Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

GOS

Jeg derimot har aldri vært over 200 wh/km på langtur med min S85, men har hatt langtur i Norge på 1500 km med snitt på rundt 165 i Påsken i fjor. Tipper forskjellen i forbruk mellom D og RWD er noenlunde det som Tesla oppgir

Ligger som regel gått over fartsgrensen.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

cirys1

Sitat fra: GOS på torsdag 15. oktober 2015, klokken 18:31
Ligger som regel gått over fartsgrensen.

Godt over i hvilken fartgrense, hørtes uansett veldig tvilsomt ut..??

Satte cruise på 130 i 110 sonen langt inn i Sverige hadde forbruk på nesten 280.

Nå prøver jeg ikke lenger og få ned forbruket, nå bare kjører jeg, ble helt stressa av den slags kjøring, SC står tett, bedre for stressnivået mitt og bare kjøre å heller stoppe i 10 min ekstra..



Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på torsdag 15. oktober 2015, klokken 19:55
Sitat fra: GOS på torsdag 15. oktober 2015, klokken 18:31
Ligger som regel gått over fartsgrensen.

Godt over i hvilken fartgrense, hørtes uansett veldig tvilsomt ut..??

Satte cruise på 130 i 110 sonen langt inn i Sverige hadde forbruk på nesten 280.

Nå prøver jeg ikke lenger og få ned forbruket, nå bare kjører jeg, ble helt stressa av den slags kjøring, SC står tett, bedre for stressnivået mitt og bare kjøre å heller stoppe i 10 min ekstra..
E6 sydover fra Oslo har jeg klart å få bilen opp i 270-280Wh/km. Da med 130-140km/t, kraftig motvind og øsende regnvær. I Danmark i 150km/t i fjor sommer lå forbruket på rundt 250Wh/km.
Om du klarer å få 280 ved å ligge i 130km/t må forskjellen på S85 og P85 være ganske stor.

Artig å følge med på, men som du sier er forbruket egentlig ganske uinteressant. Bilen tar meg dit jeg vil, når jeg vil. Og jeg brukte lenger tid på å vente ved dieselpumpa enn jeg bruker på å vente på lading.
Men man takker jo ikke nei til lavere forbruk :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tuxedo

#528
Sitat fra: cirys1 på torsdag 15. oktober 2015, klokken 19:55
Satte cruise på 130 i 110 sonen langt inn i Sverige hadde forbruk på nesten 280.
Da høres det ut som det er noe galt med bilen/dekkene dine.  Med samme hastiget (130 km/t) på CC over lange strekk i Sverige i sommer brukte jeg under 230 Wh/km.  På norske sommerveier ligger jeg på 170-180 Wh/km i snitt (bykjøring unntatt).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. oktober 2015, klokken 20:14
E6 sydover fra Oslo har jeg klart å få bilen opp i 270-280Wh/km. Da med 130-140km/t, kraftig motvind og øsende regnvær. I Danmark i 150km/t i fjor sommer lå forbruket på rundt 250Wh/km.
Om du klarer å få 280 ved å ligge i 130km/t må forskjellen på S85 og P85 være ganske stor.

Artig å følge med på, men som du sier er forbruket egentlig ganske uinteressant. Bilen tar meg dit jeg vil, når jeg vil. Og jeg brukte lenger tid på å vente ved dieselpumpa enn jeg bruker på å vente på lading.
Men man takker jo ikke nei til lavere forbruk :D

Var ganske selvmotsigende det innlegget ditt med et forbruk på 250 så har du 1,5 time med kjøring. Selv med familie på tur så klarer jeg ikke helt og finne et fysisk behov for å stoppe så ofte så da må man vente på bilen.

Et lite eksempel ifra sommer kjørte ifra Fredrikstad til Liseberg, bare  21 mil.. Siden jeg aldri har vært der med Tesla og generelt veldig lite ladeplasser rundt der så måtte vi stoppe begge veier i Udevalla. Vi hadde spist godt på før vi dro og i Liseberg, så da ble det kaffe og is, men ikke et ønskelige stopp.

Så lenge man holder lave "norske" hastigheter så slipper man og vente på å lade (da blir det 4-5 timer kjøring), ligger man i 120-140 i Sverige og Danmark så må man stoppe ganske ofte.

Selv i 110 har jeg forbruk som ikke går noe særlig mer enn 2 timer+, og så ofte må jeg ikke spise, med barn i bilen kan dessverre ikke dobesøk planlegges til SC og alle spisealternativene er ikke like innbydende. (Jafs)

Gratis fuel og bom oppveier for min del..

cirys1

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 15. oktober 2015, klokken 21:00
Da høres det ut som det er noe galt med bilen/dekkene dine.  Med samme hastiget (130 km/t) på CC over lange strekk i Sverige i sommer brukte jeg under 230 Wh/km.  På norske sommerveier ligger jeg på 170-180 Wh/km i snitt (bykjøring unntatt).

Det er mulig det, kjører med 19 GY dekk med 3.2 bar, spurte her etter Sverige turen og nesten alle svarte at det var helt normalt, jeg vill si unormalt med under 230 med cruise på 130 utifra mine erfaringer da.. (P85(+)

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på torsdag 15. oktober 2015, klokken 21:12
Var ganske selvmotsigende det innlegget ditt med et forbruk på 250 så har du 1,5 time med kjøring. Selv med familie på tur så klarer jeg ikke helt og finne et fysisk behov for å stoppe så ofte så da må man vente på bilen.

Et lite eksempel ifra sommer kjørte ifra Fredrikstad til Liseberg, bare  21 mil.. Siden jeg aldri har vært der med Tesla og generelt veldig lite ladeplasser rundt der så måtte vi stoppe begge veier i Udevalla. Vi hadde spist godt på før vi dro og i Liseberg, så da ble det kaffe og is, men ikke et ønskelige stopp.

Så lenge man holder lave "norske" hastigheter så slipper man og vente på å lade (da blir det 4-5 timer kjøring), ligger man i 120-140 i Sverige og Danmark så må man stoppe ganske ofte.

Selv i 110 har jeg forbruk som ikke går noe særlig mer enn 2 timer+, og så ofte må jeg ikke spise, med barn i bilen kan dessverre ikke dobesøk planlegges til SC og alle spisealternativene er ikke like innbydende. (Jafs)

Gratis fuel og bom oppveier for min del..
Årsken til at du kaller det selvmotsigende er fordi du bare sitter med en liten del av informasjonen, og trekker din konklusjon basert på det.

Uansett har det bare forekommet en gang på 2 år at jeg må kjøre 850km på veier hvor trafikken flyter i 120-140, og selv det gikk helt utmerket.

PS: Jeg var også i Gøteborg i sommer. Mange lademuligheter der om du sjekker ladekartet.... Sågar CHAdeMO rett ved Hotell Liseberg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GOS

@cyris1
Skjønner ikke helt motsigelsen ditt i forhold til Øyvind H. sitt innlegg, men det er nå så.

Ref spørsmål.
70km/t => typisk mellom 77 og 90
80km/t => typisk mellom 88 og 114
90km/t => typisk mellom 100 og 125
....og så videre.

Vedlagte bilde1 viser typisk forbruk når forholdene er gode på min S85 med her R2 19" dekk. Temperatur fra -3 til + 6 gode. Så godt som ikke regn på turen, for det meste sol, men en del våt veibane grunnet snøsmelting, 20 grader i kabinen. Fra Gol til toppen Ullandhaug i Stavanger, ett høydefall på 120 m

Bilde 2 er Stavanger sentrum til Sandefjord i strålende sol og med ett forbruk på 164 wh/km som vist på A-trip måler. (Og til info så var kjøringen slik at noen av forbikjøringene var i hastigheter som du kan sette i sammen av tallene 0, 1 og 8 og så kan du leke med rekkefølgen)

Mitt snitt forbruk gjennom nært halvannet året er ca 195 wh/km
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

petersv

Min siste 85D brukte langt mindre enn dette, typisk under 180Wh/km i 115km/h.

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. oktober 2015, klokken 21:22
Årsken til at du kaller det selvmotsigende er fordi du bare sitter med en liten del av informasjonen, og trekker din konklusjon basert på det.

Uansett har det bare forekommet en gang på 2 år at jeg må kjøre 850km på veier hvor trafikken flyter i 120-140, og selv det gikk helt utmerket.

PS: Jeg var også i Gøteborg i sommer. Mange lademuligheter der om du sjekker ladekartet.... Sågar CHAdeMO rett ved Hotell Liseberg.
Det er du som kommer med informasjonen og det du kom med var selvmotsigende, har du et forbruk på 230(250 i ditt eksempel) så har du ikke noe mer enn 2 timer med kjøring, hvordan er du så unik at du slipper og vente da?
Må du spise eller klarer du og finne på noe nytt for hvert ladestopp slik at det ikke kalles venting i ditt hodet??

Kjempesmart og bruke chademo, da må jeg vente enda lenger enn SC (ikke har jeg chademo heller), eller mente du at jeg skulle plugge den i der mens jeg var i Liseberg..? (Noe jeg aldri ville finne på og gjøre)

cirys1

Sitat fra: GOS på torsdag 15. oktober 2015, klokken 22:10
@cyris1
Skjønner ikke helt motsigelsen ditt i forhold til Øyvind H. sitt innlegg, men det er nå så.

Visst man har et forbruk på 250 så har man 1,5 time med kjøring, da må man lade...
Hvordan venter man ikke på lading etter hver 1-2 timer..?

Forbruket ditt ligger greit over 200 på begge målingene som måler gjennomsnitt, en og en tur synes jeg er veldig missvisende, det kan være høydemeter, veldig snilekjøring osv.

Selv har jeg 223 de siste 6000 km, bare 13 over dine 210 de siste 5500km..  :)

GOS

Sitat fra: cirys1 på torsdag 15. oktober 2015, klokken 22:41
Sitat fra: GOS på torsdag 15. oktober 2015, klokken 22:10
@cyris1
Skjønner ikke helt motsigelsen ditt i forhold til Øyvind H. sitt innlegg, men det er nå så.

Visst man har et forbruk på 250 så har man 1,5 time med kjøring, da må man lade...
Hvordan venter man ikke på lading etter hver 1-2 timer..?

Forbruket ditt ligger greit over 200 på begge målingene som måler gjennomsnitt, en og en tur synes jeg er veldig missvisende, det kan være høydemeter, veldig snilekjøring osv.

Selv har jeg 223 de siste 6000 km, bare 13 over dine 210 de siste 5500km..  :)

Du må se på datoene. Mine bilder er slutt på vintersesong, mens ditt tall er slutt på sommersesong. Mitt siste 7000 km er 191
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

cirys1

Sitat fra: GOS på torsdag 15. oktober 2015, klokken 22:48
Du må se på datoene. Mine bilder er slutt på vintersesong, mens ditt tall er slutt på sommersesong. Mitt siste 7000 km er 191

"Mitt snitt forbruk gjennom nært halvannet året er ca 195 wh/km"

Litt mindre km med vintermålingen men 210 og 191 blir ikke under 200..  ::)


Brede

Ja en må holde tunga beint i munnen om en skal sammenligne forbruk.
Jeg har snitt på 172 siste 6000km, men allerede med de temperaturene vi har nå så har forbruket kommet opp over 200-220. Kjører 21" Michelin PSS og de virker ikke å være glad i kulde.

D.O

Fortsetter avsporingen... På min p85 ferielastet sommerstid er forbruket mellom 80kmt og 140kmt= hastighet +90wh/km
Altså i underkant av ca 170wh/km i 80kmt og i overkant av 230wh/km i 140kmt.
Ferielastet vinterstid i minus -20 til -34 så legg på ca 70-90wh ved 80-110kmt, har ikke kjørt fortere på vintern
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA