Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takboks

Startet av Oreo, søndag 10. mars 2013, klokken 09:47

« forrige - neste »

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Spinner

Om man har bruk for dobbeltlader eller ikke er selvfølgelig helt individuelt, akkurat som at noen klarer seg med 13A shuko lading, mens andre er avhengig av minst 11kW lading hjemme for å få kabalen til å gå opp. Og de gangene man skal på en tur hvor det ikke er superlader, men 22kW ladere tilgjengelig, er det i 100% av tilfellene bedre med dobbeltlader.

Uansett, dobbeltlader gir deg også redundans. Den ene laderen min sluttet å virke, men siden jeg har to fikk jeg fortsatt ladet (dog kun på type 2 stasjoner, og kun med halv hastighet av det jeg stilte inn).

Knnot

Er det diskusjon om dobbeltlader eller Model S på finn.no i denne tråden?

Interessant begge deler forøvrig.

Øyvind.h

For å komme litt tilbake på sporet: Ser det nå ligger 155 Model S på finn, og det virker som om antallet til salgs er synkende? Var det ikke noen som overvåket dette og lagde graf over modeller til salgs?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. november 2014, klokken 09:05
For å komme litt tilbake på sporet: Ser det nå ligger 155 Model S på finn, og det virker som om antallet til salgs er synkende? Var det ikke noen som overvåket dette og lagde graf over modeller til salgs?

Har selv fulgt med noenlunde fra dag til dag, uten å føre noen statistikk. Men det toppet vel i forrige uke med 173 stk til salgs, og har i inneværende uke holdt seg noenlunde stabilt mellom 153 og 157 biler til salgs.

Olemann

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. november 2014, klokken 09:05
For å komme litt tilbake på sporet: Ser det nå ligger 155 Model S på finn, og det virker som om antallet til salgs er synkende? Var det ikke noen som overvåket dette og lagde graf over modeller til salgs?

Ser ut som det er rimelig konstant på +- 160 biler.   Men ser ut som det er litt tyngre å få seg en full-speccet P85 for under 600.000.- nå enn det var, og også at det ikke er lett å få fullspeccet S85 ned mot 550.000.

Så (for kjøpere) vil en nok se lysning her først  når leveransene av D modellen starter, da vil nok den samme "proppen" komme til syne når mange vil ut samtidig, altså den trengselen vi så dagene etter D annonseringen.

Teslanewbie

Sitat fra: Olemann på fredag 07. november 2014, klokken 11:39
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. november 2014, klokken 09:05
For å komme litt tilbake på sporet: Ser det nå ligger 155 Model S på finn, og det virker som om antallet til salgs er synkende? Var det ikke noen som overvåket dette og lagde graf over modeller til salgs?

Ser ut som det er rimelig konstant på +- 160 biler.   Men ser ut som det er litt tyngre å få seg en full-speccet P85 for under 600.000.- nå enn det var, og også at det ikke er lett å få fullspeccet S85 ned mot 550.000.

Så (for kjøpere) vil en nok se lysning her først  når leveransene av D modellen starter, da vil nok den samme "proppen" komme til syne når mange vil ut samtidig, altså den trengselen vi så dagene etter D annonseringen.

Hvis ikke Tesla kommer opp med en innbytteordning som seg bør.. i hvert fall om man stoler på produktene man tilvirker..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Trustno1

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 07. november 2014, klokken 11:46
Hvis ikke Tesla kommer opp med en innbytteordning som seg bør.. i hvert fall om man stoler på produktene man tilvirker..

Bilene Tesla tar i innbytte skal vel også tilbake i markedet, med mindre de forsvinner på magisk vis? :)

Ser ikke for meg at en innbytteordning fra Tesla vil påvirke bruktprisene i nevneverdig grad. Dette blir styrt av tilbud/etterspørsel

RMO

Effekten av "D plus something" på prisforlangende for 2013 modell Model S på finn.no.

Den 9. oktober, før Dual drive og Autopilot ble annonsert, lå det 25 Model S 2013 modell for salg på finn.no.
Da alle unntatt 1 har 85kWh batteri, holdes 60kWh utenfor.

Antall for salg og Gjennomsnittlig prisforlangende per 9. oktober:
4 stk TMS 85: 638 kNOK
5 stk TMS P85: 716 kNOK
15 stk TMS P85+: 772kNOK

Samme registrering gjennomført 3 ganger etterpå:

Antall for salg og Gjennomsnittlig prisforlangende per 17. oktober:
9 stk TMS 85: 598 kNOK
20 stk TMS P85: 681 kNOK
28 stk TMS P85+: 730 kNOK

Antall for salg og Gjennomsnittlig prisforlangende per 30. oktober:
10 stk TMS 85: 602 kNOK
18 stk TMS P85: 693 kNOK
27 stk TMS P85+: 719 kNOK

Antall for salg og Gjennomsnittlig prisforlangende per 6. november:
7 stk TMS 85: 599 kNOK
22 stk TMS P85: 696 kNOK
21 stk TMS P85+: 724kNOK

Dermed gikk prisene ned 5-6% etter annonseringen, og har ligget stabilt (litt opp for P85, litt ned for P85+) på dette nivået de påfølgende 4 ukene.

En ikke urimelig utvikling og en nokså begrenset "panikk" blant Tesla eierne med andre ord.
Model S siden 10. september 2013

JohanH

Flott statistikk RMO!

Ville bare gi følgende (viktige?) innspill: biler som ligger ut til en pris og fortsetter å ligge ute til en pris gjør det fordi de ikke blir solgt til den prisen... til ettertanke.

TMX

Ja det virker som om det tar ganske lang tid å få solgt TMS som ligger på finn.no.
Jeg er ute etter og kjøpe en brukt TMS og kommer antageligvis til å gjøre det på nyåret så jeg er inne og sjekker daglig. Tror mange må gå litt ned i pris for å få solgt bilene sine.

Trustno1

Sitat fra: TMX på fredag 07. november 2014, klokken 14:14
Ja det virker som om det tar ganske lang tid å få solgt TMS som ligger på finn.no.
Jeg er ute etter og kjøpe en brukt TMS og kommer antageligvis til å gjøre det på nyåret så jeg er inne og sjekker daglig. Tror mange må gå litt ned i pris for å få solgt bilene sine.

Høy pris og lav omsettning er nok pga de fleste ikke har det travelt med å selge enda. Kan stemme at prisene kan gå ned på nyåret da flere trenger å selge før de får ny bil (jeg er en av disse :) )

Forøvrig så er det å vente ett mulig tveegget sverd. Pga valuttakurser og avgiftsspøkelse så kan det like godt slå andre veien.

frosken

Ser ut til at bilene selges unna sakte, men sikkert.


JMC

Takk for statistikk

Jeg ser at Tesla effektiviserer produksjonen med begrensninger i modellutvalg, og har nå droppet P85 med bakhjulsdrift fra sortimentet. De kutter nå også ut to farger; grønn og brun.

Det at det nå ikke lenger er mulig å kjøpe ny P85 eller P85+ med bakhjulsdrift vil nok gjøre disse betydelig mer attraktive på bruktmarkedet, da steget opp til Performance-nytelsen med kun P85D, nå blir langt større enn tidligere.

Hadde jeg eid en god hatt skulle jeg våge å veddet på å spise den hvis det ikke ganske snart kommer en generell prisoppgang fra Tesla.

Dollarkursen har gått kraftig opp i det siste og Tesla kaster i nå deler av sin fortjeneste ut av valutavinduet. Det vil de nok ikke fortsette med i lengden.

Så da er det vel bare å sette opp bruktprisene da....?   ;) Statistikkene vil nok peke oppover både prismessig og i antall solgt for P85/P85+ i de neste to månedene...  ;D

MVH
Johs.


http://jalopnik.com/brown-tesla-model-s-canceled-elon-musk-is-dead-to-us-1655227766


P85D

Asarin

Sitat fra: JMC på fredag 07. november 2014, klokken 14:48
...
Dollarkursen har gått kraftig opp i det siste og Tesla kaster i nå deler av sin fortjeneste ut av valutavinduet. Det vil de nok ikke fortsette med i lengden.

MVH
Johs.

http://jalopnik.com/brown-tesla-model-s-canceled-elon-musk-is-dead-to-us-1655227766

De la vel ut et varsel om det nå, med kvartalsoppdateringen. De sa at dollar hadde svekket seg 7% mot euro, og at det kommer endringer. Bare å bestille om man ikke allerede har gjort det. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA