Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: TCO på Tesla Model S

Startet av el nino, torsdag 14. mars 2013, klokken 07:59

« forrige - neste »

el nino

Etter å ha ladet Leafen idag til 100% med 16 amp. viste den en rekkevidde på 180! km. :) Vel, det var før jeg slo på varmen, det var + 4 grader og sol. ;D Men dette lover jo godt for sommeren! Like lang rekkevidde som Thinken. Spørsmålet blir likevel: Hvor mye kan man stole på denne estimerte rekkevidden? ::)

Aspiranten

Vår Leaf viser rekkevidde 85km ved lading til 100% nå på vinteren :-)

Kjøring i D på glatta med varmen på full pupp samt heftige oppoverbakker gjør sitt på "historikken".
Nissan Leaf

arnejorg1

180 km er klin umulig både på vinter og sommer, og Leafen har ikke like lang rekkevidde som thinken. Har du akkurat kjøpt bilen?
Når du har kjørt den en stund går nok den estimerte rekkevidden ned til 80-100 km, det er ikke så langt unna det som er reelt. Jeg opplever at den estimerte rekkevidden stemmer mye bedre på vinteren enn om sommeren. På vinteren har jeg rundt 9 mil, mens om sommeren opptil 13mil. Rekkevidde avgenger veldig av tempratur.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

el nino

#3
Jeg ble også overrasket over denne rekkevidden, derfor spør jeg meg om man kan stole på dette.
Ja, jeg har nettopp kjøpt bilen, i desember. Så jeg har kun hatt den på vinterføre og i - grader----til idag da utetempen viste + 4. Men med varmen på datt lengden til 140 km. :( Og det var selvf. i ecomodus.

arnejorg1

Som jeg skriver, så er reel rekkevidde på vinteren rundt 9-10 mil. Ble du ikke informert om reel rekkevidde da du kjøpe bilen? Trist hvis du kjøpe bilen i den tro at du hadde 17 mil rekkevidde, men det er det som er oppgitt av Nissan som maksimal rekkevidde. På sommeren kan du nok få 17-20 mil hvis du kjøre i 50km/t.

Nei, du kan ikke stole på soc-meteret dersom det viser 140 km. Jeg tror denne estimerte rekkevidden regnes ut fra hvordan du har kjørt de siste kilometerene og hvilken utetemparatur det har vært. Når det er 10-20 minus står mitt SOC meter på 90km. Det semmer ganske bra. Da har jeg ca 8 mil reelt.

Når det gjelder reel rekkevidde så er nok de fleste Leaf eiere enige om at den har 8-10 mil på vinteren og 11-14 på sommeren.

Håper ikke du angrer på ditt Leaf kjøp, men dette er etter mine erfaringer, reelle tall.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

keca

Sitat fra: el nino på mandag 25. februar 2013, klokken 20:05
Jeg ble også overrasket over denne rekkevidden, derfor spør jeg meg om man kan stole på dette.
Ja, jeg har nettopp kjøpt bilen, i desember. Så jeg har kun hatt den på vinterføre og i - grader----til idag da utetempen viste + 4. Men med varmen på datt lengden til 140 km. :( Og det var selvf. i ecomodus.

Jeg har hatt godt over 200km i estimert rekkevidde da jeg starter opp igjen etter en fullading. Men faller jo raskt ned til en normalt nivå. På sommeren har jeg ingen problemer med tur/retur minnesund-oslo 140 km, har igjen en god del også, ligger da 95% av veien i 106 km/t på motorvei. I følge Carwings bruker jeg rundt 8-9 kW på 70 km.

På vinteren ligger jeg på mellom 12-16 kW  på 70 km, skal ikke fryse heller. Jeg har registrert at det som gjør størst utslag på strømforbruket(utover varme) er hvis veibanen er våt, dette gir høy rullemotstand.

Estimert rekkevidde er vel ikke noe mer å stole på i Leaf enn kjørekomputeren i andre biler. Men hvis jeg skal langt og bekymrer meg litt, blir det en helhetsvurdering av batteristreker, km igjen ifølge gps, estimert rekkevidde, kjøreforhold, fart osv. Føler man lærer bil og batteri ganske fort å kjenne, og man vet ganske nøyaktig hvor grensene går.

180 km i 60 km/t på sommeren bør vel alle få til, og derfor holder den vel det de lover...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 25. februar 2013, klokken 19:33
180 km er klin umulig både på vinter og sommer, og Leafen har ikke like lang rekkevidde som thinken.

Nåja. Helt utenfor rekkevidde er det ikke. Jeg kjørte Fredrikstad-Lillestrøm over indre Østfold i fjor sommer, en distanse på ca. 110km. Jeg hadde 40% igjen på batteriet når jeg kom frem, tilsvarende total rekkevidde på 175km eller deromkring. Kjørte i fartsgrensa hele veien, som dog er maks 80km/t og en god del 60km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el nino

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 25. februar 2013, klokken 21:52

jeg ca 8 mil reelt.

Når det gjelder reel rekkevidde så er nok de fleste Leaf eiere enige om at den har 8-10 mil på vinteren og 11-14 på sommeren.

Håper ikke du angrer på ditt Leaf kjøp, men dette er etter mine erfaringer, reelle tall.
Angrer overhode ikke på mitt Leaf kjøp, selvom jeg er litt "bortskjemt" med rekkevidden til min Think. Leafen holder til mitt daglige bruk, og så har den jo hurtigladerfunksjon noe Think ikke har. Og ren luksus å kjøre ;D
Men jeg har kjørt elektrisk i så mange år nå, at jeg er ekstremt lett på høyrefoten. Så jeg har kanskje "lurt" soc meteret litt------ ;)

leafster

Jeg pleier å si +/- 9 mil om vinteren og +/- 12 om sommeren. Har kjørt over 12 mil i -5, og over 14 på sommeren, så man kan strekke rekkevidden hvis man må, men man må være villig til fryse, lage kø osv.

Har også hatt teoretiske rekkevidde på over 17 mil, men jeg legger ikke ut på en slik tur uten å ha en plan for nødlanding...

arnejorg1

#9
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. februar 2013, klokken 22:24
Sitat fra: arnejorg1 på mandag 25. februar 2013, klokken 19:33
180 km er klin umulig både på vinter og sommer, og Leafen har ikke like lang rekkevidde som thinken.

Nåja. Helt utenfor rekkevidde er det ikke. Jeg kjørte Fredrikstad-Lillestrøm over indre Østfold i fjor sommer, en distanse på ca. 110km. Jeg hadde 40% igjen på batteriet når jeg kom frem, tilsvarende total rekkevidde på 175km eller deromkring. Kjørte i fartsgrensa hele veien, som dog er maks 80km/t og en god del 60km/t.

Utrolig :o. Tror alldri jeg ville fått til det. Du må ha vært svært lett på høyrefoten
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

arnejorg1

Sitat fra: el nino på tirsdag 26. februar 2013, klokken 10:47

selvom jeg er litt "bortskjemt" med rekkevidden til min Think. Leafen holder til mitt daglige bruk, og så har den jo hurtigladerfunksjon noe Think ikke har. Og ren luksus å kjøre
.

Ja det er jo en bedre bil, selv om den har mindre rekkevidde ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Jarle_Bergen

Jeg skulle teste ut hvor langt jeg kunne kjøre på vinterstid med min nye Leaf. Jeg kjørte da fra Askøy (nær Bergen) til Aksdal uten å måtte lade, ca 135 km. Utetemp var ca 3 grader. Jeg kjørte riktignok med forvarmet bil og var sparsommelig med klimaanlegget. Jeg kjørte med normal hastighet på ca 80 km/h, samt fulgte fartsgrensene. Når jeg kom frem viste bilen 0 km.

flux

#12
Har og kjørt til Aksdal fra Bergen om sommeren med 1strek igjen. Kjørte i fartsgrenser hele veien, også i 80kmt opp den undersjøiske tunellen.

NRK sin nylige test av Leaf mellom Bergen og Stavanger var dårlig gjennomført og de ladet unødvendig mange ganger.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.10920703

el nino

Det blir ikke noen god test ved å sette to "vanlige" fossilbilister bak rattet i en elbil. De har som regel ikke peiling på kjørestil i en elbil og kjører deretter :(
Dessuten blir det en god "story" hvis bilen kjører tom for el midt på landeveien ;D

Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA