Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nyheter fra dagens Tesla event

Startet av Nord, søndag 10. mars 2013, klokken 23:00

« forrige - neste »

Nord

Jeg har et generelt inntrykk av at de aller fleste her inne har en arbeidsgiver som er svært positiv til elbil-tiltaket vi fremmer.

Jeg lurer derfor på hvordan ordning dere har med arbeidsgiver?
Betaler du for brukt strøm?
Er arbeidsgiver vrang og nekter lading i det hele tatt?
Eller er arbeidsgiver raus og sponser deg med strøm og kanskje en ordentlig ladestasjon?

Jeg spør fordi dette er et aktuelt tema for min egen del.
Arbeidsgiver synes dette er et artig tiltak. Og det var heller ikke noe problem for utleier av parkeringsplass å legge ut en skjøteledning.

Nå, 3 måneder senere, fikk jeg trekk i lønn.
Det var trukket 800 kroner. Et beløp for hele året med lading tenker jeg.
Neida. Dette var for 2 måneder.
To ting; De har belastet en strømpris på 125 øre (Trodde du det var med MVA? Neida! Legg på det også!)
I tillegg hadde jeg angivelig et forbruk på 22,4 kWh per dag... Utleier har angivelig kontroll på forbruket.
Dette er nesten mer strøm enn det er plass til i batteripakka. Lader til 80% på en Leaf. Dessuten benyttes bare 40% av batteripakka når jeg skal på jobb.
Min nærmeste sjef er uenig i at jeg skal bli belastet, men økonomiaavdelingen har et annet syn.

Jeg betaler mer enn gjerne for strømmen jeg bruker. Skulle bare mangle. Misunnelsen er ofte større enn kjønnsdrifta, og ønsker å stå for mitt valg av bil.

Hvordan løser dere dette med arbeidsgiver? Hvis det betales, hvordan ordning har dere? Fast symbolsk beløp? Måler? Bør utleier / arbeidsgiver ha et påslag til nesten dobbel strømpris? Hvem bør stå for en evt måling? Ladepunktet jeg benytter er en kabeltrommel og er tilgjengelig for alle med tilgang til plassen. Jeg har dog ingen tro på at denne blir benyttet av andre. Så selv har jeg ingen tiltro til den avregningen som blir utført blir gjort ærlig.

Synspunkter?

Yagi

Min arbeidsgiver var tidlig ute med lademulighet. 8 ladepunkter ble satt opp for mange år siden, og som eneste elbileier de første årene hadde god plass å boltre meg på.  Nå er situasjonen en annen. Arbeidsgiver har satt opp 14 ladepunkt, men med  > 15 elbiler er det til tider trangt om plassen.

Det er ingen måling av strøm per ladepunkt, og heller ingen fakturering.

Ville ikke ha noe imot å betale for dokumentert strømforbruk. (Men da bør det være reelle verdier - ikke en eller annen vilkårlig strømpris)

Forøvrig har ikke arbeidsgiver lov til å trekke deg i lønn uten skriftlig avtale. (eller div andre spesielle forhold) Se arbeidsmiljøloven §14-15.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Rio

Sitat fra: Nord på onsdag 20. februar 2013, klokken 18:19
Jeg har et generelt inntrykk av at de aller fleste her inne har en arbeidsgiver som er svært positiv til elbil-tiltaket vi fremmer.

Jeg lurer derfor på hvordan ordning dere har med arbeidsgiver?
Betaler du for brukt strøm?
Er arbeidsgiver vrang og nekter lading i det hele tatt?
Eller er arbeidsgiver raus og sponser deg med strøm og kanskje en ordentlig ladestasjon?

Jeg spør fordi dette er et aktuelt tema for min egen del.
Arbeidsgiver synes dette er et artig tiltak. Og det var heller ikke noe problem for utleier av parkeringsplass å legge ut en skjøteledning.

Nå, 3 måneder senere, fikk jeg trekk i lønn.
Det var trukket 800 kroner. Et beløp for hele året med lading tenker jeg.
Neida. Dette var for 2 måneder.
To ting; De har belastet en strømpris på 125 øre (Trodde du det var med MVA? Neida! Legg på det også!)
I tillegg hadde jeg angivelig et forbruk på 22,4 kWh per dag... Utleier har angivelig kontroll på forbruket.
Dette er nesten mer strøm enn det er plass til i batteripakka. Lader til 80% på en Leaf. Dessuten benyttes bare 40% av batteripakka når jeg skal på jobb.
Min nærmeste sjef er uenig i at jeg skal bli belastet, men økonomiaavdelingen har et annet syn.

Jeg betaler mer enn gjerne for strømmen jeg bruker. Skulle bare mangle. Misunnelsen er ofte større enn kjønnsdrifta, og ønsker å stå for mitt valg av bil.

Hvordan løser dere dette med arbeidsgiver? Hvis det betales, hvordan ordning har dere? Fast symbolsk beløp? Måler? Bør utleier / arbeidsgiver ha et påslag til nesten dobbel strømpris? Hvem bør stå for en evt måling? Ladepunktet jeg benytter er en kabeltrommel og er tilgjengelig for alle med tilgang til plassen. Jeg har dog ingen tro på at denne blir benyttet av andre. Så selv har jeg ingen tiltro til den avregningen som blir utført blir gjort ærlig.

Synspunkter?

Aldri hørt om noen arbeidsgiver som har tatt betalt for det.

Hos oss har de betalt titusenvis av kroner for å trekke egne kurser frem til hver elbilplass, og nettopp utvidet med flere. Det er ingen måling, og ingen registrering over hvem som bruker hva.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Nord på onsdag 20. februar 2013, klokken 18:19
Jeg har et generelt inntrykk av at de aller fleste her inne har en arbeidsgiver som er svært positiv til elbil-tiltaket vi fremmer.

Jeg lurer derfor på hvordan ordning dere har med arbeidsgiver?

Hvordan løser dere dette med arbeidsgiver? Hvis det betales, hvordan ordning har dere? Fast symbolsk beløp? Måler? Bør utleier / arbeidsgiver ha et påslag til nesten dobbel strømpris? Hvem bør stå for en evt måling?

Synspunkter?

Jeg har fått tildelt abonnementskort til parkeringskjelleren i Oslo City av arbeidsgiver. Der er det nå 6 ladeplasser. Disse koster ikke noe ekstra å benytte når parkering alt er betalt. De gangene jeg må kjøre bil jobber jeg til slike tidspunkter at det alltid er ledig plass der, må som regel bruke kortet for å åpne hovedporten også siden senteret er stengt da.

Men fra høsten av blir det Tesla til jobb isteden, da er jeg ikke avhengig av lading. Kommer alikevel til å plugge inn, det er jo gratis ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på onsdag 20. februar 2013, klokken 19:33
Hos oss har de betalt titusenvis av kroner for å trekke egne kurser frem til hver elbilplass, og nettopp utvidet med flere. Det er ingen måling, og ingen registrering over hvem som bruker hva.

Enkel løsning på betaling: Arbeidsgiver har en måler som er felles for alle punktene. Alle som bruker dem får tildelt nøkkel, parkeringslapp eller lignende og betaler en lik andel av den totale kostnaden. Jo flere som har tilgang, jo flere til å dele på regningen, som da selvfølgelig blir større. Kan leses av og justeres f.eks kvartalsvis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KaiRK

Arbeidsgiver hadde frem til forrige uke en 16a fordelt på 2 stikk. Etter at jeg komenterte dette ovenfor personalsjef kom det opp 5 nye stikk med hver sin 16a. Vi har nå totalt 6 elbilplasser med hver sin 16a, det er kun 2 elbiler blandt oss ansatte. Bruk er gratis for arbeidstakere og besøkende. Jeg er MEGET fornøyd med arbeidsgiver!
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

jkirkebo

Sitat fra: KaiRK på onsdag 20. februar 2013, klokken 20:54
Arbeidsgiver hadde frem til forrige uke en 16a fordelt på 2 stikk. Etter at jeg komenterte dette ovenfor personalsjef kom det opp 5 nye stikk med hver sin 16a. Vi har nå totalt 6 elbilplasser med hver sin 16a, det er kun 2 elbiler blandt oss ansatte. Bruk er gratis for arbeidstakere og besøkende. Jeg er MEGET fornøyd med arbeidsgiver!
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

#7
Sitat fra: Nord på onsdag 20. februar 2013, klokken 18:19
Nå, 3 måneder senere, fikk jeg trekk i lønn.
Det var trukket 800 kroner. Et beløp for hele året med lading tenker jeg.
Neida. Dette var for 2 måneder.
To ting; De har belastet en strømpris på 125 øre (Trodde du det var med MVA? Neida! Legg på det også!)
I tillegg hadde jeg angivelig et forbruk på 22,4 kWh per dag... Utleier har angivelig kontroll på forbruket.
Dette er nesten mer strøm enn det er plass til i batteripakka. Lader til 80% på en Leaf. Dessuten benyttes bare 40% av batteripakka når jeg skal på jobb.
Hvis det er snakk om en skjøteledning er det ikke umulig du har betydelige tap i ledningen. Det er ikke direkte anbefalt å lade med skjøteledning. (Jeg håper det er ihvertfall en god skjøteledning, ellers så er det en mulighet for at den kan begynne å brenne når det blir varmt ute.)

Kan du lese ut spenningen mens du lader? Er den under 200V ville jeg sett nærmere på det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hamiso

Hos min arbeidsgjevar syntes dei det var spanande og fann raskt ein høveleg plass med stikkontakt til å parkera bilen. Dei snakka òg om å setja opp ein ladestasjon, sidan dei rekna med at det ville koma fleire elbilar etterkvart (førebels er eg den einaste).
Arbeidsgjevaren til kona mi sørga for at det blei satt opp ein stikkontakt i veggen med ein gong ho spurde.

Har inntrykk av at ein del synest det er artig å hjelpa dei få som akkurat nå vil bruka elbil til jobben i området her. Men dersom det etterkvart blir mange som gjer det same, vil ein del arbeidsgjevarar kanskje vurdera ei finansiering av ladinga.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. februar 2013, klokken 21:29
Hvis det er snakk om en skjøteledning er det ikke umulig du har betydelige tap i ledningen. Det er ikke direkte anbefalt å lade med skjøteledning. (Jeg håper det er ihvertfall en god skjøteledning, ellers så er det en mulighet for at den kan begynne å brenne når det blir varmt ute.)
En kabel trommel er ingen god løsning, og pass for all del på at kablen er trukket av trommlen.
På den annen side er det neppe her pengene går. en 25m 2,5 kvadrat belastes med 16 A utvikler rundt 100W eller en snau kWh i løpet av en arbeidsdag. Er den ikke helt kveilet ut blir den farlig varm.

Arbeids givere bør av HMS grunner støtte opp om elbiler, og sørge for lademulighet av M grunner og sikkelige stikkontakter av S grunner. Jeg fikk stikkontakt og gratis strøm de 8 årene jeg brukte elbil på jobb, og de som kom etter får det fortsatt.

Nå er det vel ikke egentlig urimlig å betale for strømmen, men det må i arbeidssammenheng ikke være mer enn det det koster. Å bli belastet for 22 kWh per arbeidsdag når forbruket er under det halve er klar urimelig. Et rimlig estimat beregnet utfra hvor langt det er fram og tilbake fra der du bor burde være tilstrekkelig om arbeidsgiver insisterer, men det virker litt smålig av bedriften.

Jeg tror det store flertall av arbeidsgiver spanderer strømmen på sine ansatte med elbil under overskrifter som HMS, smarte arbeidsreiser, miljøfyrtårn o.l.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Trist sak og høre om.  Har dere "Røykerom" også,det virker litt gammeldags.  Men typisk "Norsk",misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

edyrli

Jeg har jobbet og ladet i 3 forskjellige firma. Ingen av plassene har det vært noe snakk om betaling av støm. I 2 av firmaene ble det satt opp ladeplass etter jeg forespurte det.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Griffel på torsdag 21. februar 2013, klokken 00:54
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. februar 2013, klokken 21:29
Hvis det er snakk om en skjøteledning er det ikke umulig du har betydelige tap i ledningen. Det er ikke direkte anbefalt å lade med skjøteledning. (Jeg håper det er ihvertfall en god skjøteledning, ellers så er det en mulighet for at den kan begynne å brenne når det blir varmt ute.)
En kabel trommel er ingen god løsning, og pass for all del på at kablen er trukket av trommlen.
På den annen side er det neppe her pengene går. en 25m 2,5 kvadrat belastes med 16 A utvikler rundt 100W eller en snau kWh i løpet av en arbeidsdag. Er den ikke helt kveilet ut blir den farlig varm.
Vi vet ikke tilstanden eller lengden på skjøteledningen. Det kan hende tapet er nærmere 500 W, noe som vil også øke ladetiden og det totale tapet, og spenningsfallet vil redusere effektiviteten på laderen. 500 W tap trenger ikke ha noen dårlige konsekvenser på vinteren, når det er plenty med kjøling, men kan starte en brann på sommeren.

Hvis vi antar 9 kWh som skal lades, 500 W tap i skjøteledningen, 3,2 kW tilgjengelig ladeeffekt og 70% effektivitet på laderen, så vil regnestykket bli slik:

3,2 * 0,7 = 2,24 kW
9 kWh / 2,24 kW = 4 timer
(3,2 + 0,5)kW * 4 timer = 14,8 kWh forbrukt energi.

Dette er litt mer enn man kanskje ville anta til å begynne med.

Med disse forutsetningene må man for å bruke 22 kWh per dag måtte bruke 60% av batteriet på vei til jobb, ikke 40%. (Mindre om det brukes forvarming når man skal hjem.)

Altså vil jeg konkludere med at 22,4 kWh per dag er plausibelt i worst case. Da er det lurt for Nord å se på spenningen under lading, for å regne ut tapet i ledningen, og logge strømforbruket til bilen. (Jeg vet ikke hvor detaljert forbruk du kan hente ut fra en Leaf.)

Hvis man kan vise til logger og utregninger der forbruket ikke er i nærheten av 22,4 kWh bør det være relativt enkelt å få redusert kravet. Da må det ha vært noe mer last på den kursen enn bare elbilen. (Og det er helt sant at arbeidsgiver har ingen rett til å trekke det fra lønnen uten avtale, så der ville jeg vært mildt sagt irritert.)
Sitat fra: Griffel på torsdag 21. februar 2013, klokken 00:54Arbeids givere bør av HMS grunner støtte opp om elbiler, og sørge for lademulighet av M grunner og sikkelige stikkontakter av S grunner. Jeg fikk stikkontakt og gratis strøm de 8 årene jeg brukte elbil på jobb, og de som kom etter får det fortsatt.

Nå er det vel ikke egentlig urimlig å betale for strømmen, men det må i arbeidssammenheng ikke være mer enn det det koster. Å bli belastet for 22 kWh per arbeidsdag når forbruket er under det halve er klar urimelig. Et rimlig estimat beregnet utfra hvor langt det er fram og tilbake fra der du bor burde være tilstrekkelig om arbeidsgiver insisterer, men det virker litt smålig av bedriften.

Jeg tror det store flertall av arbeidsgiver spanderer strømmen på sine ansatte med elbil under overskrifter som HMS, smarte arbeidsreiser, miljøfyrtårn o.l.
Jeg er helt enig i at arbeidsgiver burde tilrettelegge for lading av elbil på jobb, og 125 øre/kWh før moms er helt horribelt. Her antar jeg utleier tar seg godt betalt og sender kostnaden videre til arbeidsgiver. Som så sender regningen pluss moms osv til Nord.

Hvis Nord kun bruker 40% på vei til jobb er det ikke egentlig noe behov for lading på jobb, så jeg ville vurdert å kun lade hjemme. Med den kostnaden ville jeg ihvertfall krevd å få satt opp et faktisk ladepunkt med egen måler, slik at det ikke begynner å brenne, og utregningen av forbruket ble riktigere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

#13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 21. februar 2013, klokken 08:47
Vi vet ikke tilstanden eller lengden på skjøteledningen. Det kan hende tapet er nærmere 500 W, noe som vil også øke ladetiden og det totale tapet, og spenningsfallet vil redusere effektiviteten på laderen. 500 W tap trenger ikke ha noen dårlige konsekvenser på vinteren, når det er plenty med kjøling, men kan starte en brann på sommeren.
Jo da, dersom noen lader 16A via en 80m lang 1,5mm2 skjøteledning i varme omgivelser kan en komme opp i noe slikt, og er det på noen form av trommel blir det garantert brann. Jeg håper ingen er så dumme. Er det dette en blir tilbudt er det bedre å takke nei av sikkerhetsgrunner.
Strengt tatt er det ikke lovlig å ha skjøteledninger som et permanent arrangement.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nord

Kabeltrommelen er dradd ut i sin helhet. Denne er på 20 meter, merket med maks 16A (Dette gjelder vel kun over en kort periode)
Jeg benyttet 10A (Original) lader på denne tiden, og har den siste måneden benyttet 6A fra ChargeAmps.

Min utregning er et forbruk på 2,2 kWh/mil (Godt med varme. Gidder ikke å fryse hvis jeg nå da ikke må) Jeg har 43 km til jobb.
Delt på 22 kWh tilgjengelig på batteri blir det 43% av batteripakka.
Ønske om å kun lade til 80% gjør at jeg er avhengig av å kunne lade.

Jeg kunne ha banket hardt i bordet at jeg kan dokumentere enhver kWh jeg har benyttet på jobb. Dette via Carwings. Men det hadde blitt en flau affære da Carwings stort sett ligger nede for telling... :-P

Jeg vil tro det hele ender med at utleier av parkeringsplassen ikke lenger ønsker å tilby dette. Må da vente til kommunen får opp ladepunkter. De, som er på randen av konkurs, ønsker selvfølgelig å tilby dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA