Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takboks

Startet av Oreo, søndag 10. mars 2013, klokken 09:47

« forrige - neste »

ELTesla

+1.

Dobbeltlader har jeg aldri hatt bruk for, men det kan vel være greit å ha i visse situasjoner.

P85pluss

jeg har kjørt bilen i over et år ink bilferie på sørlandet og har aldrig hadt bruk for dobbeltlader ( bor i trøndelag )   ::)
P85d
P85+ solgt

edyrli

Sitat fra: rakriste på torsdag 06. november 2014, klokken 07:48
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 06. november 2014, klokken 07:19
produksjon av P85 RWD avsluttes.. faller prisene mer?

heller motsatt siden inngangsprisen for p85d er vesentlig dyrere ;)

Men kan det ikke tenkes at "gammel" P85 vil kunkurere mot S85D? Litt lavere effekt, men tror mange vil foretrekke 4x4 og en nyere bil på bekostning av effekten..??
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Celter

S85D vil absolutt være et alternativ til å kjøpe en brukt P85. En velutstyrt S85 D vil komme på litt over 700'. En, så godt som ny P85 eller P85+ til rundt 500' bør alikevel være et alternativ som mange kunne tenke seg. Raskere bil og for + versjonen, også sportsunderstell.
Hvis jeg får 500' for min er jeg fornøyd.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Muffinman

Sitat fra: P85pluss på torsdag 06. november 2014, klokken 08:02
jeg har kjørt bilen i over et år ink bilferie på sørlandet og har aldrig hadt bruk for dobbeltlader ( bor i trøndelag )   ::)
48.000km totalt i TMS gjennom et drygt år, og enda ikke hatt bruk for den. Eller type 2 kabelen jeg kjøpte før bilen ble levert. Og jeg kjører mye i jobb "der kor ingen kunne tru at noken kunne bu".
Det blir bare litt for dumt at man skal mene at det er merkelig å ikke ta med utstyr man ikke har behov for selv om det er en toppmodell. Selv når en slik bil skal selges finnes det helt sikkert like mange bruktbilkjøpere som ikke trenger dobbeltlader som nybilkjøpere, og som foretrekker noen tusenlapper ned i pris foran utstyr de ikke trenger.

rakriste

Sitat fra: edyrli på torsdag 06. november 2014, klokken 08:15
Sitat fra: rakriste på torsdag 06. november 2014, klokken 07:48
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 06. november 2014, klokken 07:19
produksjon av P85 RWD avsluttes.. faller prisene mer?

heller motsatt siden inngangsprisen for p85d er vesentlig dyrere ;)

Men kan det ikke tenkes at "gammel" P85 vil kunkurere mot S85D? Litt lavere effekt, men tror mange vil foretrekke 4x4 og en nyere bil på bekostning av effekten..??

nå er ingen s85 levert, og det ser jo ut som det blir lang ventetid så vi får vente og se ;)
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

Sjøhyene

Sitat fra: Muffinman på torsdag 06. november 2014, klokken 08:26
Det blir bare litt for dumt at man skal mene at det er merkelig å ikke ta med utstyr man ikke har behov for selv om det er en toppmodell. Selv når en slik bil skal selges finnes det helt sikkert like mange bruktbilkjøpere som ikke trenger dobbeltlader som nybilkjøpere, og som foretrekker noen tusenlapper ned i pris foran utstyr de ikke trenger.


Helt enig! Har flere ganger vært overrasket over hvor bastante mange her inne er på akkurat den dobbeltladeren.
Heldigvis klarer flere å tenke selv for å avgjøre hva de trenger og ikke trenger i sin bil. Ekstratutstyr er ekstremt sjelden en lønnsom investering uansett, så gjensalgsverdi er neppe et gyldig argument.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Brede

Dobbeltladerklanen er mer fanatisk enn vinterpakkeklanen var en stund i fjor..

Det har heldigvis tonet seg noe ned når det etter hvert kommer frem at de aller, aller fleste kaster bort penger på å kjøpe dobbeltlader.

Kan vel bli hengt av å si mindre her inne..  :-X

Sjøhyene

Finnes det en sikkerhetspakke klan? Kan ta på meg å være talsmann for den, da jeg selv har pakken.

Bare tenk å spare noen skarve tusenlapper på utstyr som markant bedrer hvor godt en bil til langt over en halv mill er sikret. Det er for meg galskap, og vitner og voldsom naivitet.

Whos with me?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

#564
Sitat fra: Muffinman på torsdag 06. november 2014, klokken 08:26
Det blir bare litt for dumt at man skal mene at det er merkelig å ikke ta med utstyr man ikke har behov for selv om det er en toppmodell.
Jeg synes ikke det. De fleste Model S kjøperne velger dobbeltlader, og undersøkelser som konkret har spurt «hva angrer du på at du ikke tok med» er dobbeltlader ofte det som nevnes. Når dette toppes med historier om selgere hos Tesla som anbefaler å droppe dobbeltlader på helt feil grunnlag (anbefaler å droppe fordi folk flest ikke trenger 22kW hjemme) opplever jeg det ikke som urimelig å anbefale å ta den med.

De som ikke har behov for dobbeltlader, og som skal beholde bilen veldig  lenge, skjønner jeg godt at ikke velger dobbeltlader. Men når man velger å gå all the way med P85+, selge etter kort tid, og man samtidig har droppet noe de fleste velger å ta med? Da stusser jeg litt på prioriteringene. 

At de som aldri foreløpig har hatt bruk for dobbeltlader ikke forstår poenget med laderen forstår jeg, men jeg merker samtidig at dobbeltladeren gir muligheter jeg ellers ville sett bort ifra om jeg kun hadde hatt enkeltlader. Jeg er bevisst på at bilen har dobbeltlader, og jeg er derfor bevisst på å følge med på mulighetene det gir (eksempelvis er det kommet opp 22kW i Strømstad, som jeg vil bruke ofte). Og det har dukket opp situasjoner ut av det blå som forutsatte dobbeltladeren (tur til Danmark i sommer, ferge gikk på grunn og jeg måtte lade i København sentrum. Jeg har hatt reelt behov for dobbeltladeren flere ganger. Og når jeg sier behov – dobbeltladeren gjorde at jeg kunne droppe uønskede pauser eller uønsket omvei/overnatting. Enkeltlader ville medført annen rute/overnatting, så jeg hadde jo kommet frem. Men bilen ville for meg hatt en lavere bruksverdi.

Når vi snakker elbil er det to ting som er viktig: ladehastighet og rekkevidde. Å kutte i AC ladehastighet samtidig som man øser ut penger ellers på bilen fremstår for meg som merkelig. Og det var bakgrunnen for mitt innlegg. At andre kan kjøre 100.000km i året uten å trenge dobbeltlader hjelper lite for meg som har opplevd dobbeltladeren som svært positiv for turen flere ganger i løpet av mine første 20.000km.

Det får være nok avsporing fra min side. Kjøp hva dere vil :)

Sitat fra: Brede på torsdag 06. november 2014, klokken 08:50
Det har heldigvis tonet seg noe ned når det etter hvert kommer frem at de aller, aller fleste kaster bort penger på å kjøpe dobbeltlader.
Ikke enig. Og man kan uansett ikke dra en slik konklusjon før den dagen man har solgt bilen. Det tok mange måneder før jeg fikk behov første gang. Å si etter noen måneder at man ikke trengte den blir dermed poengløst. Litt som å si at bilen ikke trenger vinterdekk fordi vi hadde snøfattig vinter i fjor...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

vrom

Sitat fra: Celter på torsdag 06. november 2014, klokken 08:25

Hvis jeg får 500' for min er jeg fornøyd.

Har du herpa bilen din ? Den billigste P85 på finn ligger på 599'.. ?


Hyperstress

Jeg bestilte dobbeltlader sist, men droppet det nå. Den definitive spikeren i kista for dobbeltladeren for min del var at chademoadapteret ble halvert i pris. Så skulle det vise seg at jeg har bruk for mer lading enn SC, så kjøper jeg adapter til 3000kr. Chademoladerne kommer til å stå relativt tett i lang tid, og de lader mye raskere enn dobbeltlader.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

cairnz

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 06. november 2014, klokken 09:32
Jeg bestilte dobbeltlader sist, men droppet det nå. Den definitive spikeren i kista for dobbeltladeren for min del var at chademoadapteret ble halvert i pris. Så skulle det vise seg at jeg har bruk for mer lading enn SC, så kjøper jeg adapter til 3000kr. Chademoladerne kommer til å stå relativt tett i lang tid, og de lader mye raskere enn dobbeltlader.

bortsett fra at 33% av de er ute av drift til enhver tid, 20% er opptatt med en leaf eller annen liten fjertbil, og resterende er enten ti minutter fra en SC eller blokkert av en eksosbil..

(og at adapteret fortsatt ikke er tilgjengelig for salg)..
Elbilist

Celter

Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA