Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Klykken

Hva med SC-nettverket? Selv om mange kommer med lengre rekkevidde er du fortsatt på bar bakke hvis du ikke får ladet når du er på tur. Verdien av SC-nettverket er høyere enn et større batteri med rundt 40 mil rekkevidde, men som er avhengig av et ladenettverk bygd av andre.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

tallyho

Sitat fra: eadie på torsdag 29. september 2016, klokken 09:15
Tesla vil falle mye i pris om noen år når konkurrentene har tatt igjen batteriforspranget.
Da kan ikke Tesla forsvare prisnivået sitt på nybiler lengre, og det vil også påvirke bruktmarkedet.
Elbilmessen som pågår i disse dager viser tydelig spranget i kjørelengde for småbiler som Zoe, Golf, Ampera, etc.

Selv om dette er biler i en annen klasse størrelsesmessig vil folk heller betale 350k for 40 mil kjørelengde enn 700k. Enkel matematikk.

Jeg vil vurdere å selve min Model S innen maks 1 års tid for å unngå for mye verditap.
Står også i kø på Model 3, men den bilen tror jeg det er stor sjanse jeg avbestiller nå som VAG og BMW er kommet i gang med sine modeller i samme klasse, og vil ha samme eller bedre kjørelengde.

For folk flest vil forholdet pris/kjørelengde pr lading være nøkkel til kjøp.

Når konkurrentene øker sine kjørelengder mister Tesla sitt forsprang, og blir "en i mengden". Følgelig vil prisene falle, pga "premium" følelsen er vekke i forhold til konkurrentene.
For mange av oss er superchargernettet avgjørende. I tillegg må vi huske at Tesla et par hestelengder foran konkurrentene i teknologi og det er opp til dem selv om de vil beholde forspranget. Det er alltid noe som vil betale for SC og rekkevidde, og ikke bare for pris pr. lading. For å sammenligne så vil alltid noen betale 1 mill. for en Volvo XC 90 uansett om konkurrentene kommer med gode små eller mellomklassebiler. Så Tesla S og X vil alltid være attraktiv nok for mange nok til at prisene vil holde seg.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

nordic2064

Vet ikke om svaret er så enkelt.  Tror ikke at Tesla'er vil falle signifikant i pris pga at Zoe etc får lengre rekkevidde.  Du påpeker det selv, det er helt andre biler.  Vi kan ikke lengre si at elektrisk bil er en klasse.  Det vil være like mange differensieringsmuligheter på elektriske biler som det er på bensin- og dieselbiler.  Noen vil ha en steindyr BMW, andre vil ha en billig Skoda.  De går begge ca like langt (rekekvidde) på fossilt drivstoff, men koster ikke det samme.  Tror ikke at markedet for BMW's luksusmodeller påvirkes nevneverdig av hvor mange VW Golf nyheter som lanseres.   Jeg ønsker alle elektriske bilklasser velkommen, men tror ikke at den ene blir "standarden" over alle andre.  Det blir bare flere elektriske biler i forhold til fossile....My 2 cent....

eadie

Sitat fra: nordic2064 på torsdag 29. september 2016, klokken 10:37
Vet ikke om svaret er så enkelt.  Tror ikke at Tesla'er vil falle signifikant i pris pga at Zoe etc får lengre rekkevidde.  Du påpeker det selv, det er helt andre biler.  Vi kan ikke lengre si at elektrisk bil er en klasse.  Det vil være like mange differensieringsmuligheter på elektriske biler som det er på bensin- og dieselbiler.  Noen vil ha en steindyr BMW, andre vil ha en billig Skoda.  De går begge ca like langt (rekekvidde) på fossilt drivstoff, men koster ikke det samme.  Tror ikke at markedet for BMW's luksusmodeller påvirkes nevneverdig av hvor mange VW Golf nyheter som lanseres.   Jeg ønsker alle elektriske bilklasser velkommen, men tror ikke at den ene blir "standarden" over alle andre.  Det blir bare flere elektriske biler i forhold til fossile....My 2 cent....

Meget mulig du har rett. Men tror det faktum at Tesla i dag oppleves som mere "premium" vil forvitre litt når andre biler kommer i større grad, selv om superladernettverket har en stor verdi for mange.
Kan godt hende at Tesla holder seg OK i pris, men man har jo usikkerheten med dollarkursen, noe som påvirker nybilprisene, og dermed indirekte også bruktprisene på Tesla.
En styrket krone (med økt oljepris), vil i tilfelle føre til en svekkelse av bruktprisene på Tesla.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

OleI

#1384
Kort forklart tror jeg vi som alle andre må bare forvente at vi og kommer til å tape penger på bilene våre. "Ingen trær vokser inn i himmelen..."
Å forvente noe som helst annet enn prosentvis like stort tap som det historisk har vært på andre biler er ren skjær galskap. Da når innstegsprisen er såpass høy som den er på Tesla blir det fort noen kroner..
Eier nå min tredje Tesla,en P85 2014 mod (gammel  ref. Tesla tid ) og i utgangspunktet fornøyd med det, mindre eksponert for potensielt verditap. Skal du hele tiden ha det nyeste må du og forvente større fallhøyde da forskjellene blir mindre. De tingene som trekker opp er selvfølgelig motor, SC, Servicenivå ( ja, jeg er faktisk strålende fornøyd med det jeg har møtt av servicenivå der jeg har vært til nå ) osv.
Av rene økonomiske årsaker velger jeg å holde godt på denne i påvente av Model 3.
Once you go Tesla... Alt annet har ihvertfall så langt vært uaktuelt :-)

Bjoris

#1385
Jeg tror ikke Tesla kan drive å sjonglere så mye ifht kurs som de har gjort. De blir nødt til å legge seg på mer stabil pris. De solgte som pokker når de kunne si til alle at snart går prisen opp, men nå som folk begynner å vente på det motsatte vil det automatisk stoppe opp...

Jeg har nettopp diskutert med en kollega hva Ampera-e sin inntreden vil ha å si, det er vanskelig å vurdere, det er selvsagt mange som har strukket seg til S fordi det var bare den som dekket rekkevidde behovet. Nå kommer det flere på løpende bånd og EN av grunnen til at en MÅ ha Tesla er borte, men å si hvilken effekt dette har er jo veldig vanskelig. Jeg tror det største problemet med Opelen blir leveringstid, denne er jo for god til være sann, går dirkete fra 30 kwh til 60 kwh, det er jo rått... Men prisen på 350.000 er litt stiv, det skal jeg være enig i... Har en annen kolllega som ser mer mot Ioniq nå når en ser at den nesten er 100.000 rimeligere og dekker 98% av behovet, den også...

En kan spørre seg hvorfor rekkevidde er så viktig på småbiler som jo oftest kjøres kortere og mindre, men med Ampera E har en langdistansebilen, men kanskje ikke den komforten og plassen mange kunne tenke seg på lange bilturer så at Tesla blir helt akterutseilt av dette har jeg ikke tro på, men noe mindre har jo forspranget blitt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nie

Sitat fra: bjoris på torsdag 29. september 2016, klokken 15:13
Jeg tror ikke Tesla kan drive å sjonglere så mye ifht kurs som de har gjort. De blir nødt til å legge seg på mer stabil pris. De solgte som pokker når de kunne si til alle at snart går prisen opp, men nå som folk begynner å vente på det motsatte vil det automatisk stoppe opp...

Nettopp.
Og for å få folk til å kjøpe biler igjen må de tilpasse prisen til ny $-kurs når gapet mellom norsk og amerikansk pris har vokst seg for stort.
Slik de alltid har gjort.

Realm846

Hei alle sammen, har gått litt i Teslasyken etter jeg prøvde en s60 på onsdag. Med dette har jeg satt i gang å undersøke muligheten å anskaffe en brukt en.

Den som jeg har siktet meg inn på er denne:http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82784000

Lurer på om dette er ett godt kjøp med tanke på års model og km.stand, evt hva burdde jeg undersøke/passe på ved anskaffelse en den gitte modelen.

Setter pris på tilbakemelding, det begynner å være endel erfarene Tesla eiere nå, så hyggelig med litt tips

På forhånd takk

lunitiks

#1388
Denne har verken traffic aware cruise control, autosteer eller autopark (mangler sensor-suiten som kom h2014), og heller ikke firehjulstrekk. For min egen del hadde denne derfor vært en no go... Spør selger hvor mange ganger motoren har vært byttet (jo flere ganger jo bedre, holdt jeg på å si)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

HelectriC

Sitat fra: FilipN846 på søndag 09. oktober 2016, klokken 02:52
Hei alle sammen, har gått litt i Teslasyken etter jeg prøvde en s60 på onsdag. Med dette har jeg satt i gang å undersøke muligheten å anskaffe en brukt en.

Den som jeg har siktet meg inn på er denne:http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82784000

Lurer på om dette er ett godt kjøp med tanke på års model og km.stand, evt hva burdde jeg undersøke/passe på ved anskaffelse en den gitte modelen.

Setter pris på tilbakemelding, det begynner å være endel erfarene Tesla eiere nå, så hyggelig med litt tips

På forhånd takk

Spontant vil jeg si den er alt for dyr. En av de første Model S (med alt av problem en slik kommer med) fra 2013 som ikke har langt til garantien er utløpt. I tillegg har den gått ganske langt. Hadde jeg solgt min 2015 85RWD med Autopilot og 35000km, så hadde den nok blitt lagt ut til omtrent samme pris. Her synes jeg det virker som en forhandler som vil tjene masse penger på gammelbilen.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Lacaixxa

Du bør kunne få tilsvarende bil på Finn rundt 520 - 530 hvis du kjøper utenom forhandler. Om du pruter den ned i 550 er det helt greit. Billigste AP ligger i overkant av 600, men da må du forsake noe utstyr, rekkevidde og Performance. De fleste 2013 modellene har skiftet DU og har oppgradert bremser, understell, speil etc, og står ikke tilbake for 14/15 modellene. Jeg har hatt feilfri 2013 modell siden DU-skifte juni 15.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

HelectriC

Sitat fra: Lacaixxa på søndag 09. oktober 2016, klokken 17:57
Du bør kunne få tilsvarende bil på Finn rundt 520 - 530 hvis du kjøper utenom forhandler. Om du pruter den ned i 550 er det helt greit. Billigste AP ligger i overkant av 600, men da må du forsake noe utstyr, rekkevidde og Performance. De fleste 2013 modellene har skiftet DU og har oppgradert bremser, understell, speil etc, og står ikke tilbake for 14/15 modellene. Jeg har hatt feilfri 2013 modell siden DU-skifte juni 15.

Det er nok ikke helt korrekt å sammenligne en 13 med en 15-bil. Lyddemping og byggekvalitet et det stor forskjell på.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Realm846

Sitat fra: lunitiks på søndag 09. oktober 2016, klokken 06:34
Denne har verken traffic aware cruise control, autosteer eller autopark (mangler sensor-suiten som kom h2014), og heller ikke firehjulstrekk. For min egen del hadde denne derfor vært en no go... Spør selger hvor mange ganger motoren har vært byttet (jo flere ganger jo bedre, holdt jeg på å si)
SitatDa tenker du på autopilot og du sier at den ikke har autopark, jeg skal sjekke dette med selge om dette er påkostet. takk for tips å råd

Realm846

Sitat fra: Lacaixxa på søndag 09. oktober 2016, klokken 17:57
Du bør kunne få tilsvarende bil på Finn rundt 520 - 530 hvis du kjøper utenom forhandler. Om du pruter den ned i 550 er det helt greit. Billigste AP ligger i overkant av 600, men da må du forsake noe utstyr, rekkevidde og Performance. De fleste 2013 modellene har skiftet DU og har oppgradert bremser, understell, speil etc, og står ikke tilbake for 14/15 modellene. Jeg har hatt feilfri 2013 modell siden DU-skifte juni 15.
Sitat
Tusen takk for tipset, men den modellen du kjøpte, var det gjort noe ekstra oppgraderinger bortsett fra det du nevnte, eller er det egentlig mulig å gjøre oppgraderinger på en bruktbil?

lunitiks

Sitat fra: FilipN846 på søndag 09. oktober 2016, klokken 18:39
Da tenker du på autopilot og du sier at den ikke har autopark, jeg skal sjekke dette med selge om dette er påkostet. takk for tips å råd

Yes sir, autopark er en del av autopilotpakken. Bilen du sikter til har ikke dette pga dens alder (ville stått klart i annonsen hvis den hadde dette), Ettermontering er særdeles komplekst, tror dette bare er forsøkt én gang og da av en uvanlig innsikts- og ressursrik fyr
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA