Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 22. januar 2017, klokken 23:47
Blir sikkert litt som elbiler og må bidra, men sikkert maks halv pris...siden vi skal være så miljøvennlige....

Bomstasjoner som skal finansiere et bestemt veistykke, skal elbiler snart betale likt med andre biler, mens bompenger rundt byer som er for å finansiere mer generelt veier eller kollektivtransport, så betaler elbiler maks halv pris ja.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

#1621
Sitat fra: spirrevipp på søndag 22. januar 2017, klokken 22:29
Sitat fra: bjarteru på søndag 22. januar 2017, klokken 22:08
Jeg er ny på dette her,men jeg trodde at denne ville ha gratis superlading da denne må ha vært bestilt i fjor?
Er det slik at 60 versjonen ikke hadde dette med?

Denne har gratis SC. Tror det de mener er at biler bestilt etter 15. jan fremdeles har 400kWh gratis inkludert, og annonsen dermed ikke sier hele sannheten. Helt enig med bjoris i at det ikke kan kalles svindel selv om det er litt upresist.

Når annonsen forsøker å snakke andre produkter ned med påstander som det ikke engang er hold i mener jeg det er på grensen til svindel.

Ref annonsen:
SitatBiler bestilt i dag og levert etter april 2017 må betale for superladning for hver gang man lader.
Kun ekstrembrukere og misbrukere må betale, og selv de må ikke betale før de har brukt 400kWh.
Hadde dette vært ærlige selgere (finnes det?) så hadde de holdt seg for gode til å lyve om andre produkter for å få eget til å fremstå bedre.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tesla65

Blir spennende å se hvordan etterspørselen etter Model S utvikler seg, og dermed prisene på Finn, når de 1. oktober setter ut 38 nye bomstasjoner på Nord-Jæren (Sandnes, Stavanger, Sola og Randaberg)....og hver passering koster 44 - maks 20% rabatt....HVER VEI!! Altså 70 kroner dagen! Med mindre du og skal kjøre ungene til trening....da er det 140... Skal til godkjenning før påske i stortinget. I dag er det mye færre bommer og mye lavere rater. Blir sikkert litt som elbiler og må bidra, men sikkert maks halv pris...siden vi skal være så miljøvennlige....

Bomstasjoner kommer 1 oktober 2018 og da er nok model 3 her + flere elbiler med god rekkevidde.
Hvit P85 Solgt

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. januar 2017, klokken 08:09
Sitat fra: spirrevipp på søndag 22. januar 2017, klokken 22:29
Sitat fra: bjarteru på søndag 22. januar 2017, klokken 22:08
Jeg er ny på dette her,men jeg trodde at denne ville ha gratis superlading da denne må ha vært bestilt i fjor?
Er det slik at 60 versjonen ikke hadde dette med?

Denne har gratis SC. Tror det de mener er at biler bestilt etter 15. jan fremdeles har 400kWh gratis inkludert, og annonsen dermed ikke sier hele sannheten. Helt enig med bjoris i at det ikke kan kalles svindel selv om det er litt upresist.

Når annonsen forsøker å snakke andre produkter ned med påstander som det ikke engang er hold i mener jeg det er på grensen til svindel.

Ref annonsen:
SitatBiler bestilt i dag og levert etter april 2017 må betale for superladning for hver gang man lader.
Kun ekstrembrukere og misbrukere må betale, og selv de må ikke betale før de har brukt 400kWh.
Hadde dette vært ærlige selgere (finnes det?) så hadde de holdt seg for gode til å lyve om andre produkter for å få eget til å fremstå bedre.

OT men kan ikke dy meg: Nå har president Drumpf og hans nærmeste stab etablert "Alternative facts", så da må vel bilselgere få lov til å bruke samme praksis?  :o

https://www.nytimes.com/2017/01/22/us/politics/president-trump-inauguration-crowd-white-house.html?_r=0
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

spirrevipp

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. januar 2017, klokken 08:09
Når annonsen forsøker å snakke andre produkter ned med påstander som det ikke engang er hold i mener jeg det er på grensen til svindel.

Når det ikke er snakk om svindel i juridisk forstand så synes jeg det er greit å bruke det litt snillere begrepet lureri. Forøvrig helt enig i at det er elendig salgsteknikk og får selger til å fremstå som uærlig dog. :police:

Flere måter å vri den setningen på som gjør samme nytten uten å si noe som er feil, f eks.

"Biler bestilt i dag og levert etter april 2017 har ikke ubegrenset gratis superladning".

"Biler bestilt i dag og levert etter april 2017 må betale for superladning for hver gang man lader etter inkluderte 400 kWh".
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. januar 2017, klokken 08:09
Kun ekstrembrukere og misbrukere må betale, og selv de må ikke betale før de har brukt 400kWh.

Hvis du ikke trenger mere enn 400 kwh utenfor hjemmet i Norge, kunne du klart deg med Leaf!

Selv har jeg i 2016 brukt 1200 kwh på superlader, noe som er 11% av ladingen, mesteparten på fritidsturer. Spesielt i Danmark gikk det med en god del.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

#1626
Sitat fra: o.b.lix på mandag 23. januar 2017, klokken 09:45
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. januar 2017, klokken 08:09
Kun ekstrembrukere og misbrukere må betale, og selv de må ikke betale før de har brukt 400kWh.

Hvis du ikke trenger mere enn 400 kwh utenfor hjemmet i Norge, kunne du klart deg med Leaf!

Antar det var en spøk, men Leaf passer ikke nei :) Jeg trenger mye mer enn 400kWh utenfor hjemmet. Og plass til mer enn 5 + bagasje.

Av langturer gjør vi følgende hvert år (roughly):
2 turer til Risør (260km hver vei) – krever 0 supercharger
1 tur til Nesbyen (180km hver vei ca) Krever 0 supercharger
1-2 turer til Trysil/Hemsedal/Hafjell etc. (ca 200-230km) Krever 0 supercharger
5 turer til hytte i Sverige (145km hver vei) Krever 0 supercharger
2 turer til Trondheim (500km hver vei). Krever ca 100kWh per tur
1 tur til Danmark. Kjøring avhenger av ferge vs ikke ferge. Men under 100kWh forbruk på supercharger totalt.

Det er altså lange eller halvlange turer minst en gang i måneden. Av disse krever trondheimsturen ca 100kWh totalt tur/retur. I tillegg tar vi i blant tur til Sandefjord for å besøke slekt, men det er bare 130km. Kjører tur/retur uten lading.

Når vi drar til Danmark kjører vi enten hele veien eller tar ferge til Hirtshals/København avhengig av hva som er praktisk, hvor vi leier osv. I fjor kjørte vi fra hytta (syd for Strømstad) helt til sydspissen av Falster (da er du praktisk talt i Tyskland).
På etappen gikk det rundt 70kWh på supercharger. Mesteparten ladet i Falkenberg. Bitteltt ekstra i Køge. Hjem kjørte vi til København og tok ferge. Altså 0 supercharger.

Absolutt all kjøring i Danmark gjennom uken ble dekket av lading på hytta. Dette på tross av at Nørre Alslev supercharger ligger på Falster og ikke var veldig langt på hytta/ble passert på et par utflukter.

Alle disse turene medfører altså 270kWh på supercharger. 130kWh til overs av årskvoten, så jeg kunne lagt inn enda en trondheimstur gratis. Eller vi kunne kjørt hele veien hjem fra Danmark via Sverige og fortsatt hadde mange kWh igjen av kvoten.


Jeg står absolutt ved min påstand: Kun ekstrembrukere og misbrukere ender opp med å betale for Supercharger bruk. Merk at jeg IKKE hevder det er noe galt ved å være ekstrembruker. Folk må gjerne kjøre på kryss og tvers i europa i månedsvis for min del :)
Men da er man ikke typisk snittbruker....

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: fonberg på mandag 23. januar 2017, klokken 09:06
OT men kan ikke dy meg: Nå har president Drumpf og hans nærmeste stab etablert "Alternative facts", så da må vel bilselgere få lov til å bruke samme praksis?  :o

Så om man "tar en Trump" så Trumfer det sannheten?  ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

spirrevipp

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. januar 2017, klokken 10:02
Jeg står absolutt ved min påstand: Kun ekstrembrukere og misbrukere ender opp med å betale for Supercharger bruk.

Det får være din definisjon av ekstrembruker.  ;)

Hvor mye superlading som går med avhenger jo helt av hvilke lademuligheter man har på destinasjonen og om det er overnattinger involvert. Har man hytte med lademulighet så er det jo enkelt og greit. Reiser man til en litt større by så vil jeg foretrekke å bruke en halvtime på en Supercharger fremfor å okkupere en treg offentlig ladestasjon lenge samt bruke tid & krefter på å finne ledig stasjon etc. Da tror jeg 400kWh forsvinner lenge før jeg vil putte meg i ekstrembruker kategorien.

Blir interessant å få litt erfaring med hvor mye kWh som går med på årlige turer til Tyskland og tur/retur Arendal/Gardermoen på samme dag.

Sitat fra: fonberg på mandag 23. januar 2017, klokken 09:06
OT men kan ikke dy meg: Nå har president Drumpf og hans nærmeste stab etablert "Alternative facts", så da må vel bilselgere få lov til å bruke samme praksis?  :o

"Alternative facts"...  Det blir jo bare for dumt... ;D
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Muffinman

Syntes faktisk synd på pressesjefen til Trump i helga. Møkkajobb.





ToWalkOrDrive

#1630
Sitat fra: o.b.lix på mandag 23. januar 2017, klokken 07:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 22. januar 2017, klokken 23:47
Blir sikkert litt som elbiler og må bidra, men sikkert maks halv pris...siden vi skal være så miljøvennlige....

Bomstasjoner som skal finansiere et bestemt veistykke, skal elbiler snart betale likt med andre biler, mens bompenger rundt byer som er for å finansiere mer generelt veier eller kollektivtransport, så betaler elbiler maks halv pris ja.

Ja, dette havner i den siste kategorien, ettersom politikerne tror det ikke er plass til veier...eller til mer trafikk....fordi vi er en sånn ENORM by....bor jo like mange mennesker her som i London. Minst. Her er målet, som skal koste 30 milliarder: "Nullvekst i biltrafikken ble satt som et av hovedmålene for bypakken, der særlig Bussveien og Sykkelstamveien skal bidra til å nå målet."

1. Sykkelstamvegen mellom Stavanger, Forus og Sandnes
2. Bussvei fra Stavanger sentrum til Sandnes sentrum, med arm til Forus Vest
3. Transportkorridor Vest og bussvei fra Stavanger sentrum til Risavika havn, med arm til Kvernevik
4. E39 Smiene – Harestad som må stå klar før åpning av Rogfast 2024/25
5. E39 Hove – Ålgård og bussvei fra Sandnes sentrum til Vatnekrossen
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Tesla65 på mandag 23. januar 2017, klokken 08:18
Blir spennende å se hvordan etterspørselen etter Model S utvikler seg, og dermed prisene på Finn, når de 1. oktober setter ut 38 nye bomstasjoner på Nord-Jæren (Sandnes, Stavanger, Sola og Randaberg)....og hver passering koster 44 - maks 20% rabatt....HVER VEI!! Altså 70 kroner dagen! Med mindre du og skal kjøre ungene til trening....da er det 140... Skal til godkjenning før påske i stortinget. I dag er det mye færre bommer og mye lavere rater. Blir sikkert litt som elbiler og må bidra, men sikkert maks halv pris...siden vi skal være så miljøvennlige....

Bomstasjoner kommer 1 oktober 2018 og da er nok model 3 her + flere elbiler med god rekkevidde.

Tror i hvert fall at folk som trenger en bil etter påske i Rogaland, hvor dette kommer til å få mye presseoppslag, kommer til å være mye mer villige til å kjøpe elbil enn de ellers har vært. Tror mange av dem ikke har så lyst å kjøpe en "ventebil" frem til Model 3 og andre kommer.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

GOS

#1632
Sitat fra: o.b.lix på mandag 23. januar 2017, klokken 09:45

Hvis du ikke trenger mere enn 400 kwh utenfor hjemmet i Norge, kunne du klart deg med Leaf!

Selv har jeg i 2016 brukt 1200 kwh på superlader, noe som er 11% av ladingen, mesteparten på fritidsturer. Spesielt i Danmark gikk det med en god del.

Nå nærmer det seg 3 år siden jeg fikk min S85. Og vi har vel ca i disse tider bruk 400 kwh på superladerne. Og jeg kunne ikke klart meg med Leaf. Trenger Tesla'en hver helg til hytta + noen andre langturer i året. Ingen av hytte-turene bruker superlader, men la oss si 2 langturer i året trenger noe påfyll av superlader på veien. Starter med 100% før jeg drar hjemmenfra/destinasjon, satser på å komme frem med ca 0% til destinasjon/hjem for å bruke minst mulig tid på superladerne.

Så jeg er sterkt uenig i ditt utsagn. Jeg har ingen problemer med at mine neste Tesla'er har kun 400 kwh/år i "gratis" superlading:-)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Bjoris

Pr i dag er det så billig pr kWh at det betyr ingen verdens ting om en må betale noen 100 lapper pr år. Det er mer konseptet "gratis i bilens levetid" som er attraktivt slik jeg ser det, men hadde byttet til 100x uten SC vs 90X uten å blunke, hadde nok lagt på 110.000 også fra 75, men 190.000 fra 60 ble litt mye, vi prøver å ser. Blir det for knapt i praksis så får vi bytte en vakker dag
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

o.b.lix

Sitat fra: GOS på mandag 23. januar 2017, klokken 13:20
Sitat fra: o.b.lix på mandag 23. januar 2017, klokken 09:45
Hvis du ikke trenger mere enn 400 kwh utenfor hjemmet i Norge, kunne du klart deg med Leaf!
Trenger Tesla'en hver helg til hytta

(...)

Så jeg er sterkt uenig i ditt utsagn.

Joda, men det skulle ikke mere til enn at du hadde lite strøm tilgjengelig på hytta, slik mange hytter er, og så trenger du mere enn 400 kwh pr år uten at du var ekstrembruker av den grunn.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA