Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe importert elbil av Sandvika Bil?

Startet av mohpet, tirsdag 12. mars 2013, klokken 09:59

« forrige - neste »

mohpet

Idag begynte power limit å lyse under kjøring. Da bilen kom hjem var det 40% igjen, og den tar ikke lading. Kun ene grønne lyset oppå dashbordet lyser når ladekabelen er plugget i.

Noen tips? Og hvorfor lyste power limit? Var kaldt idag, kanskje -10.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

hma

Sjekk og verifiser at 12V-batteriet er OK.
Hvilket av de grønne lysene på dashboardet lyste? (jeg antar det var kontakt-symbolet).

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

mohpet

Det er kun kontaktsymbolet til høyre som lyser, ikke batterisymbolet til venstre. Status på 12v batteriet kjenner jeg ikke, men bilen er jo ikke 2 år engang?

Det som er rart er power limit symbolet som begynte å lyse to ganger, ene gangen nesten direkte etter oppstart fra garasjen om morgenen, med fullt batteri.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

hma

Det kan være flere ulike årsaker til at 12V-batteriet blir dårlig, men du må i alle fall kontrollere dette først.
Det er enkelt; du kan f.eks måle i sigarett/12V-uttaket i "hanskerommet".

Det er flere eksempler på dette forumet hvor svakt 12V-batteri utløser PL (power limit).

Anbefaler at du kjøper en smartlader og plugger til 12V-batteriet (gjerne via sigarettpluggen) over natten.
http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Zafir-45-batterilader/Pr363762000

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

mohpet

Takk, skal kjøpe en slik Ctek lader med 12v ledning lørdag og få ladet da. Sannsynligvis kommer Zebra batteriene til å gå ned mot null %, er det et problem? Jeg håper det er 12v batteriet som er årsaken her, sannsynligvis siden bilen fungerer helt fint ellers? Kun lading som ikke virker.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

hma

Det er en fordel om du får i gang ladingen før batteriet begynner å kjøle seg ned, men det er ikke krise.
Jeg beregnet grovt (i en annen tråd på forumet) av Zebra-batteriet tømmes ca 14% SOC per døgn, slik at det bør holde fram til lørdag.
Om du har en måler på ladekursen din, kan du måle og se om AC-varmeren fungerer når ladekabelen er tilkoblet (selv om bare den grønne kontaktlampa lyser). Det er en sjanse for at det vil fungere.
I alle fall kan du la bilen stå plugget til, så vil du se i morgen om ladestatusen har gått ned.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

mohpet

Sitat fra: hma på torsdag 21. februar 2013, klokken 22:08
Om du har en måler på ladekursen din, kan du måle og se om AC-varmeren fungerer når ladekabelen er tilkoblet (selv om bare den grønne kontaktlampa lyser). Det er en sjanse for at det vil fungere.
I alle fall kan du la bilen stå plugget til, så vil du se i morgen om ladestatusen har gått ned.

Hilsen
Håkon
Ser ut som om dette fungerer, varme til batteriene kommer fra ladekabel og batteristatus er uendret fra igår :D

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Jeg får ofte PowerLimit nå om dagen, så det behøver ikke bety noe rart.(Selv om det sikkert betyr det i dette tilfellet).

Det forekommer oftest hvis jeg pusher den når batteri er under 40-30%, men kan få den ellers og om jeg kjører den hardt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Bilen står med lading fra Ctek 3.6 på 12v batteriet nå, har stått en liten time. Hvor lang tid vil det ta før spenningen er høy nok til at Zebra lading kan starte? Når jeg tar ut og inn ladekabel nå skjer det fremdeles ingenting.

Sannsynligvis annen feil?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Jeg kom på en ting. Hvordan sjekker du SOC? SOC blir korrigert hver gang du setter på tenning, stort sett. Tror jeg? Så du ser ikke om den synker med mindre du starter bilen. Tror jeg :)

Kanskje det er noe galt med kabelen?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Nå gikk jeg ut og koplet ut Zebra ladekabel, samt koblet vekk Ctek 12v laderen. Startet opp og alt fungerer, ingen feil indikatorer. Rygget ut garasjen, tanken viser ca 15% max nå og tanklyset blinker.

Prøvde å lade, men den tar ikke lading. Idet jeg plugger i støpselet tennes det grønne blinkende car link lyset på sladden, som om alt er normalt ved 10A. Dobbeltklikker jeg så blinker det senere som ved 16A. Men det lades altså ikke.

Jeg koplet så til Ctek 12v laderen igjen, denne går på grønn dvs 12v batteriet er nå fulladet.

Definitivt noe annet feil her! :'(

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Høres ut som enten at PCU er vrang, eller at batteriet har verdier som ikke tillater lading. Dog - hadde ikke batteriet tillatt lading, ville den vel heller ikke kjørt. Tipper på at det er PCU.

Som en nødløsning kan du vel sette den i E, og få noen til å slepe deg? Så slipper du å fryse ned batteriet for mange ganger.

EDIT: Jeg kom foresten på et ubehagelig spørsmål. Hva gjør egentlig R&S hvis de må bytte din PCU, men de ikke har tilgang til ESP-software?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Carl Anton Stenling

Dette kan jo være PCU-feil. I en lignende situasjon for min bil kunne jeg høre at PCU startet lading en kort tid (summing) for deretter å stoppe. Et tips kan være å varme bilen opp (varm garasje) siden manglende lading på lav batterispenning visstnok forverres av lav omgivelsestemperatur.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hma

#13
Sitat fra: mohpet på lørdag 23. februar 2013, klokken 20:01
Nå gikk jeg ut og koplet ut Zebra ladekabel, samt koblet vekk Ctek 12v laderen. Startet opp og alt fungerer, ingen feil indikatorer. Rygget ut garasjen, tanken viser ca 15% max nå og tanklyset blinker.

Prøvde å lade, men den tar ikke lading. Idet jeg plugger i støpselet tennes det grønne blinkende car link lyset på sladden, som om alt er normalt ved 10A. Dobbeltklikker jeg så blinker det senere som ved 16A. Men det lades altså ikke.

Jeg koplet så til Ctek 12v laderen igjen, denne går på grønn dvs 12v batteriet er nå fulladet.
Bra gjort så langt, det er viktig å vite at 12V-batteriet er OK før man fortsetter.

Jeg lurer på en ting:
Torsdag 21. skrev du at bilen stod på 40% SOC. Jeg ba deg sjekke om ladestatus gikk ned dersom bilen stod plugget i, og du svarte dagen etter at SOC var uendret.
Hvorfor er ladestatus havnet ned på 15% nå? Har bilen stått frakoblet?
(grunnen til at jeg spørr er for å kunne luke ut selve AC-kretsløpet som en mulig feilkilde).

- 220V AC, pilot og plug_detect kommer fra bilens ladeplugg og ledes direkte til 16-pin rundpluggen på PCU
(se bilde1_framside_gen2_pcu).

- Inne i PCU termineres AC (L1, N og GND) i den hvite 5-pinpluggen øverst på det høyre kretskortet, merket "AC line IN". Pilot og plug_detect termineres på nabopluggen.
(se bilde2_bakside_gen2_pcu)

- Fra 5-pin pluggen inne i PCU, ledes AC tilbake til BMI via andre pinner på 16-pin rundpluggen.
  Man kan se på bilde2 at det går to brune og to blå ledninger inn i 5-pin pluggen. De tykke går til ladekontakten, mens de tynne går til AC-varmekontakten på BMI.

Om ladekladden (PCS) er i orden skal AC-kontakten på BMI forsynes uavbrutt. BMI på sin side kan styre om AC-varmeren skal kobles til/fra.
Jeg har ikke testet det selv, men om det stemmer skal man kunne sjekke dette ved å åpne serviceluke til BMI (forran passasjerstolen), ta av den runde AC-pluggen og måle med et multimeter (AC).

På bilde2 kan man også se de tre AC-sikringene som som forsyner Eltec Valere-laderen (den blanke boksen i midten). De famøse 20A sikringene for varme/air condition synes midt på kretskortet.


At den grønne kontaktlampen lyser på dashbordetbetyr bare at red-reléet i ladeporten kobler "plug_detect" til jord, hvilket er en forutsettning for at PCU skal kunne starte lading.

Din bil har ESP, og på denne versjonen er det en CAN-bus-kobling fra ABS/ESP-ECU'en til selve laderen. Det er mulig at ESP-systemet skaper krøll. Kanskje er det feil på noen av sensorene(?).
Jeg vil i alle fall råde deg til å lese ut alle feilkoder av bilen, både fra PCU og fra BMI. Det er avgjørende for å komme videre i feilsøkingen.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

mohpet

Takk for dette. Det viste seg litt senere på kvelden torsdag at status ikke var 40%, men snarere 20%. Med ladekabel tilkoblet har tapet vært ca 3-5% i døgnet, går ut fra at Zebra har noe spenningstap i seg selv utover å holde varmen (men dette er gjetning).

Fikk bilen via egen maskin opp til R&S Sandvika idag, så ser de på den imorgen.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA