Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste dekk for redusert rullemotstand og dermed lengst rekkevidde

Startet av bosonic, torsdag 01. februar 2007, klokken 17:07

« forrige - neste »

bosonic

Ifølge uttalelser fra Sigmund Eriksen hos Enviro i kveld på "Norge i dag" (NRK 1, TV) så er verken Kewet Buddy Reva eller  Maranello Elbiler!

Han sier i innslaget at "det produseres ikke nye Elbiler i dag".
Hva skal vi si om slikt?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#1
Kevet har jo også vært på TV noen ganger og da har det blitt framstilt som dette er det eneste av ELbil som kan skaffes, og ikke nevnt muligheten for bruktbil med nye batterier med et ord.

Kewet gjør jo også et poeng i annonser at de er registrert som motorsykler, så Signund har vell sine ord i behold, selv synes jeg nok Sigmund burde ha nevnt Kewet som motorsykkelbil. ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Jeg trodde baade Tesla og Smart FourTwo kan levere elbiler til de som maatte onske det.

I tillegg er der flere som produserer Elektriske mopedbiler.

Vi maa heller ikke glemme verdens mestproduserte elektriske kjoretoy med mer enn 5000 kjoretoy (ifolge egen reklame) nemlig CitiCom's CityEl som kan registreres som elektrisk rullestol 6 km/t eller 25 km/t, moped med 45 km/t eller lett motorsykkel med hastigheter over 45 km/t.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

havard

Sigmund har vel strengt tatt rett. Bortsett fra Kewet, som er en moped bil, er det ingen nye elbiler å få kjøpt i Norge. Tesla selger kun i USA og er utsolgt i hele 2007.

Det som er veldig positivt er at media begynner å få øynene opp for elbilen. Elbiler slik de nå designes av Tesla og Phoenix kan være svaret på hvordan vi kan få til en langt mer miljømessig skånsom persontransport.

Positivt også at Think kommer igang med produksjon igjen, men svært merkelig at NRK i sitt oppslag http://web.mac.com/havarde/iWeb/blog/greencars/930EDF42-F075-4909-BDD8-A3B1F51DE7F6.html får kommentarer fra Håndlykken i Zero. Zero har på sine hjemmesider konkludert med at hydrogen er løsningen og ignorerer utviklingen på elbilfronten. Det er lite som tyder på at hydrogen noen gang blir en god løsning http://web.mac.com/havarde/iWeb/blog/greencars/513E7108-AB2D-4B76-8D6E-C4F8A18A8212.html.

Det hadde vært hyggelig om Norstart kom mer på banen også i media. Det viker som om mange har den holdningen av elbilteknologi er avskrevet (eller at elbiler er som Kewet, for spesielt interesserte). Dette er feil, og elbil er et bedre svar på klima og miljøutfordringene enn diesel og hydrogen.

Mvh
Håvard

http://web.mac.com/havarde/iWeb/blog/greencars/greencars.html

El rayo

#4
Sitat fra: havard på torsdag 01. februar 2007, klokken 17:44
Bortsett fra Kewet, som er en moped bil,

Mvh
Håvard
En liten skrivefeil her, Håvard. Kewet går lett 80 km/t og er registrert som motorsykkel.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Jeg vil oppfordre dere til å slutte å mobbe Kewet Buddy!
Å kalle den mopedbil eller motorsykkelbil er jo på grensen til det latterlige.

Hva med Kewet Citi-Jet 5 som er registrert som vanlig Elbil?

I min verden er Buddy en bybil (NEV for de invidde)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

#6
Det var ikke min mening å mobbe i det hele tatt. Skulle selvfølgelig skrevet "Buddy" i stedet for "Kewet".   :-[ Jeg er flau over å skrive feil, spesiellt når jeg korrigerer andre.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Her slår den ene feilen ihjel den andre. slik jeg har forstått det er en NEV-  Neighbourhood Electric Vehicle, et kjøretøy klassifisert i USA med bl. a. en   maksimalhastighet på 35 mph, eller 55 km/t.  Den har ikke lov å ferdes på motorvei. Ettersom Buddyen går 80 km/t blir den en elbil, men registreres som 4 hjuls motorsykkel........ ::)

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Du har helt sikkert rett Henning, men en bil er det uansett...?
og en bybil er en bil for nærområdet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Noen klipp fra Buddy hjemmeside:

Buddyen er EU-klassifisert som en firehjulsmotorsykkel

Med en Buddy parkerer du raskt og enkelt der andre ikke får plass (så kommer du ikke for seint på møtet...). Du har også lov til å parkere på motorsykkelparkering.

Buddy registreres som en elektrisk, 4-hjuls motorsykkel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Catalyzator

E kan si mye rart/søtt/finurlig/knasende artig om Buddy men det er nå en BIL da...
sett med to normale øyne og vannrett gangsyn   ::)  uansett hva den registreres som  ;D

Wikipedia om bil: En bil er en motorvogn som kjører på minst tre hjul og er beregnet til å kjøres på vei (ikke på skinner) og frakte passasjerer eller gods. Langt de fleste biler går på bensin eller diesel, men biler som drives av elektrisitet eller gass er også så smått begynt å komme på markedet.
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA