Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Total kost ved eierskap på Model S Vs. billigere småbil.

Startet av Hamiso, mandag 11. mars 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Trond Arve på torsdag 21. februar 2013, klokken 15:20
Ok, takk for svar. 3 tonn tilsvarer to Leafer, vil ikke det gi relativt liten økning i drivstofforbruk?
Sikkert lite sammelignet med fergens totale forbruk. Men sikkert mer enn det to biler med dieselmotor ville brukt på å kjøre en tilsvarende strekning. Husk at ferger alltid kjører i "motbakke".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Griffel på torsdag 21. februar 2013, klokken 15:29
Sitat fra: Trond Arve på torsdag 21. februar 2013, klokken 15:20
Ok, takk for svar. 3 tonn tilsvarer to Leafer, vil ikke det gi relativt liten økning i drivstofforbruk?
Sikkert lite sammelignet med fergens totale forbruk. Men sikkert mer enn det to biler med dieselmotor ville brukt på å kjøre en tilsvarende strekning. Husk at ferger alltid kjører i "motbakke".
Akkurat det tviler jeg sterkt på. Skipsfart er uhyre effektiv. Energimessig koster det nesten ingenting i å sende en container fra Kina til Norge, f.eks.

Et containerskip med 10 000 containere vil bruke ca 200 tonn bunkersolje per dag i 40 km/t. Mellom Norge og Kina er det ca 20 000 km, så da vil man bruke ca 4150 tonn bunkers olje, eller ca 400 liter olje per container. En container tilsvarer opptil 21,6 tonn når man trekker fra selve containeren. Altså kan du få fraktet vekten til en nissan leaf fra kina til norge for rundt 30 liter olje. Ikke spesielt mye, vil jeg si. En dieselbil ville vel kommet seg ca Oslo - København for samme mengde energi.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hamiso

Det var nokre alvorlege utrekningar.
Men eg håpar nå uansett at nokre vestlandsgründarar ser dette, eller dei som har visjonane klare for "el39". Ferjene kunne jo ha byrja i det små, med å tilby "langsam-lading", å stilla til disposisjon ein kontakt eller to, kanskje fleire. Å lada bilen ein time med 10 amp. ladekontakt hjelper faktisk ein del på batteriet mitt, i alle fall. Og dødtid blir utnytta litt betre på tur over fjorden, når ein uansett står i ro. Så kunne dei muligens ha prøvd med ein hurtigladestasjon, etterkvart fleire, viss det fungerte.
Viss me ikkje tenkte så veldig på miljøet ei lita stund (he-he), for det kan diskuterast i det uendelege i forhold til både elbilisme og det meste anna; så ville vel ei slik løysing ha vore veldig bra for elbilistane? Og noko me kunne ha fronta overfor dei som legg til rette for infrastrukturen? Slik at det blir endå litt lettare å bruka bilen vår?
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Griffel

En ferge skal akselerere hvert 20min ut fra fergeleiet, siden den ikke går på et fast underlag skjer det med at den i tillegg til å akselere seg selv må akselerere mye vann i motsatt retning. Nokså ulikt et kontainerskip som akselerer i kina og som når den har kommet i sig deretter kjører relativt jevnt i 2- 3uker.

Ellers er jeg jo enig i komfortelementet som ligger i å kunne lade når en alikevell må ha en pause, og at en av slike hensyn gjerne kan ønske seg det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Personlig ser jeg ikke realismen i lading på ferge uansett. Det er svært sjelden jeg har tatt ferge og ikke har måttet vente ihvertfall et kvarter. I så fall har det vært samband med meget hyppige avganger. Noen ganger har det vært opptil 3 timer å vente :/

Så personlig står jeg ved at lading på kaia er bedre. Der er det gjerne mye strøm tilgjengelig, og får man opp en CHAdeMO og 2x22kW Mennekes kan tre biler lades samtidig. Så lenge man garanterer disse plass på ferga (men da sist inn) er det ikke noe problem å stå utenfor den normale køen.

Trenger du mer lading enn du får mens du venter på ferga kan du ta neste (om det er høyfrekvent samband) eller lade litt på andre siden (der blir jo ladestasjonene ledig når ferga ankommer).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hamiso

Hm. Det var rart. Mi erfaring med ferger er at det varierer veldig kor mykje eg må stå og venta. Nokre gonger er det ein time. Andre gonger ein halvtime. Eller fem minutt. Eller eg kjem akkurat tidsnok til å køyra rett på ferga. Og når eg har køyrd mellom to ferger, har det av og til blitt å treffa akkurat på tida. Så eg ville nå som potensielt vestlandsk elbilist vore veldig glad om det då blei lademoglegheiter på fergene, når eg likevel tok kaffepausen ombord.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Barskog

Danskene har skjønt det. Hurtiglading av alle typer både før, underveis og etter ferjeturen:
https://www.clever.dk/nyheder/spar-200-km-i-elbil-med-mols-linien-og-clever/
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA