Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Autofil tester Model S på langkjøring

Startet av Bonden 2, mandag 18. mars 2013, klokken 08:59

« forrige - neste »

Bonden 2

hej, tandhjul købes,,jeg mangler 3 tandhjul og en tandkrans til en saxo


elektrolux

Du er ikke den eneste som gjør det.

Har lurt litt på hvorfor disse gearene ryker, ofte i forbindelse med demontering and drivakslingen, og mistenker at kraften fra slagtrekker mot drivakselmutteren overføres direkte til gearet, og skader dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Bonden 2

det er muligt. men der var meget ir/rust mellem motor og gear, jeg tror det har kørt skævt

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. februar 2013, klokken 23:19
. . . demontering and drivakslingen . .

Når vi snakker om drivakslinger.  Er det no triks for å få venstre drivaksel ut av motoren ???
PS: Jeg har skrudd av låseblikket (eller hva halvrundingen er til)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Bruk et brekkjern og press den ut.

Normalt er det bare å dra den ut, men nedre opphangskule til hjulopphenget må selvfølgelig ut for å gi ekstra plass i lengderettningen til akslingen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

OK, takk Elektrolux.
Jeg har liksom ikke turt å bruke brute force uten å spørre noen som vet.

PS: motoren står på benken, og jeg skal prøve meg på en overhaling.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Bonden 2


Elmo

Jeg har lest eller hørt et sted at oppbygging av mye korrusjon fra aluminium og/eller jern (=rust) kan skade tannhjulene.
Kan det det være årsaken til problemet ditt?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Bonden 2


elektrolux

Dersom du har kjørt giret i stykker er dette en plausibel forklaring.

Jeg har desverre slitt med girkassen etter f.eks motorvask, og tror dette skyldes kreftene som er umulige å unngå mot girhjulene idet en løsner mutteren på drivakslingen.

Har nå kjøpt en bedre slagtrekker som forhåpentligvis hjelper.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA