Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solar Chariot

Startet av Griffel, tirsdag 04. mars 2008, klokken 19:27

« forrige - neste »

Griffel

Denne kommer fra Nederland:

http://www.uboatworx.com/flash/index.html

En nederlender var vell også den første til å lage en ubåt, av tre trukket med lær og med årer som framdrift, men denne er altså elektrisk.

Denne finnes som både 1 og 2 seter. 4 seter er under utvikling. Du sitter tørt i normalt trykk, har klimaanlegg og kan dykke helt ned til 50 m. (skroget skal tåle over 200m). Siden dette er i et en(1)atmosfærerom er det ikke bruk for noe dekompresjon.

2,5 timer under vann varer strømmen, men sikkerhetsutstyrt gjør at du kommer opp selv om du skulle glemme tiden og luft tanken holder i 36 timer (husk å fylle på før du dykker). Her nytter det ikke å gå ut å dytte.

To el motorer for framdrift og to til å regulere dybden med. Lades fra stikkontakt på 12 timer, men oksygen må du kjøpe fra noen som driver med slikt.

Produsenten krever at du tar et pilot kurs, og prisen? skal vi gjette på ca 1 mil+.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: Griffel på mandag 25. februar 2008, klokken 20:11
En nederlender var vell også den første til å lage en ubåt, av tre trukket med lær
Genialt, da kunne han navigere med kompass.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#2
Fant en liten norsk artikkel om ubåten. Her er det også flere bilder.
Jeg gjettet nok litt høyt på pris i følge denne artikkelen koster den "bare" 750 000,-


http://www.kastloss.no/nyheter/article129406.ece

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

morten

Hva med en ekte u-båt fra 2. verdenskrig...de var jo elektrisk under vann.   Kansje vanskelig å seile alene.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

bosonic

Verdens største elektriske båt har en motorstyrke på 86 Megawatt. Dette tilsvarer 172 000 000 Minn Kota 12V elektriske påhengsmotorer
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Det er vell egentlig en seriehybridbåt, så jeg vet ikke om den kan godkjennes som elbåt.

Rekkevidden på batteridrift trekkes sterkt i tvil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

dodger

Har litt sansen for disse ubaatene www.deepflight.com.
De bruker vinge prinsippet forran ballast prinnsippet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA