Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VG desinformerer i leder idag

Startet av GRS, tirsdag 12. mars 2013, klokken 19:35

« forrige - neste »

GRS

Hadde i dag et fantastisk 1. gangs møte med Tesla S. Fikk til og med en liten demotur! :)

Bilen var utrolig imponerende. Meget bra materialvalg, passform og generelt kvalitetsinntrykk. Også imponert over at det føles som et kvantesprang sammelignet med andre biler, SAMTIDIG som den oppleves "normal", uten Playstation-følelsen jeg var litt redd for. Akslerasjonen er nærmest ubeskrivelig, nesten unødvendig rask mtp. normal bruk.....Trodde aldri jeg noen gang kom til å skrive den setningen. :)

Min interesse for Tesla/elbiler kommer først og fremst forankret i en ekstrem interesse for biler/kjøretøy generelt. Først og fremst veteraner....Nyere biler er jeg med få unntak likegyldig til. Mest fordi jeg mener bilprodusenter må tilføre noe mer enn vanskelige forkortelser og "fremskritt" som stort sett tilfører vekt.....En bil i 2013 bør oppleves forskjellig fra en 15-20 år eldre bil i topp stand og i samme klasse. Ikke sikkert alle skjønner hva jeg mener, men kjører man en strøken (som ny) A6 fra 98 mot en tilsvarende nybil idag, så føler man ikke det har gått 15 år.....

DET gjør man med Tesla S! :) Rett og slett en veldig spennende opplevelse, der man virkelig får følelsen av at en ny tid kommer. Samme følelsen som når man fikk iPhone i hendene første gang. Friskt, nytt, men helt naturlig og enkelt å forholde seg til.

Alle andre hybrid/el-biler føles som et slags mellomspill. De kan være bra, men føles likevel umodne. Enten har de manglende rekkevidde, eller konstruksjon/løsninger og design virker uferdig. Omtrent som første HTC-touch telefonen jeg fikk. Den endte sine dager i veggen i ren frustrasjon..... ;)

Får bare håpe, som med iPhone, at andre kommer etter. Men at det tar såpass tid at Tesla får en velfortjent og nødvendig "flying start"'! :)

Ikke noe negativt å melde? Joda, noen "småting" hadde jeg ikke sans for:


  • Dørhåndtakene blir jeg usikker på. De er forsåvidt kule, men jeg blir i tvil om funksjon i kulde, og spesielt ved kulde etter regn. Her ville jeg foretrukket en mer tradisjonell løsning, rett og slett fordi jeg tror de blir irriterende etter en stund. Tipper de er borte på første facelift.....
  • Håndtakene innvendig ser fantastisk ut, men føles litt "slarken". Lett å fikse, og unødvendig. De må føles like solid som de ser ut.
  • Skjermen var vanskelig å lese/se i sollys. Det blir for dumt når den er så viktig for betjening og info. Ser fantastisk bra ut bortsett fra det! Mulig lys/kontraster kan gjøres sterkere, ellers blir det irriterende (og trafikkfarlig?) om man får sollys direkte på den. Synes faktisk skjermen kunne vært litt mindre. Interiøret hadde blitt mer elegant.
  • LITT mer påkostede og bedre designede brytere for vinduer hadde ikke gjort noe. De ser litt malplassert ut i et ellers FANTASTISK interiør. Litt som Ford-sporene i Aston-Martin :) (Hvis du synes dette er flisespikkeri er jeg helt enig ;))
  • Med tanke på effekten skulle Tesla S hatt firehjulsdrift.

Totalt sett, en helt fantastisk vogn! Alle som har bestilt den har virkelig noe å se frem til, bare vær forsiktige når det blir glatt.....Med den voldsomme effekten må man tenke seg godt om på våt veg, og ikke minst på vinterføre!

Burde nesten vært lavere effekt i normal-modus, slik at man aktivt måtte velge sport/rakett-modus! :)
TM3P sort/sort

Harlex

Høres særs bra ut... Jeg gleder meg... Får ta meg en tur til Oslo til sommeren hvis de ikkje stiller med en model s når de åpner i Bergen. Noen som vet hvortid det åpnes i Bergen forresten?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Øyvind.h

GSR: er de i gang med prøvekjøringer i Oslo igjen, eller var du ute med Ferdinand Motor?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RSandven

Fantastisk å lese! Dette er slik jeg leser å lese i ventetiden! (Takk for det)
Hadde det vært en mulighet å kunne låst håndtakene når de er ute, så kunne den blitt låst opp når du nærmet deg?

Øyvind: De er i gang neste uke. Jeg har mulighet onsdag eller fredag til uka  8)
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Desdi

Takk GRS. Slike tester av vanlige folk og i norske forhold er det jeg syns er interessant og relevant. Med så mange som har bestilt så blir det artig å høre inntrykkene når folk får sine biler. Må nok høre litt mer før jeg hopper på jeg også. Men da får jeg jo litt mere tid til å legge opp egenkapital. Så en takk til "pionerene" også.  ;)

GRS

#5
@Desdi: Helt enig! STOR takk til pionerene som satser på et nytt merke. De kommer ikke til å angre! Skulle gjerne hatt/bestilt en selv, hadde den bare hatt 4x4....kommer nok snart. Da er håndtakene byttet også ;).
@Øyvind.h: Fikk meg en liten tur som passasjer i bilen til Ferdinand. :)

Problemet med håndtakene er at de ikke er noen forbedring fra tradisjonelle slanke/aerodynamiske håndtak hverken design eller funksjonsmessig. De er overkompliserte og upraktiske. Litt som el-åpning/lukking av skyvedører for de som har vært borti det. Kult noen få ganger, så blir man drittlei og tenker.....hva er vitsen? Blir veldig overrasket om disse blir med lenge.

Når man begynner å tenke som RSandven skriver: Kan de låses ute? Eller som jeg tenkte; Her burde vært varmekabler i håndtakene....da har noen bommet.

Slike tulleløsninger oppleves som tilbakeskritt i et ellers framtidsrettet produkt. Virker veldig amerikansk. Det samme gjelder (etter min mening) også måkevinge-dørene på Model X....de kommer til å forsvinne like fort ;).


TM3P sort/sort

jkirkebo

Sitat fra: GRS på lørdag 23. februar 2013, klokken 00:40
Når man begynner å tenke som RSandven skriver: Kan de låses ute? Eller som jeg tenkte; Her burde vært varmekabler i håndtakene....da har noen bommet.

Hvis du forvarmer bilen via appen ledes det varm luft ut rundt håndtakene :)
Det har ikke vært noen rapporter fra Kanada på kulderelaterte problemer med håndtakene så langt. Jeg vil gjerne ha de som de er...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GRS

#7
Når det er laget slik at varmluft ledes til håndtakene er det behov for det....da er noe så enkelt som dørhåndtak gjort unødvendig komplisert etter min mening. Ekstremt komplisert....:)



Kan noen fortelle meg poenget? Kan være enig i at det er kult....på en show-bil fra Chip Foose ;)

Eller hva med denne? ;D

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=plaQCqE1aEE
TM3P sort/sort

Oreo

#8
At de blir trukket inn er pga. Redusert Luftmotstand iflg. Tesla. Det finnes vel mange typer håndtaket som likevel er ganske aerodynamiske selv om de ikke trekker seg inn. Enig i at det er/kan være litt overkomplisert og en potensiell kilde til ting som kan gå i stykker. Noen særpreg prøver vel Tesla å skape. Håper bare det holder mål.
Synes det er kult med lyset som kommer frem under håndtaket i uttrekt posisjon.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

jkirkebo

Sitat fra: GRS på lørdag 23. februar 2013, klokken 01:16
Når det er laget slik at varmluft ledes til håndtakene er det behov for det....da er noe så enkelt som dørhåndtak gjort unødvendig komplisert etter min mening. Ekstremt komplisert....:)

Personlig vil jeg påstå at den regenerative bremsen på Leaf er gjort unødvendig komplisert ved at den er blendet med mekanisk brems på bremsepedalen. Her er Tesla til sammenligning eksemplarisk ukomplisert ;)

Når det er sagt er det overtrykk i kupeen når vifta går. Denne luften må ledes ut noen steder, og jeg tror ikke det er spesielt komplisert å få til at noe ledes ut ved håndtakene. Ellers skal visstnok håndtakene kunne bryte seg gjennom 1/3 inch (~8mm) med is.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Synes de håndtakene nettopp er med på å gjøre bilen spesiell. De er griselekre, både innfelt og utfelt...

Noe kvantesprang i praktisk retning er de neppe, men så lenge de virker like bra om vinteren som om sommeren, og holder bilens levetid, så er jeg happy.

Time will show! ;)

Øyvind.h

Normalt vil det være slik at håndtakene er ute når du skal dra i dem (ettersom de kommer ut automatisk når du går frem til bilen eller trykker på åpne-knappen).

Således er de bare annerledes på den måten at du ikke trenger å dra hardt for å åpne døra. Du drar bare svakt, så popper døra opp. Tilvenningssak, men ikke noe steg tilbake i mine øyne.

Når det er sagt hadde jeg antakelig foretrukket ordinære håndtak av frykt for holdbarheten, selv om håndtakene på Model S er veldig lekre!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kjølholdt

Til sammenligning kan jeg si at mine håndtak på min toyota previa må byttes. Dette da de er blitt slitt ut. Bak har jeg skyvedører og etter noen års bruk da unga har røsket i de blir de fortere utslitt.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Nuvolari

Sitat fra: Oreo på lørdag 23. februar 2013, klokken 02:32
At de blir trukket inn er pga. Redusert Luftmotstand iflg. Tesla. Det finnes vel mange typer håndtaket som likevel er ganske aerodynamiske selv om de ikke trekker seg inn. Enig i at det er/kan være litt overkomplisert og en potensiell kilde til ting som kan gå i stykker. Noen særpreg prøver vel Tesla å skape. Håper bare det holder mål.
Synes det er kult med lyset som kommer frem under håndtaket i uttrekt posisjon.

TMS har svært lav luftmotstand sammenlignet med tilsvarende biler. For å få til dette har vel tesla tunet på alt som kan tunes. Med 5års garanti om noe skulle bli ødelagt er jeg ikke bekymret.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 23. februar 2013, klokken 09:54
TMS har svært lav luftmotstand sammenlignet med tilsvarende biler. For å få til dette har vel tesla tunet på alt som kan tunes. Med 5års garanti om noe skulle bli ødelagt er jeg ikke bekymret.

5 år ? Garantien er vel 4 år, med opsjon på 4 til. Jeg kommer nok til å kjøpe den opsjonen samt forhåndsbetalt service for hele 4+4 års perioden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA