Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VG desinformerer i leder idag

Startet av GRS, tirsdag 12. mars 2013, klokken 19:35

« forrige - neste »

Maartensommer

Jeg har lest et eller annet sted at grunnen til håndtakene ikke kun er pgs luftmotstand, men pga støy.  I høyere hastighet begynte konvensjonelle håndtak å "plystre" og dette var et irritasjonsmoment i en ellers stille kupe.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. februar 2013, klokken 10:26
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 23. februar 2013, klokken 09:54
TMS har svært lav luftmotstand sammenlignet med tilsvarende biler. For å få til dette har vel tesla tunet på alt som kan tunes. Med 5års garanti om noe skulle bli ødelagt er jeg ikke bekymret.

5 år ? Garantien er vel 4 år, med opsjon på 4 til. Jeg kommer nok til å kjøpe den opsjonen samt forhåndsbetalt service for hele 4+4 års perioden.

Du har helt rett, det er 4 år.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Nuvolari

TMS har svært lav luftmotstand sammenlignet med tilsvarende biler. For å få til dette har vel tesla tunet på alt som kan tunes. Med 5års garanti om noe skulle bli ødelagt er jeg ikke bekymret.

5 år ? Garantien er vel 4 år, med opsjon på 4 til. Jeg kommer nok til å kjøpe den opsjonen samt forhåndsbetalt service for hele 4+4 års perioden.

Vet vi hva den ekstra 4år opsjonen samt service koster?
Nordstrand, Oslo
eGolf

Stig O

Nei nå står det 5år eller 80000 km, det som kommer først.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

jahnarne

Norsk garanti (kanskje europeisk også - har ikke sjekket) er 5 år.

"Nybilsgaranti på 5 år eller 80 000 kilometer, avhengig av hva som kommer først"

8 år på batteriet. Har ikke sett muligheten for utvidet garanti i Europa dog.

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

Maartensommer

Noen som vet hvor grensen går for batterigarantien? 
Dersom jeg f.eks. har mistet 25% effekt på batteriet etter 8 år, er det grunnlag for nytt batteri?

Oreo

Dette kan umulig være noen "lost in translation" feil som vi har sett tidligere på de norske hjemmesidene, da tallenen faktisk er forskjellige fra de amerikanske sidene. Synd garantien er begrenset opp til 80 000km. Tror km renner fort på når en ikke trenger å tenke på bensinpriser, ser iallefall det på min Leaf.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Oreo

Sitat fra: Maartensommer på lørdag 23. februar 2013, klokken 11:50
Dersom jeg f.eks. har mistet 25% effekt på batteriet etter 8 år, er det grunnlag for nytt batteri?
Viktig å skille på "Nybilgaranti" og "Batterigaranti" her ja.
Spørsmålet du tar opp er ganske difust og vagt, noe som også er tatt opp her før. Meg bekjent er det vel ingen offesiell uttalelse på dette fra Tesla.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Øyvind.h

Sitat fra: Maartensommer på lørdag 23. februar 2013, klokken 11:50

Tesla har ikke offentliggjort vilkårene for europeisk garanti foreløpig. Kommer nok snart. Nissan krøp nylig til korset og satt en kapasitetsgrense i batterigarantien. Håper Tesla gjør det samme, men alt tyder på at batteriet i Model S vil vare svært lenge (svært forsiktig laderegime, temperaturstyring, fabrikkstyrte buffere og så stort batteri at du normalt får ekstremt små sykluser som bidrar til enorm forlengelse av levetid).

Sitat fra: Oreo på lørdag 23. februar 2013, klokken 11:53
Dette kan umulig være noen "lost in translation" feil som vi har sett tidligere på de norske hjemmesidene, da tallenen faktisk er forskjellige fra de amerikanske sidene. Synd garantien er begrenset opp til 80 000km. Tror km renner fort på når en ikke trenger å tenke på bensinpriser, ser iallefall det på min Leaf.

Du kan doble til 8 (eller 10??) år og 160.000km om du ønsker. Er helt enig i at km kommer til å akkumulere seg raskt! Gleder meg virkelig til langturer i Teslaen, og dem blir det garantert mange av :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Desdi

Sitat fra: Oreo på lørdag 23. februar 2013, klokken 11:53
Synd garantien er begrenset opp til 80 000km. Tror km renner fort på når en ikke trenger å tenke på bensinpriser, ser iallefall det på min Leaf.
Enig. Spesielt siden det er blitt mer eller mindre standard med 5 år/100.000 km på så og si alle merker. De siste 20.000 burde Tesla sette på som enda et bevis for at de har total "faith" i produktet.

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. februar 2013, klokken 12:13
Du kan doble til 8 (eller 10??) år og 160.000km om du ønsker. Er helt enig i at km kommer til å akkumulere seg raskt! Gleder meg virkelig til langturer i Teslaen, og dem blir det garantert mange av :)
Denne "dobling" av garantien som flere her nevner - den har jeg ikke sett på sidene til Tesla. Noen som vet prisleie på en slik forlengelse av garantien? Det ville absolutt vært noe jeg hadde valgt. Med mindre prisen er hinsides såklart.

christian1986

Spurte om dette under prøvekjøringen. Saken er at dette ikke kommer til å bli tilbudt i Norge grunnet noen lover(?) som forbyr det.

Nuvolari

Med normal kjøring vil tms sin range føre til svært få ladesykluser sammenlignet med f.eks leaf som gjennomgår en ladesyklus hver dag. Legger man dette til grunn bør batteriene på tms ha minst 15års levetid.

Men tidenstann er vel sikkert en faktor det og slik at selv med lite bruk har batteriene begrenset levetid.
Nordstrand, Oslo
eGolf

Gjermund

Er det noen som vet noe om hvordan batteriene eldes av tiden? Ikke bare sykler?

BE

Sitat fra: Nuvolari på søndag 24. februar 2013, klokken 07:42
Med normal kjøring vil tms sin range føre til svært få ladesykluser sammenlignet med f.eks leaf som gjennomgår en ladesyklus hver dag. Legger man dette til grunn bør batteriene på tms ha minst 15års levetid.

Men tidenstann er vel sikkert en faktor det og slik at selv med lite bruk har batteriene begrenset levetid.
For info: En ladesyklus er ikke det samme som en lading.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Nuvolari

Sitat fra: BE på søndag 24. februar 2013, klokken 10:01
Sitat fra: Nuvolari på søndag 24. februar 2013, klokken 07:42

For info: En ladesyklus er ikke det samme som en lading.

Det er akkurat det som er poenget mitt  :)

Både en Leaf og en tms vil lades hver dag. Mens en Leaf sannsynligvis gjennomgår en tilnærmet full ladesyklus hver dag vil en tms bruke en uke på å fullføre en ladesyklus ( avhenger selvsagt av kjørelengde).
Nordstrand, Oslo
eGolf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA