Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takboks

Startet av Oreo, søndag 10. mars 2013, klokken 09:47

« forrige - neste »

TS

Sitat fra: tklev på mandag 17. november 2014, klokken 02:52
Sitat fra: sn0le på mandag 17. november 2014, klokken 01:38
10-15% lengre rekkevidde, hvor finner man info rundt det?
Mener å ha lest 10-15 miles, men det er jo ikke det samme.

Den vil ikke ha lengre rekkevidde på kortere start/stop turer. Det er kun på "highway" speeds den vil dra nytte av bedre gear ratio.

Men du har nok rett at det er 10-15 miles det snakkes om og da ved en veldig spesifikk og høy snittfart.

Med marginalt utvidet rekkevidde på motorvei, så ser jeg ikke at dette skulle ha noen betydning.
Man har jo snart SuperLadere langsmotorvei hver 20.mil på Europaveier fra Tromsø til Lisboa
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Havebigfun

Sitat fra: TS på tirsdag 18. november 2014, klokken 21:44
Sitat fra: tklev på mandag 17. november 2014, klokken 02:52
Sitat fra: sn0le på mandag 17. november 2014, klokken 01:38
10-15% lengre rekkevidde, hvor finner man info rundt det?
Mener å ha lest 10-15 miles, men det er jo ikke det samme.
Den vil ikke ha lengre rekkevidde på kortere start/stop turer. Det er kun på "highway" speeds den vil dra nytte av bedre gear ratio.
Men du har nok rett at det er 10-15 miles det snakkes om og da ved en veldig spesifikk og høy snittfart.
Med marginalt utvidet rekkevidde på motorvei, så ser jeg ikke at dette skulle ha noen betydning.
Man har jo snart SuperLadere langsmotorvei hver 20.mil på Europaveier fra Tromsø til Lisboa
Emnet har ikke noe i denne tråden å gjøre - men hvis det er økende relativ rekkevidde jo fortere du kjører er det ikke verst mtp turer over lengre distanser med høyere hastigheter. På min tur på 1550 km over 7 SC og 18 timer hadde noen min spart per ladeøkt gjort forskjell- og det er den tregeste ladetiden på slutten som kan kuttes- det kan fort bli en del reisetid spart over lange distanser- konkret kanskje 30-60 min.

pwb

På finn står dette på en  "Bilen leveres med helt nytt ratt, ny driveunit (motor) og ny B-stolpe (slitedel som fort blir slitt ved inn/utstigning av bil)." en slitedel vil vel da si at den er betalt av eieren og ikke noe garanti eller forsikringsgreier. Første gangen jeg har hørt om at en B-stolpe er slitedel, men en gang skal jo være først uansett. Men hvis den må skiftes en gang i året, hvor dyrt og vanskelig er det? Hvis det er dyrt og den må byttes en gang i året/20.000km så burde vel det ha innvirkning på bruktbilprisen det også?



frosken

Ah, pwb. At du bruker så mye tid på en bil du misliker.

Det er min annonse du viser til. Slitedel er feil ordvalg, skal korrigere det. Men det er en utstående kant med skinn som man lett gnir seg inntil ved inn- og utstigning.

På min bil hadde jeg en litt dårlig søm som jeg påpekte ved utlevering. Har ikke prioritert å mase på å få den byttet, men nå har de fått bestilt opp delen og den blir byttet om en ukes tid.

Muffinman

Min bil er for øvrig kjørt 50.000 uten merker av noe slag på dette stedet.

frosken

Jeg har en veldig trang garasje som gjør at jeg gnir meg godt inntil den hver morgen og ettermiddag. Det utgjør nok en del ekstra slitasje. YMMW som de sier på Internett.

cairnz

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. november 2014, klokken 09:02
Min bil er for øvrig kjørt 50.000 uten merker av noe slag på dette stedet.

Samme her. Ser nytt ut.
Elbilist

Muffinman

pcb må ta inn over seg at hele bilen er en slitedel som ikke varer evig. Ja faktisk gjelder det også små miniatyr-elbiler som ser ut som en resirkulert septiktank med hjul (sitat ukjent) påmontert varmeovn som spyr ut illeuktende dieselrøyk.

B_Tesla

Sitat fra: pwb på tirsdag 25. november 2014, klokken 07:00
en slitedel vil vel da si at den er betalt av eieren og ikke noe garanti eller forsikringsgreier...

Da er det vel ingen slitedeler på en Tesla. Siden dette er inkludert i service prisen på 4500. Må bremser byttes, så byttes de. Ekstra kostnad er 0 kr.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Øyvind.h

Sitat fra: frosken på tirsdag 25. november 2014, klokken 08:25
Ah, pwb. At du bruker så mye tid på en bil du misliker.
Ingen dag uten litt mer surt oppgulp :)

Ingen slitasje på B-stolpen i min bil. Men klart, legger man setet helt tilbake så man drar seg langt B-stolpen så vil den slites. Tesla har kunstskinn på B-stolpen der andre produsenter har enkel hardplast.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olauten

Utslitt skinn på B-stolpe er ikke en slitedel, men noe som rammer de som både er slurvete med inn/utstigning. Leste først om dette i USA som et tilstedeværende problem, men tror vel det har med bredden på folk der nede, hjelper ikke å være småfeit når man skal inn og ut av bilen :) Har hatt min i over ett år nå og det er ikke noe slitasje å spore her.
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

Brede

Var i utgangspunktet bekymret for denne slitasjen da demobilene i fjor så ut som de hadde vært i krigen på akkurat dette punktet, men ser her strøkent ut etter ett år!  :)

frosken

Det er helt klart alfa og omega hvordan man stiger inn og ut. For meg med trang garasje er jeg "glad" for at jeg hadde en dårlig søm som gjør at jeg nå får ny b-stolpe.

Dette bildet er tatt i dag etter ganske nøyaktig 20.000 km.

frosken

Ser ut til at det fremdeles blir solgt biler jevnt og trutt.

Tipper det blir færre og førre til salgs nå frem til over nyttår. Da kommer det trolig en ny bølge av alle som har bestilt ny bil og ikke ville være foruten Tesla i ventetiden. Ikke umulig at prisene vil få en knekk når folk kanskje har litt dårligere tid med å selge. Om man kombinerer dette med en innbytteordning fra Tesla med lavere (og mer realistiske?) tilbakekjøpspriser enn det mange forventer å få på det private markedet ser jeg for meg en lukurativ periode for kjøpere i bruktmarkedet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA