Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takboks

Startet av Oreo, søndag 10. mars 2013, klokken 09:47

« forrige - neste »

PerAsperaAdAstra

Nei, absolutt ikke, har Tesla fra før (P85+) som jeg er veldig fornøyd med.

Tenkte bare å realitetsorientere en del drømmere.

Foodsta

Jeg bestilte TMS i slutten av august. Fikk som alle andre som bestilte rundt dette tidspunktet spm fra DS om jeg ville oppgradere til 4x4. Hadde aldri tenkt på dette som et alternativ før jeg begynte å lese dette forumet. Media elsker å skape et bilde at dette er et must i Norge, og når de med ekstra feit lommebok selger sin p85+ sin bil for å få det ypperste er det forståelig, men hvor mange trenger egentlig 4x4? Bor i Oslo og drar på fjellet 2 ganger i året. Gidder ikke å blåse 30 lakser på noe jeg aldri har savnet tidligere. Om 7 år når bilen selges så tror jeg ikke 4x4 er utslagsgivende på hva en får for bilen..

turfsurf

Sitat fra: Foodsta på søndag 16. november 2014, klokken 20:49
Jeg bestilte TMS i slutten av august. Fikk som alle andre som bestilte rundt dette tidspunktet spm fra DS om jeg ville oppgradere til 4x4. Hadde aldri tenkt på dette som et alternativ før jeg begynte å lese dette forumet. Media elsker å skape et bilde at dette er et must i Norge, og når de med ekstra feit lommebok selger sin p85+ sin bil for å få det ypperste er det forståelig, men hvor mange trenger egentlig 4x4? Bor i Oslo og drar på fjellet 2 ganger i året. Gidder ikke å blåse 30 lakser på noe jeg aldri har savnet tidligere. Om 7 år når bilen selges så tror jeg ikke 4x4 er utslagsgivende på hva en får for bilen..

Enig i dette, du får nok ikke igjen det du betaler for 4x4. Men litt høyere salgspris får du nok, og litt mere lettsolgt bil. Som alt annet ekstrautstyr egentlig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TS

#618
Sitat fra: turfsurf på søndag 16. november 2014, klokken 21:20
Sitat fra: Foodsta på søndag 16. november 2014, klokken 20:49
Jeg bestilte TMS i slutten av august. Fikk som alle andre som bestilte rundt dette tidspunktet spm fra DS om jeg ville oppgradere til 4x4. Hadde aldri tenkt på dette som et alternativ før jeg begynte å lese dette forumet. Media elsker å skape et bilde at dette er et must i Norge, og når de med ekstra feit lommebok selger sin p85+ sin bil for å få det ypperste er det forståelig, men hvor mange trenger egentlig 4x4? Bor i Oslo og drar på fjellet 2 ganger i året. Gidder ikke å blåse 30 lakser på noe jeg aldri har savnet tidligere. Om 7 år når bilen selges så tror jeg ikke 4x4 er utslagsgivende på hva en får for bilen..

Enig i dette, du får nok ikke igjen det du betaler for 4x4. Men litt høyere salgspris får du nok, og litt mere lettsolgt bil. Som alt annet ekstrautstyr egentlig.
For min del gir D versjonen meg mindre bruksverdi.
I dag kan jeg frakte 7 passasjerer og barnevogn i "Frunken". 
Nordmenn er hysterisk opptatt av 4wd.. I alle fall vil noen få oss til å tro det.
Etter en vinter med 2wd og piggfrie på Model S vet jeg at jeg ikke trenger det. 
Bedre å ha kjetting i frunken for nød..Det tar mindre plass og man sparer 29.000kr...
Husk også at det er et marked for bilene andre steder i Europa hvor de ikke bryr seg om 4wd,. 
Jeg har to kjøpere fra Danmark på hånd.. Ryktene sier at de slipper mva på ett år gamle elbiler .... Der er det mva på nye.. og har har alt for få brukte..

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

Sitat fra: PerAsperaAdAstra på søndag 16. november 2014, klokken 13:53
Svært få som blir solgt på finn ser det ut som, og de fleste er jo priset kunstig høyt.

Markedet er jo i stor grad mettet nå, de fleste som ønsker seg Tesla og har råd til det har kjøpt bil allerede. Det er ikke ubegrenset med personer som har 600+ tusen å bruke på bil.

I og med 6000 solgte så langt er det en stor "pool" som på et eller annet tidspunkt ønsker å selge sine biler, og mange av disse ønsker seg firehjulstrekk. Da har man de kjente mekanismene med tilbud og etterspørsel. På sikt tror jeg bakhjulsdrevne Tesla vil være mye mindre attraktive enn firehjulstrekkerne.
Mange selger kun dersom differansen til ny bil blir liten nok..
Prisene har steget i andre land og det gjør her også snart.
Brukte Teslaer fra Norge har et marked utenfor landet og det er et halvt års leveringstid...Tror det er veldig få desperate selgere..
Min ligger på finn og kommer ikke til å selges under prisantydning, men heller over...
Utenlands..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

sigurdi

Største fordel med AWD på Tesla er ikke 4x4, men nye drive uniter,  fordeler kreftene på to akslingene, bedre rekevidde med motorvei kjøring (10-15% i 100-110), bedre regenerering siden fremhjulene kan brukes og da fungere som vanlige bremser. (60/40)
Er allerede 5500 RWD biler så om 3-4 år skiller en AWD seg ut i mengden til salgs.
(Pluss på alle biler fra i høst, er helt nytt bremsesystem, og styresystemet, bremser uten vakum klokke)
Men lengre rekevidde alene er verdt pengene, spesielt om 3-4 år når kapasiteten kanskje er gått ned 5-10%.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sn0le

10-15% lengre rekkevidde, hvor finner man info rundt det?
Mener å ha lest 10-15 miles, men det er jo ikke det samme.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

tklev

Sitat fra: sn0le på mandag 17. november 2014, klokken 01:38
10-15% lengre rekkevidde, hvor finner man info rundt det?
Mener å ha lest 10-15 miles, men det er jo ikke det samme.

Den vil ikke ha lengre rekkevidde på kortere start/stop turer. Det er kun på "highway" speeds den vil dra nytte av bedre gear ratio.

Men du har nok rett at det er 10-15 miles det snakkes om og da ved en veldig spesifikk og høy snittfart.

sigurdi

#623
Var i samtale med Tesla ansatte (D-Eventen), også en av de som har kjørt rundt med D for å teste nettopp dette.
Er mye kjøring på California highwayer og interstater, så største gevinsten får du i 100-110.
Var og i samtale om X, der det ble presisert flere ganger at pga AWD vil denne ha minst samme rekevidde som Model S i dag.
10-15 miles vil ikke hjelpe på 10% høyere luftmotstand.
Er blitt nevnt flere ganger at X får 10% mindre rekevidde en Model S i dag, men nå pga ulik giring vil den få samme eller lengre rekevidde.
De hadde testet D versjonen i lengre tid og mye kildedata var samlet inn.
Ved normal kjøring vil elektronikken fordele kreftene mellom de to drive unitene, slik at en oppnår høyest totalvirkningsgrad i en mye større hastighets område.
Men er bare å vente til våren, så får en fasiten her i Norge også, men ikke første månedene siden P versjonen blir levert ut først og her er det Max effekt som først blir testet igjen og igjen. :-)

Dette er også i dag avhengig av sjåfør, svært ulik rekevidde med samme forhold, distanse men to ulike personer bak rattet.
Elektronikken, prioriterer sikkerhet først, så økonomi, men er en hard på effekt pedallen blir effekt prioritert etter sikkerhet men før økonomi.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Øyvind.h

Sitat fra: sigurdi på søndag 16. november 2014, klokken 22:51
Største fordel med AWD på Tesla er ikke 4x4, men nye drive uniter,  fordeler kreftene på to akslingene, bedre rekevidde med motorvei kjøring (10-15% i 100-110), bedre regenerering siden fremhjulene kan brukes og da fungere som vanlige bremser. (60/40)
Er allerede 5500 RWD biler så om 3-4 år skiller en AWD seg ut i mengden til salgs.
I følge Teslas egne nettsider har rwd 460km rekkevidde, og 4wd har 475km rekkevidde. Antar dette er basert på en eller annen test og ikke synsing? Dette tilsvarer litt over 3% bedre rekkevidde, og dette er da målt i 105km/t som er det som omtales som et område hvor 4wd har fordeler mtp rekkevidde. Andre hastigheter kan rekkevidden være lik eller sågar lavere for 4wd pga ekstra vekt. Men det finner vi ikke ut før vi måler, og forskjellen i rekkevidde er uansett helt neglisjerbar, så jeg tviler på at noen gidder kjøre side om side for å sjekke dette i 10-15 mil.

Etter 15 måneder med Model S er jeg ikke i tvil - den differansen i rekkevidde er så liten at den definitivt ikke bør påvirke noens kjøpsbeslutning. Om noen velger den ene over den andre fordi de trenger 3% ekstra rekkevidde/15km, ja da pusher du allerede grensene og har sett deg ut feil bil :) Etter et par år med redusert batterikapasitet er man plutselig ute å kjøre  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

edorf

Jeg vil nå tro det har mest å si på rekkevidden når det er svingete vei. Da får jo bilen kraften i rett retning. Men dette er nok også marginalt. Jeg har bestilt P85D, så da er det sikkert mulig å få veldig kort rekkevidde om en bruker litt av kreftene. hehehe

MartinezSC

Greit å komme tilbake til topic ;)

Jøss, første gangen jeg har sett noen som kaller sin S85 for P85.. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53528063&searchclickthrough=true

Elkjell

#627
Sitat fra: MartinezSC på mandag 17. november 2014, klokken 17:06
Greit å komme tilbake til topic ;)

Jøss, første gangen jeg har sett noen som kaller sin S85 for P85.. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53528063&searchclickthrough=true

Dette var min. Trykkfeilen ble rettet umiddelbart. Annonsen ble satt inn i går ettermiddag , idag morges var bilen solgt. Dette er en seriøs bedrift som jeg har handlet en del med. Anbefales for folk i Bergensområdet  som vil ha hjelp med å selge sin TMS
Suksessfaktoren her er at de kan ta kjøpers bil i innbytte , det gjør som regel ikke private selgere - ikke Tesla heller.
De ordner også evt. finansiering for kjøper,
Dermed er det lettere å få solgt bilen til en god pris.

solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

Øggen

Og hva tar de i formidlings provisjon? ?

Elkjell

#629
Sitat fra: Øggen på tirsdag 18. november 2014, klokken 18:32
Og hva tar de i formidlings provisjon? ?

Du må nesten ta det direkte med dem - i mine øyne ikke urimelig i hvertfall. Jeg vurderte det som ca tilsvarende det jeg hadde fått mindre ved privat salg. I mitt tilfelle inneholdt dealen også kjøp av en eUp som ventebil  ;D
solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA