Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernlys

Startet av haakon88t, onsdag 13. mars 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

haakon88t

Hei,

Om ca et år skal min 2. sønn begynne i barnehage, dvs at jeg ikke lenger kan hente barna i barnehagen med Thinken min =(( Det er ganske kjedelig og jeg ser nesten ingen annen løsning enn å selge den til fordel for ny elbil med 4 seter.
Finnes det sjangs i **** å få inn et ekstra sete og få det godkjent? Nesten tåpelig å spørre da jeg tviler sterkt på at det går :P
Har virkelig ikke lyst til å bytte ut bilen min altså.....

Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

Go-carter

Godkjent? Da er jeg fristet til å si nei. Tror de fleste her inne vil si nei.

Men jeg ville sendt en mail til Statens Vegvesen og spurt hva de mener :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jahnarne

For en Gen 0-bil, tror jeg det er vanskelig, men du kan jo sende en mail til Vegvesenet og spørre. :)

elektrolux

Snakket med en som drev med godkjenning av militærkjøretøy, og montering av ekstra seter i dem.

Der skal i følge han være regler som er greie å forholde seg til, og dermed få ekstra seter godkjent.

Ville ikke gitt opp slik uten videre.

Ellers kjører vi selv titt og ofte med unger bak i Think Classic, men da sitter de usikret i bagasjerommet. Ikke å anbefale, men funker meget bra. Har også hatt voksne bak uten store problemer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 25. februar 2013, klokken 14:13
Ellers kjører vi selv titt og ofte med unger bak i Think Classic, men da sitter de usikret i bagasjerommet. Ikke å anbefale, men funker meget bra. Har også hatt voksne bak uten store problemer.

Om jeg ser en bil som kjører rundt med usikrede unger i bagasjerommet så blir det fort tatt en kjapp telefon til politiet. Tror det er grunnlag for førerkortbeslag, ihvertfall en høy bot.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Da må du kikke meget godt etter. Grunnet Think sine originale blendinger av bakruta ser du ikke om der sitter en unge eller to baki.  ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mohpet

Sitat fra: haakon88t på mandag 25. februar 2013, klokken 11:34
Hei,

Om ca et år skal min 2. sønn begynne i barnehage, dvs at jeg ikke lenger kan hente barna i barnehagen med Thinken min =(( Det er ganske kjedelig og jeg ser nesten ingen annen løsning enn å selge den til fordel for ny elbil med 4 seter.
Finnes det sjangs i **** å få inn et ekstra sete og få det godkjent? Nesten tåpelig å spørre da jeg tviler sterkt på at det går :P
Har virkelig ikke lyst til å bytte ut bilen min altså.....
Vær obs på at man har lov til å ha ett ekstra barnesete utover det antall personer som står i vognkortet, dersom det er forsvarlig montert. Jeg var i samme situasjon som deg med en Kewet med to seter, og fikk denne bygget om hos ElbilNorge til en tre-seter benk med to-punkt sele i midten. Dette var lovlig, dersom jeg satt barnesetet i plassen til høyre (tre-punkt sele). Ser dog ikke hvordan du kan få til dette på en Think, medmindre du får montert forsvarlig inn et baksete og får aktivert tre-punkt selen på denne fra c-stolpen?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Mhp

Hva om man da bare bolter fast et barnesete bakovervendt i bagasjerommet? Vil det da være lovlig, så lenge det er forsvarlig festet i gulvet?
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

haakon88t

Mhp, det er det jeg også har tenkt på. Hvis man har et bakovervendt isofix sete, så er det jo en grei sak og lage noen isofix fester i gulvet og få montert det tilstrekkelig.

Jeg har kontaktet Vegvesenet. Venter på tilbakemelding.
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

haakon88t

Dette er svaret jeg fikk fra vegvesenet:

"Takk for din henvendelse til Statens vegvesen

Vi forstår at du ønsker veiledning angående:
Innmontering av ekstra sitteplass.

Her må du undersøke om denne type kjøretøy er levert med flere en 2 sitteplasser.  Hvis den er typegodkjent med for eksempel 3 sitteplasser og det er montert festepunkter til sitteplasser fra fabrikant, kan du endre antall sitteplasser.  Hvis dette kjøretøyet kun er levert/typegodkjent med 2 sitteplasser vil det bli vanskelig å få dette godkjent, da du må dokumentere innfestning av sete ihht Direktiv 74/408/EØF - 96/37/EF - 2005/39/EF.  Denne bestemelsen trådde i kraft 1 oktober 1999."

mohpet

Tja, det er jo ikke setebelter bak nå som de skriver, dette var det jo heller ikke på min Kewet men dette ble innmontert ifm skifte til Buddy benk. Spørsmålet er vel om det er praktisk mulig og at det ikke blir for kostbart sett opp mot alternativer. Gjøres det forsvarlig (som jeg gjorde) så bør du ha god samvittighet, jfr åpningen om ekstra barnesete.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA