Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 17:39
Ja ser at denne er P44618 - men hvorfor er den registrert som 2015-modell hos biltilsynet, Tesla har vel ikke akkurat slitt med overliggere?

Demo modell som har stått utstilt?  Eller som ble avbestilt etter D-eventen?  Mener det var noen slike "overliggere" som ble solgt i april/mai, så hvorfor ikke også en i februar?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Havebigfun

amoss har vel fasit- men blank og fin er bilen iallefall 8)

havardma

Ifølge VIN så er det en 2014 modell og utifra annen informasjon (seter/girhendler etc.) da sikkert tidlig utgave uten AP hardware og de andre endringene som kom mot slutten av 2014.

Kan f.eks bruke denne til å decode VIN: http://teslatap.com/vin-decoder/

HelectriC

en 60 kWh uten AP til 555k??? her er det noen som har store tanker om bilen sin.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

rakriste

Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

Teslanewbie

Bilen har ikke AP og er ikke en 2015 Model og bør ikke markedsføres som slik. 
Eier har kanskje ikke skjønt at han ikke har AP  eller så er det svindel . 
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Beachboy

Synes bruktbilene på finn, særlig de uten AP ligger kunstig høyt nå. Lurer på hva dette skyldes?

Ser at biler kjørt fra 50 000km og oppover ligger på nesten samme pris som de ble kjøpt for.

Er på utkikk etter ny tesla, lurer på om jeg heller skal bare kjøpe en flunka ny 70 kwh istedet, uten d. Hva tenker dere? :)
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Muffinman

Sitat fra: Beachboy på onsdag 14. oktober 2015, klokken 13:03
Lurer på hva dette skyldes?
Etterspørsel?

Sitat
Er på utkikk etter ny tesla, lurer på om jeg heller skal bare kjøpe en flunka ny 70 kwh istedet, uten d. Hva tenker dere? :)
Tja, en 70D vil sannsynligvis ha en rekkevidde som ikke er langt unna en bakhjulsdrevet 85, spesielt hvis denne er brukt og har litt batteritap i tillegg. En bakhjulsdrevet 70 vil ha mindre rekkevidde enn 70D igjen.

Hvis rekkevidden ikke var kritisk ville jeg definitivt gått for en ny 70, ellers ville jeg valgt en 70D foran en bakhjulsdrevet 85, spesielt om den siste var brukt.

o.b.lix

Er vel mange måneder leveringstid på ny bil og er nok derfor brukte selges så godt priset.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GOS

@Muffinmann og Beachboy

Å bruke argument om at en ny 70D kanskje har opp mot samme kjørelengde som en brukt 85 med litt kjørelengde kan vise seg å være lite holdbart argument. For det første så har Muffinman fått en god del mer redusert kapasitet enn S85 er flest, for det andre så vil batteritspet i følge teoriene/ryktene være størst i starten for så å gi lite videre ta og dermed for det tredje så vil også S70(D) tape en del i starten for så å stabiliserer seg. Delta'en mellom S85(D) og S70(D) vil dermed være relativt konstant over litt tid.

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

Poenget her er at en D-bil vil komme lenger enn en bakhjulsdrevet bil med samme batterikapasitet, og at forskjellen i praktisk rekkevidde  på en firehjulsdrevet 70 og en bakhjulsdrevet 85 er mindre enn batteristørrelsen alene skulle tilsi.  Sjekk gjerne ut bb``s test av 70D, der ser vi et bra fint forbruk.

Jeg hadde ikke min egen P85 i tankene når jeg skrev dette, her er det nok noe muffens i tillegg til vanlig degradering som har gjort seg gjeldende.

Øyvind.h

Man klarer nok ikke dra ut mer enn maks 75kWh av en 2 år gammel S85.
En ny S70D klarer visstnok ca 65kWh. Med forbruk som fort er 10% lavere (pga dual motor og litt lavere vekt) blir forskjellen i rekkevidde liten.
Men gitt det vi vet om fall i kapasitet som er raskest helt i starten og deretter stabiliserer seg med sakte nedgang vil en ny S70D falle en del de første par årene den også slik som S85. Dermed vil kanskje differansen mellom dem øke igjen over et par år. Før man nærmer seg slutten av levetiden hvor det 2 år eldre S85 batteriet n i snitt vil avgå med døden tidligere :) (dette vil selvfølgelig variere voldsomt ut fra tilfeldigheter, bruksmønster, hurtiglading, snitt SOC osv)

Brukt S85 vs ny S70D er ikke umiddelbart et lett valg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. oktober 2015, klokken 15:59
Man klarer nok ikke dra ut mer enn maks 75kWh av en 2 år gammel S85.
En ny S70D klarer visstnok ca 65kWh. Med forbruk som fort er 10% lavere (pga dual motor og litt lavere vekt) blir forskjellen i rekkevidde liten.
Men gitt det vi vet om fall i kapasitet som er raskest helt i starten og deretter stabiliserer seg med sakte nedgang vil en ny S70D falle en del de første par årene den også slik som S85. Dermed vil kanskje differansen mellom dem øke igjen over et par år. Før man nærmer seg slutten av levetiden hvor det 2 år eldre S85 batteriet n i snitt vil avgå med døden tidligere :) (dette vil selvfølgelig variere voldsomt ut fra tilfeldigheter, bruksmønster, hurtiglading, snitt SOC osv)

Brukt S85 vs ny S70D er ikke umiddelbart et lett valg.

Men samtidig vil man gjerne ha bruke mindre av kapasiteten til 85 til det daglige og således slite mindre på batteriet med samme km/lademønster. Det er vel også ey poeng. Men akkurat nå er 70D en klar prisvinner i mine øyne.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. oktober 2015, klokken 15:59
Brukt S85 vs ny S70D er ikke umiddelbart et lett valg.

Skulle jeg valgt idag hadde det vært lett, hadde valgt 4wd lett. Med pen kjøring klarer jeg 210 (vanligvis over 220) på en P85 ser at det går fint og kjøre en 70d på 160-170. Så kjørelengde blir det nesten ingen forskjell på. 4wd og splitter ny bil/garanti kontra en en 85 med 40-50k km er no brainer for min del..
 

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på torsdag 15. oktober 2015, klokken 18:15
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. oktober 2015, klokken 15:59
Brukt S85 vs ny S70D er ikke umiddelbart et lett valg.

Skulle jeg valgt idag hadde det vært lett, hadde valgt 4wd lett. Med pen kjøring klarer jeg 210 (vanligvis over 220) på en P85 ser at det går fint og kjøre en 70d på 160-170. Så kjørelengde blir det nesten ingen forskjell på. 4wd og splitter ny bil/garanti kontra en en 85 med 40-50k km er no brainer for min del..

Forskjellen var langt ifra så stor når jeg testet. Mer 180 vs 200, dvs 10%.
210 vs 160 er absurd mye, men kanskje s85 på 19" er så mye mer effektiv enn p85?
Kapasitetsforskjellen er snaut 20%. Men som kjent vil den nok øke litt mtp det vi vet om initielt kapasitetstap for den typen celler.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA