Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takboks

Startet av Oreo, søndag 10. mars 2013, klokken 09:47

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 06. november 2014, klokken 09:32
Jeg bestilte dobbeltlader sist, men droppet det nå. Den definitive spikeren i kista for dobbeltladeren for min del var at chademoadapteret ble halvert i pris. Så skulle det vise seg at jeg har bruk for mer lading enn SC, så kjøper jeg adapter til 3000kr. Chademoladerne kommer til å stå relativt tett i lang tid, og de lader mye raskere enn dobbeltlader.
Jeg ville nok ikke belaget meg på å motta adapter i nærmeste fremtid. Godt mulig det kommer en gang i fremtiden, men jeg vet at den typen adaptere ikke akkurat er ønsket her i Norge, eller generelt.

Min erfaring med CHAdeMO tilbake i 2013 var forsåvidt god. Alle fungerte hele veien ned til Gøteborg. men foreldrene mine tar ikke lenger Leaf til hytta på grunn av dårlig stabilitet og latterlige prismodeller nå i 2014. Kø har de også opplevd som et problem i økende grad, så å oppta CHAdeMO laderen 1-2 timer foran en rekke ventende Leaf er en god oppskrift på dårlig stemning :)

I København hadde for øvrig CHAdeMO laderen ved siden av 22kW laderen jeg brukte en makstid på 30 minutter (gjaldt lading og parkering). Selv med CHAdeMO adapter ville jeg ladet fra 22kW uttaket. Alternativt måtte jeg avbrutt lunsjen for å flytte bilen.

Men man kjøper jo bil for eget behov :) Hva gjorde at du byttet forresten? Du hadde jo en utrolig lekker bil såvidt jeg husker!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hyperstress

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. november 2014, klokken 09:44
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 06. november 2014, klokken 09:32
Jeg bestilte dobbeltlader sist, men droppet det nå. Den definitive spikeren i kista for dobbeltladeren for min del var at chademoadapteret ble halvert i pris. Så skulle det vise seg at jeg har bruk for mer lading enn SC, så kjøper jeg adapter til 3000kr. Chademoladerne kommer til å stå relativt tett i lang tid, og de lader mye raskere enn dobbeltlader.
Jeg ville nok ikke belaget meg på å motta adapter i nærmeste fremtid. Godt mulig det kommer en gang i fremtiden, men jeg vet at den typen adaptere ikke akkurat er ønsket her i Norge, eller generelt.

Min erfaring med CHAdeMO tilbake i 2013 var forsåvidt god. Alle fungerte hele veien ned til Gøteborg. men foreldrene mine tar ikke lenger Leaf til hytta på grunn av dårlig stabilitet og latterlige prismodeller nå i 2014. Kø har de også opplevd som et problem i økende grad, så å oppta CHAdeMO laderen 1-2 timer foran en rekke ventende Leaf er en god oppskrift på dårlig stemning :)

I København hadde for øvrig CHAdeMO laderen ved siden av 22kW laderen jeg brukte en makstid på 30 minutter (gjaldt lading og parkering). Selv med CHAdeMO adapter ville jeg ladet fra 22kW uttaket. Alternativt måtte jeg avbrutt lunsjen for å flytte bilen.

Men man kjøper jo bil for eget behov :) Hva gjorde at du byttet forresten? Du hadde jo en utrolig lekker bil såvidt jeg husker!

Joda, en kan støte på chademoutfordringer. Har vært ute for slikt med CCS og e-up!en :) Men skulle det gå så langt en gang, så får jeg bare lade på 22kw uttak og heller bruke dobbelt så lang tid :)

Byttet primært pga at jeg ønsker ACC, sekundært pga resten av autopilotgreiene samt at den nye versjonen skal være bedre støydempet. Og så fikk jeg en pris for gamlebilen som jeg var godt fornøyd med. Hadde ikke byttet ellers.  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

#572
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. november 2014, klokken 09:02
At de som aldri foreløpig har hatt bruk for dobbeltlader ikke forstår poenget med laderen forstår jeg
Dette er verdiløs stråmannargumentasjon. Jeg er overbevist om at nesten alle som har valgt enkeltlader forstår poenget med dobbeltladeren. Å legge til grunn  at flertallet av de som har kjøpt bilen ikke har innsikt i egne behov selv etter omfattende bruk basert på at noen har valgt feil holder ikke vann.

Kan legge til at OM jeg hadde behov for dobbel ville jeg selvfølgelig valgt den. Etter et år og en kjørelengde godt over det doble av gjennomsnittet er det bekreftet at valget var riktig, og bil nummer to er bestilt med enkel. For min del er det ca. 20K spart på noe jeg neppe vil få bruk for. Og kanskje blir 22KW lader standard når den leveres om et knapt år, og at firedobbel blir tilvalg ;)

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

F_P

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 06. november 2014, klokken 11:57
ble plutselig litt svimmel...  :o

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52787110

Må ha vært den som sklei forbi jobben her om dagen. Var sikker på at den var sånn fordi noe av folien skulle byttes, men nei
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

frankofobia

TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

Twowheels

Sitat fra: Brede på torsdag 06. november 2014, klokken 08:50
Dobbeltladerklanen er mer fanatisk enn vinterpakkeklanen var en stund i fjor..

Det har heldigvis tonet seg noe ned når det etter hvert kommer frem at de aller, aller fleste kaster bort penger på å kjøpe dobbeltlader.

Kan vel bli hengt av å si mindre her inne..  :-X

Jeg shoppet dobbeltlader etter å ha lest for mange poster skrevet av dobbeltladerklanen. Aldrig brukt. Angrer som en hund
_________

frosken

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 06. november 2014, klokken 11:57
ble plutselig litt svimmel...  :o

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52787110
«Tesla Model S P85 Norges råeste?» - jeg tror nok han bare har glemt en bokstav: «Tesla Model S P85 Norges råNeste?»

Espen Hugaas Andersen

#578
Sitat fra: Twowheels på torsdag 06. november 2014, klokken 15:09Jeg shoppet dobbeltlader etter å ha lest for mange poster skrevet av dobbeltladerklanen. Aldrig brukt. Angrer som en hund
Man må nesten vurdere sitt behov. Noen har bruk for dobbellader, andre ikke.

Jeg syns spørsmålet er vanskelig, fordi det krever at man ser 5-10 år frem i tid, når jeg skal beholde bilen så lenge som jeg planlegger å gjøre. Jeg håper Model X kommer standard med 43 kW AC lader, så slipper jeg å bestemme meg. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Dennis

#579
Droppet også dobbel lader, valgte heller noe annet utstyr jeg får glede av året rundt mot kanskje de 2-3 gangene iløpet av tiden jeg har bilen jeg kommer til å ønske jeg hadde dobbel lader. Da kjøper jeg meg heller en god middag og venter litt ekstra :)

Det går uansett alt for tregt å lade på tur med enkel lader og dobbel lader på jalla stasjoner. Så blir super lader som blir brukt da. Ellers lader jeg hjemme og på jobb og da har jeg uansett god nok tid i massevis til å toppe opp det jeg har kjørt. Men de som kjører mer enn 30 mil om dagen og som har mulighet til å installere den Tesla laderen hjemme har nok god nytte av dobbel lader da, men er nok ikke så veldig mange av de :)

Øyvind.h

Sitat fra: Dennis på torsdag 06. november 2014, klokken 15:23
Det går uansett alt for tregt å lade på tur med enkel lader og dobbel lader på jalla stasjoner.
Helt standard antakelse om man tenker ut fra hvordan fossilbilen fyller drivstoff, og med andre ord en helt vanlig antakelse første gang man kjøper elbil.

Fossilbilen fylles kun underveis, og man fyller full tank. Slik er ikke elbil-hverdagen.
Elbilen kan lade mens du gjør andre ting, og man fyller ofte bare nok til å komme til destinasjonen. Dobbeltlader kan være genialt. Ikke for alle selvfølgelig, men det er god grunn til at de fleste kjøper dette, og at mange som dropper den angrer i ettertid.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

Er stor forskjell på hvor man bor og bruk av bilen ja. Men slik jeg ser det, så er det kun Tesla sine super ladere som er aktuelt å lade på underveis når man er på tur. og der jeg kjører er det godt dekt. Kommer aldri til å stoppe på en type 2 ladestasjon hvis jeg ikke har mange timer å slå ihjel. Og har jeg først det er jeg enten hjemme eller på jobb, da er det samme for min del om det tar 2 eller 4 timer å lade :)

Uansett blir dette en oppgradering for meg, for bilen jeg hadde før brukte nesten 2 liter på mila og gikk på etanol. Hadde rekkevidde på litt over 30 mil men kunne kun fylle på Statoil Drammen og noen få andre steder i Norge :P

Øyvind.h

Sitat fra: Dennis på torsdag 06. november 2014, klokken 15:41
Uansett blir dette en oppgradering for meg, for bilen jeg hadde før brukte nesten 2 liter på mila og gikk på etanol. Hadde rekkevidde på litt over 30 mil men kunne kun fylle på Statoil Drammen og noen få andre steder i Norge :P
Ja det var vel nesten som å være Tesla-eier i august 2013 :) Husker vi spekulerte lenge i 2012/13 rundt hvor de kom, lette i postjournaler etc. Og utbyggingen har overgått mine forventninger, selv om de ikke vil dekke alle mine behov.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

educk

er vel en enstake gang jeg stoppet mer en time på en type 2 kanskje ikke det ens. jeg har dobbelt lader så jeg topper iblant opp på en type 2 15 til 30 min istedenfor å kjøre en omvei. det er dette jeg liker med dobbelt lader. likeså hvis man stopper å shopper så har man en del på tanken. med enkelt lader ville dette tatt før lang tid.

nå ser det jo ut å komme mange nye type 2 stasjoner i Norge og hoper Sverige blir bedre på dette og. jeg synes dobbelt lader gjører meg mer fri ved valg av ruter å da er det enda ikke så utbygget ennå.

holder med en som sa att folk bare tror man må lade fullt hele tiden. jeg har flere stopp når jeg enda vil ha en do pause eller en kaffe kopp.

selvfølgelig har alle ulike behov men jeg hadde ikke kjøpt uten.   
S85 Multi-coat red

snurrehue

Sitat fra: frosken på torsdag 06. november 2014, klokken 15:15
«Tesla Model S P85 Norges råeste?» - jeg tror nok han bare har glemt en bokstav: «Tesla Model S P85 Norges råNeste?»

"Rå" var vel siste ordet jeg tenkte om denne bilen da jeg så den "live" for litt siden. Manglet egentlig bare en slik: http://bilder.vgb.no/9732/4col/img_45fc200e2fd31.jpg

Men det er jo smak og behag. Noen foretrekker mora, andre foretrekker dattera.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA