Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

JorgenM

Sitat fra: Olemann på mandag 06. februar 2017, klokken 00:34
Følsomheten for å ha "ikke-siste-versjon" er svært stor når det gjelder topp spec biler.
Vi som alltid kjøper brukt får være glad for at det finnes slike personer :)

Personlig foretrekker jeg 1-3 år gamle bruktbiler og alltid til en slik pris at jeg unngår lån.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Bjoris

#1651
Sitat fra: JorgenM på mandag 06. februar 2017, klokken 12:43
Sitat fra: Olemann på mandag 06. februar 2017, klokken 00:34
Følsomheten for å ha "ikke-siste-versjon" er svært stor når det gjelder topp spec biler.
Vi som alltid kjøper brukt får være glad for at det finnes slike personer :)

Personlig foretrekker jeg 1-3 år gamle bruktbiler og alltid til en slik pris at jeg unngår lån.

Ja, det er jo mange flere som kjøpre brukt enn nytt så er ikke så redd å bli sittende inne med en X, men verdifall vil en selvsagt få, men det blir spennende å se hvordan en S90D AP2.0 holder seg vs en X90D med AP2.0. Jeg har tenkt at en SUV vil holde seg bedre enn sedan/kombi, men til nå virker det ikke som biltypen betyr så mye som i fossbilverden, egentlig langt fra...

Men det er vel ikke lett å selge en S opp mot 1 mill om dagen heller så det er vel mer omsetning brukt på S av den enkle grunn at det er mye å velge mellom til bedre priser fordi folk har fått dem rimeligere. Tror nok mange heller vil sitte med bilen enn å ta svært tap, veldig mye av Tesla salget er jo trigget av at en har kunnet få veldig godt betalt ifht hva en gav... Hadde det vært enda større prisforskjell opp til ny bil hadde vi beholdet den gml uten at det hadde vært noen krise i hele tatt... og der er nok ganske mange
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

#1652
Sitat fra: bjoris på mandag 06. februar 2017, klokken 13:56
Ja, det er jo mange flere som kjøpre brukt enn nytt så er ikke så redd å bli sittende inne med en X, men verdifall vil en selvsagt få, men det blir spennende å se hvordan en S90D AP2.0 holder seg vs en X90D med AP2.0. Jeg har tenkt at en SUV vil holde seg bedre enn sedan/kombi, men til nå virker det ikke som biltypen betyr så mye som i fossbilverden, egentlig langt fra...

Det er nok enkelt å bli kvitt en X60D.  Det er eksponentiell vekst i kundemasse jo lavere prisen blir.

Når det gjelder prisutvikling - mitt inntrykk er at X er langt mer polariserende enn S og har en mindre kjøpergruppe. Hadde Model S vært sedan hadde bildet muligens vært annerledes, men når S``en i praksis er en 7-seters stasjonsvogn med litt skrå bakluke appellerer den til et bredt publikum. Vanskelig å finne noe å mislike ved S``en. Eneste drawback ift X er manglende hengerfeste. Og passasjerene på rad 2/3 har det bedre i X enn S.

Det er dørene jeg hører/leser oftest som grunn til ikke å kjøpe. Manglende takstativ samt velbegrunnet og ubegrunnet skepsis til dørene trekker ned. Med vanlige dører og takstativ er jeg helt sikker på at volumene i Norge hadde vært større. Selv de som elsker fwd hadde nok kjøpt med vanlige dører også. Jeg liker fwd veldig godt; men ville nok helst hatt vanlige dører og vanlige dørhåndtak/samme håndtak som på S'en.

For øvrig tror jeg uansett ikke prisfallet blir større enn for lik fossil. Prisfall bør ikke påvirke valget mellom S/X. Man velger den bilen man har mest lyst på :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

#1653
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. februar 2017, klokken 15:12
Sitat fra: bjoris på mandag 06. februar 2017, klokken 13:56
Ja, det er jo mange flere som kjøpre brukt enn nytt så er ikke så redd å bli sittende inne med en X, men verdifall vil en selvsagt få, men det blir spennende å se hvordan en S90D AP2.0 holder seg vs en X90D med AP2.0. Jeg har tenkt at en SUV vil holde seg bedre enn sedan/kombi, men til nå virker det ikke som biltypen betyr så mye som i fossbilverden, egentlig langt fra...

Det er nok enkelt å bli kvitt en X60D.  Det er eksponentiell vekst i kundemasse jo lavere prisen blir.

Når det gjelder prisutvikling - mitt inntrykk er at X er langt mer polariserende enn S og har en mindre kjøpergruppe. Hadde Model S vært sedan hadde bildet muligens vært annerledes, men når S``en i praksis er en 7-seters stasjonsvogn med litt skrå bakluke appellerer den til et bredt publikum. Vanskelig å finne noe å mislike ved S``en. Eneste drawback ift X er manglende hengerfeste. Og passasjerene på rad 2/3 har det bedre i X enn S.

Det er dørene jeg hører/leser oftest som grunn til ikke å kjøpe. Manglende takstativ samt velbegrunnet og ubegrunnet skepsis til dørene trekker ned. Med vanlige dører og takstativ er jeg helt sikker på at volumene i Norge hadde vært større. Selv de som elsker fwd hadde nok kjøpt med vanlige dører også. Jeg liker fwd veldig godt; men ville nok helst hatt vanlige dører og vanlige dørhåndtak/samme håndtak som på S'en.

For øvrig tror jeg uansett ikke prisfallet blir større enn for lik fossil. Prisfall bør ikke påvirke valget mellom S/X. Man velger den bilen man har mest lyst på :)

Enig at dørene gjør X til en større usikkerhet på bruktmarkedet, jeg tror det kan slå litt begge veier. Det er veldig uvant i starten, men kanskje folk venner seg mer til det. Tror det kommer mye ann på hvilket rykte disse får ifht holdbarhet. Har jo vært tildels mye på facebook om folk som sliter på fjellet og det er ikke noe en ønsker med en dyr, ny bil. Vi får håpe dette er ting det klarer å løse greit og at holdbarheten og driftssikkerheten blir god, hvis ikke vil det klart dra ned prisen på brukt.

Vi kjøper X på tross av dørene, ikke på grunn av. På en 5 seter er de enda mer unødvendige enn på en 6/7 seter så det er dumt det ikke finnes alternativer som også ville gitt oss ski på taket som åpenbart er det beste løsningen for mange. Men jeg må innrømme at jeg har begynte å venne meg mer til tanken på ha dem på hengerfeste. Folk er jo veldig tradisjonellen, det ser vi jo bare på overgangen til elbilen og all irrasjonell motstand/motargumenter som presenters. Det er f.eks veldig mange som har det som oss at en har alt slikt utstyr stående på fjellet og skal dermed kjøre bare noen få kilometer om vinteren med dette utstyret ombord, likevel kjører vi med skiboks halve året, enten tom eller full av skiutstyr som en ikke skal bruke før en er tilbake på fjellet. Det lager mye støy og tar mye energi, helt unødvendig. Vårt problem med å ha dem bak er en veldig kort parkeringsplass i fellesanlegg så det blir vel til at vi har dem inn i bilen på disse korte tureen og funker ikke det får vi kjøpe et slikt hengerfeste stativ og ta dette av og på, men likte den løsningen der dette kunne felles inn, da bygger det ikke mye ut ifht hengerfeste (når skiene er tatt av)!

Det ble X for oss pga at tenåringen på 14 år tar opp i taket bak, det gjør jeg også enda jeg bare er 183 så vi er lange i ryggen begge to. Fruen er liten, men vil selvsagt ikke sitte bak hele tiden når hun ikke kjører så det er egentlig det eneste stor minuset med S for oss i tillegg til at hengerfeste også ble veldig viktig når mine gml forledre solgte sin hengerfestebil og kjøpte Leaf:)

Det er de to argumentene som vippet oss over, men etter å ha kjørt X noen ganger syns jeg det er digg å sitte høyt igjen, den store frontruten var dig ifht gluggene på Sen (føles slik når en setter seg i S direkte etter å ha kjørt X), men er jo tilvenning det meste av dette og smak og behag.

Største drawbaket med X utenom dørene (kanskje) er at den er hakket for stor i en del sammenhenger

Vel, bra off topic nå, selv om det henger litt på bruktpris-knaggen:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

Smaken er som baken, men jeg synes falkedørene er regelrett fantastisk. Dette kommer fra en med barn i bakovervendte barneseter, og som synes det er pes å ta ungene inn og ut av S'en. Må bøye og knø egen kropp, og stakkars kidsene får noen ganger en smell i panna, og må alltid "legges" inn i stolen på en tullete måte. Med FW-dørene er denne prosedyren derimot lettere enn en fjert!


(Ser selvfølgelig masse pros&cons for øvrig med bilen, men akkurat falkedørene synes jeg er en av de største fordelene, gitt feilfri.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

dainai

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 07. februar 2017, klokken 12:05
Smaken er som baken, men jeg synes falkedørene er regelrett fantastisk. Dette kommer fra en med barn i bakovervendte barneseter, og som synes det er pes å ta ungene inn og ut av S'en. Må bøye og knø egen kropp, og stakkars kidsene får noen ganger en smell i panna, og må alltid "legges" inn i stolen på en tullete måte. Med FW-dørene er denne prosedyren derimot lettere enn en fjert!


(Ser selvfølgelig masse pros&cons for øvrig med bilen, men akkurat falkedørene synes jeg er en av de største fordelene, gitt feilfri.)

+1  :+1: :+1: :+1:

frankofobia

Skyvedører hadde vel gjort samme nytten i tillegg til at bilen hadde kanskje vært på veien i 2014/15?

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 07. februar 2017, klokken 12:05
Smaken er som baken, men jeg synes falkedørene er regelrett fantastisk. Dette kommer fra en med barn i bakovervendte barneseter, og som synes det er pes å ta ungene inn og ut av S'en. Må bøye og knø egen kropp, og stakkars kidsene får noen ganger en smell i panna, og må alltid "legges" inn i stolen på en tullete måte. Med FW-dørene er denne prosedyren derimot lettere enn en fjert!


(Ser selvfølgelig masse pros&cons for øvrig med bilen, men akkurat falkedørene synes jeg er en av de største fordelene, gitt feilfri.)
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

Bjoris

Kan ikke se at det er så mye annet som er "pros and cons" med X vs andre SUVer? Det er jo disse dørene og delvis fordørene også da... samt at den er i breieste laget, eller syns jeg den er super:) Selv om vi ikke hadde valgt FWD om vi kunne velge så gleder jeg meg til å ha noe så spesielt også, tviler på at det noen gang kommer noe lignende på markedet!:) Til det er det bare altfor komplisert ifht hva de løser, men barne i sete må være digg, bare 10 år siden jeg drev med slikt og har ingen planer om å få slike behov igjen, men du vet jo aldri hva som skjer når du kjører rundt med Xen, hehe...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bushy

Sjekke her på forumet og da...

Lite dilemma..

Jeg tenker å selge 85D'n. Igjen...

Men siden jul så har det skjedd noe med hovedbatteriet. Bilen stoppa og ble kjørt til tesla for sjekk. Dette endte med lånebatteri. Og bilens batteri forsvant til Nederland.
Her kommer spørsmålet. Åssen blir mottagelsen ute på Finn.nå. Begynne salgsannonsen med at bilen kjører rundt på lånebatteri. Og må inn til tesla. En gang i fremtiden for å bytte tilbake til original batteri.
Kjenner jo på meg selv at hadde jeg ikke kjent personlig til tesla. Så hadde jeg hoppet videre...
Jeg kan jo vente med å legge den ut til tesla får bytte tilbake. Men når skjer det? 1 mnd. 2 mnd. 1 år? Kjenner tesla
S75D sept. 17

Tuxedo

Tror ikke dette betyr noe som helst.  Ny kjøper får batteriet tilbake i løpet av 6 - 12 mnd.  Det tar noen få timer å bytte.  I mellomtiden trenger kjøper ikke tenke på å være forsiktig med batteriet... ;)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Kim Kim

Jeg hadde lett kjøpt den med lånebatteri som man kan bruke litt som man vil.
Finns jo en sjanse for splitter nytt batteri på garanti.

Tar det lang tid å få tilbake sitt eget er jo også det positivt?
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Bushy

Ja det med helt nytt batteri har jeg tenkt på og. Skulle tro det er en mulighet for lånebatteriet blir fast. Blir det ikke det. Så skal jeg ha tatt bra vare på org. Batteriet
S75D sept. 17

lunitiks

Enig. Snu det til noe positivt. Ikke noe jeg ville frontet i annonsen, men selvsagt skriftlig påpekt før og i kontrakt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

nie

Sitat fra: Bushy på onsdag 08. februar 2017, klokken 20:47
Sjekke her på forumet og da...

Lite dilemma..

Jeg tenker å selge 85D'n. Igjen...

Men siden jul så har det skjedd noe med hovedbatteriet. Bilen stoppa og ble kjørt til tesla for sjekk. Dette endte med lånebatteri. Og bilens batteri forsvant til Nederland.
Her kommer spørsmålet. Åssen blir mottagelsen ute på Finn.nå. Begynne salgsannonsen med at bilen kjører rundt på lånebatteri. Og må inn til tesla. En gang i fremtiden for å bytte tilbake til original batteri.
Kjenner jo på meg selv at hadde jeg ikke kjent personlig til tesla. Så hadde jeg hoppet videre...
Jeg kan jo vente med å legge den ut til tesla får bytte tilbake. Men når skjer det? 1 mnd. 2 mnd. 1 år? Kjenner tesla

Bushy

Der har vi nok samme tanke. Man "mister" nok evnt interesse fra førstegangskjøpere. Men selv om vi har nå blitt 2 av 2 enige om salg er innenfor. Haster det ikke
S75D sept. 17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA