tar kanskje 20 sekunder totalt. Ledningen henger klar inntil ladeporten. Ekstraledning ligger i bilen til langtur.
I hverdagen altså en stor tidsbesparelse ift. å kjøre til en bensinstasjon.

Majoriteten av langturene jeg drar på er mindre enn 30 mil fra hjemmet. Være seg Kosterfjorden (15 mil), Norefjell (13 mil ca), Tvedestrand/Risør (26 mil), Nesbyen (23-24 mil), Sandefjord (13 mil), Ringebu (26 mil), Gøteborg (28 mil, men drar som oftest fra hytta slik at det blir 16 mil).

En del av disse turene gjøres tur/retur uten lading (Sandefjord, Norefjell og innimellom Kosterfjorden). De som ikke kjøres tur/retur uten lading medfører kanskje ett minutt på å finne frem kabel og plugge i på destinasjonen.

I sommer når vi dro til Göteborg parkerte jeg i en kjøpesenter-garasje slik at shoppingposer kunne legges rett i bilen på dagen istedenfor å dra dem tilbake til hotellet (Gothia Towers). Plugget i og sakteladet da det var fire ledige elbilplasser i huset. I fjor parkerte jeg på hotellet jeg bodde på (også da Gothia). De har 11kW ladetilgang i gjestenes P-hus og parkerer og plugger i bilen for deg når du gir nøkkelen til gjesteservice. Både i fjor og i år kom jeg altså til ferdig ladet bil før hjemreise, og bilen var parkert der jeg hadde lyst til å parkere den.

Et par ganger i året kjører jeg 50 mil til Trondheim, senest nå i juli. Strømforbruket på turen var ca 87kWh totalt. Reelt ladebehov på SC på Alvdal var 8-10 minutter. Pausen derimot varte i 50 minutter (spiste is, byttet bleie osv). 5 ganger så lang pause som reelt ladebehov. Kona og den mellomste kjøpte seg noe på Jafs mens jeg bytta bleie på minstemann på Elverum på vei hjem.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor jeg gidder bruke tid på dette, for det er jo egentlig likegyldig for meg at du ikke liker at jeg i snitt venter mindre på lading enn på drivstoffpumpen. 
Klart det kan være turer jeg bruker lenger tid på å lade enn jeg ville brukt med fossilbilen, men de oppstår så sjeldent at de er helt irrelevante. Og i snitt trekker de så lite opp sammenlignet med dieselbilen som krevde en del tid minst 2-3 ganger i måneden.

Du har tydeligvis et annet kjøremønster, men ikke tro at ditt kjøremønster er mitt problem.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på fredag 16. oktober 2015, klokken 14:50
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. oktober 2015, klokken 14:35
Du har tydeligvis et annet kjøremønster, men ikke tro at ditt kjøremønster er mitt problem.

Jeg ba ikke om livshistorien din..  ::)

Påstandene dine stemmer ikke med virkeligheten, men så ser jeg at du kaller langturer for under 30 mil.
Ligger man i lovlig hastighet ifra Oslo til Gøteborg så må man stoppe både på Solli og Udevalla, det er to stopp på 4-5 timers kjøring. I en fosil så kjører man direkte, så at dette ikke tar lenger tid gjelder kun for deg..  ::)
Aha. Så du mener at jeg lyver ja, og du har din egen definisjon av langtur. Jaja, lykke til videre. Kos deg med misnøyen din. Dine problemer er ikke mine  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. oktober 2015, klokken 14:53
Aha. Så du mener at jeg lyver ja, og du har din egen definisjon av langtur. Jaja, lykke til videre. Kos deg med misnøyen din. Dine problemer er ikke mine  ;D

Prøv litt lenger kjøreturer du Øyvind, gjerne langt inn i Sverige eller på kontinentet da skjønner du kanskje litt bedre.
30 mil tar meg 3-4 timer og kjøre i Sverige og er ikke min definisjon på langtur nei, men 30 mil i Norge kan være ork nok.

Mine "problemer" er alle sine problemer som kjører Tesla som skal på lengre turer med høyere hastighet, men jeg påstår heller ikke at det er helt naturlig for meg og stoppe hver 2time for å "fylle".

Det er et stort minus med bilen, men alt annet som er gratis oppveier for tiden jeg må vente ekstra, og den tiden gjelder alle.

torkil


Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på fredag 16. oktober 2015, klokken 15:04
Mine "problemer" er alle sine problemer
Takk for informasjonen. Jeg har forstått det nå  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA